PDA

View Full Version : Speaker stuk?



ellisvertellis
2 februari 2009, 22:41
Hoi,
sinds kort heb ik een Fender Blues Deville, de versie met 4x10" speakers. Nu ontdekte ik net een fuzz-achtig geluid door de gitaar heen, vooral als ik het cleane kanaal gebruik (waarschijnlijk omdat het minder opvalt op het drive-kanaal). Hoe stiller ik speel, des te harder valt het op. Ik ben nog redelijk nieuw met een "degelijke" amp.
Is dit een scheur? Of zit er misschien iets los?
Klinkt waarschijnlijk behoorlijk noob, maar toch zou ik graag jullie reactie hierop weten.
Grtz,
Ellis

Rick trodat
2 februari 2009, 23:20
Chenk je eindbuizen ff. Als ie aan staat tik zachtjes met een potlood tegen de buisjes. Hoor je dan een brom, off het fuzz geluid harder, dan is het eindbuisje stuk.

the sure thing
2 februari 2009, 23:38
Chenk je eindbuizen ff. Als ie aan staat tik zachtjes met een potlood tegen de buisjes. Hoor je dan een brom, off het fuzz geluid harder, dan is het eindbuisje stuk.Hoe vaak ik die zin al gelezen heb :)

Het kan ook zijn dat er iets buiten de amp meeresoneert en dat je denkt dat het uit de amp komt? Of iets anders dan de speaker resoneert mee IN de amp? Lijkt me sterk dat een speaker kapot is, maar zou kunnen. Ff afhankelijk van de schakeling: als de speakers met stekkertjes (en dus geen solderingen vastzitten), ze 1 voor 1 uitschakelen. LET OP!!!!!!!!! Doe dit alleen als je er verstand van hebt.

ellisvertellis
3 februari 2009, 10:30
Alvast bedankt voor de reactie...

Als ik goed luister, hoor ik de anomalie heel duidelijk uit 1 speaker komen, vandaar mijn vermoeden van beschadigde speaker, en niet lampen ofzo. De lampen zijn door een "ampdokter" trouwens net gecontroleerd, net zoals voeding, solderingen op de printplaat, en nog een aantal andere zaken. Die man heeft daar een oscilator op gezet en het signaal zag er ok uit clean. Das natuurlijk niet waterdicht, maar kom.
Als ik het probleem wil oplossen moet ik dan waarsch de speaker vervangen? Kan ik 1 speaker vervangen, of moet ik het per paar of zelfs per 4 doen?

Grtz!

FreeGee
3 februari 2009, 10:51
Alvast bedankt voor de reactie...

Als ik goed luister, hoor ik de anomalie heel duidelijk uit 1 speaker komen, vandaar mijn vermoeden van beschadigde speaker, en niet lampen ofzo. De lampen zijn door een "ampdokter" trouwens net gecontroleerd, net zoals voeding, solderingen op de printplaat, en nog een aantal andere zaken. Die man heeft daar een oscilator op gezet en het signaal zag er ok uit clean. Das natuurlijk niet waterdicht, maar kom.
Als ik het probleem wil oplossen moet ik dan waarsch de speaker vervangen? Kan ik 1 speaker vervangen, of moet ik het per paar of zelfs per 4 doen?

Grtz!

Ik heb wel eens een speaker gehad waarbij één van de aansluit draadjes de conus raakte. Dat veroorzaakte een zoemend (fuzzy) bijgeluid. Dit zijn de draadjes die van de soldeer aansluiting op het chassis naar de spoel lopen. Je kunt deze draadjes (voorzichtig) iets wegbuigen. Misschien helpt het.

the sure thing
3 februari 2009, 11:41
Goede tip hierboven!

En mocht dan toch blijken dat er een speaker kapot is, dan hoef je er maar eentje te vervangen, niet alle 4. Zorg wel dat als je de speaker vervangt, de weerstand (uitgedrukt in Ohm) gelijk is. En het vermogen (uitgedrukt in Watt) dient ook minimaal de hoeveelheid te zijn die op de kapotte speaker vermeld staat.

Shaggy
3 februari 2009, 11:56
Als je die blauwe alnico speakers hebt dan kan het heel goed zijn dat speaker kapot is. Dat is een kwaal bij de fender alnico die op de deville zit.

ellisvertellis
3 februari 2009, 11:56
Bedankt hoor, voor de input! Iets om te onderzoeken. Een leek zou gelijk een nieuwe amp gaan kopen!! :satisfie: