PDA

View Full Version : 15/40 watt tube amps



tplessers
3 februari 2009, 13:29
Hoi Hoi,

Ik ben op zoek naar mijn eerste lampen combo-versterker. Het zal vooral voor thuis, maar ook voor repetities gebruikt worden. In de toekomst misschien een klein optreden ergens op cafe. Kwa stijl gaan we redelijk breed: rock, blues, punk, tussendoor een jazz deuntje. Geen metal. Ik speel op een Fender USA Standard Strat. Ik heb alvast 2 Boss pedaaltjes SD-1 en DS-2.

Ik zit al een hele tijd te twijfelen over een Hot Rod Deluxe (40 watt). Ik ben er heel wild van, maar dat ding weegt 20kg, en ik moet elke week trappen maken om richting repetitie te vertrekken. Ik heb intussen ook eens gekeken naar de Fender Pro Junior en de Fender Blues Junior. Met hun 9kg zijn ze wel direct een pak mobieler. Een overdrive kanaal interesseert me niet zo (maar is altijd mooi meegenomen), daar gebruik ik wel pedaaltjes voor. Een goeie clean is dus een must, vandaar ook dat ik naar Fender kijk.

De Fender Pro/Blues Junior (15w) klinken evenzeer onmenselijk hard. Ik stel me alleen de vraag als ze niet te minimalistisch zijn. Je hebt ten eerste geen standby knop, wat toch vrij handig lijkt te zijn met lampen. Bij de Pro Junior heb je enkel Tone / Volume (geen Bass, Middle, Treble controls), maar ik neem aan dat daar ook wel een Boss pedaaltje voor bestaat? De Blues Junior heeft deze controls wel, maar ik wil ook niet vastroesten op dat blues geluid. Ten minste, is de clean van de Blues veel verschillend dan die van de Pro? Of zit'em het verschil in die Fat-switch of gewoon in de speaker algemeen?

Hoe zit het kwa volume? Om zo'n Hot Rod Deluxe tot z'n randje te pushen moet je natuurlijk heel hard gaan? Dan is zo'n Pro Junior misschien wat menselijker in omgang?

Ik heb ook eens wat rondgesurft naar 15 watt combo's van andere merken zoals Orange, Marshall, Epiphone, Vox, maar op deze heb ik nog niet gespeeld.

Ik speel nog maar een jaartje, maar de interesse en motivatie is zeer hoog. Ik zou zeggen, dan ga ik direct voor die Hot Rod Deluxe, maar wie weet welke sound ik over 3 jaar wil hebben? Dan is het misschien toch interessanter om voor een mobielere Pro Junior te gaan en het extra geld alvast uitsparen voor later :???:

Alle commentaar is welkom, maar ik wil voorlopig niet beginnen modden met andere speakers, andere lampen, etc. Da's ook voor later :satisfie:

Alvast bedankt!
Tim.

TimmU
3 februari 2009, 13:44
kom kom , mn pedalboard weegt al 20 kilo , niet zo klagen!!!

Wat ik je aanraad is lekker een paar dagen in verschillende winkels allerhande versterkers testen en kijken of t wat voor je is!!!

FruscianteFan
3 februari 2009, 13:45
Van de drie die je noemt, is de Blues Junior de enige met mastervolume. Ik heb de mijne nog niet zo lang, maar ik heb van de buren nog geen klachten gehad (thuis met volume op 3-3,5, master op 2) en bij repetities gaat-ie perfect mee (volume nog steeds 3-3,5, master nu op 3). Ik speel absoluut geen blues, maar hij klinkt erg lekker. Ik heb het volume zo staan dat als ik zacht speel, het wel clean is op mijn Jaguar. Speel ik erg hard, dan krijg je een smerige rand en als ik dat met m'n Les Paul doe, is het helemaal niet meer clean te noemen. Maar dan is de master dus nog steeds erg laag (gaat van 1 tot 12 en ik heb hem dus op 3).

Ik moet wel zeggen dat het lastig is om de Blues Junior thuis écht lekker te laten klinken, eigenlijk gaat-ie daarvoor te hard (ondanks de mastervolume).

Hotrod deluxe vond ik trouwens ook erg lekker klinken maar die heb ik niet genomen omdat hij groter, zwaarder en duurder was - en bovendien teveel kanalen heeft en géén mastervolume op het cleane kanaal. Pro Junior heb ik niet op gespeeld, maar ik denk dat die maar erg beperkt instelbaar is.

edit:
@ TimmU: TS geeft toch juist aan dat-ie maar twee pedalen heeft? En trouwens, al een plank hebben van 20 kilo is juist reden om geen al te zware versterker te nemen. Echt niet leuk om 3 gitaren, plank en versterker een trap af te moeten dragen!

tplessers
2 maart 2009, 13:00
Dit weekend bij de Feedback in Eindhoven enkele amps uitgetest. Orange Tiny Terror, Vox AC30cc, Hot Rod Deluxe, Pro Junior, Laney 15w, Peavey 15w. Uiteindelijk toch gegaan voor de Hot Rod Deluxe. Kon gewoon niet weerstaan aan die sublieme fender-clean :mmmm: Het overdrive kanaal is ook niet slecht zolang je de Drive niet hoger dan 2 of 3 zet. Voor het echte scheur-werk zijn pedaaltjes wel een must (zelf heb ik Boss DS-2 en SD-1). Verder nog nieuwe gitaar riem met dunlop straplocks, planet waves kabels en elixir .10 snaren gekocht. Zo kunnen we weer even verder en herbeginnen met een lege spaarrekening :strat:

Orpheo
2 maart 2009, 13:28
ik zou kijken naar e peavey valveking als ik de t.s. was. (oh, heb ik ook gedaan nog ook!). geen geweldig clean, amar een goed clean. veelzijdig voor jazz, funky dingen, blues, en gewoon leuke slagjes. de drive is ook heel lekker, kan je enorm veel sounds uit halen. de textureknop trekt het vermogen terug van 40/50 watt naar 15/20 watt. blijft hard als je je volume flink open zet natuurlijk, maar op laag volumes blijft ie ook redelijk overeind.

Lexvandoef
2 maart 2009, 13:49
Euh, wel goed lezen Orph... ;)

jaspie
2 maart 2009, 14:08
Dit weekend bij de Feedback in Eindhoven enkele amps uitgetest. Orange Tiny Terror, Vox AC30cc, Hot Rod Deluxe, Pro Junior, Laney 15w, Peavey 15w. Uiteindelijk toch gegaan voor de Hot Rod Deluxe. Kon gewoon niet weerstaan aan die sublieme fender-clean :mmmm: Het overdrive kanaal is ook niet slecht zolang je de Drive niet hoger dan 2 of 3 zet. Voor het echte scheur-werk zijn pedaaltjes wel een must (zelf heb ik Boss DS-2 en SD-1). Verder nog nieuwe gitaar riem met dunlop straplocks, planet waves kabels en elixir .10 snaren gekocht. Zo kunnen we weer even verder en herbeginnen met een lege spaarrekening :strat:

wel zonde dat je niet nog even de blues jr hebt gecheckt, naar mijn mening de betere van de 3 die je in je eerste topic noemde.

Orpheo
2 maart 2009, 14:35
Euh, wel goed lezen Orph... ;)

jep, sorry, nie goed gelezen. ik las iets in de trant dat ie de hotrod 't lekkerst vond. las erover heen dat ie 'm ook gekocht heeft.

Riste
2 maart 2009, 15:23
En heb je de Fender Princeton 65 Reverb al eens uitgetest?

sjaak1990
2 maart 2009, 16:25
Als je over gewicht zit, een top met een 1x12 of 2x12. Kan je in 2 keer tillen, kan een hele zooi schelen. Ik vind combo's altijd vreselijk om te tillen.

tplessers
4 maart 2009, 13:00
Princeton Reverb heb ik ook al eens gehoord. Very nice! Maar ook weer iets duurder ...

sjaak1990
4 maart 2009, 13:19
2e hands? 10tekens

Comfortably Daniel
4 maart 2009, 19:17
Ook jammer dat je geen Deluxe Reverb geprobeerd hebt. Was denk ik ook een erg goeie optie geweest. Maar toch...gefeliciteerd met je nieuwe amp ;)