PDA

View Full Version : London City MkIV Aanpassing



Coolcat
3 februari 2009, 00:07
Hey,

Ik heb me vandaag eens bezig gehouden met mijn LC aan te passen.
Ik heb de modificaties van guitarnijboer op http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78599&page=12 uitgevoerd. Ik ben blij met de master volume pot, waardoor de amp iets gezonder voor het gehoor wordt. Ook de oversturing is er. Hoewel het me daarbij wel opvalt dat in de clipjes van hem de gain op 6 staat en hij al oversturing heeft. Ik moet de gain vol open draaien, en dan nog mijn gitaar volume op 10, en dan heb ik distortion. Kan het zijn dat ik iets fout deed, of kan het gewoon aan mijn amp liggen? Zou het kunnen dat mijn preamp buisjes wat versleten zijn? Er zitten telefunken buisjes in, maar geen idee hoe oud die zijn. Het zou me niet verbazen moesten die er al zeer lange tijd inzitten, de bodem van de buisjes is al vrij donker gekleurd.

Iemand een idee, of nog een modificatie die ik zou kunnen uitvoeren?

Mvg,

guitarnijboer
3 februari 2009, 09:45
Hey,

Ik heb me vandaag eens bezig gehouden met mijn LC aan te passen.
Ik heb de modificaties van guitarnijboer op http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78599&page=12 uitgevoerd. Ik ben blij met de master volume pot, waardoor de amp iets gezonder voor het gehoor wordt. Ook de oversturing is er. Hoewel het me daarbij wel opvalt dat in de clipjes van hem de gain op 6 staat en hij al oversturing heeft. Ik moet de gain vol open draaien, en dan nog mijn gitaar volume op 10, en dan heb ik distortion. Kan het zijn dat ik iets fout deed, of kan het gewoon aan mijn amp liggen? Zou het kunnen dat mijn preamp buisjes wat versleten zijn? Er zitten telefunken buisjes in, maar geen idee hoe oud die zijn. Het zou me niet verbazen moesten die er al zeer lange tijd inzitten, de bodem van de buisjes is al vrij donker gekleurd.

Iemand een idee, of nog een modificatie die ik zou kunnen uitvoeren?

Mvg,

Als je alle mods hebt uitgevoerd (met name ook inputs aanpassen) zou je toch een redelijke overdrive moeten kunnen halen. In de clipjes gebruik ik een gitaar met humbuckers. Als je op een gitaar speelt met singlecoils dan maakt dit natuurlijk uit omdat de output van je gitaar minder is. Het zou ook kunnen dat je preampbuisjes wat slechter zijn, hoewel ik de Telefunkens er niet snel uit zou gooien.

Een optie is nog om een modificatie toe te passen waarbij je nog een extra versterkertrap toevoegt waardoor de hoeveelheid oversturing flink toeneemt.

Negative K3 fan
3 februari 2009, 10:22
Een london city heeft tov zijn marshall equivalenten een stuk minder gain en dit ligt aan de input schakeling. Als je die hebt aangepast zou je een stuk meer gain moeten overhouden.

Coolcat
3 februari 2009, 10:25
Ja ik heb de inputs aangepast (de 68K ipv die 220K en een klein beetje andere wiring), Een push pull 1M pot voor de treble gain knop, om die 560pf te schakelen. Daarnaast heb ik ook de baspot vervangen, de tegenkoppelweerstand, mengweerstanden, de master volume pot en daarbij ook andere roostervoorspanning-, roosterspanningsweerstanden en schermroosterweerstanden.

Coolcat
3 februari 2009, 10:46
Net even geprobeerd met twee nieuwe JJ buisjes in de eerste posities. Ik moet zeggen dat ik niet veel verschil hoor in geluid, maar de breakup lijkt iets vroeger te liggen. Als ik hem op 6 zet en m'n strat op 10 dan heb ik clean geluid, maar met een randje aan als ik wat hard speel. Dat vind ik wel leuk. Straks ga ik ter vergelijking de telefunken buisjes terug steken, maar nu effe laten afkoelen. en een ontbijtje nemen. (ze hebben m'n school gesloten omdat de verwarming er niet meer werkt :???: , en het vriest buiten)

guitarnijboer
3 februari 2009, 14:20
Net even geprobeerd met twee nieuwe JJ buisjes in de eerste posities. Ik moet zeggen dat ik niet veel verschil hoor in geluid, maar de breakup lijkt iets vroeger te liggen. Als ik hem op 6 zet en m'n strat op 10 dan heb ik clean geluid, maar met een randje aan als ik wat hard speel. Dat vind ik wel leuk. Straks ga ik ter vergelijking de telefunken buisjes terug steken, maar nu effe laten afkoelen. en een ontbijtje nemen. (ze hebben m'n school gesloten omdat de verwarming er niet meer werkt :???: , en het vriest buiten)

heb je een humbucker op je strat of singlecoils?

Ik zal vandaag thuis eens met m'n strat spelen op de LC, volgens mij moet ie dan ook wel lekker kunnen oversturen... Wees ook niet bang je volume op de versterker op 10 te zetten. Als je de potmeter in de versterker hebt vervangen voor een log exemplaar dan regel je qua gain het meest op het laatste stuk.

Coolcat
3 februari 2009, 16:08
Ja, het zijn single coils op de strat, wel vrij hot exemplaren. Op 10 gitaar en gain is er inderdaad vrij veel vervorming, maar ik vind hem vrij modderig. (ik weet niet of dit het juiste woord is, maar er lijkt een hele hoop geluid uit te komen die niet zo uitgesproken is. Meer een soort hoop distortion, maar niet gearticuleerd. Eens dit voorbij is dan is het wel goed, zoals hoe akkoorden of noten blijven uit klinken. )
Met mijn P90 strat is er nog wat meer distortion, maar ook weer zoals in mijn voorgaande beschrijving. wanneer de gain iets teruggedraaid wordt, net waar ik een mix tussen clean en een randje kan spelen vind ik het wel echt leuk klinken.
Zou een beetje prutsen met de bias iets helpen aan mijn beschrijving over het geluid, meerbepaald het modderige, of moet ik daarvoor gewoon wat met de eq spelen?

Edit: Zou je ter vergelijking eens met een strat kunnen spelen met settings: high treble kanaal, gain op 6-7 bass bijna helemaal weg middle en treble op 5, presence op 6.
Dit is de setting waarop ik getest heb en wel een leuke semi-clean sound haal.

Edit 2: Maakt het uit of die 1M naar ground bij de input voor of na de 68K staat? Want op de meeste schemas die ik zie staat hij er achter, en hier staat hij er voor.

nico verduin
3 februari 2009, 18:53
Denk toch dat het geen kwaad kan om die buisjes effe te testen of er eens een keer een andere in te gooien of het verschil geeft. Nu is het een beetje gokken en gaan we er van alles bij verzinnen wat het zou kunnen zijn terwijl we niet eens weten of de onderdelen (= de buizen) wel in goede staat verkeren.
Beetje het idee van we gaan van alles verzinnen wat er bij een auto mankeert omdat deze niet lekker loopt/klinkt. Terwijl de olie er al 300.000 km in zit....:seriousf:

Eerst de basis goed krijgen.

Coolcat
3 februari 2009, 19:01
Ik heb de buisjes nu effe getest of ze microfonisch zijn, en niet echt. Ik heb de telefunkens even in mijn tiny terror gestoken.. gaat goed. Dus die zitten er nu terug in. Ik heb wel een doorbraak, en dat is als ik de inputs doorlus en beide kanalen op 6 zet. Wanneer ik er dan mijn P90 stratje aanhang heb ik echt wel scheur van hier tot ginder :dance:

nico verduin
3 februari 2009, 19:50
Ik heb de buisjes nu effe getest of ze microfonisch zijn, en niet echt. Ik heb de telefunkens even in mijn tiny terror gestoken.. gaat goed. Dus die zitten er nu terug in. Ik heb wel een doorbraak, en dat is als ik de inputs doorlus en beide kanalen op 6 zet. Wanneer ik er dan mijn P90 stratje aanhang heb ik echt wel scheur van hier tot ginder :dance:Dan is of de bedrading fout, of die buisjes zijn al aardig ingekakt.

Coolcat
3 februari 2009, 20:10
Wat me opvalt is dat bij het treble kanaal de gain hoger moet om distortion te krijgen, bij het normal is dit minder. Daardoor kan ik met de normal op 6 en de P90 toch wel een vrij hard geluid krijgen, zoals op de samples. Bij het treble kanaal moet hij daarvoor toch op 8 ofzo staan. Kan misschien aan de pots zelf liggen? De normal pot is nog een oude, de treble is een nieuwe 1M pushpull. (maar ik weet niet goed meer of dit een log of lin pot is, ik heb genomen wat ik liggen had).

Zou er iets kunnen gebeuren aan wat ik als modderig beschrijf?

guitarnijboer
3 februari 2009, 20:20
Mooi dat het nu beter werkt!

Het verschil de oversturing bij beide kanalen ligt vrijwel zeker aan je potmeters. De oude was LIN en je push pull zal LOG zijn

Voor de modder in je overdrive geluid:

Bij vrijwel alle zeg maar modernere versterkers met overdrive is de koppeling of ontkoppeling van een of meerdere trappen aangepast om voor de vervorming laag uit het geluid te halen. Een teveel aan lage frequenties geeft namelijk modder in je oversturing.

Omdat ik de beschreven aanpassingen zo dicht mogelijk bij een oude Marshall JTM100 wilde hebben heb ik het laag voor oversturing niet weggefiltert omdat dit in een oude JTM ook niet gebeurt. Deze oude Marshall versterkers waren ook helemaal niet bedoeld om te oversturen, maar iedereen deed het toch. Omdat ik dit een erg mooi en lekker puur geluid vind (a la AC/DC) heb ik verder zo min mogelijk veranderd tov het origineel waarmee de versterker ook werkt zoals die van vroeger.

Om de modder uit je geluid te halen moet je letten op de instelling van je baspotmeter. Daarmee regel je de hoeveelheid laag voordat het signaal wordt overstuurd. (het is de fasedraaier die wordt overstuurd). Bij re-issue versterkers van de JTM werkt dit ook zo, maar je moet het even weten.

Een dergelijke versterker werkt sowieso een beetje anders dan veel moderne Marshalls omdat hier de toonregeling voor de oversturing zit en bij de modernere modellen erna. Dit betekend dat je niet het hoog, mid en laag van het eindproduct van je totale overstuurde signaal regelt (zoals bij bijvoorbeeld moderne Marshalls, ENGL etc.), maar dat je als het ware de overdrive zelf vormgeeft met je EQ. (zoals veel toegepast bij boogie, Fender, dumble)

Coolcat
3 februari 2009, 20:40
Deze uitleg kan ik inderdaad begrijpen. Ik vond het al raar dat mijn EQ instellingen voor clean veranderden als ik de gain pushte. De bass pot staat nu bijna op 0. mid 5 treble 6 presence 8. Wat ik merk is dat wanneer ik de gain push, er veel treble en bas bijkomt tegenover clean. Hoewel ik uiteraard aan de EQ settings niets veranderde.

Coolcat
3 februari 2009, 21:43
Mijn bas staat nu op 0, en ik merk nog een kleine hoeveelheid onduidelijkheid in de distortion. Er zit eigenlijk ook nog verdacht veel bas in om de bas pot op 0 te hebben staan :???: . Is dat normaal voor de lc?

guitarnijboer
4 februari 2009, 10:08
Mijn bas staat nu op 0, en ik merk nog een kleine hoeveelheid onduidelijkheid in de distortion. Er zit eigenlijk ook nog verdacht veel bas in om de bas pot op 0 te hebben staan :???: . Is dat normaal voor de lc?

Hoewel ik hier natuurlijk niet kan horen wat jij hoort, zou dit normaal kunnen zijn. Hierbij is het ook zo dat singlecoils veel meer 'korrel' in je oversturing geven dan humbuckers. Mocht je dit storend blijven vinden dan zou je een kleine aanpassing kunnen doen waarmee de versterker meer richting de wat latere Marshall Plexi lead versterkers gaat. Dit is een kleine ingreep.

sjaak1990
4 februari 2009, 11:35
Denk dat je met wat kleine aanpassingen idd die bas minder moet kunnen maken.
Wat voor cab gebruik je eigenlijk?

Wat ook leuk is voor de gain, een 12bz7 buis. 30% meer gain maar klinkt heel mooi open en scheurend. Ik heb een high gain buis uit de mullard fabriek een rca 12bz7 en een Ei uit 80-90 liggen, ben nieuwsgierig hoe dit gaat klinken in de amp, het schiet al op iig :)

Coolcat
4 februari 2009, 14:51
Ik gebruik een 2x12 cab van harley benton, met de twee celestion v30's in.
Mijn p90 heeft het iets minder, maar toch ook vrij veel onduidelijke bas. Met bas pot op 0. Wat zou die ingreep dan inhouden?

Mvg

guitarnijboer
4 februari 2009, 17:14
Ik gebruik een 2x12 cab van harley benton, met de twee celestion v30's in.
Mijn p90 heeft het iets minder, maar toch ook vrij veel onduidelijke bas. Met bas pot op 0. Wat zou die ingreep dan inhouden?

Mvg

V30's vind ik zelf niet zo'n lekkere combi met zo'n óldschool' versterker. Zelf gebruik ik G12-65's

De aanpassing houdt in dat je de kathodeweerstand die nu gezamenlijk is voor de eerste trap split zoals bij de superlead.

sjaak1990
4 februari 2009, 17:31
V30's vind ik zelf niet zo'n lekkere combi met zo'n óldschool' versterker. Zelf gebruik ik G12-65's

De aanpassing houdt in dat je de kathodeweerstand die nu gezamenlijk is voor de eerste trap split zoals bij de superlead.

Vind ik ook van v30's. Te modern, ik heb ook g12-65's, originele. Heb alleen nog maar clean kunnen spelen met de amp helaas, maar daarvoor waren ze in ieder geval geweldig, en vond ik v30's toch minder.

Coolcat
4 februari 2009, 18:36
Ik zal het eens bekijken. Ik vind die V30's wel leuk klinken hoor, vooral voor de clean. Ik speel ook meestal vrij clean, of juist met dat randje. Ik vond ze daarvoor in mijn setup wel vrij leuk klinken.

guitarnijboer
4 februari 2009, 19:33
Ik zal het eens bekijken. Ik vind die V30's wel leuk klinken hoor, vooral voor de clean. Ik speel ook meestal vrij clean, of juist met dat randje. Ik vond ze daarvoor in mijn setup wel vrij leuk klinken.

Het is ook een kwestie van smaak natuurlijk....


Voor de aanpassing naar superlead specs zou je een schema kunnen downloaden op internet, bijvoorbeeld van de site van Dr. Tube. Ik zat net op m'n werk maar iets uitgebreider houdt de aanpassing het volgende in:

Nu zit op de eerste buis de kathode gezamenlijk met 1 weerstand en 1 elko aangesloten. In de superlead zijn de beide helften appart aangesloten. de kathode van de triode van het eerste (normal) kanaal laat je zo. De andere sluit je appart aan met een 2.7K weerstand met daaraan parallel een 680nF filmcondensator.

Dit zorgt ervoor dat op je high treble kanaal lage frequenties minder worden ontkoppeld en dus minder worden versterkt t.o.v. het mid en hoog. je kunt natuurlijk expirimenteren met de condensator om de 'roll off' frequentie te veranderen. 1uF wordt ook wel veel toegepast, maar .068 is de Marshall waarde)

Deze verandering kan al voldoende voor je zijn en levert 1 kanaal op wat gelijk blijft (normal) en 1 kanaal wat iets meer mid georienteerd is met wat minder laag.

Wil je nu echt alle specs zoals 'the mother of all amps' ofwel de Marshall 1959 super lead dan moet je nog een paar kleine dingen veranderen.

1. verander van het high treble kanaal de koppelcondensator (condensator vanaf de eerste triode naar de volumepotmeter) van 22nF naar 2,2nF.
2. verander de 270pF treblecap naar 500pF
3. verander de slopeweerstand in de toonregeling van 56K naar 33K
4. verander de 100pF bypasscap van de high treble volume potmeter naar 500pF of 5nF (optioneel)
5. verander de tegenkoppelweerstand terug naar 100K op 16 ohm

Het lijkt veel werk, maar het valt reuze mee. Dit is dus voor een schema gelijk aan dat van de Superlead.

En dan nog: (hier had ik beter mee kunnen beginnen)

Een heel erg eenvoudige manier om met slechts 1 verandering in de versterker een strak en moddervrij geluid te krijgen is het vervangen van de 100pF bypasscap op de hightreble volumepotmeter door een 5nF exemplaar. Het fijnst is als je zou kunnen schakelen tussen 100pF en 5nF omdat 5nF voor een clean geluid weer erg veel mid geeft.

Wat je hiermee doet is je mid en hoog bypassen waardoor je geluid erg strak wordt. Op deze manier heb je op ongeveer stand 7 al je maximale gain en regel je daarna meer de kleur van je geluid. met de potmeter op 10 is echter de modder weer terug omdat je bypasscap dan door de potmeter wordt kortgesloten. Maar goed, hij hoeft dus ook niet op 10 omdat je de maximale oversturing daarvoor al hebt bereikt.

Dit is een schakeloptie die ik zelf wel heb toegepast en eerst ook in de schema's had staan, maar later heb weggelaten omdat ik dacht dat het schema misschien onnodig ingewikkeld zou worden en hier geen behoefte aan zou zijn. Erg simpel en zeker de moeite waard om te proberen zeker met een strat!

Coolcat
4 februari 2009, 19:47
Echt bedankt voor deze info, ik zal dit zeker eens uitgebreid bekijken en testen als ik weer wat tijd en de juiste onderdelen heb.