PDA

View Full Version : Epiphone Les Paul standart?



dutch.idiot
4 februari 2009, 22:23
Ik ben van plan een Epiphone Les Paul Standart aan te schaffen maar hoe is de kwaliteit? En wat zijn de verschillen met de Gibson versie behalve de prijs? En welke van de versies zou ik moeten nemen, de Plain Top of Plus Top?

Thijs

DarkFire
4 februari 2009, 22:42
Ik heb zelf een Epiphone Les Paul Standard Plus-top, en ik ben er zeer over te spreken. Het is echt een prima vervanging voor een Gibson, als je bijv. een lager budget hebt, of net begint, wat dan ook. Zeker een aanrader! Ik vind de elementen wel ok, niet erg bijzonder maar zeker niet slecht. Er komt nog best een aardig geluidje uit, en de prijs/kwaliteit verhouding is ook top!

VanMeekeren
4 februari 2009, 23:29
Heb zelf ook een Epiphone Les Paul Standard. Zeker goed spul voor de prijs. Ik vind zelf de hb's redelijk goed klinken trouwens.

kenx
5 februari 2009, 07:23
hoy,

Naar mijn weten, zijn het goede gitaren, juist de pick-ups kunnen eens tegenvallen. Verder staat dit forum vol over dergelijke gitaren...

grtz

rijsberman
5 februari 2009, 08:17
De plus-top is een laagje fineer van een mm ofzo, niet de 17 mm van een maple top gibson. Da's dus alleen voor 't mooi. Vind je het dan z'n geld waard of niet? Kan ik niet voor je beoordelen.

iWishmaster
5 februari 2009, 09:51
Simpel, vooral vanuit het point of view van een beginner:
Gibsons zijn beter als Epiphones qua bespeelbaarheid, kwaliteit, duurzaamheid, geluid enzovoorts. Ofwel gewoon beter.
Epiphones zijn qua prijs/kwaliteit verhouding echter vele malen beter dan Gibsons! Je betaald VEEL meer en krijgt er in verhouding niet perse 'evenveel' meer voor terug.

Mijn tip: zoek een leuke tweedehandse Epiphone op Marktplaats, heb je jaren plezier van en als het toch niks is, verkoop je hem voor vrijwel hetzelfde bedrag.

Demoi-crazy
5 februari 2009, 11:44
Wil je een echt goeie Epi... koop dan een Epiphone Les Paul ultra. die kosten wel iets meer dan een Std maar er is zo'n verschil. De top is in tegenstelling tot de Std wél massief maple, er zitten best degelijke pickups in, de hals is mat afgewerkt wat bespeelbaarheid super maakt, net als de Gibsons heeft hij ook soundcavities....dus hij is lekker licht en heeft super sustain..... Echt een aanrader, ik heb er jaren mee gespeeld en zelfs zonder enige backup ontredens mee gedaan:rockon:

Nobler
5 februari 2009, 12:48
Verschillen tussen een Gibson en Epi LP?
NB: Epiphone is onderdeel van hetzelfde concern als Gibson, dus Epiphone maakt eigenlijk de officiele Gibson kopieen.
Zichtbaar verschil is vooral de headstock (kop)

Verder is er verschil in de kwaliteit van de gebruikte materialen. In de Epi zullen bij een aantal onderdelen goedkopere materialen en onderdelen gebruikt zijn. Minder duur en niet speciaal hout op de Epi, en misschien andere legeringen voor de metalen onderdelen. Ga er daarbij niet van uit dat voor elke Gibson alleen supermaterialen worden gebruikt, op de goedkopere Gibsons is dat ook niet het geval. Vooral de hardware zal daarom bij Epi minder duurzaanm zijn dan bij Gibson, dus hou er rekening mee dat je dingen als mechanieken, potmeters, inputjacks of schakelaars eerder bij een Epi moet vervangen dan bij een Gibson, maar ook bij de laatste kunnen die kapot gaan of niet voldoen.

Verschil in productie: de Gibsons zijn als het goed is in een fabriek in de VS in elkaar gezet door lokale arbeiders. De Epiphoons zijn in een fabriek in Azie in elkaar gezet door lokale arbeiders. Alleen van dure Gibsons (uit de Custom Shop) mag je aannemen dat er veel met de hand gebeurt. Misschien dat er aan een Gibson voor een normale prijs meer met de hand gebeurt dan aan een Epi, maar het mag je niet verbazen als dat niet zo zou zijn. Verwacht ook niet dat Gibson alleen geschoolde instrumentmakers inzet voor de productie. Het zou best kunnen dat de Gibson arbeiders in verhouding tot hun streekgenoten erger onderbetaald worden dan de arbeiders in de Aziatische Epi fabriek. In ieder geval moet Gibson hun arbeiders, ook al zouden ze onderbetaald worden, toch meer betalen dan de Aziatische arbeiders, dus de productie van Gibsons moet alleen al door het arbeidsloon duurder zijn.

Verschil in afwerking (en dan heb ik het over de passing, scherpe randjes en uitsteekstels en de mooiigheid van de laklaag). Over het algemeen moet je vind ik kunnen verwachten dat een gemiddelde Gibson beter is afgewerkt dan een gemiddelde Epi, maar er is constante kritiek op de afwerking van Gibsons te horen, terwijl Epi's gezien de lage prijs eigenlijk juist vaak nog verbazingwekkend goed afgewerkt zijn. Als bijvoorbeeld de frets van een Epi minder goed afgewerkt zijn kan dat door een gitaardokter meestal wel op het peil van een Gibson of beter gebracht worden. Qua lak zijn veel Gibsons gespoten met Celluloselak. Dit glimt anders (liefhebbers vinden het mooier) en men zegt dat het ook mooier klinkt (dat moet je voor jezelf bepalen). Cellulose slijt door veel gebruik op een natuurlijke manier zodat je gitaar vanzelf (na tientallen jaren intensief spelen) vanzelf een 'relic' wordt. De lak die op alle andere gitaren (inclusief Epi's zit) is harder, makkelijker en (dus) goedkoper aan te brengen, glimt meer (niet per se mooier), en is veel duurzamer, zodat je gitaar op krassen en butsen na niet zo makkelijk in een relic verandert.

Verschil in klank: Gezien het gebruikte materiaal hoeft het niet te verbazen dat een gemiddelde Gibson LP beter zal klinken dan een gemiddelde Epi, maar, nog afgezien van het feit dat lang niet elke Gibson geweldig klinkt, dat hangt voor een groot deel van de toevallig gunstige samenkomst van materialen af hangt, zal de klank van de meeste Epi LP's wel door iedereen als een Les Paul herkend worden (dat wil zeggen: door iedereen die überhaupt een LP op het gehoor kan herkennen). Er zijn zeker Epi LP's die meer als een LP klinken dan bepaalde Gibson LP's, maar dan heb je wel geluk met je specifieke LP.

Verschil in speelgemak: Je mag er van uit gaan dat de gemiddelde Gibson als hij de fabriek verlaat beter afgesteld is dan de gemiddelde Epi. Een goede muziekzaak zal echter elke gitaar die ze binnenkrijgen de afstelling nog eens nalopen en zo nodig corrigeren, maar al met al is dit nog geen garantie dat een Gibson LP optimaal afgesteld in de winkel staat, niet in de laatste plaats omdat afstelling voor een groot deel afhankelijk is van persoonlijke voorkeur. Een goede gitaarzaak of gitaardokter zal echter de afstelling van een Epi net zo kunnen optimaliseren als van een Gibson, en een optimaal afgestelde gitaar speelt het best. Een Epi kan ook een geweldig goed bespeelbare (en klinkende) gitaar zijn.

Verschil in prijs en aanzien. Een gemiddelde Gibson moet wel duurder zijn dan een gemiddelde Epi doordat er vrijwel altijd duurdere materialen en hardware in zitten, ze met andere lak en technieken worden afgewerkt en het arbeidsloon in de VS hoger ligt. Kijk maar naar de prijs van de beste Epi's, helemaal de in de VS gebouwde Elites, die ligt ook hoog, zelfs hoger dan de goedkopere Gibsons. Iedereen is het er wel over eens dat de prijs/kwaliteit verhouding van een Epiphoon over het algemeen beter is dan van Gibson. De iets mindere kwaliteit van een Epi rechtvaardigt de 4 of meer keer dat de meeste LP's duurder zijn niet! Gibson heeft echter de naam (hoewel het merk Epiphone ouder is dan Gibson en Epi voor WO II betere gitaren maakte dan Gibson), en niet iedereen heeft het geld om zich een Gibson te kunnen veroorloven, dus ook dat geeft je aanzien. Zolang je beginner bent moet je daar echter niet naar kijken. Iemand die blijkt nauwelijks fatsoenlijk gitaar te kunnen spelen staat naar mijn idee meer voor gek als hij daar een peperdure Gibson voor heeft aangeschaft dan wanneer hij op een Epi of andere gitaar van vergelijkbare prijs staat te spelen.





Hardware

DarkFire
8 februari 2009, 20:10
Volledig eens met het bovenstaande, en idd, ik heb zo'n Epi die goed afwerkt is.

Ik heb al meerdere Gibsons (vooral Customs) gespeeld, en ook eentje een maand thuis gehad, en ik kan je zeggen dat zo'n Epiphone niet eens altijd zo veel onderdoet voor zo'n €2500+ gitaar... Ik heb ze ook eens goed samen getest, en op sommige vlakken scoort mijn Epi beter dan de Custom, zoals bijv. op bespeelbaarheid (ik vond de hals veel prettiger)

Daarbij ben ik het ook eens met het feit dat je alleen maar voor lul staat als je als beginner met een Gibson staat.. en een Epiphone betekend lang niet altijd een slechter aanzien. Ik heb bijv pas nog een redelijk bekende band gezien (Street dogs), en die gitarist speelde alleen maar op Epiphone LP's! En dat is toch een band die tourt door heel Europa....

pannekoek
8 februari 2009, 22:24
Volledig eens met het bovenstaande, en idd, ik heb zo'n Epi die goed afwerkt is.

Ik heb al meerdere Gibsons (vooral Customs) gespeeld, en ook eentje een maand thuis gehad, en ik kan je zeggen dat zo'n Epiphone niet eens altijd zo veel onderdoet voor zo'n €2500+ gitaar... Ik heb ze ook eens goed samen getest, en op sommige vlakken scoort mijn Epi beter dan de Custom, zoals bijv. op bespeelbaarheid (ik vond de hals veel prettiger)

Daarbij ben ik het ook eens met het feit dat je alleen maar voor lul staat als je als beginner met een Gibson staat.. en een Epiphone betekend lang niet altijd een slechter aanzien. Ik heb bijv pas nog een redelijk bekende band gezien (Street dogs), en die gitarist speelde alleen maar op Epiphone LP's! En dat is toch een band die tourt door heel Europa....



epiphones zijn best goed voor het geld, maar beter dan een dure customshopper? nee dat niet, het kan zijn dat jij een flinke rotte appel in je hand heb gehad en dat het halstype niet jouw ding was. maar een epiphone is absoluut niet te vergelijken met een dure gibson.

natuurlijk vind je wel eens die ene epiphone die de sterren van de hemel speelt, of die gibson die klinkt als je schoonmoeder in een wasdroger.

ik heb zelf hier een hele goeie epi staan, een zakk wylde custom met seymour duncan blackouts, erg goede gitaar en verruit de beste epi die ik ooit in mijn handen heb gehad, maar er mist gewoon iets aan de feel en de sound als je hem vergelijkt met mn gibson les paul custom. en dat is wat gibson zo byzonder maakt.

DarkFire
10 februari 2009, 11:12
epiphones zijn best goed voor het geld, maar beter dan een dure customshopper? nee dat niet, het kan zijn dat jij een flinke rotte appel in je hand heb gehad en dat het halstype niet jouw ding was. maar een epiphone is absoluut niet te vergelijken met een dure gibson.


Ik heb et ook niet over een Customshop-model, maar over een Les Paul Custom. En ik heb nooit gezegd dat de Epi beter was dan de Gibson, dat namelijk niet, alleen dat er bepaalde punten (dus bijv. de nek) waren die op mijn Epi beter aanvoelden.

johns
10 februari 2009, 11:37
Ik denk wel dat de prijs/kwaliteit verhouding van een Epi veel beter is. En vergeleken de goedkopere Gibsons die ik in mijn handen heb gehad (faded serie, zelf een S1 gehad, een paar standards meen ik) vind ik mijn Epiphone aanmerkelijk beter spelen.

Nou moet ik wel toegeven dat ik 10 Epiphones geprobeerd heb waarvan ik de helft goed vond spelen, 3 (van de 5) goed vond klinken en daarvan 1 al een wrakke output jack had. Van de laatste twee heb ik de sunburst uitvoering gekozen :). De elementen vind ik niet slecht maar die vervang ik nog wel een keer.

Kanttekening: elke Ibanez SZ die ik in handen heb gehad vind ik weer beter dan die Epi.