PDA

View Full Version : Detune en kwaliteit snaren



Timme
3 februari 2009, 12:49
Hallo,

Ik heb een klein vraagje:
Ik speel met mijn electrische gitaar in veel verschillende soorten stemmingen, zo ongeveer alles tussen C en E en elke mogelijke variant die er tussen zit. Mijn vraag was nu of het telkens detunen en uptunen van je gitaar verregaande gevolgen heeft voor de kwaliteit van de snaren of zelfs de gitaar?

Alvast bedankt!

Timme

Timme
3 februari 2009, 23:46
Komop mensen, de vraag is niet heel moeilijk en het antwoord hoeft niet lang te zijn. Als het beter in een ander forum had gepast dan hoor ik dit graag.

Timme

dunnoaname
3 februari 2009, 23:49
Mijn ervaring is dat mijn snaren sneller breken erdoor.
Als je omlaag stemt komt de plek waar de snaar eerst over de topkam knikte in het actieve deel te liggen.

Riky
4 februari 2009, 00:12
heb mijn setje akoestische snaren (elixers) er nu meer dan 2 jaar opliggen (ja echt waar!)

Is er nog geen een van geknapt en stem hem soms (lees ongeveer 3 x per maand) na een andere stemming in weer terug. Is er dus geen een van geknapt. Inmiddels overweeg ik wel om ze te vervangen, maar ik wacht gewoon tot er een knapt, vind de sound wel lekker zo.

Ik speel met name de laatste tijd vaker akoestisch dan electrisch dus ik gebruik hem redelijk.

conclusie: mijn ervaring is niet dat de snaren sneller breken.
Ik heb dan ook geen last van een plek op de snaar waar de topkam knikte. Misschien is de hoek die de hals maak op mijn gitaar kleiner of de topkam wat versleten.

gr.

bastiaanvanbeek
4 februari 2009, 11:48
hoe vaker je omlaag en omhoog stemt hoe meer de rek uit je snaren raakt. het gevolg daarvan is dat je snaren minder goed gestemt blijven staan. ik gebruik daarom ook verschillende gitaren met verschillende snaardiktes voor verschillende stemmingen:

gitaar E .010-.046
gitaar Drop D .010-052
gitaar C .012-.056

ohw ja, en snaarsiktes heeft ook gevolgen op de hals, bij meer spanning kan je hals iets holler gaan staan. het is wel belangrijk dat je dat dus uitcheckt, en goed laat afstellen.

Riky
4 februari 2009, 11:50
waarom heb ik daar nooit last van dan eigenlijk?

Zamalan
4 februari 2009, 12:00
hoe vaker je omlaag en omhoog stemt hoe meer de rek uit je snaren raakt.

Wat ik begrepen heb is dat rekken tijdens het opleggen van snaren er voor zorgt dat de windingen om de tuner en de plooien aan brug en kam strakker gaan zitten, en dat de snaren fysiek niet rekken en langer worden.

FruscianteFan
4 februari 2009, 12:11
Ik heb wel ervaren dat mijn hoge E-snaar niet al te vaak omgestemd kan worden. Hij breekt dan vaak tijdens het rekken bij het mechaniek. Als je trouwens even rekt, zoals je ook doet bij nieuwe snaren, zal de gitaar niet sneller ontstemmen dan normaal.

Wat betreft bolling van de hals, daar heb ik nooit problemen mee gehad. Zolang je snaren niet aanlopen is er toch niets aan de hand?

AoDf
4 februari 2009, 12:24
hoe vaker je omlaag en omhoog stemt hoe meer de rek uit je snaren raakt. het gevolg daarvan is dat je snaren minder goed gestemt blijven staan.

Volgens mij is het andersom, hoe meer rek eruit is, hoe stemvaster ze worden. Nieuwe snaren ontstemmen toch altijd sneller. Vandaar ook altijd even flink rekken na opzetten nieuwe snaren.

Riky
4 februari 2009, 13:45
Wat betreft bolling van de hals, daar heb ik nooit problemen mee gehad. Zolang je snaren niet aanlopen is er toch niets aan de hand?



Volgens mij is het andersom, hoe meer rek eruit is, hoe stemvaster ze worden. Nieuwe snaren ontstemmen toch altijd sneller. Vandaar ook altijd even flink rekken na opzetten nieuwe snaren.

ja precies. als je snaren niet aanlopen bij de topkam komt er ook geen schade op de snaar.

AoDf jij hebt volgens mij ook gelijk, want zoals gezet is mijn gitaar prima stemvast, hoevaak ik hem ook van stemming verander.

bastiaanvanbeek
4 februari 2009, 13:58
Volgens mij is het andersom, hoe meer rek eruit is, hoe stemvaster ze worden. Nieuwe snaren ontstemmen toch altijd sneller. Vandaar ook altijd even flink rekken na opzetten nieuwe snaren.

nieuwe snaren ontstemmen idd sneller ja, en als ze eenmaal goed ingespeeld zijn ontstemmen ze ook niet zo snel meer. maar hoe vaker je dan van E naar bijvoorbeeld C stemt en weer terug, hoe meer rek eruit gaat. en bij mij was het dan dat ze op een gegeven moment sneller ontstemden. steeds de afwisseling van meer spanning en dan weer minder is niet ter behoud van je snaren. maar goed, ik spreek uit eigen ervaring.

pannekoek
4 februari 2009, 16:56
ik stem mijn gitaar als ik aan het spelen ben om het uur zowat. e tuning, drop d, es, drop es, drop c, standard d.

en ze breken nooit, ook blijven ze gewoon goed op stemming. verwisselen doe ik om de 2-3 maanden als ze kapotgeroest zijn

Orpheo
4 februari 2009, 17:11
Wat ik begrepen heb is dat rekken tijdens het opleggen van snaren er voor zorgt dat de windingen om de tuner en de plooien aan brug en kam strakker gaan zitten, en dat de snaren fysiek niet rekken en langer worden.

nee, dit is echt niet waar. je rekt de snaar uit tot ie niet meer verder kan bij die bepaalde spanning. youngs modulus enzo.

lollol
4 februari 2009, 17:15
heb mijn setje akoestische snaren (elixers) er nu meer dan 2 jaar opliggen (ja echt waar!)

Is er nog geen een van geknapt en stem hem soms (lees ongeveer 3 x per maand) na een andere stemming in weer terug. Is er dus geen een van geknapt. Inmiddels overweeg ik wel om ze te vervangen, maar ik wacht gewoon tot er een knapt, vind de sound wel lekker zo.


das nog niks, mijn vader vervangt ze pas als er 1 knapt, en dat gebeurt niet zo snel omdat zijn spaanse gitaar nou niet bepaald sliertsnaren heeft:seriousf:
ze zijn allemaal zwart, behalve 1 die is 4 jaar geleden vervangen:rockon: