PDA

View Full Version : Tubedoctor (Engl Powerball) Noord Holland



Marc Oblivian
3 februari 2009, 10:37
Mijn ENGL Powerball doet al enkele jaartjes met de originele buizen, dus ik denk dat het zo langzamerhand tijd wordt voor nieuwe buizen.
Ik wil er nieuwe eindbuizen (6L6GC) en nieuwe preampbuizen (ECC 83, misschien een 12ax7?) in laten zetten.
Merk buizen waar ik voor wil gaan is waarschijnlijk JJ Tubes.

Geen probleem natuurlijk, maar ik wil er het liefste niet het hele land voor doorrijden.
Ik woon zelf in Zaanstad (Amsterdam ligt onder onze rook), dus ik ben op zoek naar een goede buizendokter in de buurt die mijn ENGL van dergelijke buizen kan voorzien.

Iemand suggesties?
NB: heb de zoekfunctie gebruikt en daarmee kwam ik alleen op adressen hier minimaal een uur vandaan.

Als er geen adressen hier in de buurt zijn, weet iemand hier dan een goed adresje die ook het liefste ervaring heeft met high gain amps zoals ENGL????

Alvast bedankt,

Marc

Raffel
3 februari 2009, 11:14
Waarom bestel je ze niet via Eurotubes en zet je ze er zelf in? Zij kunnen je wel adviseren over welke buis in de V1, V2 enz moeten.

Marc Oblivian
3 februari 2009, 12:55
Dat kan toch alleen bij preamp buisjes? Ik wil er namelijk ook nieuwe eindpitten inzetten en die kan je er niet zomaar ingooien volgens mij (moeten toch gebiast worden?).
Als dat allemaal niet hoeft kan ik ze er uiteraard zelf inzetten....

Negative K3 fan
3 februari 2009, 13:26
Eindpitten moeten inderdaad gebiast worden. Ik weet niet of de powerball daar iets handig voor in heeft gebouwd, ik denk het niet en dan kun je hem beter wegbrengen. Wat betreft 6l6jes hebben JJs een goede reputatie, daarnaast zijn die van Winged C/SED (voormalig svetlana geloof ik) ook goede. Wat betreft preamp buisjes hebben JJ's een eigen sound. Aangezien je die zelf zonder problemen of biassen kunt vervangen is het misschien de moeite waard wat extra buisjes van verschillende merken te halen en daarmee te experimenteren.

Hier nog een goed, maar subjectief PDF'je van Tube Town die zeker het lezen waard is: http://www.tube-town.net/info/doc/tt-tubemap.pdf

Marc Oblivian
3 februari 2009, 14:10
Okee, dank je.
Nog suggesties voor goede adresjes om het te laten doen?
Is ECC83 trouwens hetzelfde als een 12ax7?

Chris Winsemius
3 februari 2009, 14:13
Ernst Fliek in Schagen (typo?) in noord holland.

Marc Oblivian
3 februari 2009, 14:55
Kijk! Da's nog te bereizen: dank je!

Raffel
3 februari 2009, 15:50
Ah excusez, ben Mesa's gewend! Vaste bias!

Chris Winsemius
3 februari 2009, 15:59
Kijk! Da's nog te bereizen: dank je!

Ok!
Ik ken Ernst zelf niet maar heb veel positiefs over hem gehoord van klanten en ook wat zeer deskundig en net (soldeer)werk van hem gezien. Zou 'm nog weleens willen spreken.

Hij heeft ook 'n website (ff googelen op zijn naam) en is al 'n behoorlijk aantal jaren bezig met reparaties, modificaties en versterker-bouw.

Jimwoud
3 februari 2009, 17:01
Hey Marc. Nico Verduin te Heemskerk is nog dichterbij. www.verelec.com, zit hier ook op het forum.

Marc Oblivian
4 februari 2009, 09:35
Okee, dank je!!
Moet waarschijnlijk in Drenthe zijn dit weekend, dus wie weet kan ik ook wel even bij drtube aanwippen. Die schijnt toch wel erg goed te zijn. Heb altijd het gevoel dat ik in dit soort gevallen de beste moet hebben...heheh (en ik moet toch in die buurt zijn....camper bekijken).

Chris Winsemius
4 februari 2009, 09:52
Xavier is gewoon hartstikke goed imho. maar zit niet in noord holland ;)


Ik verwacht wel posts over de nieuwe buizen (of camper) ;)

Marc Oblivian
4 februari 2009, 10:03
Nee, klopt, maar moet er toevallig in de buurt zijn. Anders had het wel een klein wereldreisje geweest...
Als ik die camper eenmaal heb, is het minder erg, want dan kan ik blijven overnachten, heheheh.
Ik zal uiteraard mijn bevindingen over de nieuwe buizen (allen JJ's, alleen in de pre-amp wellicht een EH erbij) uitgebreid reviewen. Als ik die camper koop, zal ik die ook reviewen, in het vintage campers (ouder dan 1983) gedeelte en effe wat pics posten.
Wordt een spannend weekendje...

Marc Oblivian
25 februari 2009, 10:04
Okee, even bumpje.
Ik had beloofd even mijn ervaring te posten met de nieuwe buizen die ik in mijn Powerball heb laten zetten.
Ik heb er 4 6L6GC van JJ als eindbuizen in laten zetten. In de pre-amp 2x JJ ECC83S en 2x Electro Harmonix 12AX7 (1e en 4e positie geloof ik).
De oude buizen waren een mix van JJ en Sovtek in de eindtrap en in de preamp overwegend sovtek en geloof ik 1 JJ.
De oude buizen waren behoorlijk versleten, dus hij was wel aan een retube toe.
Ik heb de retube uit laten voeren door Xavier van DrTube.
Ook heeft hij de versterker anders gebiassed. Van vrij koud (rond de 2?) naar wat warmer (plus minus 4).

Ik heb nu enkele oefensessies en twee gigs gedaan met de nieuwe buizen en ik moet zeggen dat het verschil behoorlijk is. De versterker heeft uiteraard hetzelfde karakter, dus geen compleet andere sound, maar toch...
De amp is veel 'aanweziger', dus hoef hem niet zo hard te zetten om mezelf te horen. Daarnaast heeft hij meer punch en meer diepte gekregen. Door de JJ's is het gainkanaal minder fizzy (alhoewel ik me daar nooit echt aan gestoord heb). Deze buizencombinatie geeft echter evenveel gain, want de gainsetting op de lead heb ik niet hoger hoeven te zetten.
Solo's klinken wat vloeiender.
Het clean klinkt ronder en warmer dan voorheen. De crunch verschilt niet superveel, maar ook hier een wat rondere warmere sound heb ik het idee.
Grappige is dat voor het clean en crunch kanaal alle knoppen gewoon op 12 uur staan en het nu al goed klinkt.

Kortom: hij blaast de pannen weer van het dak af en de sound is overall zelfs verbeterd!

Review van de camper (zie eerder dit topic) volgt nog later deze week of volgende week: doe ik wel in het al lopende topic dat ik daarover heb aangemaakt (zie café).

Groeten,

Mrc