PDA

View Full Version : Einstein Telecaster



Dextrow
3 februari 2009, 19:03
Okee, het klinkt raar, een Einstein Telecaster [edit; eigenlijk bedoelde ik ook een frankenstein telecaster :P!], maar daarmee bedoel ik dat ik als projectje een Telecaster in elkaar wil gaan knutselen van allemaal los gekochte onderdelen. Zo kan ik hem namelijk maken zoals ik wil. Nou heb ik al zoveel informatie gelezen, er blijven natuurlijk altijd vragen! En waar kan je die beter stellen dan hier? Ik heb een body gekocht.. die is nog niet gelakt, maar wel uitgefreest voor de elementen enzo. Alleen de gaten voor de stringthrough, de brug en het bevestigen van de nek zijn er nog niet. Daar gaat mijn vraag ook over. Hoe kan ik goed uitmeten waar ik alles moet boren?

aaronstonebeat
3 februari 2009, 19:17
Ik zou met boren er frezen wachten tot de hals en de brug binnen zijn. De plaats van de brug wordt bepaald door de frezing van het brug-element en dat bepaalt dus ook de plaats van de string through gaten. Als de brug zit, kun je uitmeten waar precies de hals moet komen: afstand brugzadel tot 12de fret = afstand 12de fret tot topkam, afgezien van compensatie aan de brug).

Dextrow
3 februari 2009, 19:22
Ja dat is zeker wel slim. Ik heb al meerdere sites bekeken voor onderdelen, maar hebben jullie nog goeie sites? Ik wil de gitaar trouwens zwart maken, met gouden hardware. Kan ik als lak zwarte autolak gebruiken? En moet ik dan nog iets van een grond(lak)laag erop doen? Dit is mijn eerste project, dus ik ben nog aardig n00b...

B0UDEWIJN
3 februari 2009, 19:29
:seriousf:

bedoel je niet een frankenstein telecaster? Einstein was een geleerde met een zeer hoog IQ ;)

Dextrow
3 februari 2009, 19:33
:seriousf:

bedoel je niet een frankenstein telecaster? Einstein was een geleerde met een zeer hoog IQ ;)

Ik ben echt een tosti... Sorry jongens, het is nog vroeg :listen:

aaronstonebeat
3 februari 2009, 19:39
Ik vind Einstein Tele anders wel goed klinken hoor!

Autolak kan prima; zorg wel dat de lagen eronder zich ook verdragen met de lak. Ik geloof wel dat voor elke bouwer (Fred Dons daargelaten) de afwerking de grootste pain in the ass is in het hele proces.
Ik kan je alleen maar aanraden je daar vantevoren grondig in te verdiepen; en dan nog, wees voorbereid op mislukkingen en tegenvallers wat dat betreft. Ik denk dat je het best zo eenvoudig mogelijk kunt beginnen met je lakwerk.

Dextrow
3 februari 2009, 19:46
Okee, nog een bijgekomen vraag. Stel ik weet de locatie waar ik de stringthrough gaten moet boren.. Hoe weet ik welke diameter, en daar hoort ook hardware bij om de snaren te leiden.. welke?

aaronstonebeat
3 februari 2009, 19:51
Je hebt van die speciale busje, ferules heten die geloof ik, die aan de achterkant van de gitaar komen om de snaren vast te houden; die hebben uiteraard een flink grotere diameter dan de snaren zelf. De gaatjes zelf hoeven in principe maar net iets groter te zijn dan de diameter van de snaar die ze huisvesten; ik zou zeggen hetzelfde als de gaatjes die daarvoor al in de brug zitten.

Sanderltd
3 februari 2009, 19:58
Hmm, ik had ook net een vraag in verband met het plaatsen van zo'n brug. Ik weet dat de afstands 12de fret-topkam gelijk moet zijn aan die van 12de fret-brug, maar is het dan belangrijk dat de brug op de millimeter juist staat? Want de zadeltjes op de brug zijn toch ook nog verstelbaar?

En dan viel me ook nog op dat bij veel gitaren de brug lichtjes schuin geplaatst is. Is hier een reden voor?

Dextrow
3 februari 2009, 20:00
Ik kan natuurlijk ook geen stringthrough doen en bijvoorbeeld zo'n brug kopen http://www.ksdb.nl/product_info.php?cPath=22_34_38&products_id=112&osCsid=ae594f613596685898ed1712874db22e Want bij deze brug gaan de snaren er toch aan het einde in? Of is stringthrough beter/mooier? Nogmaals ik heb kennis, maar niet extreem veel haha.. sorry!

G.G.
3 februari 2009, 20:03
Ik geloof wel dat voor elke bouwer (Fred Dons daargelaten) de afwerking de grootste pain in the ass is in het hele proces.

Yep, geldt ook voor mij, hoewel ik het nu toch wel erg leuk begin te vinden, naarmate je gaat zien dat je er beter in wordt. Houd er wel rekening mee dat de eerste paar gitaren niet een perfecte laklaag zullen krijgen (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd).

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar nitro lakken, gewoon omdat het zo heerlijk werkt.

Ik zie dat je hem zwart wilt maken, Gamma verkoopt Trendy Colorline spuitbussen o.a. in de kleur zwart en dit is een nitro lak, dus lagen smelten mooi in elkaar.

aaronstonebeat
3 februari 2009, 20:11
@ Sanderltd

Brugzadels zijn idd verstelbaar dus je hebt een zekere marge. De zadels (en soms de hele brug) staan schuin omdat dikkere snaren meer compensatie nodig hebben bij de intonatie dan dunnere.

barno
3 februari 2009, 20:13
je kan topmount brug nemen maar string through is the real stuff imo.
Denk er wel aan dat het meer is dan zes gaatjes boren op de juiste plaats. Die gaatjes moeten nl ook op de juiste plaats aan de achterkant uitkomen. Met een kolomboor no prob. met handboor vraagt dat wat meer gepruts maar doenbaar

btw, ik blijf afwerking horrible vinden. 'tis zelfs zo erg dat ik mijn laatste twee gewoon met Danish oil heb gefinished, mensen vinden dat mooi (als de tekening interessant is), maar ik blijf toch vooral van kleurtjes houden ... dus moet er mij toch es aanzetten

pueblo
3 februari 2009, 20:44
bij het lezen van de titel dacht ik even: heeft Einstein nog gitaar gespeeld? zalig!

madman
3 februari 2009, 21:14
bij het lezen van de titel dacht ik even: heeft Einstein nog gitaar gespeeld? zalig!
Dat niet, maar tijdens z'n opleiding; in plaats van naar college's te gaan was ie thuis viool aan het spelen... ;)

Dextrow
3 februari 2009, 21:17
Haha allemaal bedankt voor de tips! Ik denk dat ik toch maar voor de toploader ga. Niet omdat ik bang ben voor gaatjes boren (omdat op mn school kolomboren beschikbaar zijn) maar omdat er minder fout kan gaan qua afstelling en meten enzo. Ik moet ook nog gaten boren voor het bevestigen van de nek, iemand nog tips daarvoor? En welke hals zal ik nemen.. :dontgeti:

Gothra
3 februari 2009, 21:56
Een mooie flame maple/rosewood hals natuurlijk!

Dextrow
3 februari 2009, 22:07
Een mooie flame maple/rosewood hals natuurlijk!

En moet dat dan persé een Fender Replacement neck zijn, of verschilt dat per qualiteit niet erg met bijvoorbeeld iets als dit: http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_38_39&products_id=1831

aaronstonebeat
3 februari 2009, 22:10
Dat kan zomaar een prima halsje zijn, denk ik.

Dextrow
5 februari 2009, 11:09
Ik heb ondertussen een brug, zwarte slagplaat, controlplate en hals besteld. Hals is maple met rosewood fingerboard. Verder is de hardware goud, omdat ik em als gepland zwart met goud wil maken. Vandaag of morgen maar eens zwarte autolak kopen. Iemand een goeie tip voor een primerlak of is dat niet nodig?

Chris Winsemius
5 februari 2009, 11:55
fout gepost... SORRY!!!!!

Dextrow
5 februari 2009, 12:31
fout gepost... SORRY!!!!!

Vergeven ;)

Dextrow
8 februari 2009, 22:08
Goed, vanaf vandaag is de einsteintelecaster officieel omgedoopt tot de 'Charcaster'. Dit vanwege mijn dubieuze plan om een ''verkoolde'' gitaar te maken. Nee, ik ga hem niet verbranden, maar omdat ik vanmiddag mijn neck aan het verven was, viel me ineens op dat als je weinig schuurt.. en het beetje mat houdt, het echt heel erg goed op een verkoold stuk hout lijkt. Zag er tof uit, en bedacht de Charcaster (Charred = verkoold). Ondertussen stroomt de gouden hardware hier binnen, het begint ergens op te lijken!:cooler:

Jilles
8 februari 2009, 22:58
Vet idee!
Je zou de body trans black kunnen maken in combinatie met crackle lak, waarbij je de buitenste randen van de body donkerder laat dan het centrum. Ik geloof dat je dan een aardig eind in de buurt zit om je body op een verkoold stuk hout te laten lijken? :)
Ik vind die zogenaamde crackle paintjobs wel interessant, weet iemand hoe die crackle lak werkt? (ik weet de nederlandse benaming niet)