PDA

View Full Version : Freeqi Cabinets



Doc_Rock
4 februari 2009, 00:21
Hallo,
Ik wil jullie gewoon meedelen dat er iemand is die gitaarcabs maakt met niet-conventionele speakers in niet-conventionele cabinets. Omdat zoveel onder jullie op zoek zijn naar de ultieme tone en de ultieme amp, doe jullie zelve recht aan en test een freeqi cab. Kool en ellfring, Bogner, Orange en Mesa is er niks tegen en wie het tegendeel beweert, mag eerst eens gaan testen bij deze kerel die aan de Gentse dokken woont. Ik heb een FAD cab gekocht voor mijn roadking en die amp heeft nog nooit zo goed geklonken.
2x12 met attitude en ballen die je bij 2x zoveel speakers verwacht.

http://www.freeqi.be/FADcabinets/FADcabinets.html

Dit is de shit!
Pics soon!

kokeleko
4 februari 2009, 08:55
Mooie website heb je Doc (dokken?) :-).

TimmU
4 februari 2009, 09:00
:confused:Hey dude, dit begint wel érg op spam te lijken hoor...

the sure thing
4 februari 2009, 10:09
Behalve dat dit zware spam is.... Ik vind de exclusiviteit erg meevallen hoor.... Hij gebruikt nog steeds G12H speakers, Weber alnico's enzo... Kool & Elfring heeft een groter aanbod van verschillende speakers!

Ik heb deze kast niet gehoord, maar qua afmetingen is het ook niet superbijzonder of onconventioneeel ....

De prijzen zijn op zich wel OK.

Maarre... Rock-docje: gefeliciteerd met je aankoop! Misschien een iets minder agressieve post en wat plaatjes bijvoegen? Plaatjes doen het altijd goed op dit forum!!! Daar wek je meer interesse mee dan bij voorbaat alle andere merken al dissen...

van_clippesteyn
4 februari 2009, 10:25
buiten dat het een behoorlijk agressieve manier van posten is wil ik toch maar even zeggen dat die classic wel errug mooi klinkt, die pl's blijven nergens.
Rijst natuurlijk de vraag: hoe klinkt het nou int echt. zucht,we gaan maar weer eens testen.:sneaky:

TimmU
4 februari 2009, 10:37
Goh ,rare website.


We are sorry but we ONLY work on Point-To-Point TUBE amps, NO PCB based amps made in China, NO pedals, NO jukeboxes, NO rackgear or microphones ...
It's not we can't do it but we don't want to fool you ... we just don't have the time for it (and our oversized quality components just don't fit in those ;-))

dat is al een beetje apart, maar oké.

Als je dan kijkt naar de stock sales:

TC Electronic tremolo pedal
TC Electronic overdrive pedal
TC Electronic dual distortion pedal
TC Electronic compressor pedal
PCMCIA type I for G-Force presets
Yamaha professional 2 x 15bands graphic eq 19"
Electro-voice N/D 257B vocal mic


Zucht, pedalen,mics en rack gear.....

Lexvandoef
4 februari 2009, 10:47
Wat maakt die cabinets trouwens zo non-conventioneel?

AART
4 februari 2009, 10:58
De constructie is hetzelfde als alle merken die je in je post noemt. Misschien sommige van die speakers niet, maar het is geen echt verschil qua cab constructie...

Neemt niet weg dat het geen goede cabs kunnen zijn, maar het lijkt alsof je een verkoper napraat :satisfie:

Mitch
4 februari 2009, 11:09
Kindertjes, waarom zou dit nu weer spam zijn? Freeqi post het zelf toch niet? is hier wel lid trouwens... Ligt dat aan de manier van posten, de info op de website of het feit dat Doc een totale nieuwkomer is waardoor het lijkt alsof -ie zich speciaal aanmeldt voor deze melding van Freeqi's cabs?

Hoe dan ook is -ie natuurlijk kansloos tegen een Vernet 2x12MK maar dat terzijde :seriousf:

Bernd Veenema
4 februari 2009, 11:50
Hoe dan ook is -ie natuurlijk kansloos tegen een Vernet 2x12MK maar dat terzijde :seriousf:

Mitch heeft ook altijd gelijk :seriousf:

Ik kan iig niet wachten op mijn 2x12MK

Doc_Rock
4 februari 2009, 13:45
Hey dudes, oprechte enthousiastheid van mijn kant. Verder niks :hippie:
Peace en Love. Cab is uit een soort dennehout/multiplex en maakt de cab superlicht. Toch hebben die cabs 400 watt vermogen en ze klinken gewoon verdraaid goed, ik lees hier ook veel over Kool en Ellfring en Paul Lenders en heb beiden ook getest. Ik ben meer overtuigd van deze cabs. Sorry, voor het overdreven enthousiasme :).:dance:

Joey Handsome
4 februari 2009, 13:49
Het enige wat ik nog nooit gezien heb is een 1400 watt cab met 1 10" en 1 15" speaker.

the sure thing
4 februari 2009, 14:04
Hoe dan ook is -ie natuurlijk kansloos tegen een Vernet 2x12MK maar dat terzijde :seriousf: Yep :) Ik snap de exclusiviteit van die Belg nog steds niet, maar goed.

onze_jef
4 februari 2009, 16:33
'k heb er eens een prototype getest en was verbaasd van hoe het geluid de ruimte vulde en hoe eerlijk de respons was.

Ongetwijfeld zijn er nog cabs die super zijn, wat ik wel weet is dat Freeqi geobsedeerd is door zijn vakgebied en nooit larie verkoopt... hij gelooft in blind testen en wil hype van wat echt goed is onderscheiden.

the sure thing
4 februari 2009, 16:59
Ongetwijfeld zijn er nog cabs die super zijn, wat ik wel weet is dat Freeqi geobsedeerd is door zijn vakgebied en nooit larie verkoopt... hij gelooft in blind testen en wil hype van wat echt goed is onderscheiden. Dat hij dat doet, geloof ik graag, maar met hem zo velen. K&E is met exact dezelfde reden opgezet (en groot geworden).

Dosmanos
4 februari 2009, 18:36
In tegenstelling tot de meesten alhier ben ik daadwerkelijk klant van Stef Geens. Ik heb in 2007 door hem een FAD double deluxe laten bouwen. Dat is weer een kopie van de Victoria double deluxe. Ik heb daar toen - enigszins op de bonnefooi - voor gekozen, omdat een Victoria double deluxe bijna het dubbele moest kosten.
Ik was - en ben - onder de indruk van de kwaliteit van de bouw. Topnotch onderdelen en een uitstekende service. Die jongen weet naar mijn idee echt wat hij doet. De FAD is dan ook een tonemonster.
Leek me wel aardig om hier te memoreren. En ja, ik weet dat dit draadje over cabinets gaat.

Freeqi
4 februari 2009, 21:42
Wat maakt die cabinets trouwens zo non-conventioneel?

-De massa van de frontplaat wordt aangepast aan de resonantiefreq van de gebruikte speaker(s)
-combinatie van den en multiplex (het ene voor de stijfheid, het andere voor de resonantie)
-de types speakers en het verzwaren van de conus bij sommige types (K&E heeft een uitgebreid gamma ja id maar enkel Celestion Made in China ?)
-alle speakers 24u ingelopen (heb isocabs daarvoor, kan op +50% van max vermogen)
... moet ik verdergaan ? Natuurlijk ZIE je daar niets van op een foto ;-)

Freeqi
4 februari 2009, 21:48
Behalve dat dit zware spam is.... Ik vind de exclusiviteit erg meevallen hoor.... Hij gebruikt nog steeds G12H speakers, Weber alnico's enzo... Kool & Elfring heeft een groter aanbod van verschillende speakers!

Ik heb deze kast niet gehoord, maar qua afmetingen is het ook niet superbijzonder of onconventioneeel ....

De prijzen zijn op zich wel OK.

Maarre... Rock-docje: gefeliciteerd met je aankoop! Misschien een iets minder agressieve post en wat plaatjes bijvoegen? Plaatjes doen het altijd goed op dit forum!!! Daar wek je meer interesse mee dan bij voorbaat alle andere merken al dissen...

Kool & Elfring heeft toch helemaal geen Weber of Jensen ? Ben ook bezig met Tone Tubby en Scumback trouwens ... niks tegen Celestion maar ik zeg al jaren: 'kijk en hoor eens verder dan je neus lang is ;-)' En ja ik heb beetje iets tegen 'made in China' > de laatste batch V30's heb ik helft teruggestuurd omdat de frames eerder ovaal waren dan rond ... da's enkel dozen schuiven hé, quality control ver zoek ...

Les Paul R8
4 februari 2009, 22:19
-de types speakers en het verzwaren van de conus bij sommige types (K&E heeft een uitgebreid gamma ja id maar enkel Celestion Made in China ?)


Ik heb er geen enkele moeite mee dat er leveranciers op het forum zijn die hun producten toelichten. Waar ik wel moeite mee heb, is dat je producten van je concurrenten "zwart" maakt. K&E heeft een duidelijke keuze gemaakt voor Celestion. Net als jij hebben zij ook een uitgebreid onderzoek gedaan naar wat zijn het best vinden. De opmerking die je maakt over Made in China geeft voor mij aan dat je je concurrenten niet eens kent. K&E heeft alle Herritage Celestions in hun programma. En bij mijn weten zijn die Made in England. Als je al iets zegt over je concurrenten, zorg dan in ieder geval dat het feitelijk waar is. Nu komt het op mij erg onsympathiek over.

Komende zaterdag ga ik uitgebreid testen bij K&E. Voor mij zijn er 2 redenen waarom ik jouw cabs niet interessant vind:
1. Geen G12M20. Voor mij is dat de meest interessante speaker
2. Geen closed back. Daardoor is je exacte sound op het podium nooit 100% te voorspellen. Soms zal het geweldig klinken, maar soms ook ronduit klote. Dat is mijn ervaring met open-back en half open back combo's. Ik wil altijd een voorspelbare goeie sound. En met (half) open-back ben je te veel afhankelijk van de akoestiek van je omgeving.

Dude
4 februari 2009, 22:23
Ach ja over de 'toeval' van dit topic valt te lullen... ik vind het prachtige cabs en ze zorgen bij mij voor een flinke dosis GAS

Freeqi
4 februari 2009, 22:32
bof, ik ben gewoon rechtuit, 'recht voor de raap' noemen ze dat in NL ? ;-) En ik verdedig me omdat hier blijkbaar al besluiten en oordelen geveld worden op basis van een foto en een mp3'ke ? Mijn recht.

-Celestion, weet ik meer van dan je denkt ;-) er zijn exact 5 modellen van de XX modellen NIET made in China ?

-open back is iets gevaarlijker qua plaatsing maar ik ga ervanuit dat de gitarist die een cab bij me koopt geen beginner meer is en ervaring heeft, niet aan zijn eerste concert toe is, en thuis wel eens experimenteert ;-)

Closed back klinkt gewoon pak stroefer en 'speelt niet mee' Trouwens dat is een oud zeer: je ervaring met open backs komt zga zeker van open backs met lichte bouw, lichte speakerboards die gigantisch kortsluiten tss front & back onder de 100Hz a la Fender combo's, Marshall combos etc. Een degelijk gebouwde open back mag je gerust naast een closed back zetten, impuls respons zal anders zijn, laagrespons niet. Laag is omnidirectioneel hé onder de 160Hz. Enkel de massa van de kast bepaalt of dat lekt of niet. Dus je kan best massa verhogen en open back maken, gaat dieper dan closed back met lagere massa (Howard Dumble had dat wel begrepen anders ...). Veel van die lichter gebouwde cabs resoneren dan nog 's net op die laagste frequentie ... dan heb je én lekken én absorptie. Nou ja.

G12M20 ken ik niet, eerlijk is eerlijk zal eens paar bestellen en bekijken. Maar was meer into scumback eigenlijk voor die trip ;-)

Les Paul R8
4 februari 2009, 22:44
bof, ik ben gewoon rechtuit, 'recht voor de raap' noemen ze dat in NL ? ;-) En ik verdedig me omdat hier blijkbaar al besluiten en oordelen geveld worden op basis van een foto en een mp3'ke ? Mijn recht.

-Celestion, weet ik meer van dan je denkt ;-) er zijn exact 5 modellen van de XX modellen NIET made in China ?

-open back is iets gevaarlijker qua plaatsing maar ik ga ervanuit dat de gitarist die een cab bij me koopt geen beginner meer is en ervaring heeft, niet aan zijn eerste concert toe is, en thuis wel eens experimenteert ;-)

Closed back klinkt gewoon pak stroefer en 'speelt niet mee' Trouwens dat is een oud zeer: je ervaring met open backs komt zga zeker van open backs met lichte bouw, lichte speakerboards die gigantisch kortsluiten tss front & back onder de 100Hz a la Fender combo's, Marshall combos etc. Een degelijk gebouwde open back mag je gerust naast een closed back zetten, impuls respons zal anders zijn, laagrespons niet. Laag is omnidirectioneel hé onder de 160Hz. Enkel de massa van de kast bepaalt of dat lekt of niet. Dus je kan best massa verhogen en open back maken, gaat dieper dan closed back met lagere massa. Veel vcan die lichter gebouwde cabs resoneren dan nog 's net op die laagste frequentie ... dan heb je én lekken én absorptie. Nou ja.

Ik zeg niet dat je niets weet van Celestion, maar spreek je aan op je opmerking dat K&E alleen maar Made in China gebruikt. K&E gebruikt de meest populaire Celestions, zowel uit China als uit de UK. Is gewoon geen sjieke opmerking van je.

Op veel plaatsen (festivals bijv) heb je niet of nauwelijks de kans om een fatsoenlijke soundcheck te doen. Dan heb ik veel liever een cab waarvan ik weet dat hij op elke plek gewoon prima klinkt. In de studio is het natuurlijk een ander verhaal. Dan heb je alle tijd en mogelijkheid om de beste plek te kiezen. En ben ik met verschillende licht gebouwde combo's dik tevreden.

Les Paul R8
4 februari 2009, 22:48
G12M20 ken ik niet, eerlijk is eerlijk zal eens paar bestellen en bekijken. Maar was meer into scumback eigenlijk voor die trip ;-)

Zie nu dat je deze opmerking erbij hebt gezet. G12M20 is waarschijnlijk de belangrijkste Celestion speaker op dit moment. Niet vanwege de aantallen die ze ervan verkopen, maar omdat dit misschien wel de meest geliefde speaker is. In ieder geval in de rock/hardrock wereld. G12M20 klinkt overigens eigenlijk altijd beter in een closed back cab ;) Wie weet zijn jouw cabs de uitzondering.....

Freeqi
4 februari 2009, 22:49
Ik zeg niet dat je niets weet van Celestion, maar spreek je aan op je opmerking dat K&E alleen maar Made in China gebruikt. K&E gebruikt de meest populaire Celestions, zowel uit China als uit de UK. Is gewoon geen sjieke opmerking van je.

Op veel plaatsen (festivals bijv) heb je niet of nauwelijks de kans om een fatsoenlijke soundcheck te doen. Dan heb ik veel liever een cab waarvan ik weet dat hij op elke plek gewoon prima klinkt. In de studio is het natuurlijk een ander verhaal. Dan heb je alle tijd en mogelijkheid om de beste plek te kiezen. En ben ik met verschillende licht gebouwde combo's dik tevreden.

Dat van K&E was zeker zo niet bedoeld, als het zo overkwam: sorry. Maar snap niet waarom die dan ook niet eens iets anders durven proberen dan op safe te spelen met V30's, G12H's etc ? Weber Silverbell is een machtige speaker > NIETS van Celestion komt in de buurt. Idem dito voor Torando Jensen, Blackbird, Scumback 75, Tone Tubby (mits goed ingebrand) etc

En als je steeds zeker wil zijn van sound, onafhankelijk van akoestiek/plaatsing etc heb ik de isocabs ;-)

Les Paul R8
4 februari 2009, 22:52
Dat van K&E was zeker zo niet bedoeld, als het zo overkwam: sorry. Maar snap niet waarom die dan ook niet eens iets anders durven proberen dan op safe te spelen met V30's, G12H's etc ? Weber Silverbell is een machtige speaker > NIETS van Celestion komt in de buurt. Idem dito voor Torando Jensen, Blackbird, Scumback 75, Tone Tubby (mits goed ingebrand) etc

En als je steeds zeker wil zijn van sound, onafhankelijk van akoestiek/plaatsing etc heb ik de isocabs ;-)

Ongetwijfeld allemaal goeie speakers. Maar als ik mijn sound met G12M20's krijg hoef ik niet verder meer te zoeken.

Isocab is leuk, maar laat mijn broekspijpen niet wapperen (en voor in mijn studio heb ik ze niet nodig)

Freeqi
4 februari 2009, 23:23
Als G12M20 is wat ik denk is dat toch vrij beperkt van toepassing hé. Kan je enkel kleine ampjes aanhangen. Niet eenieder zijn meut en zeker niet iets om een standaard range op te bouwen. De gemiddelde Marshall of Fender hang je daar niet aan ?

Maar zal 'm zeker 's testen.

sjaak1990
4 februari 2009, 23:45
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar andere speakers dan celestion. Jensen c12k zie je wel eens, maar verder niets aparts. Ben erg nieuwsgierig naar die andere merken want ben niet helemaal tevreden met mijn v30's en volgens mij heeft celestion niet dé speaker voor mij.

Dat is dus interessant dat je dat aanbied, zou graag mijn brunetti xl revo horen door een Weber Silverbell en ook Jensen types. Ik heb net als Les Paul R8 ook mijn twijfels bij open back, maar ik ga niet bevooroordeeld doen, eerst horen dan geloven.

En over K&E, ik hoor er alleen maar goede dingen over, en je kan anders ook een losse cab kopen en er een spieker type naar wens inzetten. Ik denk over een K&E cab met mijn originele g12-65ers.

Mitch
5 februari 2009, 00:09
Wat ik een beetje raar vind: op de site zelf is geen sikkepit te vinden aan aanvullende info over de bouw. Hier komen dan terecht vragen in de trant van "ik snap niet wat hier nou zo onconventioneel aan is" en dan komt hier wel een lijst met unique selling points te staan, met nog net geen sneer dat wij zo dom zijn dat we dat niet zien aan een fotootje. Erg onlogisch. Als je geen vooroordelen wil, geef dan op je eigen site meer info.
Verder ben ik het met je eens dat Celestion een hoop middelmatig spul produceert, maar als je dan precies de lekkerste speaker niet kent, sja... beetje jammer om er dan zo op af te geven. En dat -ie niet interessant is voor een 1x12, sja... 30W speakers gebruik je zelf ook, zet je toch ook niet onder een Marshall?
Een closed back is stug en geeft niet mee? En als Les Paul R8 geen fan is van open back dan generaliseert -ie te veel op basis van slechte combo's? Beetje inconsequente argumenten allemaal.

Freeqi
5 februari 2009, 00:53
ik bouw geen websites, maar cabs en amps. Site staat meestal achter.

het ging erom dat er conclusies werden getrokken vanachter een pc op basis van een fotootje terwijl gebruikers iets anders vertelden maar niet geloofd werden. Geen/te weinig info daar leid je dan zelf wel maar dingen uit af, zonder het gehoord te hebben. We zaten of een forum zeker ?

ik gebruik geen 30W speakers

ik heb nooit afgegeven op die G12M20 speaker. Enkel op Celestion in 't algemeen en China ... en hun quality control. Celestion had toen ze naar China verhuisden met produktie het merk beter opgesplitst en twee merken van gemaakt, vind beetje boerenbedrog nu. Dat K&E enkel made in china speakers gebruikt heb ik trouwens ook nooit beweerd. Ik gebruik ze zelf ook. Bestel morgen een paar G12M20 ... benieuwd.

en wedden dat LP R8 geen losse open back cab gehad heeft ander dan lichte fender cabs of marshall ? Slecht noem jij die, ik niet. Zo'n lichte bouw is leuk voor een combo en zelfs praktisch, hoge afsnijfrequentie en hoef je amp ook zover niet te laten doorlopen = kleinere trafos is ok = goedkoper ;-) maar dat geeft mensen zwaar vertekend beeld van 'open back'. Ze generaliseren principe dan.

Nielsje
5 februari 2009, 01:04
Ik volg het topic nu een beetje.. ik ben altijd geïnteresseerd in speakerkasten, ook de jouwe. Het forum is kritisch, zéér kritisch als het gaat om bepaalde beweringen. Als er op je website van alles wordt beweerd, maar er staat nergens info, dan is het toch logisch dat mensen zich dingen gaan afvragen? Nou is het erg fijn dat je sommige dingen hier komt onderbouwen, dat wordt zeker gewaardeerd. Van mij mag je hier wel wat meer technische info geven, hier zitten meer slimerikken dan je wellicht verwacht ;)

Alleen is je houding een beetje typisch, ik proef toch wat arrogantie, wellicht voel je je een beetje in een hoek gedreven, etc. Wellicht bedoel je het niet zo, maar vergeet dat niet dat je op een forum zit van het geschreven woord. Zelf vergeet ik dat ook wel eens, ik lees dan ook vaak een post over voordat ik hem post, zo probeer ik te voorkomen dat 'ie verkeerd wordt geïnterpreteerd.

Dingen als:


je ervaring met open backs komt zga zeker van open backs met lichte bouwen

en wedden dat LP R8 komen bepaald niet vriendelijk over, en zelfs bijzonder arrogant. Hoe kan jij nou weten wat Les Paul R8 voor spullen gebruikt of heeft gebruikt? Wellicht bedoel je het niet zo, maar probeer het dan anders te formuleren..


het ging erom dat er conclusies werden getrokken vanachter een pc op basis van een fotootje terwijl gebruikers iets anders vertelden maar niet geloofd werden. Geen/te weinig info daar leid je dan zelf wel maar dingen uit af, zonder het gehoord te hebben. Iets met een pot die de ketel verwijt.. je doet het hier zelf bij Les Paul R8!



Als G12M20 is wat ik denk is dat toch vrij beperkt van toepassing hé. Kan je enkel kleine ampjes aanhangen. Niet eenieder zijn meut en zeker niet iets om een standaard range op te bouwen. De gemiddelde Marshall of Fender hang je daar niet aan ?Beetje typisch om dat zo te zeggen, zeker als je hem nog niet hebt gehoord en geprobeerd! Vind je niet? Elke speaker is 'vrij beperkt van toepassing', daarom zijn er ook zoveel soorten speakers! Voor elke soort een smaak. En als je 4 van die speakers in een 4 x 12 kast zet, dan kan je daar een prima marshall aan hangen. Kijk eens in de geschiedenis boeken hoeveel mensen dat in het verleden wel niet gedaan hebben...

Les Paul R8
5 februari 2009, 07:14
ik heb nooit afgegeven op die G12M20 speaker. Enkel op Celestion in 't algemeen en China ... en hun quality control. Celestion had toen ze naar China verhuisden met produktie het merk beter opgesplitst en twee merken van gemaakt, vind beetje boerenbedrog nu. Dat K&E enkel made in china speakers gebruikt heb ik trouwens ook nooit beweerd. Ik gebruik ze zelf ook. Bestel morgen een paar G12M20 ... benieuwd.


Lees je eigen post nr 17 nog eens door.


en wedden dat LP R8 geen losse open back cab gehad heeft ander dan lichte fender cabs of marshall ? Slecht noem jij die, ik niet. Zo'n lichte bouw is leuk voor een combo en zelfs praktisch, hoge afsnijfrequentie en hoef je amp ook zover niet te laten doorlopen = kleinere trafos is ok = goedkoper ;-) maar dat geeft mensen zwaar vertekend beeld van 'open back'. Ze generaliseren principe dan.

Een losse open back heb ik idd niet gehad. Juist omdat ik weet dat plaatsing altijd belangrijk is voor een open back. Een losse open back zal er dan ook niet snel komen (ik vermoed dat hij er nooit komt). Overigens ben ik het wel met je eens dat een goed geplaatste open back zeker voordelen heeft, maar dat is alleen in de studio. Op het podium zijn de omstandigheden elke keer weer anders en wil je gewoon spullen hebben die altijd consequent dezelfde sound geven. En open back doet dat nou eenmaal niet.

Overigens naast diverse Marshalls en Fender, heb ik ook Vox, Orange en Soldano combo's. Mijn heads staan altijd op een closed back en ik heb geen reden om dat te gaan veranderen.

Als laatste valt het me gewoon tegen dat je de G12M20 gewoon niet kent en nooit gehoord hebt (je eerlijkheid daarover vind ik trouwens wel top!). Deze speaker is op zo veel rock platen gebruikt en wordt door velen gezien als de Holy Grail. Originele pre-Rola exemplaren zijn zeldzaam en duur. De huidige G12M20 komt erg dicht bij de originele, qua sound. Of ze in jouw cabs goed zullen klinken, vraag ik mij af. Mijn ervaring is dat ze in open back gewoon niet goed klinken, dus probeer ze vooral eens in een closed back.

Freeqi
5 februari 2009, 08:01
Ik volg het topic nu een beetje.. ik ben altijd geïnteresseerd in speakerkasten, ook de jouwe. Het forum is kritisch, zéér kritisch als het gaat om bepaalde beweringen. Als er op je website van alles wordt beweerd, maar er staat nergens info, dan is het toch logisch dat mensen zich dingen gaan afvragen? Nou is het erg fijn dat je sommige dingen hier komt onderbouwen, dat wordt zeker gewaardeerd. Van mij mag je hier wel wat meer technische info geven, hier zitten meer slimerikken dan je wellicht verwacht ;)

de gemiddelde gitarist is niet bezig met hoe zijn cab in elkaar zit of welke afsnijfrequentie de kast heeft in het laag ? Als je zo ver gaat krijg je imho een vrij droge, onleesbare site ? De meeste beschrijvingen zijn gewoon mensentaal ?

Alleen is je houding een beetje typisch, ik proef toch wat arrogantie, wellicht voel je je een beetje in een hoek gedreven, etc. Wellicht bedoel je het niet zo, maar vergeet dat niet dat je op een forum zit van het geschreven woord. Zelf vergeet ik dat ook wel eens, ik lees dan ook vaak een post over voordat ik hem post, zo probeer ik te voorkomen dat 'ie verkeerd wordt geïnterpreteerd.

Dingen als:

en
komen bepaald niet vriendelijk over, en zelfs bijzonder arrogant. Hoe kan jij nou weten wat Les Paul R8 voor spullen gebruikt of heeft gebruikt? Wellicht bedoel je het niet zo, maar probeer het dan anders te formuleren..

uit ervaring. Hier komen 3-4 gitaristen over de vloer dagelijks en die opmerking heb ik al 200 keer gehad. Zelfde argumenten. Zelfde feiten. Als je dan gaat vragen ... en constateren en ze laat proberen ;-) Snap je ? Waarom zou dat anders zijn in NL ?

Iets met een pot die de ketel verwijt.. je doet het hier zelf bij Les Paul R8!


Beetje typisch om dat zo te zeggen, zeker als je hem nog niet hebt gehoord en geprobeerd! Vind je niet? Elke speaker is 'vrij beperkt van toepassing', daarom zijn er ook zoveel soorten speakers! Voor elke soort een smaak. En als je 4 van die speakers in een 4 x 12 kast zet, dan kan je daar een prima marshall aan hangen. Kijk eens in de geschiedenis boeken hoeveel mensen dat in het verleden wel niet gedaan hebben...

het ging erom dat een 15W spoel op een gemiddelde buizenamp het hard te verduren krijgt. Gisteren nog 2 SF Twins io gezet en die zijn zogezegd 100W in de volksmond ? Nou op één van de twee mat ik losweg 165W peakvermogen. Daar zien zelfs twee 50W ceramics serieus op af ... klank kan wel super zijn zeg 'k ni. 4 x 15 is nog steeds 'maar' 60 ... 2 x 6L6GC/KT of EL34 gaat daar nog over ? Dat bedoelde ik met 'beperkt in toepassing'

'zoveel soorten speakers' dat is net mijn punt. Waarom gebruikt 90% van de bouwers dan dezelfde 5 types ? ;-) Lijkt wel of iedereen schrik heeft om eens iets nieuws te proberen. Doe de test en surf eens naar 5 merken en kijk wat er in hun cabs zit ?

Freeqi
5 februari 2009, 08:46
Lees je eigen post nr 17 nog eens door.

punt. Bij K&E zijn id van de 8 modellen op de mp3 page 2 modellen heritage. Bij de speakerpage 5 van de 11. excuses ;-) Dat komt ervan als je na dag werken snel ff replied ? Maar nu kan ik ook zeggen dat er hier daarom ergens mensen blijkbaar geraakt zijn ? En trouwens ze worden dan wel assembled in UK maar wie maakt magneten ;-)



Een losse open back heb ik idd niet gehad. Juist omdat ik weet dat plaatsing altijd belangrijk is voor een open back. Een losse open back zal er dan ook niet snel komen (ik vermoed dat hij er nooit komt). Overigens ben ik het wel met je eens dat een goed geplaatste open back zeker voordelen heeft, maar dat is alleen in de studio. Op het podium zijn de omstandigheden elke keer weer anders en wil je gewoon spullen hebben die altijd consequent dezelfde sound geven. En open back doet dat nou eenmaal niet.

mm dat kan lang worden. Ik verklaar.

-laag onder de 150Hz is zo goed als omnidirectioneel. Om te isoleren heb je pakweg 700kg/vierkante meter massa nodig. (isoleren in dit geval lees je maar als 'die energie IN je kast te houden') Tenzij je een betonnen cab hebt lukt dat dus niet hé.

Hier is dus géén verschil tov open of closed back. Zijn even kritisch qua plaatsing. Het enige waar je rekening moet mee houden zijn dus vlakken (betonnen vloer/muren/...) die die massa wél halen en dat laagfrequent terug reflecteren lees verschuiven in faze.

-mid (eigenlijk moet je nog laag midden en midden opsplitsen) hier zit het grootste verschil tss open OB en CB. boven de 150Hz hou je die energie in een closed back, bij een openback gaat daar iets minder dan de helft van naar achter stralen (een paar db dus). Hou hoger de frequentie hoe minder want hoe meer gericht de speaker wordt. Dus vandaar dat je moet opsplitsen als je redeneert. Eigenlijk gaat het hiet om 200Hz-500Hz. Hoger wordt weer heel directief en dus zga zelfde. 200Hz heeft een gloflengte van pakweg 1,7m. zet je cab op een halve meter van de muur heb je eigenlijk zelfde als een CB. Een kleine fazeverschuiving van xx° maar niet genoeg om die energie allemaal te cancellen. Dit is nu juist het leuke aan open back. Je kan dus de lo-mid respons deels ZELF bepalen door de plaatsing. (met het voordeel - misschien voor jou een nadeel) dat een OB veel losser speelt doordat je in de kast een veel grotere capaciteit hebt qua lucht (laagfrequent tel je weerom de ruimte waarin je speelt). Wat gebeurt er in de realiteit met de gemiddelde gitarist ? Repeteren in een klein hokje/kelder/zolder > laag-midden eerder CB. Spelen op een groot optreden > geef je net dat ietsje meer gas op amp, speel je iets pittiger en grote open ruimte > iets minder lo-mid. Welke frequentie zit je meest 'in de weg' denk je als je doorspeelt ;-) Draai een OB gerust 6db bij in open lucht/festival, je gaat niet 'vechten tegen je sound' ...

-hoog: weerom geen verschil. bekijk de gemiddelde polar pattern van een speaker eens. op 180° doet ie uiteraard niks meer. 2kHz is zo gericht als wat en dus identiek voor CB en OB. De kleuring hangt meer af van de plaatsing van de speakers tov elkaar, spreidingspatroon gebruikte speaker, gebruikte speakerdoek (doet veel hier), etc

Dat je consequent DEZELFDE sound MOET hebben ben ik eigenlijk ook niet mee eens. Ik vind eerder dat je je meot kunnen AANPASSEN aan de situatie ? Je soundman moet dat ook doen, gaat ook elke keer anders zijn maar hij maakt her en der soms een compromis en maakt het er het beste van, afhankelijk van de situtie ? Je KAN gewoon niet steeds diezelfde sound nastreven want dan zou je bvb ook consequent tapijt moeten meenemen want de ene vloer of plafond reflecteert, de andere absorbeert meer bvb ? Denk daar 's over na ?

Overigens naast diverse Marshalls en Fender, heb ik ook Vox, Orange en Soldano combo's. Mijn heads staan altijd op een closed back en ik heb geen reden om dat te gaan veranderen.

hoeft ook niet, wil enkel vooroordelen beetje uit de wereld helpen

Als laatste valt het me gewoon tegen dat je de G12M20 gewoon niet kent en nooit gehoord hebt (je eerlijkheid daarover vind ik trouwens wel top!). Deze speaker is op zo veel rock platen gebruikt en wordt door velen gezien als de Holy Grail. Originele pre-Rola exemplaren zijn zeldzaam en duur. De huidige G12M20 komt erg dicht bij de originele, qua sound. Of ze in jouw cabs goed zullen klinken, vraag ik mij af. Mijn ervaring is dat ze in open back gewoon niet goed klinken, dus probeer ze vooral eens in een closed back.

euh, de pre-rola had ik gisteren nog twee stuks liggen maar vraag me af in hoeverre de nieuwe dan in de buurt komt. De pre-Rola is een super speaker maar daar kan je geen cab op baseren hé. Hoeveel vind je er nog in goeie staat, niet reconed en evenveel versleten als de andere als je meerdere gebruikt etc.

Trouwens leuke anekdote over je holy grail: je weet dat die in veel van de ouwe marshall (closed, nou ja lees verder !) cabs gebruikt werden. Gooi zo'n cab eens open en analyseer met die massa-idee van boven. > behuizing is meestal wél zwaar, stijf. Dus houdt laagfrequent tegen/binnen. Maar die achterplaat ... ! veelal een lichte vezelplaat, met zo'n midden balkje tegen. waarom ? Los resoneert dat. je hebt massa gewijs 3 mogelijkheden: massa hoog = ondoorlaatbaar. Massa = resonantie > ABSORBEERT frequentie afhankelijk van grootte, stijfheid (nou ja da's eerder de Q), massa etc. Massa laag = doorlaatbaar. Dus die achterpanel is veel te licht om eigenlijk te zeggen dat het om een 100% closed back gaat. ze resoneert en absorbeert zo wat laag/laagmidden. en daaronder is het gewoon doorlaatbaar. Eigenlijk is bijna dat te vergelijken met een 1/3 open back waarvan je front en back evenzwaar maakt als behuizing ? Ik hoop dat je nu niet ontgoocheld bent (grapje hé)

punt hier is dat je dus niet visueel zomaar alles wat dicht is achteraan closed back kan noemen ... is nogal een gegeneraliseerde term ?

Ik heb zowel closed als open als ported (mee bezig) en gebruik per speaker kast die ik best vind klinken/reageren/meten. Uiteraard is dat ook een groot deel mijn oor en smaak maar heb wel voor FAD 25 jaar professioneel gemixed dus hoop dat ik daar wat van opgestoken heb. Aan de reacties van gebruikers te horen blijkbaar toch nog niet doof ;-) (en doe dan nog véél blindtests met mensen om mijn oordeel te staven, beste truuk eigenlijk want dan ben je niet bevooroordeeld door merk/type/prijs/hype etc)

Chris Winsemius
5 februari 2009, 10:34
Freeqi: gewoon blijven bouwen (en posten)!


Als G12M20 is wat ik denk is dat toch vrij beperkt van toepassing hé. Kan je enkel kleine ampjes aanhangen. Niet eenieder zijn meut en zeker niet iets om een standaard range op te bouwen. De gemiddelde Marshall of Fender hang je daar niet aan ?

Maar zal 'm zeker 's testen.

Heb hier vier pre-Rola M20s in 'n gemodde 1960A kast en zowel Marshall(-achtige) als Fender(-achtige) amps klinken zeer goed over deze speakers volgens diverse klanten en ik kan het daar niet mee oneens zijn. Het belastbaar vermogen is idd. niet hoog maar twee van bovenstaande speakers hebben jarenlang op 50 Watt Marshall tops gedraaid bij de vorige eigenaar dus zelf zie ik geen probleem om er twee met 'n 50 Watter te gebruiken.

De nieuwe Heritage M20s klinken vers uit de doos ietsje schel, na 20-40 uur (in)spelen gaat dat weg en komen ze behoorlijk in de buurt v/d oude wat het karakter betreft.

the sure thing
5 februari 2009, 10:55
Freeqi: gewoon blijven bouwen (en posten)!
+1!

Leuk hoor, die discussies in natuurkundige wetten :)

Freeqi
5 februari 2009, 10:56
De nieuwe Heritage M20s klinken vers uit de doos ietsje schel, na 20-40 uur (in)spelen gaat dat weg en komen ze behoorlijk in de buurt v/d oude wat het karakter betreft.

Chris je zou versteld staan met hoeveel speakers dat eigenlijk is ... inbranden met twee 180° uit faze een ganse dag op vet vermogen is de boodschap ;-)

Doc_Rock
5 februari 2009, 11:03
+1!

Leuk hoor, die discussies in natuurkundige wetten :)

Haha, schitterend! Rock 'n Roll.

Chris Winsemius
5 februari 2009, 11:17
Chris je zou versteld staan met hoeveel speakers dat eigenlijk is ... inbranden met twee 180° uit faze een ganse dag op vet vermogen is de boodschap ;-)

+1, en het geldt ook voor 'n stapel andere onderdelen (imho)

Freeqi
5 februari 2009, 11:58
+1, en het geldt ook voor 'n stapel andere onderdelen (imho)

yep, ik constateer (meten is anders ...) ook veel verschil in hoogrespons decoupling caps na een maand of 2 hoogspanning ? Nog nooit mee bezig geweest (tijd tekort ;-)

Chris Winsemius
5 februari 2009, 12:07
yep, ik constateer (meten is anders ...) ook veel verschil in hoogrespons decoupling caps na een maand of 2 hoogspanning ? Nog nooit mee bezig geweest (tijd tekort ;-)

Ik heb niet eens tijd om even m'n nieuwe logo aan de gang te gaan ;)

Je merkt ook bij buizen en de betere trafo's dat ze na verloop van tijd wat anders (vaak "wat smoother") gaan klinken. 'n Aantal (reeds verkochte) amps maak ik nog weleens mee bij klanten en we merken allemaal (wat) verandering in het geluid na verloop van tijd ivm. "helemaal vers van de plank".

Chris Winsemius
5 februari 2009, 12:13
+1!

Leuk hoor, die discussies in natuurkundige wetten :)

Ben niet zo'n formule-freak hoewel....

goed ontwerp + juiste onderdelen = goed geluid + feel ;)

Ff serieus: ik schrok 'n beetje v/h "gediss" in dit topic (is mij ook wel overkomen) en, hoewel meningen/smaken sterk kunnen (en zelfs moeten) verschillen is het natuurlijk prettig dat zoveel mogelijk gitaristen/bouwers etc. op dit te gekke forum kunnen posten over hun bevindingen/etc.

imlikeajungle
5 februari 2009, 12:19
Het forum is kritisch, zéér kritisch als het gaat om bepaalde beweringen.

:seriousf:

Met alle respect voor dit forum, maar dit is dé onnozelste uitspraak van dit topic. 90% van wat hier geluld wordt is Bullshit en Napraat van mensen die nog nooit gespeeld hebben op de gitaren en versterkers die ze afbreken of ophemelen. Velen hier zijn kritisch naar mensen toe, niet naar gear. Eens aanvaard en in de armen gesloten kan er daarentegen niks meer fout gaan.

Als er een Nederlandse bouwer is, is het 'Hollandsche trots!' en 'steun onze economie' alom, maar een Belg - ho maar. Terwijl Freeqi zijn sporen al ruimschoots verdiend heeft, in tegenstelling tot een groot deel van de forumridders (mij overigens incluis, laat daar geen misverstand rond zijn).

Het is geen hobbyist die in het zwart snel even de pro bouwers afmaakt omdat hij lasten ontduikt hé. Nieuw product en de bouwer komt het toelichten: ideaal toch. De testavonden bij Freeqi zijn trouwens legendarisch aan het worden - service noem ik dat.

akkebaas
5 februari 2009, 12:27
Aan alle sceptici, en zonder hier een België-Nederland discussie van te willen maken, zou ik zeggen, ga eens wat spullen testen bij Freeqi.
Ik ga alvast vanmiddag mijn 1x12 cab ophalen:)

Doc_Rock
5 februari 2009, 12:31
Inderdaad Jungle, post je hier even met terechte trots een ontdekking van een cab van iemand die er echt iets vanaf kent omdat je het wil uitschreeuwen naar de wereld toe van enthousiasme, krijg je meteen een bak kritiek over je heen, wordt je afgedaan als plugger (!) en wordt zijn hele product door mensen die zonder de dingen gehoord even gekleineerd (of houden we het nog op bekritiseerd?), als er dan vervolgens reactie opkomt keert men het hele boeltje om tegen de cabconstructeur himself...die zich hier mooi mannetje weet te staan trouwens. Netjes, moest ik hier nu over een of andere custom bouwer uit Engeland gehad hebben, had de bel 10/9 anders geklonken. Ik hou me niet bezig met deze forumthread uit te pluizen naar wie - wat en hoe gezegd heeft maar hou de vibe wel effe normaal.

Chris Winsemius
5 februari 2009, 12:58
Qua NL-bouwers: ik hoop dat dat niet (of niet al te veel) op mij slaat. Ik poste in dit topic om tegen het gediss richting freeqi in te gaan.

dml
5 februari 2009, 12:59
Vergeet niet dat je te maken hebt met één van de meest conservatieve homo sapiens op deze planeet, namelijk gitaristen. Kort door de bocht:
1. Onbekend maakt onbemind
2. Alles wat anders is dan Celestion (in het bijzonder V30) kan niet wat zijn
3. Wat door de "gevestigde orde" als goed wordt gekwalificeerd, wordt veelal zonder schaamte overgenomen door de "niet zo gevestigde orde"
4. Veelal hebben ze een bijzonder lang scrotum of erg lange tenen, soms een combinatie van beide
5. Vul zelf maar in.....
6. Uitzonderingen bevestigen de regel.

signsofzodiac
5 februari 2009, 13:23
Kom op Doc, het begon met je post in het topic van Nocki met "Bah, ik heb mij Lenders clubcab weggedaan na het horen en testen van een Freeqi cab.
Dat is voor mij de meest correcte gitaarcab anno 2009.
Die man heeft tenminste verstand van akoestiek". Vervolgens komt je met een nieuw hosanna-topic met link naar Freeqi.

Allemaal goed en wel, ik ben blij dat je een super-cab hebt gevonden, maar dat er dan her en der wat haren overeind gaan staan zal je toch niet echt verbazen hoop ik?

En ja, ik ga zeker een Freeqi-cab checken bij m'n volgende aanschaf. Ik kende ze nog niet, zien er zeer veelbelovend uit, waarvoor dan wel weer dank.

Freeqi
5 februari 2009, 13:28
Qua NL-bouwers: ik hoop dat dat niet (of niet al te veel) op mij slaat. Ik poste in dit topic om tegen het gediss richting freeqi in te gaan.

nee, Chris voel je absoluut niet aangevallen. Ik lees regelmatig je posts en kan me er zeer goed in vinden ;-)

en laat het hier géén belgië-holland worden, ik hou toch niet zo van voetbal lol

En doc's enthousiasme is niet erg, neem dat allemaal gewoon zo serieus niet op ?

Ik gebruik andere speakers, beetje andere filosofie achter qua bouw en gebruik. Thats' it en laat ons nu niet ellenlange discussies gaan houden over wat wie wel en niet best vind. Probeer het gewoon 's een keer en oordeel dan zelf ... luisteren is weten ?

Nielsje
5 februari 2009, 13:41
:seriousf:

Met alle respect voor dit forum, maar dit is dé onnozelste uitspraak van dit topic. 90% van wat hier geluld wordt is Bullshit en Napraat van mensen die nog nooit gespeeld hebben op de gitaren en versterkers die ze afbreken of ophemelen. Velen hier zijn kritisch naar mensen toe, niet naar gear. Eens aanvaard en in de armen gesloten kan er daarentegen niks meer fout gaan

Excuus, ik had me wellicht wat moeten beperken in de uitspraak 'het forum'. Ik doel natuurlijk niet op alle 21.500 geregistreerde gebruikers. Er zit hier naar mijn mening ook een behoorlijke groep die niet zomaar alles aanneemt, het is hier tenslotte geen TGP. Ik schaar mezelf wel onder die groep eigenlijk.

En dan vind ik mijn uitspraak geen 'bullshit' meer. En het is helemaal geen aanval op de bouwer zelf, ik vind het persoonlijk erg fijn als mensen langer over producten nadenken/rekenen om zo iets te kunnen onderbouwen. Maar als je een bewering maakt, moet je die dus kunnen onderbouwen. Overigens is het heel lastig om in die zin kritisch te zijn naar gear zelf: Gear kan immers geen antwoord geven op je vragen, de bouwer ervan wél.

Uiteraard is alles smaak afhankelijk, en zijn je oren natuurlijk de uiteindelijke 'rechter' in deze. Maar als er dan ergens een technische bewering wordt gedaan, vind ik het wel zo netjes om dat te onderbouwen. Anders wordt het zo'n lijstje van nietszeggende uitspraken, zoals in dit geval werd gevonden op de website van Freeqi.

the sure thing
5 februari 2009, 14:16
Inderdaad Jungle, post je hier even met terechte trots een ontdekking van een cab van iemand die er echt iets vanaf kent omdat je het wil uitschreeuwen naar de wereld toe van enthousiasme, krijg je meteen een bak kritiek over je heen, wordt je afgedaan als plugger (!) en wordt zijn hele product door mensen die zonder de dingen gehoord even gekleineerd (of houden we het nog op bekritiseerd?), als er dan vervolgens reactie opkomt keert men het hele boeltje om tegen de cabconstructeur himself...die zich hier mooi mannetje weet te staan trouwens. Netjes, moest ik hier nu over een of andere custom bouwer uit Engeland gehad hebben, had de bel 10/9 anders geklonken. Ik hou me niet bezig met deze forumthread uit te pluizen naar wie - wat en hoe gezegd heeft maar hou de vibe wel effe normaal. Wie de schoen past, trekke hem aan Doc Rock! Je toon gaat weer een beetje de verkeerde kant op!! Je wilt dat mensen jouw mening nuanceren, terwijl je zelf niet nuanceert. ... .

Engltje
5 februari 2009, 15:47
Wie de schoen past, trekke hem aan Doc Rock! Je toon gaat weer een beetje de verkeerde kant op!! Je wilt dat mensen jouw mening nuanceren, terwijl je zelf niet nuanceert. ... .

Helemaal gelijk in !! Iemand moet zijn mening niet voordoen als een feit. Als iemand een 1960 cab helemaal tegek vind klinken omdat hij zo lekker rouw is (knoem maar wat e) is dat voor die persoon het best.
Dat de cabs van freeqi erg goed zijn zal wel zeker...maar het is geen feit dat ze de beste zijn.

Ach ja..je weet toch hoe dat zit met gitaristen... De volgende is altijd de beste!

the sure thing
5 februari 2009, 15:55
Ach ja..je weet toch hoe dat zit met gitaristen... De volgende is altijd de beste! ha ha! Ja dat klopt :). Maar het gaat er mij meer om dat wel VEUL mensen zijn met een gefundeerde mening EN verstand van zaken. Oh sorry... ECHT verstand van zaken :)

Doc_Rock
5 februari 2009, 15:57
Iemand moet zijn mening niet voordoen als een feit.


Doe ik niet... maar ik kom er wel voor uit. Ik zeg ook niet dat het jouw mening moet zijn. ^_^ Chill dudes. Haha, tof icoontje :makeup:

onze_jef
5 februari 2009, 15:58
(...)

en laat het hier géén belgië-holland worden, ik hou toch niet zo van voetbal lol

(...)

Ik gebruik andere speakers, beetje andere filosofie achter qua bouw en gebruik. Thats' it en laat ons nu niet ellenlange discussies gaan houden over wat wie wel en niet best vind. Probeer het gewoon 's een keer en oordeel dan zelf ... luisteren is weten ?

amen?


...

Engltje
5 februari 2009, 16:02
ha ha! Ja dat klopt :). Maar het gaat er mij meer om dat wel VEUL mensen zijn met een gefundeerde mening EN verstand van zaken. Oh sorry... ECHT verstand van zaken :)

Jep klopt. is echt lastig op forums. Ik ken mensen met duizende posts die amper een fatsenlijke noot kunnen spelen maar wiens menig door veel wel als waarheid word aangenomen.. Daarom zelf testen en vergelijken!

marc_o
5 februari 2009, 16:07
Ontzettend jammer hoe er weer op een typische Gitaarnetwijze het aanvankelijk enthousiaste praatje van een tevreden klant omgeturnd moet worden in een ik-wil-gelijk-hebben-praatje.

Mensen, wees toch eens blij dat er kleine bouwers zijn met mooie producten. Dat zijn de spullen waarmee je je eigen sound kunt ontdekken en laten helpen maken. Al die internetwijsheden hier.....

@Freeqi:
Ben erg benieuwd naar je spullen en zal zeker eens komen kijken.
Mocht je interesse hebben in Tone Tubbies: Een vriend van me is daarvan de importeur, ook een kleine bouwer met topspullen. PM me maar voor meer info.(voordat iedereen weer SPAM gaat janken)


groet,

Marc

Les Paul R8
5 februari 2009, 17:26
Ontzettend jammer hoe er weer op een typische Gitaarnetwijze het aanvankelijk enthousiaste praatje van een tevreden klant omgeturnd moet worden in een ik-wil-gelijk-hebben-praatje.

Dat heet discussiëren, Marc ;). Door elkaar uit te dagen kan je juist veel van elkaar leren. Freeqi heeft zeer zeker kennis van zaken. En ook ik ben benieuwd naar zijn cabs. Hij heeft mij echter nog niet voldoende kunnen overtuigen om er voor naar Belgie te rijden.
Na een gesprek met Aryjan Kool, heb ik met hun wel een afspraak gemaakt om bij hun te komen uitproberen. Dat gaat zaterdag gebeuren (als er mensen bij willen zijn, graag even een PM naar mij; eigen spullen mee om de K&E mee uit te proberen is prima).


Mensen, wees toch eens blij dat er kleine bouwers zijn met mooie producten. Dat zijn de spullen waarmee je je eigen sound kunt ontdekken en laten helpen maken. Al die internetwijsheden hier.....


Het is prima dat er kleine bouwers zijn met mooie spullen en persoonlijke aandacht voor hun klanten. Ik ben er een groot voorstander van. Maar ik neem niet alles zo maar aan. "het beste" bestaat wat mij betreft niet. Wat voor de 1 prima werkt, kan voor de ander wel klote spul zijn en vice versa.

Waar ik echter slecht tegen kan is dat de ene bouwer de andere afzeikt. Freeqi heeft dat niet zo bedoeld en hopelijk geleerd met dat soort opmerkingen wat genuanceerder om te gaan ;)

Mitch
5 februari 2009, 18:32
Ontzettend jammer hoe er weer op een typische Gitaarnetwijze het aanvankelijk enthousiaste praatje van een tevreden klant omgeturnd moet worden in een ik-wil-gelijk-hebben-praatje.

Mensen, wees toch eens blij dat er kleine bouwers zijn met mooie producten. Dat zijn de spullen waarmee je je eigen sound kunt ontdekken en laten helpen maken. Al die internetwijsheden hier.....


Beste vriend, ik hoor je. Laat ik zo vrij zijn even een paar dingen op een rijtje te zetten over dit topic.

Dat er meteen spam wordt geroepen komt alleen maar omdat de topic starter een relatief nieuw lid is en zijn toon buitengewoon enthousiast. Dat probeerde ik al te nuanceren in mijn eerste post in dit topic. Even voor de duidelijkheid, voor er weer mensen denken dat ik bij de 'tegenpartij' hoor :mad:
Ik heb al mijn belangrijkste gear van kleine bouwers dus ik zal de laatste zijn om daar over te klagen. Sterker nog: mijn enthousiasme over Sander de Gier, Chris Winsemius en Franc Vernet heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken, om over collega Dirk_Hendriks kwaliteiten nog maar te zwijgen.

Waar ik dan persoonlijk over val in dit topic is de toon en willekeur in Freeqi's posts. Wij zijn dom en trekken verkeerde conclusies. Dat dat komt omdat -ie een totaal gebrek aan informatie heeft op zijn eigen site, nee, da's niet erg want hij bouwt cabs en geen sites. Da's me allemaal net effe te makkelijk.
20W speakers vindt -ie niet interessant om in een 1x12 te gebruiken, daar "zet je geen gemiddelde Fender of Marshall op" maar 30W kan dan weer wel. Of nee, niet volgens Freeqi. Dat was mijn dommigheid, omdat op zijn site een 112 G staat met een H30 erin en er is ook nog een cab met een Weber Silver Bell. Die is ook 30W, maar goed, Freeqi bouwt geen sites dus dat kan ik 'm niet kwalijk nemen.

Kankeren op MIC Celestion: volledig mee eens. De prijs/kwaliteit is de laatste jaren behoorlijk zoek.Celestion in zijn geheel afdoen als inferieur terwijl je geen ervaring hebt met hun lekkerste speaker: ook niet erg handig. Wat dan écht niet charmant is, is dat -ie en passant Kool & Elfring afzeikt omdat die o.a. de MIC Celestions gebruiken in hun cabs. (Die kunnen wij dan allebei wel k*t met peren vinden, een enorme berg gitaristen vindt ze prima).

Dan is voor mij de toon wel gezet. Toegegeven, een valse start door de spam-zeikerds, maar die Louis van Gaal toon is er niet meer af te krijgen, de inhoudelijke praat die daarna volgt ten spijt.

Helemaal jamer is het dan dat er leden zijn die er dan een België-Nederland clash van willen maken. Totaal onnodig en van een Belgische collega-moderator betreurenswaardig.

Freeqi
5 februari 2009, 18:55
wow, jouw toon en willekeur is ook geweldig dan in deze reply ?

Nee, ik vind 20W speakers geen interessante speakers om een 112 of 212 cab op te bouwen. punt.

Nee de Silverbells die ik gebruik zijn 100W en Ted zijn vermogens zijn nog héél conservatief lees zga 'RMS' ;-)

Nee, een G12H30's spoel kan pak meer dan 30W aan, eerder dubbel ... al eens reconed ? zet er eens een trafo op en meet wanneer ie warm loopt en wanneer ie erdoor gaat ;-) (ik bestel steevast TWEE spoelen als ik recone en doe die test, met alle speakers.) Interessanter om weten dan de specs van de fabrikant meestal.

ja dat is dan je dommigheid, en even agressief als jouw post ;-)

jeezes !

sjaak1990
5 februari 2009, 20:04
Off topic maar dat is dit hele topic al, jammer... : Jij zegt dat een g12h meer dan 30 watt kan hebben. Op de celestion site staat vermeld dat je met deze speaker op moet passen met vermogen, ik twijfel voor een v30+g12h combi voor mn 60 watt versterker, omdat dat net op het randje zit.

akkebaas
5 februari 2009, 20:07
Omdat het hier zo gezellig is :) en om het topic even terug te brengen naar waar het om draait: die cab die ik dus vanmiddag bij Freeqi ben gaan halen klinkt super!
Maar dit terzijde.
Carry on

Dude
5 februari 2009, 20:11
Off topic maar dat is dit hele topic al, jammer... : Jij zegt dat een g12h meer dan 30 watt kan hebben. Op de celestion site staat vermeld dat je met deze speaker op moet passen met vermogen, ik twijfel voor een v30+g12h combi voor mn 60 watt versterker, omdat dat net op het randje zit.

v30 en g12h geven volgens de site van freeqi 120 watt...



Even ontopic, voor freeqi, kan je ons wat toelichten over de manier waarop jij de dikte / materiaalsoort van de speakerbaffle afstemt op de gekozen speaker ? Ik vind dat een interessant ding !

signsofzodiac
5 februari 2009, 20:15
Je mogelijke clientele een gebrek aan smaak, een gebrekkig gehoor of een wat agressieve manier van posten toedichten vind ik nog tot daar aan toe. Als fabrikant openlijk iemand dom noemen is voor mij de grens. Zeker van iemand met vrij matig leesbare stukjes. De toon is niet gezet door de post van Mitch, die was al neergezet in de vorige 5 pagina's.

"ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom" is zoals Mitch aangeeft al eens door een berucht/beroemd Nederlander geroepen. Niet classy. Maar goed, het zal tegen dovemansoren gezegd zijn. En dat is dan weer ironisch...

Jeezes

Freeqi
5 februari 2009, 20:20
Off topic maar dat is dit hele topic al, jammer... : Jij zegt dat een g12h meer dan 30 watt kan hebben. Op de celestion site staat vermeld dat je met deze speaker op moet passen met vermogen, ik twijfel voor een v30+g12h combi voor mn 60 watt versterker, omdat dat net op het randje zit.

klopt en waarom doen fabrikanten dat ? Wiedes. om zichzelf in te dekken zodat geen enkele producent van amps achteraf kan zeggen dat ie bedot was want speaker was 50W opgegeven en ging er bij 49 aan. G12H mag je gerust 30 rms/60 tot 72 peak belasten. Welke versterker ?

sjaak1990
5 februari 2009, 20:25
klopt en waarom doen fabrikanten dat ? Wiedes. om zichzelf in te dekken zodat geen enkele producent van amps achteraf kan zeggen dat ie bedot was want speaker was 50W opgegeven en ging er bij 49 aan. G12H mag je gerust 30 rms/60 tot 72 peak belasten. Welke versterker ?

Bedankt voor de info, de versterker is een Brunetti xl r-evo 60. Ik kan zeker wat vinden in je antwoord :)

Freeqi
5 februari 2009, 20:36
Omdat het hier zo gezellig is :) en om het topic even terug te brengen naar waar het om draait: die cab die ik dus vanmiddag bij Freeqi ben gaan halen klinkt super!
Maar dit terzijde.
Carry on

Thanks, is dan ook niet van de gewoonste hé ... ruilen voor een V30 versie ? ;-)

Joey Handsome
5 februari 2009, 20:39
Om nog maar even slightly offtopic te reageren in dit feesttopic, welke speakers van Celestion zijn er MIC en welke MIE?

Freeqi
5 februari 2009, 20:39
Bedankt voor de info, de versterker is een Brunetti xl r-evo 60. Ik kan zeker wat vinden in je antwoord :)

Mag geen probleem zijn als het de 2 x EL34 versie is. De 4 x EL34 toch naar zwaardere cab zoeken. 4 x G12M20 of zo lol !!!

Freeqi
5 februari 2009, 20:41
Om nog maar even slightly offtopic te reageren in dit feesttopic, welke speakers van Celestion zijn er MIC en welke MIE?

heritage (die 3-4 modellen) en Alnicos (ook 3 modellen nu want zag op NAMM een 10" gold ?). De magneten worden wel door China in UK geleverd maar soit da's bij veel fabrikanten zo want Alnico is nogal vervuilend qua produktie en mag hier eigenlijk gewoon niet meer geproduceerd worden ;-)

Freeqi
5 februari 2009, 20:47
Je mogelijke clientele een gebrek aan smaak, een gebrekkig gehoor of een wat agressieve manier van posten toedichten vind ik nog tot daar aan toe. Als fabrikant openlijk iemand dom noemen is voor mij de grens. Zeker van iemand met vrij matig leesbare stukjes. De toon is niet gezet door de post van Mitch, die was al neergezet in de vorige 5 pagina's.

"ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom" is zoals Mitch aangeeft al eens door een berucht/beroemd Nederlander geroepen. Niet classy. Maar goed, het zal tegen dovemansoren gezegd zijn. En dat is dan weer ironisch...

Jeezes

ik ben niet agressief begonnen maar laat me niet gauw doen ? Zijn toon is niet agressief ? Komaan zeg. Niet leesbaar tja da's terug naar de voetbalmatch zeker ;-)

en zie er aub de lol eens van in ...

Freeqi
5 februari 2009, 20:52
v30 en g12h geven volgens de site van freeqi 120 watt...



Even ontopic, voor freeqi, kan je ons wat toelichten over de manier waarop jij de dikte / materiaalsoort van de speakerbaffle afstemt op de gekozen speaker ? Ik vind dat een interessant ding !

mmm, waarop is simpel: 12, 15, 18 of 24 mm gebruiken. Eventueel zelfs verzwaren met loodrubber aan de frontkant, kan je massa verdubbelen, ziet niemand want zit onder speakerdoek ;-)

waarom en hoeveel is andere koek. Wil je daar ook uitleg over ? Kan lang en technisch worden ;-)

sjaak1990
5 februari 2009, 20:55
Mag geen probleem zijn als het de 2 x EL34 versie is. De 4 x EL34 toch naar zwaardere cab zoeken. 4 x G12M20 of zo lol !!!

Het is de 2 x EL34 dus ga ik dat denk ik proberen :) bedankt :)
Geen greenbacks voor mijn brunetti^^

signsofzodiac
5 februari 2009, 20:59
Definieer agressief... Laten we het zeer kritisch noemen? Wat kattig? Ik vond de post van Mitch persoonlijk best kunnen. Als fabrikant zou ik wat terughoudender zijn dan als particulier om mijn kop in het wespennest te stoppen ;)

Ik vind het geen handige marketing om openlijk je klanten voor dom te verslijten. In deze business is niets zo belangrijk als je naam, zeker omdat "wij" als gitaarvolk vaak van de bekend maakt bemind zijn. Slechte exposure is ook exposure zeggen ze wel eens, maar ik denk dat het op high-end gitaarvlak niet zo werkt...

Nou zal het allemaal zo'n vaart niet lopen met de 10 man en een paardekop die dit topic zo eens doorsnuffelt maar soit, het is het overwegen waard, niet? ;)

Yek1
5 februari 2009, 21:07
Definieer agressief... Laten we het zeer kritisch noemen? Wat kattig? Ik vond de post van Mitch persoonlijk best kunnen.

Persoonlijk vind ik het niet passen als moderator om iemand af te katten in een discussie, ook al heeft diegene er misschien zelf aan bijgedragen. Een moderator hoort 'boven de partijen' te staan IMHO.

Freeqi
5 februari 2009, 21:11
'dommigheid' heeft hij gebruikt hé. Ik hergebruik maar ;-) Kan je nog lachen aub ?

agressief ik ? mmm, weet niet kan me niet herinneren dat ik ooit op gearspot bvb agressief gepost heb. Het moet dan wel zijn dat jullie dat triggeren ? lol

gaan we hier zo serieus blijven doen en op de XXX getrapt of tech info verschaffen ?

signsofzodiac
5 februari 2009, 21:13
Is ook zeer zeker iets voor te zeggen. Maar in dit geval reageerde hij in mijn perspectief wel degelijk op een forumlid dat misschien best wat mocht inbinden. De manier waarop kan je gezien de functie als mod zeer zeker over discussieren.

signsofzodiac
5 februari 2009, 21:17
Dat hij het stelt wil nog niet zeggen dat je het hoeft te bevestigen ;). Er kan trouwens zeker nog gelachen worden. Mijn vriendin net nog heel hard toen ik zei dat ik toch echt een power-amp en cab nodig heb :P

Mitch
5 februari 2009, 22:58
Laat ik het nog een keer proberen.
In mijn vorige posts geef ik duidelijk aan dat ik de aanvankelijk neergezette toon door het spamgezeik nutteloos en irritant vond, het op een paar dingen volledig met je eens ben, maar vanwege de kritische noten kom je dan niet verder dan mijn post agressief noemen. Beetje kort door de bocht en een beetje jammer dat je daar zo mee omgaat.

Wil ik toch nog effe zeuren: op je site staan twee cabinets vermeld als zijnde 30W. Je had al eerder gezegd dat je geen site-bouwer bent, je hebt daarna ontkend dat je ze verkoopt en legt dan later uit dat de info van Celestion niet klopt en die van de Weber ook niet, maar al met al staat er dan toch echt op jouw eigen site info die niet klopt. Je blijft dus wijzen naar wat anderen fout doen zonder ook maar een woord te reppen over wat er op je eigen site niet klopt. Dat is wat er met het 'Van Gaal-toontje' wordt bedoeld.

Toaster
5 februari 2009, 23:07
Zullen we gewoon gitaar gaan spelen.

Gitaristen zijn slecht in lullen en luisteren als ik dit lees.

Les Paul R8
5 februari 2009, 23:09
'dommigheid' heeft hij gebruikt hé. Ik hergebruik maar ;-) Kan je nog lachen aub ?

agressief ik ? mmm, weet niet kan me niet herinneren dat ik ooit op gearspot bvb agressief gepost heb. Het moet dan wel zijn dat jullie dat triggeren ? lol

gaan we hier zo serieus blijven doen en op de XXX getrapt of tech info verschaffen ?

Laat ik het eens anders verwoorden.

Ik heb zelf jaren in de sales gewerkt. In de verkoop draait het niet om gelijk hebben, maar om gelijk krijgen. Of jij gelijk hebt, weet ik niet en is voor mij (en voor een aantal anderen) niet echt belangrijk meer. Gelijk krijg je van mij in ieder geval niet mee en dat scheelt jou gewoon omzet. Voor mij maakt het in principe geen moer uit of er FAD of Kool & Elfring of wat anders op mijn volgende cabs staat. Ik ben op het moment in de markt voor een high end 1x12 en een high end 2x12. Daarvoor ga ik zaterdag ook bij K&E testen.
Jouw manier van communiceren zorgt er bij mij voor dat ik jou als leverancier niet interessant meer vindt. Je hebt verkapt al aangegeven dat ik te dom ben voor jouw cabs. Scheelt je dus wel omzet.....voor mij maakt het weinig uit; ik vind toch wel waar ik naar op zoek ben. Wie is er dan niet slim bezig?

Dirk_Hendrik
5 februari 2009, 23:26
ik trek het boetekleed aan.

Ik heb dit topic veel te laat gezien, alsmede de sfeer die er heerst.

Daarom :grouphug:

Waarna ik het geheel even dicht gooi. Da's tijdelijk. Maar wel om even af te koelen.