PDA

View Full Version : fingerstyle nummers voor gevorderde beginner



rainier
3 februari 2009, 14:59
hallo,

Ik speel nu een jaartje op de gitaar en mijn progressie is redelijk goed denk ik. Ik ben altijd al een fan geweest van fingerstyle nummers (tommy emmanuel etc. maar dit is nog te moeilijk). Nu ben ik bezig met het nummer Elixer van Harry Sacksioni en het intro kan ik prima spelen. Alleen daarna word het voor mij nog wat te snel en zijn er wat te moeilijke grepen. Ook kan ik het nummer Don't Think Twice van Bob Dylan redelijk goed spelen. Ik hoop dat ik zo een klein beetje info heb gegeven over het niveau wat ik heb in gitaar spelen, daarom nu mijn vraag:

Weet iemand leuke fingerstyle nummers voor het niveau wat ik heb.

Ik bedoel dan niet de hele simpele tokkel nummers zoals michel van anouk maar wat moeilijkere nummers zodat ik er ook nog wat van leer.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes,

Rainier

artnaz
3 februari 2009, 15:24
Wat kun je over Stairway To Heaven zeggen? Precies goed, veel te makkelijk, onmogelijk...?

rainier
3 februari 2009, 15:32
stairway to heaven kan ik intro volledig spelen zonder problemen, ben alleen nooit verder gegaan met het nummer, weet niet of het daarna moeilijker word. maar dat nummer is geen enkel probleem

paulusdeBKB
3 februari 2009, 17:09
Kijk eens naar de usual suspects:

Stairway to Heaven (Led Zep)
More than Words (Extreme)
Tears in Heaven (Eric Clapton)
Dust in the Wind (Kansas)
Blackbird (Beatles)


Ook altijd leuk om te checken, maar wel wat moeilijker:
Dear Prudence (Beatles)
Allerlei liedjes van John Mayer

artnaz
3 februari 2009, 17:53
stairway to heaven kan ik intro volledig spelen zonder problemen, ben alleen nooit verder gegaan met het nummer, weet niet of het daarna moeilijker word. maar dat nummer is geen enkel probleemOk, dat is dan duidelijk.

Je kan de intro van Crazy On You van Heart proberen. Verder heb ik heel veel stukken liggen die half-klassiek zijn en die ik ook voor mijn leerlingen gebruik. Vrij onbekend, maar het zijn wel leuke dingen om te spelen en zijn bovendien een goede oefening. Maar de noten zijn niet algemeen verkrijgbaar

Ik ben verder klassiek geschoold, ik weet niet of je dat leuk vindt?

Bijv.: http://www.youtube.com/watch?v=X-JToCsJhmo
(goed, maar erg droog en emotieloos gespeeld)

Kakihara
6 februari 2009, 13:15
Chet Atkins kan misschien wel een uitdaging voor je zijn ?

iWishmaster
6 februari 2009, 13:33
Scarborough Fair van Harry Sacksioni vind ik een hele mooie. Niet te moeilijk, maar hij speelt heel lekker weg.

Harald
6 februari 2009, 15:18
Die wilde ik net zeggen. Scarborough Fair dus. Toch net wat makkelijker dan Elixer. Elixer moet gewoon best vlot nl. Als je het boek van Harry hebt waar Elixer in staat, zijn er best wat leuke dingen die je dan eerst kunt proberen. Goofy is ook erg leuk bv. Lappenballerina is vrij simpel. Probeer voordat je Elixer doet Huiswaarts eens. Dan kan de duim al even oefenen op wisselbassen. Meta Sequoia vond ik ook altijd leuk om te spelen.

Stay close to me van Tommy Emmanuel is als je makkelijk met de linkerduim kunt fretten ook niet zo heel moeilijk. Maar dat is wel een nummer dat met feel gespeeld moet worden.

Here comes the sun van de Beatles, evt. in het arrangement van Harry Sacksioni.
Veel Simon & Garfunkel (als je ook zingt)
Dust in the wind van Kansas. Is ook makkelijk te verbouwen tot instrumentaal solo nummer, als je de begeleiding in je vingers hebt.
Chet Atkins heeft ook de nodige arrangementen die niet zo heel lastig zijn. Als je boom chick wilt spelen zou je naar nummers als Freight Train kunnen kijken bv.

LPplayer
9 februari 2009, 15:31
Check Alter Bridge - Blackbird
Krezip: I Apoligize


Kijk eens naar de usual suspects:

Stairway to Heaven (Led Zep)
More than Words (Extreme)
Tears in Heaven (Eric Clapton)
Dust in the Wind (Kansas)
Blackbird (Beatles)


Ook altijd leuk om te checken, maar wel wat moeilijker:
Dear Prudence (Beatles)
Allerlei liedjes van John Mayer

iWishmaster
9 februari 2009, 16:09
Stay close to me van Tommy Emmanuel is als je makkelijk met de linkerduim kunt fretten ook niet zo heel moeilijk. Maar dat is wel een nummer dat met feel gespeeld moet worden.
Kleine waarschuwing wanneer je die gaat spelen ...


Your fingers must be ye long before you can play this song:

>>>> ET the Extra Terrestial
----- I'm a monkey!
----- Slightly longer then normal
----- Normal
----- Piggy fingers

Ik val onder de categorie 'Normal' en ik krijg echt aan alle kanten kramp; niet te spelen voor mij.

Harald
9 februari 2009, 16:17
Meer een kwestie van goede techniek dan van grote vingers. Zat gitaristen met kleine handen die van alles en nog wat gewoon spelen. Je moet wel goed kunnen strekken. Ik heb ook helemaal geen grote handen, eerder kleiner dan gemiddeld, wat vingerlengte betreft, en kom aardig weg met dat nummer. Oordeel zelf maar, er staat een fimpje op youtube van me met Stay close to me.

Ik heb wel wat vingerzettingen moeten aanpassen. Maar als je gewoon makkelijk fret met je duim, lukt dat nummer wel.

Ook leuk en ook haalbaar voor kleine handen, You can love yourself van Keb Mo. Maar dan moet je weer kunnen zingen...

Pais
9 februari 2009, 20:16
Classical Gas van Mason Williams is erg leuk om te doen.
En Signe van Eric Clapton vond ik ook leuk.