PDA

View Full Version : Speaker watts/ohms/bedrading?



Jantje Poen
5 februari 2009, 00:35
Ik heb zo'n beetje het hele topic over impedantie gelezen maar ik krijg het niet duidelijk, althans niet helemaal.

Als ik een versterker heb van 40 watt met een speakeruitgang van 8Ohm kan ik dan 2 speakers van elk 50watt/8Ohm samen in 1 cabinet aansluiten op deze versterker? Of is dit dan teveel voor de versterker? Hoe zit het dan met de bedrading, eerst naar de éne speaker en dan naar de andere, of hoe doe je zoiets???

I.p.v. 2 speakers van 50watt/8Ohm wil ik misschien ook wel 2 speakers van 25watt/8Ohm. Wat gebeurt er dan met m'n sound? Meer watts in speaker = langer clean, minder watts in speaker = eerder oversturing??? De versterker heeft 2x6L6, misschien dat dit ook nog van belang zou kunnen zijn, en ik denk aan ceramische speakers.

RF
5 februari 2009, 08:56
hier staan (even naar beneden scrollen) goede tekeningen met uitleg voor wat jij zoekt.
http://www.webervst.com/sptalk.html

En om alvast antwoord te geven op je vraag; nee, je kan niet, zonder een mismatch te krijgen, 2 x 8 Ohm speakers aansluiten op een amp die een totaal uitgangsimpedantie heeft van 8 Ohm.
Schakel je ze in serie krijg je 16Ohm, schakel je ze parallel dan krijg je 4 Ohm. Op zich kan het meestal niet direct kwaad om 1 stapje hoger of lager dan de gevraagde impedantie te zitten, maar het heeft invloed op je sound en efficienty van de amp. Dus je hebt 2 x 16 Ohm speakers nodig of 2 x 4 Ohm speakers.

wat betreft de wattage van de speakers moet je ervan uitgaan dat het vermogen van de amp gedeeld door het aantal speakers het minimale wattage per speaker aangeeft. Dus in jouw geval een 40 watt amp gedeeld door 2 speakers = 20 watt = het minimale vermogen nodig per speaker.

succes, gr robert

Jantje Poen
5 februari 2009, 09:36
hier staan (even naar beneden scrollen) goede tekeningen met uitleg voor wat jij zoekt.
http://www.webervst.com/sptalk.html

En om alvast antwoord te geven op je vraag; nee, je kan niet, zonder een mismatch te krijgen, 2 x 8 Ohm speakers aansluiten op een amp die een totaal uitgangsimpedantie heeft van 8 Ohm.
Schakel je ze in serie krijg je 16Ohm, schakel je ze parallel dan krijg je 4 Ohm. Op zich kan het meestal niet direct kwaad om 1 stapje hoger of lager dan de gevraagde impedantie te zitten, maar het heeft invloed op je sound en efficienty van de amp. Dus je hebt 2 x 16 Ohm speakers nodig of 2 x 4 Ohm speakers.

wat betreft de wattage van de speakers moet je ervan uitgaan dat het vermogen van de amp gedeeld door het aantal speakers het minimale wattage per speaker aangeeft. Dus in jouw geval een 40 watt amp gedeeld door 2 speakers = 20 watt = het minimale vermogen nodig per speaker.

succes, gr robert

Geweldig bedankt, handig schema, meteen maar even gekeken hoe dat bij m'n twin 57 is gedaan, en daadwerkelijk mijn twin heeft een output impedantie van 4 ohm en daarop zijn 2 speakers van 8 Ohm parallel op aangesloten.

Ik zou dus ook kunnen kiezen voor 2 speaker inputs te maken op mijn cabinet en daar per input 1 speaker van 8 OHm op aan te sluiten. De versterker (hier bedoel ik niet de twin) heeft 2 speaker outputs waar bij beiden 8Ohm is bijgeschreven. Zodoende kan ik een beetje sturen in mijn speaker sound. Maakt het nog uit als de watts 2 x zo hoog zijn als nodig is, ik bedoel hiermee of de sound anders wordt?

iWishmaster
5 februari 2009, 09:54
Maakt het nog uit als de watts 2 x zo hoog zijn als nodig is, ik bedoel hiermee of de sound anders wordt?

Ja: een speaker van 20W is een andere speaker als één van 40W, dus die zal ook anders klinken. Wat er precies anders aan is, is moeilijk te zeggen. Speakers met een lager wattage oversturen wel (iets) sneller.

Jantje Poen
5 februari 2009, 10:11
Oké anders dus, maar ik heb ooit gehoord dat het niet mooi is om bijvoorbeeld 100watt aan speakers op een 40 watt versterker aan te sluiten, het zou ten koste gaan van de dynamiek??

En 2 speaker inputs op een 1 cab is dat geen raar idee, met 1 speaker spelen voor thuisgebruik, en 2 speakers (in 1 cab) voor buiten de deur?

RF
5 februari 2009, 10:42
Ik zou dus ook kunnen kiezen voor 2 speaker inputs te maken op mijn cabinet en daar per input 1 speaker van 8 OHm op aan te sluiten. De versterker (hier bedoel ik niet de twin) heeft 2 speaker outputs waar bij beiden 8Ohm is bijgeschreven.

meestal zijn die 2 speaker outputs ook paralell geschakeld binnen de versterker. Dus wanneer je aan elke output een 8Ohm speaker hangt staat hij nog steeds totaal op 4Ohm. Indien dit het geval is maakt het dus niets uit of je voor elke 8 Ohm speaker een aparte in-en output gebruikt, je kunt ze dan net zo goed paralell bedraden, het blijft een mismatch. (nogmaals; 1 stapje mismatch hoeft niet verkeerd te zijn, bij sommige amps bv een Fender Deluxe reverb vind ik een 4 Ohm load wel lekker..)

the sure thing
5 februari 2009, 10:53
Oké anders dus, maar ik heb ooit gehoord dat het niet mooi is om bijvoorbeeld 100watt aan speakers op een 40 watt versterker aan te sluiten, het zou ten koste gaan van de dynamiek??

Nee hoor, dat hoeft niet zo te zijn. Er zijn mensen die hun 18W topje aansluiten op een 300W kast. Geen probleem, zolang het aantal Ohm maar "matcht".


En 2 speaker inputs op een 1 cab is dat geen raar idee, met 1 speaker spelen voor thuisgebruik, en 2 speakers (in 1 cab) voor buiten de deur?

Nee hppr, je zou de eerste niet zijn! Handige optie. Er zijn zoveel speakers (met name in de PA wereld) op zo'n manier gebouwd. Scheelt op lange afstand tussen de speakers en de versterker je aardig wat snoer :)

Jantje Poen
5 februari 2009, 11:51
Misschien is het ook wel een idee om 1 x ceramisch en 1 x alnico er in te doen, 1 keer dit geluid, 1 keer dat geluid. Ik ben benieuwd of iemand dit al eens heeft gedaan en wat de ervaringen hierover zijn?

the sure thing
5 februari 2009, 11:57
Misschien is het ook wel een idee om 1 x ceramisch en 1 x alnico er in te doen, 1 keer dit geluid, 1 keer dat geluid. Ik ben benieuwd of iemand dit al eens heeft gedaan en wat de ervaringen hierover zijn?
Hierover zijn de ervaringen verschillend. Het gaat om de combinatie van 2 verschillende speakers. Je zou zeggen dat ze "complementair" aan elkaar zouden zijn: het beste van 2 werelden samengevoegd. Maar in de praktijk blijkt dit anders te werken: sommige personen vonden verschillende speakers elkaar juist "uitvlakken" terwijl anderen het wel ervaarden als een "verrijking" van het geluid. Een deel heeft te maken met dat 2 speakers voor een deel in elkaars "vaarwater" zitten qua geluidstrillingen. Het heeft denk ik ook te maken met waar je gaat staan ten opzichte van je speakers om e.e.a. te horen.

Ikzelf hou het liever bij 2 dezelfde speakers, omdat ik bij 2 verschillende speakers niet de gewenste meerwaarde bereikte. De enige reden of het voor jou ook werkt is........ Uitproberen!

Mocht je speakers gaan aanschaffen: bestel ze in Engeland, dat scheelt je VEEL geld!

Jantje Poen
5 februari 2009, 12:01
Enig idee waar ik een cabinet op maat kan laten maken, misschien incl, speakers, en in the U.K. if possible?

the sure thing
5 februari 2009, 12:05
Enig idee waar ik een cabinet op maat kan laten maken, misschien incl, speakers, en in the U.K. if possible? Zoek ff binnen dit forum, er zijn MEERDERE bedrijven in NL en Belgie die speakerkast op maat voor je maken ([Spam on] Vernet Amps en Freeqi [/spam off]. Overleg ook ff met hun welke speakers je erin wilt. Misschien willen zij de speakers wel voor je bestellen in Engeland, omdat ze toch al bezig zijn met een bestelling, of ze misschien de speakers al hebben liggen!

Jantje Poen
5 februari 2009, 13:59
Zoek ff binnen dit forum, er zijn MEERDERE bedrijven in NL en Belgie die speakerkast op maat voor je maken ([Spam on] Vernet Amps en Freeqi [/spam off]. Overleg ook ff met hun welke speakers je erin wilt. Misschien willen zij de speakers wel voor je bestellen in Engeland, omdat ze toch al bezig zijn met een bestelling, of ze misschien de speakers al hebben liggen!

Ik zie niet zo 123 of ze ook echt op gewenste afmeting bouwen, bovendien moet het op Fender lijken qua looks, blackface achtig.

the sure thing
5 februari 2009, 14:13
Ik zie niet zo 123 of ze ook echt op gewenste afmeting bouwen, bovendien moet het op Fender lijken qua looks, blackface achtig. Ja dat doen ze wel, je moet ze alleen bellen en/of mailen.

Jantje Poen
5 februari 2009, 14:21
Ja dat doen ze wel, je moet ze alleen bellen en/of mailen.

oké da's mooi, zal ik eens gaan doen, bedankt!