PDA

View Full Version : Hello, ik ben Stacey



Stacey
3 februari 2009, 11:31
Hallo allemaal,

ik ben dus Stacey, 25 en moeder van twee kinderen.

Ik had me een tijdje geleden aangemeld voor een cursus gitaar van het NHA. Denkend dat het makelijk zou lukken, omdat ik best muzikaal ben. Maar ik vond de basis best saai.. Dus ben ik op youtube gaan kijken. Veel geleerd ,maar vooral ook dat het heel belangrijk is de basics eerst te leren. Dus dat ga ik nu maar doen dan.

Verder wil ik een andere gitaar. Ik heb nu een spaanse gitaar met nylon snaren, gekregen bij de cursus. Maar de hals is te breed voor mij. Vandaar dat ik een western gitaar wil kopen. Budget is 250 euro.


Ik hoop hier ook het een en ander aan kennis te vergaren.

Groetjes

olaftheholy
3 februari 2009, 12:47
hallo,

Welkom op gitaarnet,gaaf dat je gitaar gaat leren spelen. ook leuk voor de kleintjes!!
Veel plezier hier!

n.b. met jouw budget kun je een goede country and western gitaar aanschaffen.
Laat je voldoende informeren op/door het forum en leden maar hou een open mind...

groet,Olaf

Tho
3 februari 2009, 12:58
Welkom Stacey,

De hals van een klassieke gitaar is niet te breed voor jou, maar te breed voor de stijl die je wilt spelen. Het is namelijk een volkomen anders instrument dan een western gitaar, waar akkoorden 'makkelijker' op te pakken zijn.

Voor een goede 2e hands western moet je eens op www.keesdee.nl kijken.

Stacey
3 februari 2009, 13:55
Thanks,

ik ga cker veel lezen op het forum.

Ik zat zelf te denken aan een Richwood RD 16 of een Yamaha F310 P.

Muzieknono
3 februari 2009, 15:28
Aan een Yamaha zul je je zeker geen buil vallen, goede gitaren met een goede prijs kwaliteit verhouding.
Welkom overigens.
Mvgr. Dirk Jan :B

Stacey
3 februari 2009, 18:57
Dank je wel,

ik denk dat het wel een Yamaha wordt.

gr.

Sinner1980
3 februari 2009, 19:25
Dank je wel,

ik denk dat het wel een Yamaha wordt.

gr.

Hey Stacey,

Ik heb laatst bij Rock Palace in Den Haag wat westerns geprobeerd en, mochten ze nog in de aanbieding zijn, wil je graag de Hudson aanbevelen (type is me even ontschoten). Deze was €215,- incl. koffer. Hele fijne gitaar en zeer betaalbaar, zeker even checken dus, succes;)

Stacey
3 februari 2009, 19:56
thnx sinner,

Ik ga zowiezo een paar uitproberen...Maar ik hou het merk in gedachten.
Thnx for the tip..

Pais
3 februari 2009, 20:14
Verder wil ik een andere gitaar. Ik heb nu een spaanse gitaar met nylon snaren, gekregen bij de cursus. Maar de hals is te breed voor mij. Vandaar dat ik een western gitaar wil kopen. Budget is 250 euro.


Ik hoop hier ook het een en ander aan kennis te vergaren.

Groetjes

Misschien voelt het zo, omdat je nog maar net speelt, maar spaanse gitaren zijn heel geschikt om op te leren spelen. Ik heb ook erg kleine handen maar speel zonder moeite op een brede hals.
Je zou ook kunnen overwegen om deze gitaar eerst nog even te houden, zodat je met meer kennis en kunde straks een gitaar uit kunt gaan kiezen

Stacey
4 februari 2009, 12:53
Misschien voelt het zo, omdat je nog maar net speelt, maar spaanse gitaren zijn heel geschikt om op te leren spelen. Ik heb ook erg kleine handen maar speel zonder moeite op een brede hals.
Je zou ook kunnen overwegen om deze gitaar eerst nog even te houden, zodat je met meer kennis en kunde straks een gitaar uit kunt gaan kiezen

Ik heb me zo'n drie jaar geleden aangemeld voor die cursus en ben ik die drie jaar wel verder gekomen maar was niet regelmatig aan het oefenen.Nu sinds twee weken speel ik weer elke dag. Ik kan de makkelijke akkoorden wel spelen maar barré akkoorden is best meoilijk, misschien dat ik daarom die kramp voel in mijn hand. Maar ik las ergens dat het idd beter is om eerst die stretch te oefenen zodat ik straks beter die akkoorden kan pakken op een western. Zowieso houd ik deze gitaar ook gewoon.. :satisfie:

aaronstonebeat
4 februari 2009, 13:50
Ik heb me zo'n drie jaar geleden aangemeld voor die cursus en ben ik die drie jaar wel verder gekomen maar was niet regelmatig aan het oefenen.Nu sinds twee weken speel ik weer elke dag. Ik kan de makkelijke akkoorden wel spelen maar barré akkoorden is best meoilijk, misschien dat ik daarom die kramp voel in mijn hand. Maar ik las ergens dat het idd beter is om eerst die stretch te oefenen zodat ik straks beter die akkoorden kan pakken op een western. Zowieso houd ik deze gitaar ook gewoon.. :satisfie:

Welkom Stacey,
Naar mijn idee is het allemaal een kwestie van oefenen, tijd investeren, baantjes trekken, meters maken. Als barré akkoorden op de spaanse gitaar nog een probleem zijn, gaat het op een country gitaar zeker nog niet lukken. Op een country gitaar is nl. de snaarspanning veel hoger dan op een spaanse.

Maar hou gewoon vol. Normaal gesproken kan iedereen leren op elke gitaar barré akkoorden (en nog veel meer) te spelen.

synapse
4 februari 2009, 13:55
Toen ik jong was leerde ik gitaarspelen op een klassieke gitaar met een boomstamhals. Nadat ik op de western overstapte heb ik daar nooit meer op gespeeld.
Toen ik laatst voor mijn vrouw naar een klassieke gitaar zocht viel mij op dat de halzen veel ergonomischer zijn geworden.
Waar je bij aanschaf van een western rekening mee moet houden is de omvang van de klankkast. Mijn kinderen die allemaal kleiner zijn dan ik vinden een dreadnaught te groot. Mijn dochter heeft uiteindelijk een zogenoemd parlour model gekocht: een kleinere maar wel goed klinkende klankkast.

B0UDEWIJN
4 februari 2009, 15:54
Is dit niet het voorstel-topic? Het begint een hele discussie te worden over klassieke/western gitaren, speeltechnieken.... Volgens mij hoort dat in een ander topic ;)

Nu even vriendelijk doen: welkom op dit forum, Stacey :B

Stacey
5 februari 2009, 13:53
Welkom Stacey,
Naar mijn idee is het allemaal een kwestie van oefenen, tijd investeren, baantjes trekken, meters maken. Als barré akkoorden op de spaanse gitaar nog een probleem zijn, gaat het op een country gitaar zeker nog niet lukken. Op een country gitaar is nl. de snaarspanning veel hoger dan op een spaanse.

Maar hou gewoon vol. Normaal gesproken kan iedereen leren op elke gitaar barré akkoorden (en nog veel meer) te spelen.

Ik ben nu druk aan het oefenen met barré akkoorden.. en het gaat wel steeds beter. Ik wil het goed onder de knie krijgen voor ik overstap.

Stacey
5 februari 2009, 13:55
Toen ik jong was leerde ik gitaarspelen op een klassieke gitaar met een boomstamhals. Nadat ik op de western overstapte heb ik daar nooit meer op gespeeld.
Toen ik laatst voor mijn vrouw naar een klassieke gitaar zocht viel mij op dat de halzen veel ergonomischer zijn geworden.
Waar je bij aanschaf van een western rekening mee moet houden is de omvang van de klankkast. Mijn kinderen die allemaal kleiner zijn dan ik vinden een dreadnaught te groot. Mijn dochter heeft uiteindelijk een zogenoemd parlour model gekocht: een kleinere maar wel goed klinkende klankkast.


Ik ga zowieso eerst uitproberen welk model goed bij mij past. Ik ben niet de kleinste dus misschien kan ik wel een dreadnought hebben.

Stacey
5 februari 2009, 13:56
Is dit niet het voorstel-topic? Het begint een hele discussie te worden over klassieke/western gitaren, speeltechnieken.... Volgens mij hoort dat in een ander topic ;)

Nu even vriendelijk doen: welkom op dit forum, Stacey :B

thnx.. :satisfie:

Ange1a
7 februari 2009, 16:44
Ik heb me zo'n drie jaar geleden aangemeld voor die cursus en ben ik die drie jaar wel verder gekomen maar was niet regelmatig aan het oefenen.Nu sinds twee weken speel ik weer elke dag. Ik kan de makkelijke akkoorden wel spelen maar barré akkoorden is best meoilijk, misschien dat ik daarom die kramp voel in mijn hand. Maar ik las ergens dat het idd beter is om eerst die stretch te oefenen zodat ik straks beter die akkoorden kan pakken op een western. Zowieso houd ik deze gitaar ook gewoon.. :satisfie:


Stacey, welkom, ook namens deze beginneling.;)
Wat ik me afroeg...je hebt het hier over je stretch te oefenen ???
Wat is dat en hoe doe je dat ? Ik ben sins midden vorige maand hart aan het oefenen op mijn gitaar maar heb moeite om bv het c en g akkoorrt te pakken.
Moeite om mijn handen in die draai te houden en dan nog goed op de toetsen te drukken.

Blijf gewoon oefenen dus kom er wel, maar was toch benieuwd naar die stretch......is het zoals het klinkt een oprekoefening o.i.d. ???

Thanx en veel plezier hier op het forum en met het vinden van de juiste gitaar.Ik zal je hier vast nog wel eens tegen gaan komen !:lp:

aaronstonebeat
7 februari 2009, 16:52
Proberen je vingers zover mogelijk te spreiden:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZD7ALLP6-D.jpg

Stacey
7 februari 2009, 22:24
Stacey, welkom, ook namens deze beginneling.;)
Wat ik me afroeg...je hebt het hier over je stretch te oefenen ???
Wat is dat en hoe doe je dat ? Ik ben sins midden vorige maand hart aan het oefenen op mijn gitaar maar heb moeite om bv het c en g akkoorrt te pakken.
Moeite om mijn handen in die draai te houden en dan nog goed op de toetsen te drukken.

Blijf gewoon oefenen dus kom er wel, maar was toch benieuwd naar die stretch......is het zoals het klinkt een oprekoefening o.i.d. ???

Thanx en veel plezier hier op het forum en met het vinden van de juiste gitaar.Ik zal je hier vast nog wel eens tegen gaan komen !:lp:

Dat stretchen is zoals je hierboven kan zien dus je vingers zo vermogelijk kunnen spreiden.


Hey Ange1a,
thnx for the welcome.. :noob:
Als je moeite hebt met de akkoorden c en g kan je eens proberen om ze eerst bij de 8e fret te pakken een minuut of 2 vast houden (kan ook langer)en dan elke keer 1 of 2 frets opschuiven .. dus na de 8e de 7e fret of 6e, en zo verder tot je bij de eerste fret bent en dit elke dag.. En zorgen dat je duim goed staat.. achter de tweede fret en halverwege de hals ongeveer . Dan kan je je vingers ook al een stuk verder spreiden.

En vooral blijven oefenen.. :noob:

Ange1a
9 februari 2009, 12:39
Aaronstonebeat & Stacy hartelijk dank dit zijn inderdaad zeer nuttige tips.:crazyhappy:

Ik ben inmiddels 2 weken al iedere dag 30 min. aan het spenderen door de 2 akkoorden te leren en het gaat al iets beter, maar zijn inderdaad SUPER tips.Denk dat ik er zo nog maar een half uur aanvastplak hihi :).Verslavend hoor dat gitaar leren spelen.

Al is mijn disipline soms wel vervelend.Ik mag van mezelf dus niet door naar de volgende oefenening voordat deze tiptop lukt.Dusss.De aanhouder wint.

EN DAT BEN IK ;)


Thanx Ange1a :noob:

Ange1a
9 februari 2009, 20:04
Helaas viel het tegen om een paar toetsen eerder het g-akkoort te pakken gezien ik de meeste moeite heb met de breedte van de hals en daar verander je toch niets aan......duss blijf gewoon oefenen totdat mijn vingers wel mee willen.

Toch bedankt, groet Ange1a ~! :noob:

Muzieknono
10 februari 2009, 07:08
Stretchen met gestrekte vingers is wat anders als met gebogen vingers, probeer maar eens, gewoon veel spelen en je handen op de juiste manier houden.
Mvgr. Dirk Jan :B

Stacey
10 februari 2009, 11:11
Helaas viel het tegen om een paar toetsen eerder het g-akkoort te pakken gezien ik de meeste moeite heb met de breedte van de hals en daar verander je toch niets aan......duss blijf gewoon oefenen totdat mijn vingers wel mee willen.

Toch bedankt, groet Ange1a ~! :noob:


Met welke vingers pak je de G? Ik pak de 5e snaar met middelvinger en 6e met ringvinger en 1e snaar met pinkie.. Als je met de C begint kan je zo je middelvinger en ringvinger een snaar hoger plaatsen..en je pinkie op snaar 1.

Maar fijn dat het al wat beter gaat. En blijven oefenen..

Ange1a
13 februari 2009, 18:06
Met welke vingers pak je de G? Ik pak de 5e snaar met middelvinger en 6e met ringvinger en 1e snaar met pinkie.. Als je met de C begint kan je zo je middelvinger en ringvinger een snaar hoger plaatsen..en je pinkie op snaar 1.

Maar fijn dat het al wat beter gaat. En blijven oefenen..


HELLOW, ja toch nog een gaatje gevonden :)

Ik pak de G met 1ste toets en 6e snaar mijn wijsvinger, 2e toets en 2e snaar mijn middelvinger en 3e toets de 1e snaar met mijn ringvinger.Zoals in mijn beginners-boek staat.Ik begrijp jou versie, alleen je kunt dan toch nooit met je pink de 1ste toets raken voor het g-akkoort ?? Want als je hem toch met je pink de 3e toets pakt wordt het akkoort toch verhoogd, of begrijp ik het verkeerd ????

Ben zeer benieuwd.Inmiddels na 2 1/2 week ploeteren kan ik redenlijk van de c naar het g akkoort stappen.Alleen heb nog steeds moeite met mijn ringvinger zo recht neerzetten dat hij de 2e snaar niet raakt.Hoop dat het snel zal wennen want eerder mag ik van mezelf niet door met de volgende les.

STRENG HÉ :sssh:;)

Groet Ange1a ! :noob:

Stacey
13 februari 2009, 23:31
HELLOW, ja toch nog een gaatje gevonden :)

Ik pak de G met 1ste toets en 6e snaar mijn wijsvinger, 2e toets en 2e snaar mijn middelvinger en 3e toets de 1e snaar met mijn ringvinger.Zoals in mijn beginners-boek staat.Ik begrijp jou versie, alleen je kunt dan toch nooit met je pink de 1ste toets raken voor het g-akkoort ?? Want als je hem toch met je pink de 3e toets pakt wordt het akkoort toch verhoogd, of begrijp ik het verkeerd ????

Ben zeer benieuwd.Inmiddels na 2 1/2 week ploeteren kan ik redenlijk van de c naar het g akkoort stappen.Alleen heb nog steeds moeite met mijn ringvinger zo recht neerzetten dat hij de 2e snaar niet raakt.Hoop dat het snel zal wennen want eerder mag ik van mezelf niet door met de volgende les.

STRENG HÉ :sssh:;)

Groet Ange1a ! :noob:


Hey Angel1a ,

zoals jij het zegt snap ik het niet echt..

Dit is zoals ik hem pak.. Zoals ik het velen op youtube heb zien doen. En zoals in mijn akkoordenboek staat. Ik heb een paar foto's gemaakt zoals ik em pak en een plaatje uit mijn akkoorden boek.


middelvinger 2e fret snaar 5
http://i39.tinypic.com/w0mhox.jpg

wijsvinger 2e fret snaar 5
http://i40.tinypic.com/2dgrexe.jpg

zoals in mijn akkoordenboek.
http://i39.tinypic.com/2nc1kt2.jpg

Misschien kan je die bestellen. Op bol.com..Is heel handig!
E 14,50

http://www.bol.com/nl/p/boeken/gitaarakkoordengids/1001004004725798/index.html


Ik hoop dat je het snel onder de knie krijgt, zodat je verder kan.. hihihi


Groetjes

aaronstonebeat
14 februari 2009, 02:58
't Wordt onderhand meer iets voor speeltechnieken.
De toets is dat lange houten ding waarin de frets zitten. De frets vormen de grenzen van de posities. De topkam is de 0-de fret (er zijn ook gitaren met een daadwerkelijke 0-fret), dan komt de 1ste positie en de vervolgens de 1ste fret etc.
De snaren worden genoemd naar de toon waarin ze zijn gestemd, meestal E-A-D-G-B-E; de laatste soms ook e of dunne/hoge E, de eerste ook dikke/lage E. 1Ste of laatste is niet bruikbaar netzomin als hoogste of laagste omdat die begrippen geografisch niet eenduidig zijn.

Beide vingerzettingen op de foto's zijn heel gebruikelijk. Geen is beter dan de ander, het hangt af van de context: welke ging eraan vooraf en welke komt erna. Je zult ze allebei willen kunnen.
Gewoon blijven oefenen, met geduld en doorzettingsvermogen. Voortgang gaat steeds in sprongetjes.
Pfffff, ik lijk wel een leraar :hippie:
Keep it up!