PDA

View Full Version : JVM probleempje



Funkblaster
4 februari 2009, 02:18
Dag medeforummers,

Ik heb een probleempje met mijn marshall JVM410H. Wanneer ik speel is m'n geluid veel zachter dan voorheen en wanneer ik harder aan sla gaat ie meteen 'oversturen'. Op m'n drive kanalen heb ik nog minder geluid, ontzettend zacht en wanneer ik terug schakel naar clean krijg ik een flinke plop. Ook heb ik er een brom bij die ik eerder niet had. Ik dacht zelf aan een probleempje met de (pre)amp buizen? Zou dit kunnen kloppen? Iemand enig idee wat er met mijn amp aan de hand is?

Baker
4 februari 2009, 09:10
doet ie dat ook zonder footswitch?

Ik had ook zoiets, en dat lag aan een rotte footswitch kabel.

Funkblaster
4 februari 2009, 13:10
doet ie ook zonder footswitch

svdijk
4 februari 2009, 16:47
Eén van de preamp buizen werkt dan niet goed meer.
Heb hetzelfde gehad, V3 was toen de boosdoener.
Gewoon ff één voor één uitwisselen.

Bart_Blueprint
4 februari 2009, 19:47
Lijkt mij ook een typisch buizen-probleem. Ik had met mijn DSL bijna precies dezelfde klachten. Meteen alle buizen maar even vervangen en speelt weer als een zonnetje :D. Ondanks dat je versterker geloof ik nog niet heel oud is, zou ik toch maar even een setje (in ieder geval pre-amp) buizen overwegen! :)

Henri H
27 maart 2009, 23:58
Ben benieuwd wat er nu aan de hand was.....

Ik had de afgelopen 2 weken ook een vaag probleem.
De JVM gaf een krakerig bijgeluid, echt heel opvallend.
Ik heb er een optreden mee zitten klooien en dat was niet fijn.
De amp doet het wel maar het is net alsof er een los contactje o.i.d. zat.
Ik heb de versterker uit z'n chassis gehaald en wat preamp buisjes zitten uitwisselen en nu is het probleem ineens over.
Ook nadat ik hem weer in z'n chassis heb gezet.
Ik snap nog steeds niet wat dit nu geweest kan zijn.

Één van die buisjes (de 4e t.o.v. V1) is trouwens een MESA Engineering buisje!?
Dit is ook de enige die je niet ziet branden maar hij wordt wel warm en hij doet het volgens mij ook wel.
Op de andere 4 buisjes staat "Marshall".
2 Hiervan hebben een witte opdruk en de andere 2 een rood/bruine opdruk.

Chris Winsemius
28 maart 2009, 00:13
@M.Huisjes:
- vuile buispinnetjes of voetjes of losse "kelkjes" in die voetjes
- sommige preampbuizen zie je idd. niet of nauwelijks branden, dat is dan geen defect als je ze hoort werken. Het heeft te maken met de plaatsing v/h gloeidraad-gedeelte.

SUCCES!

Funkblaster
28 maart 2009, 00:13
Bij mij was het pre-ampbuisje V1, ik heb deze vervangen voor een JJ en het probleem was over, daarna de V2 ook vervangen voor een JJ, wat op zich best een verschil maakte in tone, net iets meer volume en enigzins warmer geluid.

sjaak1990
28 maart 2009, 00:16
Lijkt mij ook een typisch buizen-probleem. Ik had met mijn DSL bijna precies dezelfde klachten. Meteen alle buizen maar even vervangen en speelt weer als een zonnetje :D. Ondanks dat je versterker geloof ik nog niet heel oud is, zou ik toch maar even een setje (in ieder geval pre-amp) buizen overwegen! :)

Alle buizen vervangen is niet echt nodig...en ook zonde als je tevreden bent met je geluid...

@Huisjes:

Idd wat Chris zegt. Had pas ook zoiets, bij eruit en erin en hij deed het weer, er zat wat los bij het voetje.

Tung-sol buizen zie je bijvoorbeeld bijna niet branden JJ weer wel die standaard Marshall meuk in mn DSL brand ook fel, als hij warm wordt dan werkt hij iig gewoon.

Henri H
28 maart 2009, 10:43
Jongens, bedankt voor tips/info.

@Chris: wat zijn "kelkjes"?
Uit de context haal ik iets van de aansluiting van de pinnetjes in het buisje?
Kan ik dit controleren op de één of andere manier?

Het kraken van de versterker kon ik ook erg goed merken als ik er tegen aan tikte of er iets mee schoof.