PDA

View Full Version : Speaker stuk?



ellisvertellis
2 februari 2009, 22:41
Hoi,
sinds kort heb ik een Fender Blues Deville, de versie met 4x10" speakers. Nu ontdekte ik net een fuzz-achtig geluid door de gitaar heen, vooral als ik het cleane kanaal gebruik (waarschijnlijk omdat het minder opvalt op het drive-kanaal). Hoe stiller ik speel, des te harder valt het op. Ik ben nog redelijk nieuw met een "degelijke" amp.
Is dit een scheur? Of zit er misschien iets los?
Klinkt waarschijnlijk behoorlijk noob, maar toch zou ik graag jullie reactie hierop weten.
Grtz,
Ellis

Rick trodat
2 februari 2009, 23:20
Chenk je eindbuizen ff. Als ie aan staat tik zachtjes met een potlood tegen de buisjes. Hoor je dan een brom, off het fuzz geluid harder, dan is het eindbuisje stuk.

the sure thing
2 februari 2009, 23:38
Chenk je eindbuizen ff. Als ie aan staat tik zachtjes met een potlood tegen de buisjes. Hoor je dan een brom, off het fuzz geluid harder, dan is het eindbuisje stuk.Hoe vaak ik die zin al gelezen heb :)

Het kan ook zijn dat er iets buiten de amp meeresoneert en dat je denkt dat het uit de amp komt? Of iets anders dan de speaker resoneert mee IN de amp? Lijkt me sterk dat een speaker kapot is, maar zou kunnen. Ff afhankelijk van de schakeling: als de speakers met stekkertjes (en dus geen solderingen vastzitten), ze 1 voor 1 uitschakelen. LET OP!!!!!!!!! Doe dit alleen als je er verstand van hebt.

ellisvertellis
3 februari 2009, 10:30
Alvast bedankt voor de reactie...

Als ik goed luister, hoor ik de anomalie heel duidelijk uit 1 speaker komen, vandaar mijn vermoeden van beschadigde speaker, en niet lampen ofzo. De lampen zijn door een "ampdokter" trouwens net gecontroleerd, net zoals voeding, solderingen op de printplaat, en nog een aantal andere zaken. Die man heeft daar een oscilator op gezet en het signaal zag er ok uit clean. Das natuurlijk niet waterdicht, maar kom.