PDA

View Full Version : Van gitaar naar macbook (setup vraag)



Hyra
4 februari 2009, 10:43
Goedemorgen,

Omdat ik geen versterker meer heb en die ook niet echt kan gebruiken ivm ruimte + buren + vrouw in combinatie met eindeloos lickjes oefenen heb ik daarom een (don't shoot me) v-amp 2 gekocht.

In mijn ogen echt wel een prima ding voor thuis. Gitaar erin, koptelefoon eruit. Maar ik wil altijd graag met "Backing tracks" meespelen of met mp3's om de tabs uit te zoeken.

Nu heb ik een opstelling uitgeprobeerd die op zich wel werkt ..

Gitaar -> v-Amp2
v-Amp2 via tulp out naar tulp-to-mini jack
die mini jack in mijn line-in van m'n macbook pro
koptelefoon van mn laptop naar mn oortjes

Vervolgens zet ik GarageBand aan en daarin moet ik dan een Real Instrument track aanmaken en een mp3 importeren zodat ik mee kan spelen.

Zoals je zal begrijpen .. dat zijn tig snoeren die onder en over de bank heen lopen naar een koffietafel waar ik dan goed voor moet gaan zitten zodat ik ook nog overal bij kan.

Daarnaast klinkt het nog eens voor geen meter. Koptelefoon rechtstreeks op de vAmp geeft prima genoeg geluid voor oefen/meespeel doeleinden, maar via GarageBand klinkt het allemaal dof en zacht.

Heeft iemand misschien een briljante suggestie hoe ik een beter setup kan bereiken? En, zou graag een ander programma dan GarageBand (op de mac dus) gebruiken, want volgens mij is dit niet ideaal.


Edit: Heb een Tascam GTMkIII gekocht zodat ik met een cd mee kan spelen, maar de batterijen houden het een uurtje vol en dan is het klaar. Grom!

Adapter ervoor kopen (want natuurlijk worden die los verkocht) is wel een idee, maar dan heb ik alsnog weer heel veel snoeren.

erwin_ve
4 februari 2009, 10:56
Volgens mij kun je deze beter in de rubriek recording plaatsen. Dit is meer het zelfbouw gedeelte van het forum

Hyra
4 februari 2009, 11:01
ah .. ja

Kan ik deze zelf verplaatsen ter verkoming van cross-posting?

bert k
4 februari 2009, 11:19
Doe ik wel.

pippydude
4 februari 2009, 13:47
Je kunt ook je gitaar rechtstreeks in je mac prikken, volgens mij heeft garageband wel iets van een amp simulator ofzo? Doe ik af en toe, maar dan met Logic, werkt prima..

Hyra
4 februari 2009, 13:59
Klinkt dat dan nog een beetje?

Snap dat het niet _echt_ supergeluid zal zijn door de simulatie, maar is het wel goed luisterbaar?

Ennuh, dan moet ik dus een bigjack-smalljack convertertje kopen?

rijsberman
4 februari 2009, 22:23
hiero: http://www.monstercable.com/productdisplay.asp?pin=2440

Ongeveer 2 tientjes. En met een vox amplug kan je naar een mp3speler luisteren, met je koptelefoon op. Doet ook wat je wilt.

pippydude
5 februari 2009, 13:22
Ik weet niet precies hoe het in garageband klinkt, omdat ik bijna meteen logic erop heb gezet, maar ik vind het over het algemeen nog best lekker klinken. Ik zou er niet professioneel dingen mee gaan opnemen, maar je kunt er wel leuke dingen mee doen.

Hyra
12 februari 2009, 09:27
Ja ik weet het niet. De gitaar-track (ALS die al gepakt wil worden) klinkt heel zacht. Zeker als je er een "backing track" naast legt. Dan moet je die heel zacht draaien (in garageband) zodat je nog iets van geluid hoort.

Heb nu de laatste 2 keer dat ik het heb geprobeerd ook iets nieuws. Een vertraging van een paar ms tussen het aanslaan en iets horen in garagaband.
Ik kan me niks irritanters voorstellen :)

Maar, heb de oplossing. Ga vanmiddag een Line-6 Spider III 15 kopen. Daar kan ik dan gewoon m'n ipod in pluggen om mee te spelen met nummers. Klinkt waarschijnlijk ook "echter" dan de vAmp-2, en voor recorden zit er een line-out op.

Dank voor alle suggesties en het meedenken !

Megadeth22
12 februari 2009, 15:22
Nog een tip voor als het goedkoper moet:

Koop een iStudiolink kabeltje voor niet meer dan 2 tientjes. Die plug je in je gitaar, en in de Line-in van je mac. Je opent Garageband, kan zo spelen. Gitaarsimulaties voor acoustisch (nieuwe Garageband in ieder geval), rock, metal, blues etc. Ook voor basgitaar.
Je gooit er een paar liedjes in en hoppa! Opnemen is zeker verslavend als je erachter bent hoe het goed klinkt.

harrie-beton
12 februari 2009, 17:39
je kunt ook voor een paar tientjes een mengtafeltje kopen en daar zowel je mac als je v-amp op aansluiten. Je kunt dan mooi mengen tussen beide bronnen. Het eind signaal zou je ook op kunnen nemen, eventueel kwaliteitsverlies komt dan door de geluidskaart van de mac. Een externe geluidskaart zou dan uitkomst kunnen bieden maar die zijn 100 euro of meer.
De toneport ux werkt ook op een mac dacht ik en deze klinkt iets beter dan de v amp en heeft meer mogelijkheden. Ongeveer 150 euro zijn deze dacht ik, hij fungeert ook meteen als een usb geluidskaart...