PDA

View Full Version : Fender jazzmaster ultralight head/cab



stikel
3 februari 2009, 18:06
Na een jaar (met volle tevredenheid) op een Blackheart topje met bijbehorende cab (3/5 watts) te hebben gerommeld werd het m.i. tijd voor wat "beters". Aldus gedaan en een gerenomeerde muziekwinkel binnengewandeld.

1. Fender blues junior die rinkelde in de auto al als een theeservies.
2. Vox ACC 30 212. Knoert van een brom op de reverb.
3. Hiwatt higain 50 212 combo. Waarschijnlijk microfonisch door een kapotte buis in de preamp

Na binnen een maand 3 nieuwe buizencombo's te hebben geprobeerd was ik de buizenperikelen zat en heb puur op basis van enkele reviews voor de volgende combinatie gekozen. Ik houd wel van een gokje. Mijn eerste indruk na drie dagen is zeer goed (vooral clean). Ook op huiskamer nivo.


http://www.fender.com/products/search.php?section=amplifiers&subcat=ultralight


Iemand een gefundeerde ervaring ? Graag.

Nog wel even vermelden dat de muziekwinkel uitstekend met mijn klachten omging. Hulde, tis voor hun net zo vervelend als voor de klant

stikel
5 februari 2009, 22:24
bump

Echt niemand ervaringen,meningen etc.

Rinze
5 februari 2009, 22:44
Hmm, zal clean inderdaad wel goed zijn, ken hem verder niet want ben deze versterker nog niet tegengekomen irl. Maar het scheurgebeuren, hoe zit het daarmee? Of ga je er een goed pedaal voorzetten (misschien ben je wel helemaal niet van de scheur)? Wat voor muziek wil je spelen met wat voor geluid?

stikel
6 februari 2009, 13:25
Maar het scheurgebeuren, hoe zit het daarmee? Of ga je er een goed pedaal voorzetten (misschien ben je wel helemaal niet van de scheur)? Wat voor muziek wil je spelen met wat voor geluid?

Het clean is inderdaad erg goed, a la Fender zou ik zeggen. Ik houd van jazzy en blues achtige gitaarmuziek dus dat zit wel goed. Met de juiste gitaar (of elementen) vind ik "de scheur" , in tegenstelling tot wat de naam van de set doet vermoeden, meeeer dan goed. Bovendien vind ik het van belang dat hij op huiskamernivo ook goed klinkt. Ook een groot voordeel is dat beide kanalen geheel van a tot z afzonderlijk vanelkaar in te stellen zijn. Tevens is hij dusdanig klein dat je 'm met gemak overal heen sjouwt. Tezamen mischien 10 kg met voldoende power (250 watts). Voor mij voorlopig geen buizen meer met hun "buizen" probleempjes.

olaftheholy
6 februari 2009, 14:18
absoluut géén ervaring mee,zie het hier voort eerst,maarre best een kicke setje zo om te zien... top word met een magneet gedockt op de cab?
Speaker in dat cabinet maakt veel goed qua geluid denk ik, jenssen neodym.
Gefeliciteerd hoor! als je er blij van wordt dan is het toch een goeie versterker?

stikel
6 februari 2009, 17:50
top word met een magneet gedockt op de cab?
Speaker in dat cabinet maakt veel goed qua geluid denk ik, jenssen neodym.
Gefeliciteerd hoor! als je er blij van wordt dan is het toch een goeie versterker?

Dank :satisfie:

Inderdaad een heel leuk docking systeem. Je kunt 'm heel gemakkelijk iets hellen. Voor zon klein ding klinkt ie geweldig ( de speaker is niet veel groter dan een Roland Bass Cube 30). Klein maar fijn zeg maar. Puppy power !

Greetz Jan en zoon

Nitefly7
25 februari 2009, 23:28
even 'n bump, ik ben -voorlopig dus..- klaar met mijn zoektocht naar een wel/geen buizen combo/geen combo-dilemma..

Fender-clean, met paar ingebouwde fx en een bruikbaar OD-kanaal, die goed op pedalen zou moeten kunnen reageren..

jawel: de Jazzmaster Ultralight..!

met een beetje geluk -even duimen/niet 'jinx'en'..- staat er over 1,5 dag ook een Ultralight bij mij, als -voorlopig?- antwoord op een 'klein compact' ding; Fender-clean (bijna dan, volgens sommigen Blackface'y, maar ik ga ervan uit dat 't clean wel 'op orde' is..).. en ook een zeer bruikbare OD-kanaal + extra fx..

vrijdagmiddag even omruilen met mijn Studiotone (hoop echt dat 't gaat goedkomen.. moet haast wel..) en zaterdag meteen Big Band'en met het ding...

hier een demo van OD-kanaal + boost (niet mijn spel overigens...)

http://www.youtube.com/watch?v=92_5azlJqu4

stikel
1 maart 2009, 14:36
@nitefly. Leuk dat er nog iemand op dit forum aan dit mooie, kleine, lichte transistor stack(je) durft te beginnen. Overigens voldoende power met 250 watts. Van Harte en ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. Overigens leuk filmpje op Youtube. Had ik nog niet gezien. Door de redelijke onbekendheid van de Jazzmaster set is er niet veel te vinden. Ik ben er echter na de nodige buizen ervarigen (waar ik er hier overigens erg veel van lees) erg blij mee.

Greetz Jan en zoon

olaftheholy
1 maart 2009, 15:17
crap! wat klinkt dat ding lekker smooth zeg! jm en de cae

Mitch
1 maart 2009, 15:20
250W bij 2 ohm, dus met een 4 of 8 ohm zit je al aan drastisch minder vermogen. En goeiedag zeg.... bijna 900E? Op zich ben ik wel blij dat er ook eens iets 'normaals' aan solid state op de markt komt tussen al het modelling geweld, maar ik vraag me af of Fender dit niet een beetje 'lastig' in de markt zet. Zeker met deze looks, toch ook niet onbelangrijk voor velen.

Nitefly7
12 maart 2009, 20:28
heb 'm nu op 'het kot' staan, zoals de Vlaming zegt en ben onderweg naar repetitie (ik internet blijkbaar vanuit de auto..)..

net even langdurig getest met m'n jazzbak, nylonstring én basgitaar... en met alle 3 doet hij 't echt fantastisch, redelijk wat druk in 't laag (cabinet is niet echt oomph, maar wel mooi rond en gedefinieerd qua geluid..)

headroom is waanzinnig, en het 2e kanaal is met mijn stratje ook errug lekker, drive wordt na 13u/14u instelling wat fizzier/fuzzier, maar alles tot 12u of 13u klinkt echt heerlijk dynamisch en geweldig..
beetje 'tube-emulated' dus, maar hoe je het ook noemt; ik heb mijn grab-and-go amp gevonden die ik op elk optreden zonder pedalboard zou durven gebruiken;

de delay-settings zijn erg bruikbaar voor leads e.d.
het is fijn dat je per kanaal een andere fx-config kan kiezen en ook per kanaal kan aan-/uitzetten..
de chorus is Smooth Operator-smooth, of wat Police-achtige dingen
de Vibratone is ook erg vet voor faux-leslie of gewoon 'eens een andere modulatie'..

qua prijs heb ik gemazzeld, heb hem van een ontzettend vriendelijke (en gitaar-kundige) Vlaming kunnen overnemen; heb mijn trouwe Studiotone geruild...!
echt geen seconde spijt: het ding klinkt fantastisch, ziet er tof uit (zal leuk staan bij de Hevos cab/head-combinatie van de bassist zaterdag) en het weegt geen hol:
de head weegt ongeveer 3 kg, het cabinet zit ergens rond de 7,8.. maar klinken dat het doet... sodefl*kker zeg..!

Nitefly7
13 maart 2009, 13:03
Even bumpje + crappy gsm-foto's;

meer mensen zouden deze amp moeten ontdekken, zeker als je vaak onderweg bent/klein behuisd bent..
900 euro voor 'n solid state bak lijkt veel, maar als je ziet en hoort wat je ervoor terug krijgt..

persoonlijk vind ik 'm qua design ook erg lekker, zal mooi bij m'n nieuwe interieur passen lijkt me...

het ding klinkt echt super, gewoon als je gitaar, maar dan 'groter'..
heeerlijk jazz-geluid (met bright switch ook voor funky stuff), Fender-achtige cleans voor je Strat(-achtige), genoeg definitie en reverb voor nylon-snaartjes én hij is zelfs prima geschikt om als draagbare kleine bass-amp te gebruiken (1x12 cab pakt zelfs de lage B van mijn 5-string..)

tot nu toe is het enige 'nadeel' dat hij niet 'alles' kan:
-jazzy klank is te gek
-clean is geweldig
-med/low gain is fusiony of zelfs classic rock
- higher gain is geschikt voor zwaardere fusion
- fx-settings zijn wat beperkt, maar het is fijn dat je per kanaal een ander effect kan kiezen én ze per kanaal kan aan-/uitzetten; ik vind ze flexibel genoeg in ieder geval..
- die Vibratone/leslie is echt erg wauw en bruikbaar
- chorus is mooi
- flanger is 'jet-like' bij hogere settings..
- reverb is niet overdreven warm, maar klinkt zeer to-the-point en bruikbaar

maar het cabinet is nét te licht voor de zwaardere metalen.. was mooi geweest als hij dit ook kon.. maar dan zou hij waarschijnlijk ergens anders iets laten liggen.. (een Mark IV of Mark V in een pakketje van net 10kg is natuurlijk letterlijk toekomstmuziek)..
misschien met een Tube Zone of Metal Core pedaaltje ervoor, een beetje 'metal compen'...

ook mis ik op geen enkel punt een 'buis', of het zou inderdaad in het laag moeten zijn.. maar dat is 'n combinatie van cabinet + eindtrap..

ik ben nog nooit zo blij geweest met een nieuwe amp, met deze sound in dit formaat..
vorige keer (inmiddels 7+ jaar geleden..) moest ik met lede ogen en pijn in mijn hart mijn Multitone ruilen tegen mijn Godin, maar nu ik de Koch geruild heb tegen de Fender heb ik een ruil-ruil combinatie waar ik meer dan beheurlijk tevreden over ben..

aanrader !

http://i73.photobucket.com/albums/i206/Nitefly7/Afb088.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i206/Nitefly7/Afb089.jpg

stikel
17 maart 2009, 13:35
Leuk dattie zo goed bevalt. Ik had de set al een paar weekjes en kan jouw ervaringen alleen maar bevestigen. Gewoon retegoed. Na 3 dagen ben je de buizen
amps compleet vergeten. Inschakelen en spelen. En geen zogenaamde buizenkwaaltjes meer (zucht).


Greetz Jan en zoon

Nitefly7
17 maart 2009, 21:02
Leuk dattie zo goed bevalt. Ik had de set al een paar weekjes en kan jouw ervaringen alleen maar bevestigen. Gewoon retegoed. Na 3 dagen ben je de buizenampamps compleet vergeten. Inschakelen en spelen. En geen zogenaamde buizenkwaaltjes meer (zucht).


Greetz Jan en zoon

het inschakelen en spelen kan ik zeker beamen.. het enige waar ik misschien wat meer zou willen (wat vaak een probleem is bij een 'I want it all' amp), is wat meer laag en 'oemph' voor zwaardere metal..
misschien een powered cabinet en een Metal Core-pedaal ervoor ...:supercool:

verder zie ik me dit ding echt nog een flinke tijd gebruiken..

verder mis ik nog geen buizen, vooral niet vanwege de huiskamer-vriendelijkheid.. zelfs bij een lager volume klinken die 250 solid state wattjes al 'goed'.. iets wat bij 'n buizenbak toch een compromis blijft (en vaak nog steeds 'te hard'...)

stikel
17 maart 2009, 22:13
het inschakelen en spelen kan ik zeker beamen.. het enige waar ik misschien wat meer zou willen (wat vaak een probleem is bij een 'I want it all' amp), is wat meer laag en 'oemph' voor zwaardere metal..
misschien een powered cabinet en een Metal Core-pedaal ervoor ...:supercool:

verder zie ik me dit ding echt nog een flinke tijd gebruiken..

verder mis ik nog geen buizen, vooral niet vanwege de huiskamer-vriendelijkheid.. zelfs bij een lager volume klinken die 250 solid state wattjes al 'goed'.. iets wat bij 'n buizenbak toch een compromis blijft (en vaak nog steeds 'te hard'...)


Ik heb zelf een paar buizencombos's in huis gehad tot ongeveer 1000 euro en weet maar al te goed dat je (te) luid moet spelen om werkelijk van een (eventueel) buizen voordeel gebruik te kunnen maken. Bovendien zijn ze mij te kwetsbaar. Ik ben er dan ook niet van overtuigt dat buizen mooier klinken dan een transistorset uit minimaal de zelfde (nieuw)prijsklasse. Van beter kan natuurlijk nooit geen sprake zijn. Wordt op het forum vaak als argument gebruikt maar is mijn inziens een kwestie van smaak niet van best en beter.

Metal speel ik niet dus mis ik ook niet. Ben meer van de Jazz, Rock en Blues. Wel gebruik ik een lage, Stagg GAS3, versterkersteun waardoor de set wat achterover "hangt". Kan mooi met het dockingsysteem en komt het geluid m.i. ten goede. Het geluid is van zeer goed tot uitmuntend gegaan. De mijne is een blijvertje.

Greetz Jan en zoon.

Luke-wannabe
19 maart 2009, 16:18
Ik vind het een coole amp. Hetsoundclipje die jij postte, Nightfly klinkt echt super. Dik, groots enzo en dat is nou net waar ik naar op zoek ben. Jammer dat het toch een vrij dure amp is.

Weten jullie ook of deze amp ergens in nederland te beluisteren is? Ik zou hem erg graag eens aan de tand voelen.
Enige jammere is dat -ie toch best veel kost. Weten jullie nog andere amps die hierbij in de buurt komen?

sjaak1990
19 maart 2009, 16:58
Das wel duur voor solid state...en zoals mitch al zei is het vermogen bij 8 ohm al flink lager...
Wat ik niet snap is waarom buizenamps hier meteen als slecht voor thuis afgestempeld worden, het hangt van de amp af en op wat voor volume je kan spelen, buren enz. Een dergelijke amp kan nooit het karakter van een buizenamp hebben, maar kan het alleen maar proberen te hebben... Is toch wat anders. Ik geloof dat het een goede amp is, maar het is wel een andere wereld. Voor 900 euro kan je toch ook een leuke laag vermogen buizenamp hebben misschien zelfs met attentuator...

Nitefly7
19 maart 2009, 17:04
Das wel duur voor solid state...en zoals mitch al zei is het vermogen bij 8 ohm al flink lager...
Wat ik niet snap is waarom buizenamps hier meteen als slecht voor thuis afgestempeld worden, het hangt van de amp af en op wat voor volume je kan spelen, buren enz. Een dergelijke amp kan nooit het karakter van een buizenamp hebben, maar kan het alleen maar proberen te hebben... Is toch wat anders. Ik geloof dat het een goede amp is, maar het is wel een andere wereld. Voor 900 euro kan je toch ook een leuke laag vermogen buizenamp hebben misschien zelfs met attentuator...

Een Vetta is ook solid state en kost misschien wel meer...
Verder is het 8ohm argument niet helemaal relevant, daar het bijpassende (2 ohm) cabinet maar 7kg weegt, die sleur je overal mee naar toe..

Vergeet ook niet dat deze Jazzmaster een redelijk 'niche' product is, natuurlijk kun je uit buizenbakken ook geweldige jazz-klanken toveren, maar meestal kiest men toch voor Henriksen, Polytone, Yamaha, Roland etc...

Buizenamps voor thuis zijn niet per definitie slecht, maar om 'waarom kiezen' als je een amp hebt die fluisterstil even goed klinkt als een kleine PA die een onversterkte Big Band kan overstemmen.. ?

Verder pretendeert de JM ook niet dat hij buizengeluid heeft (hoewel de overdrive 'tube emulated' is, solid state distortion heeft nl. deels terecht geen goede naam...)

het is inderdaad een heel andere wereld..

als ik zoveel geld moest uitgeven aan een amp, zou het een toss-up zijn tussen deze Jazzmaster en een Bogner Alchemist... aangezien ik heb gezien wat die Bogners wegen, zou ik zelfs voor de nieuwprijs sterk neigen naar het Fendertje....

Luke-wannabe
19 maart 2009, 17:08
Hee Night. Kun je misschien mijn vragen ook beantwoorden?

Nitefly7
19 maart 2009, 18:02
Hee Night. Kun je misschien mijn vragen ook beantwoorden?

als jij de -gh- weglaat, en het nog eens netjes vraagt...

je vragen waren;
- in Nederland te testen/verkoop?
- vergelijkbare amps.. ?

en nog iets. ?

1e vraag kan ik niet beantwoorden, zie ze wel eens in 'een lijst' voorkomen, maar heb ze nog nooit 'live' gezien..

2e vraag kan ik evenmin beantwoorden, daar ik nog nooit zo iets als dit heb mogen bespelen; enige dat ik kan bedenken is misschien een Vetta, Valvetronix of Cube60 aan de ene kant, of een Henriksen of Jazzkat aan de andere kant...

Luke-wannabe
19 maart 2009, 19:08
Oh ja ik zie het, haha.

Wat is dus bedoel is niet een modeling amp, maar een dergelijke transistor jazz/blues amp. Heb jij er wel eens wat mee opgenomen, en zou je eventueel, als je een keer tijd heb een leuke (korte) review kunnen plaatsen op Youtube bijvoorbeeld.

Nitefly7
19 maart 2009, 19:48
Oh ja ik zie het, haha.

Wat is dus bedoel is niet een modeling amp, maar een dergelijke transistor jazz/blues amp. Heb jij er wel eens wat mee opgenomen, en zou je eventueel, als je een keer tijd heb een leuke (korte) review kunnen plaatsen op Youtube bijvoorbeeld.

een dergelijke transistor jazz/blues amp zul je, voor zover ik ze ken, alleen bij Henriksen (de 'Jazzamp') en JazzKat vinden.. Deze hebben een geweldige SPL en headroom, maar ontberen dat stukje 'drive'...

1tje die ik nog vergeten was, en die erg goed 2ehands te krijgen is, is de Session Sessionette 75.. Heel cheap te krijgen, en naar verluid ook geweldig qua sound (clean én drive..)
Er zullen vast mensen (Nocki .. ?) zijn die er iets over kunnen zeggen..

ik heb de amp nu een weekje, en sta op het punt om te gaan verhuizen/samenwonen, dus mijn recording setup is even 'all over the place(s)'..
heb vandaag weer een toon ontdekt die ik zocht, maar nooit heb 'ingedraaid' ; een beetje Metheny achtige chorus/delay sound..
verder vind ik het rockabilly/surf geluid erg cool
en natuurlijk het clean/clean...

zodra ik op mijn nieuwe stekkie zit, zal ik nog eens aan je denken.. (qua forum dan heh...:supercool: :mmmm: )

stikel
19 maart 2009, 21:26
Das wel duur voor solid state...en zoals mitch al zei is het vermogen bij 8 ohm al flink lager...
Wat ik niet snap is waarom buizenamps hier meteen als slecht voor thuis afgestempeld worden, het hangt van de amp af en op wat voor volume je kan spelen, buren enz. Een dergelijke amp kan nooit het karakter van een buizenamp hebben, maar kan het alleen maar proberen te hebben... Is toch wat anders. Ik geloof dat het een goede amp is, maar het is wel een andere wereld. Voor 900 euro kan je toch ook een leuke laag vermogen buizenamp hebben misschien zelfs met attentuator...


Hoezo duur, als het een buizenamp was geweest had je het ook betaald of zelfs nog meer. Fender bewijst hiermee dat er wel degelijk goed klinkende solid states zijn

Ik heb buizenamps nog nooit slecht genoemd. Ik heb er een paar heel fijn klinkende in huis gehad. Wat ik wel weet dat je ze redelijk luid moet spelen voordat het echte 'buizengeluid" los komt. Bovendien zijn ze mij tot dusver te kwetsbaar en veel te zwaar vooral voor hoofzakelijk huiskamergebruik. Met 50 watts buizencombo's praat je al over podium versterkers.

Waarom zou je thuis met een andere dan de bijpassende 2 ohm cab spelen. Elke cab met vier speakers is m.i sterk overdreven voor thuis en slaap/huiskamergebruik. Heb zelf met een 3/5 watts Blackheart setje gespeeld. Daar kon je zelfs de buren wakker mee krijgen en ik woon ook nog vrijstaand.

Ik wil eens af van de stelling af dat buizen beter zouden zijn dan solid state. Dat is appels met peren vergelijken. Als bijv. een nieuwe TS een voorstel voor een solid state amp doet wordt die meteen de kop afgehakt door hoodzakelijk buizen liefhebbers waarvan de meeste m.i. ook nog meelopers zijn. Ze hebben beide een eigen geluid. Dus niet beter maar kwestie van smaak. Er zijn in de onderste prijsregionen zowel mindere buizen/solid amps.

Luke: mijn dealer, toch redelijk groot hier in het noorden wist niet eens dat deze ampjes + cab bestonden dus je zult er denk ik niet gauw eentje vinden in den lande. Kom je ooit in de buurt ben je welkom.

Greetz Jan en zoon

Luke-wannabe
19 maart 2009, 23:47
@ Nite: Thnx voor je antwoord! De Hendriksen en Jazzkat heb ik even opgezocht, maar dat is niks voor mij. Dat is echt té jazz zeg maar.
Ik vond de Fender juist zo mooi bluesey klinken op dat filmpje op Youtube.

Doe rustig aan. Ik heb toch nog geen haast enzo. Ben me even aan het inlezen enzo. Lijkt me wel gaaf tegen die tijd als je even kort de mogelijkheden uit kunt lichten. Denk ook dat ik daar niet de enige in ben.

@ Stikel: Ik dacht al dat het een vrij onbekend ding was. Als ik een keer in de buurt ben hoor je het denk ik wel. Ik ben namelijk echt nieuwsgierig geworden naar deze amp!

Dankje voor het aanbod!

sjaak1990
20 maart 2009, 23:45
Een Vetta is ook solid state en kost misschien wel meer...
Verder is het 8ohm argument niet helemaal relevant, daar het bijpassende (2 ohm) cabinet maar 7kg weegt, die sleur je overal mee naar toe..

Vergeet ook niet dat deze Jazzmaster een redelijk 'niche' product is, natuurlijk kun je uit buizenbakken ook geweldige jazz-klanken toveren, maar meestal kiest men toch voor Henriksen, Polytone, Yamaha, Roland etc...

Buizenamps voor thuis zijn niet per definitie slecht, maar om 'waarom kiezen' als je een amp hebt die fluisterstil even goed klinkt als een kleine PA die een onversterkte Big Band kan overstemmen.. ?

Verder pretendeert de JM ook niet dat hij buizengeluid heeft (hoewel de overdrive 'tube emulated' is, solid state distortion heeft nl. deels terecht geen goede naam...)

het is inderdaad een heel andere wereld..

als ik zoveel geld moest uitgeven aan een amp, zou het een toss-up zijn tussen deze Jazzmaster en een Bogner Alchemist... aangezien ik heb gezien wat die Bogners wegen, zou ik zelfs voor de nieuwprijs sterk neigen naar het Fendertje....

Line6 bestaat voor mij niet :soinnocent:
Ik zou dit zeker boven die andere merken verkiezen. Ik zou een 2e hands buizen fender kopen voor dat geld. Maar nieuw een ander verhaal. Bogner Alchemist viel mij ook vies tegen en vond ik ook helemaal niet zo buizig klinken eigenlijk...raar maar waar.

Het gewicht is wel super trouwens!