PDA

View Full Version : Hoe geluid nog vetter te maken?



Braindead
3 februari 2009, 17:29
Mijn setup is een 2x12 mesa met v30's en een 5150. Mijn geluid vind ik nog steeds niet vet genoeg. Ik heb wel gelezen dat een 2x12 al wat minder bas heeft dan een 4x12. TOen ik de 2x12 mesa probeerde ivm mijn marhsall 4x12 toen blies de mesa de marshall finaal weg. Maar nu wil ik dus nog een vetter zwaarder geluid.

Ik dacht eventueel aan een 4x12 cabinet ipv 2x12. Wat denken jullie? Verder misschien een bbe Maximizer?

zjanke
3 februari 2009, 17:37
Pas nog een demo gezien van K&E bij Jukebox. Een 2x12, een 4x12 en een 4x12XL steeds met V30's. Brunetti evo ervoor die gewoon werd omgeprikt en dat was steeds een stap vetter, verschil was echt erg groot. Misschien zinvol om dat een keer te proberen en dan te besluiten wat je wil? Twee verschillende merken en configuraties is sowieso een lastig vergelijk.

casper innosence
3 februari 2009, 17:38
Is het voor band geluid, of voor thuis. Voor bandgeluid ben ik voorstander om t echte laag voor rekening van de bassist te laten komen.. Voor thuis zijn er vast mensen met beter advies..

Overigens, wat is vet, waar moet ik aan denken.. ;) (wellicht voorbeelden?)

Mitch
3 februari 2009, 17:39
http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Bass_Cabs/PowerhouseCABS/Images-PHfronts/NEW-Feb2008/8x10PH_LGfnt.jpg
Zoiets?
Je kan het natuurlijk in EQ/exciters gaan zoeken of in een andere kast, maar de vraag is natuurlijk of dat je met nog meer laag ook echt een vettere sound krijgt.

Braindead
3 februari 2009, 17:47
Het gaat er voornamelijk om dat ik bij het recorden niet vet genoeg klink. Het klinkt wel vet maar er zijn vettere sounds. Voorbeelden, ik vind het geluid van Lamb of God erg lekker, vooral bij dit nummer http://nl.youtube.com/watch?v=fOWB6rmSd4I . Dus iets in die trend.

Maar zoals ik hierboven ook al lees moet ik wellicht toch aan een 4x12 dan. Kut want ik vind die 2x12 zo prettig met vervoer :-).

Dus er zijn geen 2x12 boxen die net zo vet en evenveel laag hebben als een 4x12? Dus ik bedoel dat ik er nog een 2x12 bijgooi? Bijv die Genz Benz 2x12 of BOgner? (Ik neem wel gewoon met 1 micro voor 1 speaker op....)


Is het voor band geluid, of voor thuis. Voor bandgeluid ben ik voorstander om t echte laag voor rekening van de bassist te laten komen.. Voor thuis zijn er vast mensen met beter advies..

Overigens, wat is vet, waar moet ik aan denken.. ;) (wellicht voorbeelden?)

onze_jef
3 februari 2009, 17:53
Je vind -als 'k het goed versta- je geluid enkel bij opnames niet "vet" genoeg?

Indien zo ligt het misschien niet aan je amp en gitaar, maar eerder aan de opnameapparatuur of opnametechniek...

HaroldA
3 februari 2009, 18:04
Verder misschien een bbe Maximizer?

http://img.sait.nl/a_minigun.gifhttp://www.guitar-stuff.net/images/reviews/bbe-sonic-stomp.jpg

http://msp300.photobucket.com/albums/nn15/harleyrider_2008/SMILEY15.gif

Zo duidelijk genoeg? ;)

Braindead
3 februari 2009, 18:13
Ja even voor de duidelijkheid. Het gaat vooral om de opnames. Dus even een andere vraag, als ik dus slechts voor 1 speaker een microfoon zet, is er dan verschil tussen opname van een 1x12 en een 4x12? Zo nee, dan laat ik dat met die 4x12 liever voor wat het is. Dan is die bbe maximizer misschien wat..

HaroldA
3 februari 2009, 18:20
http://img.sait.nl/a_minigun.gifhttp://www.guitar-stuff.net/images/reviews/bbe-sonic-stomp.jpg

http://msp300.photobucket.com/albums/nn15/harleyrider_2008/SMILEY15.gif

Zo duidelijk genoeg? ;)


Dan is die bbe maximizer misschien wat..

Damn! Ik dacht toch echt dat ik duidelijk genoeg was... Beetje jammer dit. :stop:

Izegrim
3 februari 2009, 18:23
Gast, je moet gewoon een basgitarist hebben! Als ik naar dat LOG clipje luister hoor ik helemaal niet een extreem vette gitaarsound, maar een superstrakke band. De kicks liggen onder de palmmutes en de bas vult het onderste deel van het spectrum in. Misschien moet je je eens verdiepen in frequencies filteren zodat de instrumenten hun eigen plek hebben.

casper innosence
3 februari 2009, 18:28
Ja even voor de duidelijkheid. Het gaat vooral om de opnames. Dus even een andere vraag, als ik dus slechts voor 1 speaker een microfoon zet, is er dan verschil tussen opname van een 1x12 en een 4x12? Zo nee, dan laat ik dat met die 4x12 liever voor wat het is. Dan is die bbe maximizer misschien wat..

Toen wij laatst opnamen, werden er per gitaar 3 mic's gebruikt, 1 recht op de conus, 1 onder een hoek en 1 net naast de kast, om zo geluid uit de ruimte op te vangen. Wellicht kun je daar nog mee experimenteren. Mic's plaatsen is heel belangrijk is mij altijd verteld.

HaroldA
3 februari 2009, 18:33
Mic's plaatsen is heel belangrijk is mij altijd verteld.

Zeker! Het type is ook enorm belangrijk voor de klank...

Huiswerk: http://www.imperialmastering.com/guitartonevid/

Braindead
3 februari 2009, 18:58
Okay, dat van de mics snap ik. Maar maakt het dan nog veel uit of je een 2x12 hebt vergeleken met een 4x12?

Goede clip trouwens van die guitarrecoding Harold! thnx

En m.b.t. bas gitaar, daar zit zeker wat in, basgitaar maakt ook een deel van de gitaarsound maar het gaat er ook om wat ik zelf nog kan doen m.b.t. mijn gitaargeluid. De bas staat daar nu even los van, hoe belangrijk die ook is.

the sure thing
3 februari 2009, 22:58
... ik heb een tijd een 10 bands EQ gehad tussen mijn gitaar en mijn amp. Hiermee heb ik mijn geluid echt veel vetter kunnen maken. Simpele en effectieve oplossing dus. Neem wel een 10 band EQ (of meer bands) omdat je dan "nauwkeuriger" op zoek kan gaan naar die frequentiegebieden die jij vindt dat met "meer vet" te maken heeft.

onze_jef
3 februari 2009, 23:03
Okay, dat van de mics snap ik. Maar maakt het dan nog veel uit of je een 2x12 hebt vergeleken met een 4x12?

Goede clip trouwens van die guitarrecoding Harold! thnx

En m.b.t. bas gitaar, daar zit zeker wat in, basgitaar maakt ook een deel van de gitaarsound maar het gaat er ook om wat ik zelf nog kan doen m.b.t. mijn gitaargeluid. De bas staat daar nu even los van, hoe belangrijk die ook is.

je gaat het verschil vooral horen als je je mic verder plaatst, als close miced zal je dat minder horen.

ik weet niet wat je bedoelt met "vet", maar als je meer sublaag wil in je geluid zal de bassist minder ruimte hebben, dus veel tijd en materiaal investeren daarin lijkt me zinloos tenzij je geen bassist hebt.

dunnoaname
3 februari 2009, 23:09
Heb eens (uit noodzaak) mij blackstar direct (met speakersim) in de interface geprikt, met een schokkend dik en direct geluid tot gevolg. stond echt versteld! Misschien eens iets met een speakersim en direct opnemen uitpoberen...

Henri H
3 februari 2009, 23:11
Probeer het 's met de achterplaat eruit.
Ik had hetzelfde met m'n 2x12 Marshall 1936.
Heb nu een open back en dat geeft meer laag heb ik het idee.

Misschien kun je ook 's met de speakers experimenteren?
Ik heb er 1 Greenback en 1 G12T-75 speaker in maar wellicht kun je andere combi's proberen.

Of het ook gaat helpen met opnames weet ik niet maar ik kan me idd voorstellen dat de opstelling van de mic's veel doet.

Mitch
3 februari 2009, 23:17
Probeer het 's met de achterplaat eruit.
Ik had hetzelfde met m'n 2x12 Marshall 1936.
Heb nu een open back en dat geeft meer laag heb ik het idee.


Dat zei je net ook al in het topic over closed en open back cabs en hun verschillen. Als je het technische verhaal van piezo een klein beetje gelezen hebt zie je dat dat in principe niet zo is. Het kan door de akoestische omstandigheden zo overkomen, maar normaal gesproken zul je door een open back altijd meer laag verliezen.

Braindead
3 februari 2009, 23:45
Reactie op onderstaande post; ik heb al een 10- band equalizer, mijn fout, had ik moeten zeggen.

Bedankt voor de reacties by the way;
Verder verbaas ik me over dat cllipje over hoe een heavy metalsound op te nemen. Ik verbaas me dat hierin gezegd wordt dat een BBE Sonic Maximizer juist mids scooped. Dat is juist niet wat ik wil. Ik vind ook een sound er niet vetter op worden als je de mids eruit haalt. Maar goed, misschien kwestie van smaak.

Ik denk dat ik mijn geluid vooral kan verbeteren door de mic anders te positioneren en eventueel een 2de mic te gebruiken.

@Harald, dus jij vind de BBE Maximizer the way to go?


... ik heb een tijd een 10 bands EQ gehad tussen mijn gitaar en mijn amp. Hiermee heb ik mijn geluid echt veel vetter kunnen maken. Simpele en effectieve oplossing dus. Neem wel een 10 band EQ (of meer bands) omdat je dan "nauwkeuriger" op zoek kan gaan naar die frequentiegebieden die jij vindt dat met "meer vet" te maken heeft.

Geoff
4 februari 2009, 02:07
Wat ik persoonlijk altijd wel vind werken is om de gitaarlijnen sowiso een paar keer over mekaar te spelen, en als het kan met andere versterkers/kasten, en of andere instellingen.

Ik denk persoonlijk echt dat in de studio een 4x12 kast of een 2x12 kast niet zoveel uitmaakt.

En als je je geluid live ok vindt, en je bent content van je 2x12 zou ik niet overschakelen om in de studio beter te klinken, daar moeten trucjes voor bestaan.

Solidkick
4 februari 2009, 06:23
Wat ik persoonlijk altijd wel vind werken is om de gitaarlijnen sowiso een paar keer over mekaar te spelen, en als het kan met andere versterkers/kasten, en of andere instellingen.


Exactely.
Mijn ervaring is dat het terugdraaien van de gain (tov je live sound) in combinatie met het dubbelen of triplen het beste werkt om een vette muur neer te zetten.
Extra kunstgrepen in de vorm van maximizers of extreme EQ settings geeft niet het gewenste effect voor een goede basis sound imho.

Henri H
4 februari 2009, 09:46
Dat zei je net ook al in het topic over closed en open back cabs en hun verschillen. Als je het technische verhaal van piezo een klein beetje gelezen hebt zie je dat dat in principe niet zo is. Het kan door de akoestische omstandigheden zo overkomen, maar normaal gesproken zul je door een open back altijd meer laag verliezen.Tja, het staat idd haaks tegenover het theoretische verhaal van piezo.
Mooie termen als "akoestische kortsluiting" e.d., allemaal prima en het zal ook best allemaal waar zijn maar dit is mijn ervaring.
En het klopt ook dat mijn 2x12 thuis in een nis van een kleine ruimte staat waardoor het geluid rondom de kast weg kan en weerkaatst wordt e.d.

In Braindead z'n geval zal het waarschijnlijk aan de mic opstelling en/of de speakers kunnen liggen.
Ik heb wel 's vaker gehoord dat sommige mensen V30's wat minder vet vinden klinken.
Wie weet heeft de combi 5150/V30 er ook mee te maken?

Meerdere gitaarpartijen over elkaar heen is ook een optie maar kost veel extra tijd in de (dure) studio.
Wat wij vroeger ook wel deden was het spreiden van de gitaarpartij(en) over links en rechts (stereo dus?) en dan een soort van "natuurlijke" vertraging aanbrengen in die 2 signalen waardoor je een bredere sound krijgt.

Op onze demo die we begin jaren 90 hebben opgenomen staat vaak maar 1 slagpartij en deze is dus op die manier bewerkt.
hier een linkje naar de demo (http://members.home.nl/h.huisjes/Synergy/Synergy.htm) Klik op Downloads.

Marc Oblivian
4 februari 2009, 09:50
Wij spelen in de studio de slagpartijen ook meestal 2 a 3 keer in. Laatst ook met verschillende gitaren gedaan om een nog breder effect te krijgen. Klonk nu al lekker en het moet nog gemixt en gemasterd worden:-)

Doc_Rock
4 februari 2009, 15:26
Het ideaal is cabinets op meerdere manieren miken, ik gebruik meestal 3 mics waarvan 1 off center een op 45° naar de cone en 1 op afstand dan fase checken opnemen en als je dat nog eens overdubt dan heb je een echte vette klank. De albums die je daar aanhaalt zijn nu ook niet echt de goedkoopste producties en ik denk dat je die sound niet zal creëren door eender welk cabinet. :listen:

onze_jef
4 februari 2009, 16:22
geen room mics doc?

M Kactus
4 februari 2009, 16:37
@Harald, dus jij vind de BBE Maximizer the way to go?

Ik denk net dat Harold die Maximizer afraadt, hetzij zonder enige onderbouwing. Ik heb zo'n Maximizer en ik vind hem uiterst geschikt voor één heel specifiek doel. Gelikte jaren '80 leads met pinch-harmonics en een lichte scoop. Op je kamer zal het veel beter en misschien wel vetter klinken, maar het geluid gaat op de een of andere manier een beetje verloren in de mix. Het is moeilijker te pakken te krijgen, als je begrijpt wat ik bedoel. En daar doelt Harold op, denk ik.

giax
4 februari 2009, 16:45
een behringer USB gitaar niks voor het inspelen :listen: :dance: :seriousf::seriousf::seriousf: hahahaha

HaroldA
4 februari 2009, 16:55
Ik denk net dat Harold die Maximizer afraadt

Tsja, schietende en kotsende smileys waren niet duidelijk genoeg. :confused:

Zoek maar eens op het forum naar de maximizer, er is al veel te veel over geschreven waarom dit een heel gevaarlijk apparaat is...

Braindead
4 februari 2009, 18:37
Haha, ok dan. Ik had het meer opgevat als, metafoor van gitaargeluid als een shotgun blast van een geweer ofzo.. dat kotsende poppetje was me niet helemaal duidelijk dat ie kotste.

Anyway, die dude op dat geposte clipje heeft dus wel een punt als ie zegt dat je geluid met BBE verloren gaat in de mix. Dat is ook consistent met de uitspraak van scooped mids bij de bbe.
Verder had ik de meeste riffs al 2x ingespeeld en daarnaast nog een 2de gitaar op andere versterker aanwezig. Het klinkt ook wel vet, maar ik wil dus nog vetter (vetst). In vet vetter vetst zeg maar. In ieder geval denk ik nog zeker wel winst te kunnen behalen in andere mic standen bij het recorden. Zal wat experimenteren. Gain had ik al niet zo heel ver open aangezien de 5150 dan alleen maar blurred.
De v30 vind ik op zich wel een lekkere speaker en ook vet. Daar ligt het dacht ik niet aan, al kan ik allicht nog eens wat anders testen.


Tsja, schietende en kotsende smileys waren niet duidelijk genoeg. :confused:

Zoek maar eens op het forum naar de maximizer, er is al veel te veel over geschreven waarom dit een heel gevaarlijk apparaat is...

Doc_Rock
4 februari 2009, 20:06
geen room mics doc?

Room mics zijn imho enkel nuttig als je ribbons of condensers van hoge kwaliteit (lees pokkeduur) gebruikt en een goede room hebt.
99% of the time in DIY niet dus. Maar het kan meer karakter en plaatsing aan je sound geven, of het echt vetter wordt dat laat ik aan het oor van de aanschouwer over.

Solidkick
4 februari 2009, 21:25
Room mics zijn imho enkel nuttig als je ribbons of condensers van hoge kwaliteit (lees pokkeduur) gebruikt en een goede room hebt.

Dat van die goede ruimte klopt.
De rest van je verhaal is crap imho.
No offense.

@braindead: zo, lekker bezig.
Je kan in de mix natuurlijk nog een hoop gaan boetseren.
Maar ook daarmee vertel ik je nix nieuws natuurlijk. :-)

Braindead
5 februari 2009, 21:21
Ik heb even 2 songs beluisterd. de eerste en de laatste, op zich wel goed maar dat is niet wat ik zoek qua gitaarsound. Mijn geluid is meer metal en gewoon heel anders maar bedankt dat je even wat muziek van je onder de aandacht brengt. Zoals ik al zei, verder wel heel goed hoor ;-)

@ solidkick, inderdaad niks nieuws van die mix ingrepen... maar beter een keer iets teveel genoemd dan 1 keer te weinig toch?

En over room mics; dat was mij al eens eerder gemeld maar ik denk dat mijn room zich daar niet zo voor leent. Dat is alleen wat als je een aparte ruimte hebt om te recorden, bij mij teveel risico op opnemen van achtergrondgeluiden.

Zoals ik al zei gaat het waarschijnlijk om mic opstelling. Plan b is dan mogelijk nog andere speakers erbij, misschien nog een 2x12 met iets anders... bedankt voor de tips iig!. Jammer dat ik niet een of ander pedaaltje over het hoofd heb gezien, dat was makkelijker geweest. Een holy grail Ultrafatmetalsound pedaal, succes garanteed of iets dergelijks.. haha


Tja, het staat idd haaks tegenover het theoretische verhaal van piezo.
Mooie termen als "akoestische kortsluiting" e.d., allemaal prima en het zal ook best allemaal waar zijn maar dit is mijn ervaring.
En het klopt ook dat mijn 2x12 thuis in een nis van een kleine ruimte staat waardoor het geluid rondom de kast weg kan en weerkaatst wordt e.d.

In Braindead z'n geval zal het waarschijnlijk aan de mic opstelling en/of de speakers kunnen liggen.
Ik heb wel 's vaker gehoord dat sommige mensen V30's wat minder vet vinden klinken.
Wie weet heeft de combi 5150/V30 er ook mee te maken?

Meerdere gitaarpartijen over elkaar heen is ook een optie maar kost veel extra tijd in de (dure) studio.
Wat wij vroeger ook wel deden was het spreiden van de gitaarpartij(en) over links en rechts (stereo dus?) en dan een soort van "natuurlijke" vertraging aanbrengen in die 2 signalen waardoor je een bredere sound krijgt.

Op onze demo die we begin jaren 90 hebben opgenomen staat vaak maar 1 slagpartij en deze is dus op die manier bewerkt.
hier een linkje naar de demo (http://members.home.nl/h.huisjes/Synergy/Synergy.htm) Klik op Downloads.

casper innosence
5 februari 2009, 21:40
maar ik denk dat mijn room zich daar niet zo voor leent.

Wat ik me af vroeg toen ik dit las, op wat voor plek neem je op. Ik kan me voorstellen dat je als je thuis record, je je amp niet hard genoeg kan zetten, waardoor je naar mijn mening ook wat aan vetheid inlevert.

Wij hebben in de oefenruimte opgenomen waar we tamelijk hard konden. Gewoon de sweetspot gezocht van de beide gebruikte amps. En dat ging hard! :) gelukkig stonden wij op de gang :)

Arvoitus
9 februari 2009, 23:18
Ben ik de enigste die op het idee komt om een tubescreamer ervoor te zetten?

Overdrive helemaal dicht, Tone en volume op gewenst niveau.

Strakker, meer mids, beukt nog meer.

jw009
9 februari 2009, 23:36
Aan je speakers zal het niet liggen, er zijn weet ik hoeveel bands die met de combinatie 5150/V30 een dikke sound krijgen.

Een 2x12 tov een 4x12 zal in de studio haast niks uitmaken. Probeer vooral veel te experimenteren met mic positie, dat is ontzettend belangrijk! Klinkt je setup live wel lekker dik? Dan zal het echt aan je mic en of positie liggen. Wat voor mic gebruik je?

En kan je misschien een soundclip posten, wellicht dat het bruikbare tips oplevert.

pol
10 februari 2009, 00:48
dat klopt dus niet, 4 x 12 tegen 2 x 12 maakt in de studio wel uit, ook bij close miken.

Sarco
10 februari 2009, 00:49
Het is misschien al gezegd maar met meerdere sporen gitaar kan je normaal de gewenste vetheid bekomen. Ikzelf doe meestal aan quadtracking (dus 4 unieke sporen) en dan moet je wat spelen met de panning (over het algemeen 100L, 100R, 80L en 80R). Daarmee kan je zelfs een pod extreem vet doen klinken (voor vrij klinische metal).

Sarco
10 februari 2009, 00:51
dat klopt dus niet, 4 x 12 tegen 2 x 12 maakt in de studio wel uit, ook bij close miken.

Dat klopt, een 4x12 zal over het algemeen nog altijd iets meer body hebben.

pol
10 februari 2009, 00:54
Dat klopt, een 4x12 zal over het algemeen nog altijd iets meer body hebben.

ja, bassen zijn omnidirectioneel he. zelfs als je maar 1 speaker van kortbij gaat opnemen, krijgt die nog de bassen van de 3 anders speakers van de cab binnen + het grotere kastvolume zal ook wel wat meespelen.