PDA

View Full Version : Brom in pedalboard (tips van een pro)



Henri H
3 februari 2009, 08:47
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een brom probleem in mijn pedalboard.

Hier een linkje (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1931298&postcount=6925) naar foto's v.h. board op gitaarnet.

Het betreft een ENGL Z12 midicontroller die een Rocktron Replifex en een Marshall JVM410H aanstuurt.
De pedalen (Z12, Maxon OD808, Korg Pitchblack en een CryBaby GCB-95) wilde ik voeden via de Phantom power op de Replifex zodat er geen 230V op m'n board zit.
Ik had speciaal hiervoor een compacte OneSpot 9V adapter gekocht en gehoopt alle pedalen hiermee te voeden.
Ik heb zelf een dubbel geïsoleerde multikabel gesoldeerd met o.a. een 9V leiding.

Dit bleek helaas een enorme krakerige brom te veroorzaken.
Ook als ik de OneSpot los aansluit, direct op de CryBaby, blijft de brom.
Zelfs als ik de OD808 en Pitchblack voed met de OneSpot en een batterij in de CryBaby heb blijft de brom aanwezig.
Zonder CryBaby is de brom verdwenen.
De OneSpot heb ik terug kunnen doen naar de winkel waar ik hem gekocht had.

Ik gebruik nu een Roland adapter waarmee ik de Wah, OD808 en Pitchblack via de phantom power v.d. Replifex voed.
Dit gaat eigenlijk wel goed maar de Z12 veroorzaakt nog een soort van "modulerende" brom.
Hiervoor heb ik een aparte adapter (van een oude telefoon) genomen en nu is het gebrom over.
Helaas heb ik nu wel een extra 230V stekker en adapter in m'n pedalboard liggen.
Het liefst zou ik één adapter (mag best een grote zijn) gebruiken om de 4 pedalen op m'n board via de phantom power te voeden.
Kunnen jullie mij hierin een advies geven?

Bovenstaande tekst heb ik ook gemaild naar een professional met de vraag of hij een advies kon geven.
Dit was z'n antwoord:


.....
Tip denk aan isoleren van je stroom vanuit de voeding voor en signal
creeer geen aardlussen .en buffer je gitaarsignaal.
voor je amp en ontstoor je wah deze is erg gevoelig voor stroom.
vintage nabouwen zoals botiek pedalen is meestal ook de problemen van
vroeger mee nabouwen hihi.
op papier ziet het meestal lekker makkelijk uit maar in de praktijk
meestal niet.

engl heeft ook een midi aarde die stroort. dus je ziet er zijn nogal
wat factoren waar je evt rekening mee moet houden.
en ook hier op papier ziet het meestal lekker makkelijk uit maar in de
praktijk meestal niet.
....


Ik heb wel 's vaker gelezen over die buffer maar snap dit niet zo goed.
Wat doet een buffer?
Is dit een soort condensator die je gitaarsignaal daar a.h.w. opslaat?
Wat is de functie hiervan?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat m'n gitaar signaal gebufferd is?
Hoe kan ik de stroom isoleren?
Hoe kan ik de wah en Z12 ontstoren?

Ik hoop dat hier iemand zit die me kan/wil helpen met dit probleem.
Ik heb de beschikking over een soldeerstation en heb niet echt 2 linkerhanden.

Bij voorbaat dank.

Edit:

Op zich heb ik dus een oplossing gevonden door de pedalen met een Roland adapter te voeden maar de Z12 ligt nog dwars.
Deze voed ik nu met een oude telefoon adapter en dat gaat prima.
Is er iemand die weet hoe ik de storende aarde in de Z12 kan verhelpen zodat ik alsnog 1 adapter (de Roland adapter) kan gebruiken?

WillemdaGuide
3 februari 2009, 09:20
Hey Henri,
Ik gebruik zelf een voodoolab Pedalpower II+ voor mijn board, en dat werkt perfect, geen borm of wat dan ook, mede dankzij de geisoleerde outputs, dit maakt het geheel tot een duur grapje maar wel waard in mijn ogen.

Wat betreft het buffer verhaal, zo'n buffer zet het hoog ohmige signaal van je gitaarelementen om in een laagohmig signaal wat veel sterker is en zich daardoor makkelijker door lange kabels laat leiden, en daardoor veel minder signaalverlies. het beste is om je gitaarsignaal zsm door een buffer te laten lopen maar bedenk dan weer wel dat er pedaaltjes zijn die het minder goed op een laagohmig signaal doen, kwestie van proberen dus.

In de meeste niet TB pedaaltjes zit een buffer, ieder boss pedaaltje bijvoorbeeld. Over de kwaliteit van de buffer in een bosspedaal kun je discuseren, maar een simpel pedaal kan dan al genoeg zijn.

Ook zijn er losse (kwaliteits) buffers te koop, goede dingen lees ik over de BS2 van www.axess-electronics.com (http://www.axess-electronics.com) maar wel weer redelijk aan de prijs.

Greetz Willem

iWishmaster
3 februari 2009, 09:33
Ik heb wel 's vaker gelezen over die buffer maar snap dit niet zo goed.
Wat doet een buffer?
Is dit een soort condensator die je gitaarsignaal daar a.h.w. opslaat?
Wat is de functie hiervan?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat m'n gitaar signaal gebufferd is?
Hoe kan ik de stroom isoleren?
Hoe kan ik de wah en Z12 ontstoren?

Buffer:
Een gitaar-pickup is redelijk 'hoogimpedant' (heeft een weerstand die veel groter dan nul is). Wanneer je aan een hoogimpedante uitgang een lange kabel, allerlei switches, pedalen etc. hangt, daalt de signaal-ruisverhouding enorm (ofwel: veel ruis). Een buffer heeft een hoogimpedante ingang, waardoor hetgene aan de input zit niet belast wordt en een laagimpedante uitgang, waardoor de output een relatief zwaardere belasting mag zijn zonder dat de signaal-ruisverhouding daalt.

Over het algemeen hebben vrijwel alle niet-true-bypass pedalen een buffer. Ze hebben echter niet allemaal een goede buffer: Een Dunlop Crybaby wah pedaal heeft bijvoorbeeld een enorm slechte buffer en een Ibanez Tubescreamer is al een heel stuk beter.

Eenvoudige tip: modificeer je wah tot True Bypass en zet je tubescreamer vooraan in de signaalketen en je bent klaar. Evt. kun je ook je wah eerst zetten als je dat mooier vind klinken, zo precies kom het nou ook weer niet.

Overigens: waarom een JVM pedaal en een extra midi controller? Die Engl Z-nogwattus kan toch ook je JVM schakelen?

Edit: Willem was me al voor. Alleen bestaan hoogohmige en laagohmige signalen niet, alleen hoog- en laag-impedante in- en uitgangen (sources of sinks) ;)

Henri H
3 februari 2009, 10:05
Ja, dat van die buffer in de CryBaby kan kloppen. Die zuigt idd wat hoog weg.
Mijn Ibanez WH10 wah is op dit moment in reparatie en wordt misschien gemodificeerd (True Bypass) maar misschien is een (betere) buffer inbouwen een betere optie?
Het liefst heb ik de OD808 wel na de wah.

De pedalpower is waarschijnlijk ook een (duur!) alternatief maar dan heb ik alsnog een 230V aansluiting in m'n board liggen wat ik dus liever niet wil.
Bovendien heb ik het spul op dit moment ook al ruis/brom-vrij met die Roland adapter en die telefoon adapter maar ik wil zo graag van die 230V af in m'n pedalboard.
De Replifex heeft z'n eigen adapter.

@iWish: Het JVM-pedaal biedt me nog meer mogelijkheden.
Ik kan b.v. op elke sound master volume #2 (knop 5) kiezen of de FX loop aan/uit schakelen (knop 6). Dit kan als een soort van CC (control change) functioneren.
Ook heb ik er direct beschikking over 4 sounds (knop 1 t/m4) en hij zit mij niet in de weg.

WillemdaGuide
3 februari 2009, 10:10
Edit: Willem was me al voor. Alleen bestaan hoogohmige en laagohmige signalen niet, alleen hoog- en laag-impedante in- en uitgangen (sources of sinks) ;)

Daar heb je helemaal gelijk in maar het legt eea wat makkelijker uit ;)

Henri H
3 februari 2009, 10:21
Hetzelfde wordt veel gedaan met vermogen: "Wattage".
Maar ik begreep Willem prima hoor. ;)

iWishmaster
3 februari 2009, 10:24
Ja, dat van die buffer in de CryBaby kan kloppen. Die zuigt idd wat hoog weg.
Mijn Ibanez WH10 wah is op dit moment in reparatie en wordt misschien gemodificeerd (True Bypass) maar misschien is een (betere) buffer inbouwen een betere optie?
Het liefst heb ik de OD808 wel na de wah.

De pedalpower is waarschijnlijk ook een (duur!) alternatief maar dan heb ik alsnog een 230V aansluiting in m'n board liggen wat ik dus liever niet wil.
Bovendien heb ik het spul op dit moment ook al ruis/brom-vrij met die Roland adapter en die telefoon adapter maar ik wil zo graag van die 230V af in m'n pedalboard.
De Replifex heeft z'n eigen adapter.

@iWish: Het JVM-pedaal biedt me nog meer mogelijkheden.
Ik kan b.v. op elke sound master volume #2 (knop 5) kiezen of de FX loop aan/uit schakelen (knop 6). Dit kan als een soort van CC (control change) functioneren.
Ook heb ik er direct beschikking over 4 sounds (knop 1 t/m4) en hij zit mij niet in de weg.

Wanneer jij je wah eerste wilt gebruiken, zou ik dat gewoon doen: dat ene TB pedaaltje gaat het verschil niet maken. Je maxon OD808 heeft volgens mij ook een buffer en die is prima.

Waarom is 230V op je pedalboard zo'n ramp?
Je kunt anders een kabel voor 9 of 12V gelijkspanning wel zodanig verlengen datie van de adapter naar je pedalboard loopt, maar da's ook niet ideaal.

@jvm-pedaal: ik ben nooit zo'n fan van (te)veel opties, daarom snapte ik het al niet :)

iWishmaster
3 februari 2009, 10:26
Hetzelfde wordt veel gedaan met vermogen: "Wattage".
Maar ik begreep Willem prima hoor. ;)
Nee nee, dat bedoel ik niet. Een signaal bestaat uit een stroom en een spanning (die natuurlijk in relatie tot elkaar staan). Een signaal heeft geen impedantie, weerstand, ohmage of wat dan ook: alleen de bron en de bestemming van het signaal. Dat wilde ik alleen maar zeggen.

Henri H
3 februari 2009, 12:07
Ik bedoelde dat vaak/soms de term "Wattage" gebruikt wordt i.p.v. Vermogen.
Net als "Ohmage" en impedantie, alhoewel eigenlijk zou je dan weerstand moeten zeggen toch?. Ach, ik zwets teveel. ;)

Henri H
3 februari 2009, 12:13
....
Waarom is 230V op je pedalboard zo'n ramp?
....
@jvm-pedaal: ik ben nooit zo'n fan van (te)veel opties, daarom snapte ik het al niet :)Tja, ik houd er gewoon niet van. Zeker als het niet nodig is.
Ik speel regelmatig in feesttenten waar behoorlijk met bier e.d. gegooid wordt.
Soms is m'n pedalboard aan het eind van zo'n avond zeiknat van (naar ik hoop) het bier.

Wat JVM-pedaal betreft: zolang het overzichtelijk blijft ben ik juist een voorstander van veel opties en controle over m'n sound.
Noem me "controlfreak". ;)

the sure thing
3 februari 2009, 12:13
... wat ik niet snaP; je hebt de oplossing gevonden voor bromvrij spelen, je wilt een andere oplossing maar dat mag geen dure oplossing zijn, zoals een Voodoolab Pedalpower?

Ik zou zeggen: als je nergens last meer van hebt, laat het dan zoals het is.

iWishmaster
3 februari 2009, 12:38
Ik bedoelde dat vaak/soms de term "Wattage" gebruikt wordt i.p.v. Vermogen.
Net als "Ohmage" en impedantie, alhoewel eigenlijk zou je dan weerstand moeten zeggen toch?. Ach, ik zwets teveel. ;)

Versimpeld, maar correct:
Impedantie = 'wisselspanningsweerstand'
Weerstand = 'gelijkspanningsweerstand'
Wanneer er een wisselspanning 'bovenop' een gelijkspanning staat, gebruikt men ook de term Impedantie (komt in de praktijk vaak voor).
'Ohmage' = is een Engels woord voor weerstand en wordt in het Nederlands nog wel eens te pas en onpas gebruikt. (Overigens wordt in het Engels 9/10 keer gewoon 'resistance' gebruikt).
'Wattage' = (zie 'Ohmage')

Dit bedoelde ik echter niet: Wat ik bedoelde is niet dat Willem de verkeerde term gebruikt, maar dat hij de fundamentele natuurkunde erachter verkeerd uitlegd: Een signaal heeft geen weerstand, impedantie of ohmage, maar de bron of bestemming van het signaal wel.
'Tis een beetje miereneuken misschien (ofwel, ik zwets nog meer :dontgeti: ...)

Henri H
3 februari 2009, 16:02
Nou, ik kan het wel waarderen dit soort info dus zwets maar lekker een eind weg. ;)

@the sure thing: Zolang ik geen betere oplossing heb houd ik het natuurlijk lekker zoals ik het nu heb.
Een pedalpower is niet echt een oplossing omdat ik dan alsnog een 230V kabel in m'n board heb liggen.

ghk123
3 februari 2009, 17:17
Hoi Henri,

Lijkt me een combi van:
a. oppakken van bijgeluiden door de Crybaby Wah oppakt
b wellicht een aardelus
c de Engl switcher die de voeding vande analoge pedalen beinvloed.

Hierbij een aantal vragen en suggesties.

1. Zonder Crybaby dus geen brom. Is de Crybaby True Bypass? De spoel in de wah pakt makkelijk bijgeluiden en kunnen ook doorgegeven worden, ook als het pedaal uitstaat en niet true bypass is.

2. Heb je de brom alleen op 1 plek of op verschillende plekken? Ik heb bv thuis op 1 plek een verschrikkelijke brom door een halogeen verlichting die bij de benedenbuur staat. Een halogeendimmer is een heerlijke geval voor een wah-pedaal met spoel (zoals de crybaby, WH-10 niet als ik het goed heb)) Ander voorbeeld: in 1 oefenruimte hebben alle versterkers (bas, gitaar, zang) een hoogfrequente piep. Oorzaak? Geen idee maar het heeft geen zin om de oorzaak in de installatie te zoeken.

3. Heb je alle 230 v punten (dus voedingen en versterker) aangesloten op 1 punt uit de muur?

4. Gebruik je alleen de Marshall JVM of staat het ook doorgelust naar andere versterkers?

5. Heb je geprobeerd 1 van de stekkers om te draaien? Niet alle transformatoren zijn goed gebalanceerd (inclusief je versterker!) en kunnen zo brom veroorzaken. Omdraaien kan dan soms helpen

6. Een buffer, zoals bv. in een standaard Boss of Ibanez-pedaal kan het probleem verminderen, is echter symptomm bestrijding. De Maxon OD808 is bij mijn weten true Bypass en werkt dus niet als buffer.

7. Verder nog een ander geintje. De Replifex input is bij mij een raar geval: veroorzaakt soms een brom als de plug er iets te ver inzit.

8. Analoge en niet analoge apparaten zoals delay en switchers op 1 voeding is in mijn ervaring vragen om problemen. Aparte en schone voedingen is dan een zekere oplossing i.p.v. in de pedalen allerlei filters/ontstoringen in te bouwen.


Een oplossing (?)
Zowiezo Crybaby true bypass maken.

1. Goedkoop en geen 230V voor je neus

De Engl switcher op een aparte voeding, deze heeft 300 mA nodig.
Verderpedalen in daisychain op een andere voeding. Twee 9V. lijnen naar je pedalboard en de pedalen in daisychain


2. Beter maar 230 V voor je neus

Mooier is ieder pedaal zijn eigen voeding. Goedkope oplossing (70 euro bij Thomann) voor een gestabiliseerde voeding met geïsoleerde outputs is de Artec, wel max 100mA per output, genoeg voor pedalen. De pedalen hebben dan mooi hun eigen stroombron hebben.
Aparte voeding voor de Engl (Artec trekt dit ook niet)


Succes!

Gerben

shredneck
3 februari 2009, 18:07
Dc Brick van Dunlop heeft een adapter. Die voodoolab is safe hoor, check de spec's maar eens, het is net een mona pudding......... daar wordt je blij van!


Overigens kun je het spoeltje van je wah afschermen met mu-metaal. Cupjes zijn schijnbaar gewoon in de markt, want het is niet echt goed te bewerken begreep ik van een kenner. blijkbaar zit dat spul ook over de magneten van speakers in computermonitoren.

Dirk_Hendrik
3 februari 2009, 18:49
Eerste keer dat ik dit draadje eens volledig doorlees;

Voor een pro sta ik te kijken van de manier van taalgebruik. Zo tik ik ook wel eens maar da's onder vrienden. Daarnaast zie ik in je lijstje geen "vintage nagebouwde" pedalen


De spoel in de wah pakt makkelijk bijgeluiden en kunnen ook doorgegeven worden, ook als het pedaal uitstaat en niet true bypass is.

Is een opmerking waar ik mn vraagtekens bij stel. Uitgaande van nette bekabeling hangt de volledige crybaby behuizing aan massa en is de spoel dus afgeschermd. Waarom dat ene specifieke ding dus ineens als bromontvanger zou werken is me niet helder.

M'n volgende vraag aan Henri beantwoord hij zelf al. De brom is er ook met batterij. De brom is er niet zonder crybaby. Omdat de brom er ook is met batterij is het probleem dus vooralsnog niet gerelateerd aan een aardlus.

Daarnaast lees ik "krakerige brom". Is die brom constant of kun je hem van karakter laten veranderen door (subtiel) aan de jacks van je crybaby te wrikken?

Leen een crybaby en check of je brom met een vervangcrybaby weg is.
en als dat het geval is vermoed ik dat de soldeerlassen naar massa van 1 of beide jacks van je crybaby klote is.

Post even een foto van de binnenkant van je crybaby. Je hoeft de print niet los te maken.

Henri H
3 februari 2009, 20:07
Hoi Gerben, bedankt voor je post.
Hier de antwoorden in cursieve en vet gedrukte letters:
Hoi Henri,

Lijkt me een combi van:
a. oppakken van bijgeluiden door de Crybaby Wah oppakt
b wellicht een aardelus
c de Engl switcher die de voeding vande analoge pedalen beinvloed.

Hierbij een aantal vragen en suggesties.

1. Zonder Crybaby dus geen brom. Is de Crybaby True Bypass? De spoel in de wah pakt makkelijk bijgeluiden en kunnen ook doorgegeven worden, ook als het pedaal uitstaat en niet true bypass is.

CryBaby is niet TB, met de Roland adapter geen probleem.

2. Heb je de brom alleen op 1 plek of op verschillende plekken? Ik heb bv thuis op 1 plek een verschrikkelijke brom door een halogeen verlichting die bij de benedenbuur staat. Een halogeendimmer is een heerlijke geval voor een wah-pedaal met spoel (zoals de crybaby, WH-10 niet als ik het goed heb)) Ander voorbeeld: in 1 oefenruimte hebben alle versterkers (bas, gitaar, zang) een hoogfrequente piep. Oorzaak? Geen idee maar het heeft geen zin om de oorzaak in de installatie te zoeken.

Heb het op 3 verschillende stroomgroepen zonder dimmers/halogeen/TL geprobeerd. Ook in de oefenruimte hetzelfde probleem.
In de muziekzaak waar ik de adapter gekocht had, heb ik het op 2 transistorbakken en een Bogner Alchemist combo getest.
Geen probleem op de transistor amps maar op de Bogner was wel wat brom maar niet zoveel als thuis.
Ik kreeg vervolgens een andere OneSpot mee maar thuis weer hetzelfde probleem op beide amps (JVM + JCM).

3. Heb je alle 230 v punten (dus voedingen en versterker) aangesloten op 1 punt uit de muur?

Heb van alles geprobeerd, verschillende groepen, etc.

4. Gebruik je alleen de Marshall JVM of staat het ook doorgelust naar andere versterkers?

Op beide afzonderlijke amps hetzelfde probleem.

5. Heb je geprobeerd 1 van de stekkers om te draaien? Niet alle transformatoren zijn goed gebalanceerd (inclusief je versterker!) en kunnen zo brom veroorzaken. Omdraaien kan dan soms helpen

Ook hiermee heb ik veel geëxperimenteerd; geen sjoege.

6. Een buffer, zoals bv. in een standaard Boss of Ibanez-pedaal kan het probleem verminderen, is echter symptoom bestrijding. De Maxon OD808 is bij mijn weten true Bypass en werkt dus niet als buffer.

De Crybaby heeft blijkbaar een slechte buffer. Van de OD808 weet ik het niet.
Maar als ik de wah wegliet en alleen de Korg en de OD808 op de OneSpot aansloot was er geen brom

7. Verder nog een ander geintje. De Replifex input is bij mij een raar geval: veroorzaakt soms een brom als de plug er iets te ver inzit.

Als ik de OneSpot direct op de Dunlop aansloot was het probleem er ook.
Dus aan de Replifex ligt het niet.

8. Analoge en niet analoge apparaten zoals delay en switchers op 1 voeding is in mijn ervaring vragen om problemen. Aparte en schone voedingen is dan een zekere oplossing i.p.v. in de pedalen allerlei filters/ontstoringen in te bouwen.

Dan is de oplossing die ik nu heb de beste: Rocktron adapter voor de Replifex, Roland adapter voor de pedalen, telefoon adapter (ik dacht 140 mA) voor de Z12.
Maar dat is niet wat ik wil horen. ;)

Een oplossing (?)
Zowiezo Crybaby true bypass maken.

Gaan we misschien nog wel 's doen.

1. Goedkoop en geen 230V voor je neus

De Engl switcher op een aparte voeding, deze heeft 300 mA nodig.

Heb ik op een oude 140 mA telefoon adapter zitten nu; gaat prima.


Verder pedalen in daisychain op een andere voeding. Twee 9V. lijnen naar je pedalboard en de pedalen in daisychain

Ik heb een extra 230V aansluiting in de case gemaakt voor de voeding v.d. Z12. Ik heb ook idd overwogen om een 9V lijntje erbij te maken maar vond dit (tijdelijk) makkelijker.


2. Beter maar 230 V voor je neus

Mooier is ieder pedaal zijn eigen voeding. Goedkope oplossing (70 euro bij Thomann) voor een gestabiliseerde voeding met geïsoleerde outputs is de Artec, wel max 100mA per output, genoeg voor pedalen. De pedalen hebben dan mooi hun eigen stroombron hebben.
Aparte voeding voor de Engl (Artec trekt dit ook niet)

Dit is in principe de oplossing die ik nu al heb maar ik had gehoopt alles (behalve de Rocktron) met 1 adapter via de phantom power v.d Replifex te kunnen doen.
Ik heb ook een BOSS FC-50 en deze had ik ook gevoed met de Roland adapter via de phantom power v.d. Replifex.
Ik had de 9V aansluiting in de FC-50 weer doorgelust naar m'n wah en dat ging zonder probleem.
Waarom stoort die ENGL Z12 dan wel?
En waarom stoort ie niet op zo'n brakke oude telefoon adapter?

Succes!

Bedankt! ;)

Gerben

Henri

Henri H
3 februari 2009, 20:11
Dc Brick van Dunlop heeft een adapter. Die voodoolab is safe hoor, check de spec's maar eens, het is net een mona pudding......... daar wordt je blij van!


Overigens kun je het spoeltje van je wah afschermen met mu-metaal. Cupjes zijn schijnbaar gewoon in de markt, want het is niet echt goed te bewerken begreep ik van een kenner. blijkbaar zit dat spul ook over de magneten van speakers in computermonitoren.Bedankt voor je reactie.
Maar als ik de prijs zie van die voodoolab, springen de tranen me in de ogen.
Het probleem is nu ook "opgelost" met een "oude brakke" telefoon adapter.
Dat van dat MU-Metaal zal ik proberen te onthouden maar zoals gezegd heb ik met de Roland adapter geen brom meer.

Henri H
3 februari 2009, 20:26
Ook hier de antwoorden in vette, cursieve letters:
Eerste keer dat ik dit draadje eens volledig doorlees;

Voor een pro sta ik te kijken van de manier van taalgebruik. Zo tik ik ook wel eens maar da's onder vrienden. Daarnaast zie ik in je lijstje geen "vintage nagebouwde" pedalen

Wat ik weg heb gelaten is dat hij zei dat tijd geld is en dat emails beantwoorden dus ook geld kost.
Vervolgens heeft ie toch even snel de tijd genomen om een mailtje met wat tips te sturen.
Vandaar de typefouten denk ik.
En die opmerking over vintage pedalen snapte ik ook niet maar dat zal wel algemeen bedoeld zijn neem ik aan.

Is een opmerking waar ik mn vraagtekens bij stel. Uitgaande van nette bekabeling hangt de volledige crybaby behuizing aan massa en is de spoel dus afgeschermd. Waarom dat ene specifieke ding dus ineens als bromontvanger zou werken is me niet helder.

Ja, met een Roland adapter geen centje pijn dus een aardlus zal wel niet denk ik.

M'n volgende vraag aan Henri beantwoord hij zelf al. De brom is er ook met batterij. De brom is er niet zonder crybaby. Omdat de brom er ook is met batterij is het probleem dus vooralsnog niet gerelateerd aan een aardlus.

Daarnaast lees ik "krakerige brom". Is die brom constant of kun je hem van karakter laten veranderen door (subtiel) aan de jacks van je crybaby te wrikken?

Leen een crybaby en check of je brom met een vervangcrybaby weg is.
en als dat het geval is vermoed ik dat de soldeerlassen naar massa van 1 of beide jacks van je crybaby klote is.

Post even een foto van de binnenkant van je crybaby. Je hoeft de print niet los te maken.

Volgens mij was de brom continu aanwezig.
Bovendien heb ik er met de Roland adapter geen last van.
Heeft het zin om een foto te posten dan?
Ik heb de onderkant van de wah dusdanig aangepast met stukjes vilt en klittenband dat de onderkant openschroeven en daarna weer het spul erop veel werk is.


Misschien moet ik het probleem anders formuleren:

Ik heb last van een soort van "modulerende" irritante lage brom als ik de Z12 op de Roland adapter of de OneSpot aansluit.
In Amerika zou het woordje "hum" erg toepasselijk zijn.
Met de oude telefoon adapter heb ik geen last.

Dus ik leg het probleem even een beetje bij de Z12 neer.

ghk123
4 februari 2009, 00:19
Dag Henri,

Mooi uitvoerig antwoord en mooi dat onze FX goeroe je bijstaat!

Nog een 'ongeschoold gokje'...

De onespot is bij mijn weten zo'n moderne schakelvoeding, de Roland voeding ken ik niet maar misschien is dit ook z'n geval ? (Een type nr oid kan helpen)

De oude telefoon adapter is waarschijnlijk een klassieke niet-schakelvoeding.

Wellicht ligt hier de oorzaak van de combi Engl/voeding en de storing op andere voedingen.

:strat:

Henri H
4 februari 2009, 09:10
Hoi Gerben, daar heb ik ook al 's wat over gelezen idd; schakelvoeding vs. magneetspoel-voeding.
De Roland adapter is zo'n knoepert, waarschijnlijk magneet-spoel.
Heb het type nummer niet zo bij de hand (zit nu op m'n werk).
Deze adapter hoort oorspronkelijk bij m'n Roland keyboard welke ik nooit meer gebruik (maar misschien in de toekomst wel weer).

De telefoon adapter is ook iets groter maar niet zo groot als de Roland.
Als ik deze gebruik voor de effecten heb ik wel weer een enorme brom.
Deze adapter heeft ook center + dus ik moet een verloopstekker gebruiken voor de effecten.

De Z12 kan blijkbaar beide aan, zal wel een gelijkrichter o.i.d. ingebouwd hebben.
Op de Z12 staat ook niet aangegeven hoe de polarisatie moet zijn.
Hij kan zelfs wisselspanning aan:

POWER SUPPLY
7-14 Volts AC
9-20 Volts DC
300 mA

Zie ook de handleiding (http://www.engl-amps.com/manuals/z12-ba.pdf)

De tip van de professional luidt: de ENGL heeft een midi aarde die stoort.

Dat kan dus wel kloppen maar wat kan ik doen om die storing te verhelpen?
Dat zegt ie er weer niet bij, de slimmerik.
En het antwoord van "een aparte adapter gebruiken" is dan niet gewenst. ;)

Mitch
4 februari 2009, 10:31
Wat, wil die professional geen gratis advies geven? Waardeloos zeg...:confused:

Henri H
4 februari 2009, 10:44
Wat, wil die professional geen gratis advies geven? Waardeloos zeg...:confused:Soms krijg ik de indruk dat je me zit te stangen of is dit een serieuze post?

Mitch
4 februari 2009, 10:58
Afgezien van het feit dat ik niet begrijp waarom je niet voor de oplossing kiest die voor de hand ligt snap ik ook niet waarom je flauw doet over die professional dat -ie je niet wil uitleggen hoe je het probleem kan verhelpen.
Ik zit je dus niet te stangen, ik snap je gewoon niet. Of nou ja, misschien snap ik het wel, mar kan ik er niet over uit dat je tegelijk voor de ingewikkeldste maar ook de goedkoopste oplossing wil gaan terwijl vanaf de openingspost al duidelijk is dat je het probleem zelf heel simpel kan oplossen. Door apart te voeden.

Henri H
4 februari 2009, 11:35
Ik wil juist voor én de meest eenvoudige én de goedkoopste én de veiligste oplossing gaan, nl. 1 adapter voor 4 pedalen. Is dat nou teveel gevraagd?

Kijk, de oplossing van een aparte adapter voor de Z12 heb ik al gevonden en gebruik ik ook maar ik zou liever voor die ene adapter gaan.
Maar lievere koekjes worden blijkbaar niet gebakken.

Waar jij uit opmaakt dat ik "flauw" doe begrijp ik dan weer niet.
Ik geef gewoon aan dat ie een hint geeft maar wel slim genoeg is om z'n beroepsgeheim niet prijs te geven. Hij moet ook werk houden.
Dat begrijp ik ook wel en dat was niet flauw bedoeld.

Ik had gewoon gehoopt door die opmerking dat er bij iemand hier op het forum een lampje ging branden en mij de gouden tip zou kunnen geven.

Dirk_Hendrik
4 februari 2009, 11:54
Ik heb de onderkant van de wah dusdanig aangepast met stukjes vilt en klittenband dat de onderkant openschroeven en daarna weer het spul erop veel werk is.

Maar je hebt het probleem echt ook met batterij gehad?

En daarnaast heb ik m'n twijfels bij "pro's" die eerst beginnen te babbelen en dan ineens niet thuis geven en gaan roepen dat tijd geld is. Tijd is ook investering in de toekomst.

Henri H
4 februari 2009, 12:20
Maar je hebt het probleem echt ook met batterij gehad?

En daarnaast heb ik m'n twijfels bij "pro's" die eerst beginnen te babbelen en dan ineens niet thuis geven en gaan roepen dat tijd geld is. Tijd is ook investering in de toekomst.Ja, met batterij ook. Ik weet nog dat ik toen dacht van: "hé, apart!" en het nog extra goed nagekeken heb of er toch niet toevallig een stekkertje in de wah zat etc.

De OneSpot heb ik ondertussen niet meer dus ik kan het ook niet nog 's controleren.
In een andere topic (linkje (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116029)) heeft The Mess er ook last van en heeft het ook "opgelost" d.m.v. een dikkere adapter.

Anyway, ik zou het probleem met de Z12 nu liever wat meer onder de aandacht willen brengen.

Wat die pro betreft: ik was allang blij dat ie mij zo snel al een berichtje teruggaf.

Ik ga voor dit probleem iig écht niet bij hem langs want alleen de voorrijkosten zullen waarschijnlijk al net zo hoog zijn als mijn hele pedalboard bij elkaar.
Als ik een optreden doe mag ik blij zijn met een paar tientjes en gratis drinken.
Dat staat toch niet in verhouding dan?!

ghk123
4 februari 2009, 17:26
Nog een gokje :satisfie:

De Z12 heeft via de midi-ingang de mogelijk om deze te voeden via een 5 aderige midikabel (zie de link van de handleiding in je vorige post). Wellicht heb je een 'echte' 5 aderige midikabel en onstaat er zo via de midi kabel tussen de Z12 en de replifex toch een aardlus op de voeding die je via de phantom power van de Replifex laat lopen.

Een oplossing is wellicht een midikabel met minder aders(2 stuks+aarde, even in de bovengenoemde handleiding kijken). Ik begrijp dat je zelf een multikabel incl. midi hebt gemaakt dus wellicht hoef je aan 1 kant alleen 2 aders vast te laten(pin 4 en 5, maar dit is niet logisch opgebouwd!, nogmaals zie handleiding Z12)

Ben benieuwd!

Denk echter niet dat het Wah probleem hiermee opgelost is maar wellicht kun je nu wel via 1 adapter een daisychain Z12/pedalen laten lopen

Groet

Gerben

Henri H
5 februari 2009, 08:37
De midi kabel met phantom power loopt door de multikabel.
Aan de Replifex kant zit een 7 polige stekker waarvan pin 6 en 7 (dacht ik) de 9V leidingen zijn.
Aan de pedalboardkant heb ik de aders opgesplitst in een 5 pins midi- en een 9V stekker.
De midi stekker gaat dus naar de Z12, de 9V naar de daisy/pedalen.

Zou het kunnen dat er in die midi/9V leidingen een storing kan ontstaan?
De midi en 9V leidingen zijn wel apart geshield.
Dus de midi heeft z'n eigen shield en de 9V leiding ook.

Ik heb het wel 's getest zonder phantom power, dus de Roland adapter direct op de daisy maar voor de midi kabel had ik geen aparte kabel voor genomen.
De brom was er toen ook.
Ik kan het natuurlijk nogmaals testen door een aparte 5 pins midikabel te nemen.

Het wah probleem beschouw ik (min of meer) als opgelost omdat ik die dus zonder problemen voed met de Roland adapter.

Edit: Oh ja, aan de pedalboardkant zit er in de midistekker dus geen phantom power meer.
De Z12 voed ik dus apart met een oude telefoon adapter.

Henri H
19 maart 2009, 14:45
De oplossing:

Ik moest toch een paar reserve adapters hebben en wat andere spulletjes en heb dus op de gok o.a. deze (http://www.thomann.de/nl/thomann_nt_1210.htm) adapter gekocht.
Heel erg klein, kleiner dan een OneSpot maar ook minder vermogen (0,3 A).
Precies genoeg voor al mijn pedalen inclusief de Ibanez/Dunlop Wah en Engl Z12!

Edit: Ik zie nu dat de link verwijst naar een 12V adapter.
De mijne is wel degelijk 9V maar staat volgens mij niet meer op de Thomann site.

Edit2: Dit (http://www.thomann.de/de/thomann_nt_0903.htm) is 'm dus!

http://images7.thomann.de/pics/prod/223789.jpg