PDA

View Full Version : Gibson Les Paul: brug probleem



Nielsje
2 februari 2009, 22:23
Ik heb een klein probleem ontdekt aan m'n Gibson Les Paul Gem uit 1996.

Bij toeval kwam ik er achter dat er op de TOM brug, naar mijn mening, behoorlijk wat speling zit. En dan heb ik het over de gaten in de TOM brug. Ik hem zo 1 tot wellicht 1.5 mm heen en weer schuiven. Ook hebben de pennen iets speling op de busjes. Ik heb niet gecontroleerd of de bussen in de body zelf ook speling hebben, ik ga ervan uit van niet..

Maar is dit nu eigenlijk ook normaal, of niet? Bij veel hollowbody's zit de brug gewoon los op de body, geklemd door de snaarspanning.
Maar het is eigenlijk wel een beetje gek zo, heb je net je gitaar goed geïntoneerd, en dan kan je het op deze manier zó om zeep helpen.

Wellicht zijn er hier mensen die het kunnen testen bij hun gitaar? Let wel, dit merkte ik alleen bij verminderde snaarspanning (of geen snaren). Mocht je toch alle snaren eraf hebben, zou dan iemand de gaten en pennen willen opmeten qua diameter? Dan kan ik uitsluiten wáár de speling zit, en dus welk onderdeel ik eventueel moet vervangen.

Apenzoon
3 februari 2009, 00:30
Ik had hetzelfde op mijn Les Paul. Daar zitten nu grotere studs in. Als het zuigend zit heb je een dikkere sound. Volgens sommigen zal het ook meer sustain moeten opleveren. Ik heb zelf alleen ervaren dat de sound dikker werd. Mijn Paulien is overigens geen Gibson.

Orpheo
3 februari 2009, 00:37
ik heb 12 les pauls, en bij allemaal wiebelt het een beetje zonder snaren. als je intoneert met (lichte) snaarspanning erop (wat natuurlijk moet...) dan verneuk je je intonatie helemaal niet als die brug wiebelt zonder snaren. immers, hij wiebelt met snaarspanning ook weer terug...

aaronstonebeat
3 februari 2009, 00:54
Ik heb 'n sg en die heeft ook wat speling aan de brug. Lijkt mij voor de intonatie ook geen enkel probleem. De snaren drukken, door de hoek die ze over de zadels maken, niet alleen recht de body in maar ook voor een deel richting topkam. De brug zal altijd naar z'n voorste positie gedrukt worden.

Ik kan me wel voorstellen dat het verschil maakt voor het geluid of er meer of minder speling is.

Apenzoon
3 februari 2009, 01:00
Maar het ligt er ook aan hoeveel speling het is. Een beetje hou je altijd, maar een millimeter vind ik wel vrij veel. Bij mij ging hij toen ook echt helemaal heen en weer. Dat is niet de bedoeling. Een paar nieuwe bouten/studs/dingen draai je er zo in.

Agent_Smith
3 februari 2009, 09:02
Idd. Een heel klein beetje ruimte zit er altijd op ivm de passing, maar zoveel als je aangeeft is imo niet okee. Ik heb het in elk geval nog nooit gehad.
Ik zou brug + studs lekker vervangen door een goed 'aftermarket' product.

Nielsje
3 februari 2009, 13:05
ik heb 12 les pauls, en bij allemaal wiebelt het een beetje zonder snaren. als je intoneert met (lichte) snaarspanning erop (wat natuurlijk moet...) dan verneuk je je intonatie helemaal niet als die brug wiebelt zonder snaren. immers, hij wiebelt met snaarspanning ook weer terug...

Nah, niet helemaal dus. Ik kan hem met wat moeite best naar achteren drukken, en dan blijft 'ie achter staan. En ik steun/leun best wel op m'n brug dus ik zou niet zomaar zeggen dat het geen invloed zou hebben.


Maar het ligt er ook aan hoeveel speling het is. Een beetje hou je altijd, maar een millimeter vind ik wel vrij veel. Bij mij ging hij toen ook echt helemaal heen en weer. Dat is niet de bedoeling. Een paar nieuwe bouten/studs/dingen draai je er zo in.

Ja precies, maar ik ben wel benieuwd of dat nou alleen de studs zijn, of ook de brug..
Zal binnenkort eens gaan meten.

Apenzoon
3 februari 2009, 15:17
Het kan ook zijn dat je boutjes wat ruimte hebben in die busjes in de body. Daar lijkt me weinig aan te doen. Teflon? :p

Nielsje
3 februari 2009, 15:45
Het kan ook zijn dat je boutjes wat ruimte hebben in die busjes in de body. Daar lijkt me weinig aan te doen. Teflon? :p

Pas maar op, zometeen krijgt gitaarnet een rechtzaak aan de broek wegens het onrechtmatig gebruik maken van de naam Telfon ;)

Tja, dat werkt wellicht wel, ik heb nog wel wat gaslint liggen.

Nielsje
3 februari 2009, 23:29
Nou, toevallig moest ik even m'n P-90 bekijken, dus toen alles eraf lag, meteen even wat gaslint om de studs heen gedraaid. Werkt prima. Hiermee al een deel van de speling dus opgelost, voorlopig case closed ;)