PDA

View Full Version : Over vingeren



Maroon
4 februari 2009, 18:36
Zo, die titel trekt wel lezers.

Ok, over vingeren dus, met de rechterhand (of als je linkshandig bent links..) welteverstaan.

Welke vingers gebruik jij om de basgitaar te spelen. En is dit onderhevig aan jou speelstijl? Wat zijn de voordelen hiervan, enz enz....

Ik zelf speelde namelijk in het begin (zo'n 2 week geleden) nog met plectrum, maar ik merk dat het bij bassisten eigenlijk vaak erg 'not done' is. Waarom is mij een raadsel (meer attack, snelheid en scheller geluid?). Nu speel ik vooral fingerpicked, dus met drie/4 vingers. (Zoals je een akoustische gitaar zou bespelen). En voor de snelle stukjes met twee vingers.

En jij?

marter544
4 februari 2009, 18:39
Ik speel niet vaak bas, maar wanneer ik het doe, met 2 vingers. Hoe speel jij dan bas met 4 vingers? Of bespeel je het letterlijk als een akoestische gitaar, dus met gebogen vingers? Want dan ga je tokkelen als het ware, en dat is een andere manier van aanslaan dan gewenst is op de bas..

Maroon
4 februari 2009, 18:42
hmm ja, je zou het tokkelen kunnen noemen. Met de duim kan ik dan ook de snaren laten ploppen.

Vergeef mij mijn ignorence. Ik ben een gitarist, ik geef het toe. En zo speel ik soms ook de basgitaar...:chicken:

Mr.Fingers
4 februari 2009, 18:45
John "Thunderfingers" Entwistle speelde met 4 vingers. Eentje per snaar, en dan "tokkelen". Ikzelf speel of met plectrum (niets mee mis hoor), maar meestal met slechts alleen de wijsvinger, de James-Jamerson-manier.

toneblo
4 februari 2009, 18:46
MIsschien eens een studie vingerplanten doen...:satisfie:

Henkie spenkie
4 februari 2009, 19:26
Met plectrum spelen is volgens mij een beetje "ouderwets". Vroeger klonken de bassen en de snaren een stuk doffer. Door een plectrum te gebruiken klonk het net wat scheller dus beter. Tegenwoordig is dat niet meer nodig.

Zelf speel ik met wijsvinger en middel vinger (en als je beter kunt bassen kun je ook je ring vinger gebruiken maar dat is niet snel nodig). Voordeel hiervan is dat je met je vingers ook snaren kunt dempen waardoor je (vind ik) makkelijker strak kunt spelen (bijv. stel je slaat de E snaar aan, en daarna de A snaar, dan komt je vinger na het aanslaan van de A snaar automatisch op de E snaar, waardoor je deze automatisch dempt).

Het tokkelen zoals jij beschrijft doe ik ook wel eens, maar zelf vind ik het dan moeilijker om alles goed te dempen.

Helemaal "not done" om met plectrum te spelen is het volgens mij niet, want zelfs grote bassisten als Flea gebruiken nog wel eens een plectrum. Bovendien is het met plectrum wel fijn als je akkoorden op de bas speelt of als je een heel stuk alleen maar gedempte noten speelt.

Al met al is het ook wat je zelf prettig vindt. Als je nog bij 0 begint zou ik persoonlijk leren om met je wijs en middel vinger te spelen omdat dat strakker klinkt, maar het is helemaal aan je zelf.

rxsxtx
4 februari 2009, 20:03
over t algemeen speel ik met een plectrum, maar sommige stukken is het gewoon veel makkelijker met vingers... Als ik met mn vingers op mn bas speel dan zijn t toch wel mn wijs en middelvinger, en als t echt moet mn ringvinger er maar bij... Maar moet zeggen dat ik wel steeds meer met vingers ga spelen in mn vrijetijd, maar met band bijna altijd plectrum.. In de band kan ik gewoon sneller spelen met plectrum en klinkt t gewoon net iets scheller dan met vingers..

Saf
4 februari 2009, 20:26
ik speel met plectrum, houd erg van de attack die ik dan krijg. Vind het fijner spelen.
(misschien dat het er aan ligt dat ik overwegens oud spul gebruik en het doffer klinkt, dat weet ik niet ook nog nooit overnagedacht eigenlijk)

Heb wel eens met vingers proberen te spelen maar gaf voor mij totaal geen bevredingend effect. Doe het nog heel erg af en toe met oefensessies of als mijn plectrum weg schiet tijdens een optreden. In dat laatste geval houd ik mijn vingers vaak in "plectrum" positie en door hakken maar.

rickert
4 februari 2009, 22:41
Ik speel bijna alleen maar bass met een plectrum en het bevalt me prima. Slappen vind ik alleen leuk als een ander het doet en goed kan:D Misschien komt dat nog ofzo!

artnaz
4 februari 2009, 23:00
Ik speel ook als op een akoestische gitaar. Meestal met twee vingers (wijs en middel), en als je dingen krijgt die op arpeggios lijken schuif ik mijn vingers op en neemt mijn duim de laagste snaar voor zijn rekening, en eventueel mijn ring de G-snaar.

Gaat best goed eigenlijk, ik ben vaak beter dan een "echte" bassist. :D Ik doe het zelden though, en slappen kan ik niet (nooit geprobeerd eigenlijk).

Megadeth22
5 februari 2009, 00:04
Ik speel het liefst met plectrum (ik speel ook gitaar). Ik kan niet met vingers de muziek die ik speel spelen (veel te snel) dus daarom plectrum..

Mijn techniek is helemaal naar de klote though, ik speel op de bas zoals je op acoustische gitaar fingerpicked. Mijn hand ligt zeg maar schuin :seriousf:
Maarja het werkt wel

Maroon
5 februari 2009, 02:00
Bestaat er een 'juiste techniek' dan t.o.v. fingerpicking op de bas?

rickert
5 februari 2009, 08:14
Ik denk dat zo lang je geen RSI handje creeert het allemaal niet zo heel veel uitmaakt, je maakt zelf wel uit wat je doet toch:D!

iWishmaster
5 februari 2009, 08:44
Ik dacht dat op een bas altijd 'appoyando' gespeeld diende te worden. Ofwel, de vinger waarmee je aanslaat laten vallen op de snaar erboven. Dus niet met volledig gebogen vingers zoals bij fingerpicking. Deze techniek gebruik je bij fingerpicking (op bijv. klassieke gitaar) vaak met je duim. Hierdoor demp je de andere bassnaar en klinkt de toon voller, harder en klinkt langer door.

Fingerpicking met de rest van je vingers speel je 'tirando', dat is dus met gebogen vingers 'plucken' (meestal rust je duim dan op één van de bassnaren of de body van de gitaar oid).

Dit zijn overigens termen uit mijn oude boek voor klassieke gitaar; ik speel bas ook met plectrum ...

TimmU
5 februari 2009, 10:18
lekkere topictitel heren!

Maroon
5 februari 2009, 12:11
ja! het feit dat jij hier komt kijken zegt al genoeg! :D

Henkie spenkie
5 februari 2009, 12:19
Haha, prachtig om te zien hoeveel meer mensen hier opeens komen:seriousf:

maareuh.. ik hoor veel die met prectrum spelen vanwege de snelheid, maar volgens mij, als je maar genoeg oefend kun je met je vingers wel net zo snel spelen, of bijna net zo snel.

Raffel
5 februari 2009, 12:37
Vingeren? waar?

DeGecko
5 februari 2009, 12:47
Meestal speel ik met 3 vingers "Spanish Style" of inderdaad getokkel. Snelle stukjes vaak met 2 vingers en echte grooves met enkel de wijsvinger...
Voor de hardere dingen of echte attacks e.d. gebruik ik ook een plectrum, maar een gewoon 1mm gitaarplectrumpje (hoewel ik géén gitarist ben...)

Alles hangt eigenijk af van het nummer, the mood waarin ik ben en de tegenspelers...

duckman
5 februari 2009, 12:47
Afhankelijk wat ik speel gebruik ik het meest mijn ringvinger en middelvinger.
soms met wat snellere loopjes mijn ringvinger.

Als ik meer loopjes speel gebruik ik mijn duim.

Zover het basspelen.

Voor alle overige tepassingen gebruik ik de volle vuist, vingeren is voor softies.:hippie::dance:

Maroon
5 februari 2009, 13:09
maareuh.. ik hoor veel die met prectrum spelen vanwege de snelheid, maar volgens mij, als je maar genoeg oefend kun je met je vingers wel net zo snel spelen, of bijna net zo snel.

Ja zeker, alles valt te oefenen. Maar string skipping op een redelijk tempo wordt echt lastig zonder plectrum...

Ik ben zelf hard aan het oefenen op de juiste techniek nu voor de bas. Geen plectrum meer voor deze jongen.

Hier een video van John Entwisle over de juiste technieken mbt vingeren. (Die er wss niet is)..."You can hit the basstrings with anything...nail files, collar bones....even your fingers!" :D

http://www.youtube.com/watch?v=vTl_Y67hsTk

jaspie
5 februari 2009, 15:58
speel alleen gitaar met plectrum. Bas kan opzich wel maar met vinger(wijs /middel) heb ik wat meer controlle over mijn dynamiek. Ook kan je zo switchen naar slappen. Om snelheid op te bouwen is het mss wel handig om dingen van rocco prestia of jaco pastorius te spelen. Die gasten zijn echt snel met maar 2 vingers.

arcane
5 februari 2009, 16:43
Ik speel eigenlijk altijd met plectrum. Dat het voor basisten not done is zal me echt een worst wezen. Als iemand zich daardoor beter voelt, lekker voor hem/haar.

Maar voor de gevallen dat ik wel met vingers speel (en dat is dan echt alleen thuis) dan speel ik met maar 2 vingers. Ik heb het wel eens geprobeerd met 3, maar zodra het tempo omhoog gaat lukt het mij niet meer.
Natuurlijk is dat een kwestie van oefenen, maar ik zie de noodzaak er niet van in, want dat wat ik wil kan ik met een plectrum.

Saf
5 februari 2009, 17:16
+1 boeien of het wel of niet not done is. Met dan vaak me meest belachelijke redenatie die er is. Krijg je te horen dat bas eigenlijk bedoelt is met de vingers. De eerstespeelden met de duim of plectrums dat vinger idee is pas van latere datum. De allereerste gitaren speelde men ook met de vingers.

Of het wat boeit hoe iemand bas speelt als het maar vet klinkt.

Troy
5 februari 2009, 17:30
Veel hangt natuurlijk af van de muziekstijl.

Als je vrij heavy muziek wil gaan maken kan je beter voor een plectrum kiezen terwijl een jazz-bassist behoorlijk voor aap staat als hij met een plectrum speelt. Ikzelf speel bijna altijd met een plectrum omdat dat een betere attack geeft en het geheel wat ritmischer maakt. Qua speelsnelheid denk ik niet dat er een verschil is.

Veel bassisten vinden het inderdaad not done om met een plectrum te spelen. Heb nooit echt goed begrepen waarom.

Blend
5 februari 2009, 22:46
Plectrum gebruik ik zelden. Ik speel meestal alleen met m'n wijsvinger, of met m'n wijsvinger en ringvinger naast elkaar, zeg maar.

Of net als Paul McCartney wel eens doet: met m'n duim.

Valentijn
6 februari 2009, 01:24
John "Thunderfingers" Entwistle speelde met 4 vingers. Eentje per snaar, en dan "tokkelen". Ikzelf speel of met plectrum (niets mee mis hoor), maar meestal met slechts alleen de wijsvinger, de James-Jamerson-manier.

james Jamerson speelde toch met duim en wijsvinger dacht ik mij te herinneren?

ik speel trouwens 'gewoon' met 2 vingers. Maar het is net wat je gewend bent. Alles geeft een ander geluid, en ieder zoekt een anders geluid.

schwalbe
6 februari 2009, 17:40
Jamerson gebruikte alleen zn wijsvinger.
Zelf gebruik ik alleen wijs- en ringvinger.
Heel soms een plectrum; als het voor het geluid echt niet anders kan.
Even over waarom plectrum 'not done' is:
- ten eerste valt dat nogal mee. was misschien 20 jaar geleden zo maar nu denken veel mensen er anders over.
- plectrum gebruiken heeft nogal wat consequenties voor je dempingstechniek. In feite wordt dempen met de aanslaghand zo goed als onmogelijk. Dat weer opvangen met de andere hand heeft dan weer gevolgen voor je snelheid met die andere hand. Door de gebrekkige demping gaat bij plectrumgebruik dus strakheid verloren. De aggressievere aanslg lijkt dat wel te compenseren maar doet dat in feite niet: Strakheid aan het begin van een noot is nou eenmaal wat anders dan strakheid aan het einde van een noot. En dan hebben we het nog niet eens gehad over meetrillende onaangeslagen snaren...

elendaeril
7 februari 2009, 08:12
Simpele doch klinkklare uitleg waar ik niks aan toe te voegen heb... Vooral de meetrillende snaren zijn een regelrechte ramp...

Valentijn
8 februari 2009, 17:54
dat kan je toch dempen met je linker hand? (of rechts bij bepaalde plectrum technieken)

Er zijn af en toe wel bassisten die met plectrum spelen waar ik erg onder de indruk ben van hun techniek. (de bassist van Thrice bijvoorbeeld. Kan ik alleen nergens filmopnames van vinden)

marter544
8 februari 2009, 21:56
Jamerson gebruikte alleen zn wijsvinger.
Zelf gebruik ik alleen wijs- en ringvinger.
Heel soms een plectrum; als het voor het geluid echt niet anders kan.
Even over waarom plectrum 'not done' is:
- ten eerste valt dat nogal mee. was misschien 20 jaar geleden zo maar nu denken veel mensen er anders over.
- plectrum gebruiken heeft nogal wat consequenties voor je dempingstechniek. In feite wordt dempen met de aanslaghand zo goed als onmogelijk. Dat weer opvangen met de andere hand heeft dan weer gevolgen voor je snelheid met die andere hand. Door de gebrekkige demping gaat bij plectrumgebruik dus strakheid verloren. De aggressievere aanslg lijkt dat wel te compenseren maar doet dat in feite niet: Strakheid aan het begin van een noot is nou eenmaal wat anders dan strakheid aan het einde van een noot. En dan hebben we het nog niet eens gehad over meetrillende onaangeslagen snaren...

Niet mee eens, dat kun je toch gewoon met de zijkant van je handpalm doen, net als wanneer je je gitaar zou palm muten? Doe je ook bij de gitaar neem ik aan, anders wordt bijv. sweepen 1 grote bende.

Over de manier van aanslaan op de bas, wat daar anders aan is dan tokkelen op een akoestische gitaar (tis natuurlijk niet verplicht, maar wel de "normale" manier, en het speelt een stuk fijner, is dat je je vingers ipv. gekromt gewoon gestrekt hebt, en langs de snaren heen laat gaan zegmaar ipv. er echt aan te plukken. Zo dus:

http://media.wiley.com/assets/184/69/0-7645-2487-9_000300.jpg

Henkie spenkie
9 februari 2009, 21:38
Niet mee eens, dat kun je toch gewoon met de zijkant van je handpalm doen, net als wanneer je je gitaar zou palm muten?

Dat werkt alleen niet als je veel verschillende snaren gebruikt. (tenzij je natuurlijk alles muted wil hebben), maar ik denk dat het vooral gaat over loopjes etc.

Voor de rest zijn alle voors en tegens van de verschillende technieken nu wel zo'n beetje 10 keer genoemd denk ik, tis zo anderhand wel duidelijk:satisfie:

aaronstonebeat
18 juli 2009, 22:38
Omdat ik sinds kort ook weer een bas tot mijn beschikking heb, struin ik het net af naar bruikbare informatie. Zodoende dat ik ook bij dit al wat oudere topic uitkwam.

Als plectrumgitarist van huis uit heb ik ook steeds bas gespeeld met plectrum. Het lukte altijd wel, maar ik heb het ook steeds dodelijk vermoeiend gevonden, vooral voor de rechterhand. Ik denk door het veelvuldig gebruik van palmmutes in combinatie met de veel grotere stringspacing.

Nu wil ik het dus ook goed met de vingers leren (ben ik op de gitaar ook al een hele tijd druk mee bezig; en er zal vast voordeel over en weer zijn, dacht ik zo). Op YouTube kwam ik deze gast tegen: http://www.youtube.com/watch?v=FmCsiZxONZI. Bunny Brunel. Ik had nooit van 'm gehoord. Geluid van de clips is verschrikkelijk maar de uitleg zeer helder, en volgens mij kan die gast gewoon alles spelen met z'n vingers.

Run to the hills (http://www.youtube.com/watch?v=K7ToNJHgp-w) van Iron Maiden wordt trouwens ook geheel en al gevingerd :blast:

yhcmarc
19 juli 2009, 00:30
Steve Harris speelt alles met zijn vingers. Ik persoonlijk alles met plectrum, speelt lekkerder en klinkt beter.

aaronstonebeat
19 juli 2009, 00:55
Steve Harris speelt alles met zijn vingers. Ik persoonlijk alles met plectrum, speelt lekkerder en klinkt beter.

Allemaal wijs- en middelvinger bij Steve Harris, zo lijkt het. Zelfs z'n gallop. Het begon me met de ringvinger erbij net soms een klein beetje te lukken :D

Thundermane
19 juli 2009, 01:52
Niet om helemaal uit de toon te vallen maar dit is vingertechniek op z'n best, wees gewaarschuwd, het is nare metal :p:
http://www.youtube.com/watch?v=iCRQLopaV6Y
Tapping en zo af en toe 3 vingers gebruiken.
Heb zelf nog nooit een bassist alle 4 zien gebruiken.

Zelf speel ik bas liever zonder plectrum, puur al om het feit dat ik al elektrische gitaar met plectrum speel. Maar wanneer je bas speelt met plectrum, gaat het al heel snel lijken op gitaar spelen. Je kunt dan ook dempen met je palm, afhankelijk van hoe en waar je slag hand zet.

aaronstonebeat
19 juli 2009, 02:07
Niet om helemaal uit de toon te vallen maar dit is vingertechniek op z'n best, wees gewaarschuwd, het is nare metal :p:
http://www.youtube.com/watch?v=iCRQLopaV6Y
Tapping en zo af en toe 3 vingers gebruiken.
Heb zelf nog nooit een bassist alle 4 zien gebruiken.

Zelf speel ik bas liever zonder plectrum, puur al om het feit dat ik al elektrische gitaar met plectrum speel. Maar wanneer je bas speelt met plectrum, gaat het al heel snel lijken op gitaar spelen. Je kunt dan ook dempen met je palm, afhankelijk van hoe en waar je slag hand zet.

Ik vind dat die jongen erg ontspannen speelt. Ziet er goed uit. Veel virtuoser dan ik nastreef en ook niet zo mijn 'ding'. Maar zeker een genot om te aanschouwen!

Thundermane
19 juli 2009, 09:38
Ik vind dat die jongen erg ontspannen speelt. Ziet er goed uit. Veel virtuoser dan ik nastreef en ook niet zo mijn 'ding'. Maar zeker een genot om te aanschouwen!

Zo ver ik weet is hij de, misschien op 2 of 3 na, beste bassist op youtube.
Op z'n minst in de categorie metal.
Ik vind het in elk geval knap wanneer iemand zich to zo'n niveau oefent.
Eigenlijk is het wel de belangrijkste reden waarom ik van metal houd is dat mensen zich pushen om al maar weer beter te worden. Daarnaast heb ik een fetisj voor technisch ingewikkelde muziek. :p