PDA

View Full Version : Fender Jazzmaster vs Jaguar.



tom123
2 februari 2009, 18:47
Ik wil me eens een surf gitaar halen, een van deze 2 dus.
En ik heb een tijd geleden een Japanse Jazzmaster gehad,
wel leuk maar bij de 12e fred liepen mijn snaren steeds aan en daar ergerde ik mij aan.
Laten afstellen had ik al gedaan maar na een maand begon het weer.

Een tijd daarna had ik een Jazzmaster u.s.a. in mijn handen en die had precies hetzelfde. dus toen was de lol voorbij :(

Maar nu krijg ik toch weer zin in een Jazzmaster, ze zijn ook zo ruig :P
Maar ik heb ergens gelezen dat de Jaguar een betere speel comfort heeft,
Dus ik ben nu nog aan het twijfelen.
Misschien dat bij Jaguar's ook minder snel de snaren aanlopen.

Dus wie kan me het een en het ander vertellen over de voor en na delen van deze 2?

ohw, ik had trouwens ook bij de jazzmaster als ik aan het spelen was dan legde in mijn rechter arm (slag arm) net achter de brug, het gedeelte waar de snaren nog een eind doorlopen bij de jazzmaster.
En ik kreeg steeds een tinteling in mijn arm, net als of er wat licht stroom doorheen kwam. Verbeeld ik me dat nou maar of kan dat echt?

Ben benieuwd naar jullie reactie's :hippie:

frankiiee
2 februari 2009, 19:28
Ik heb me eergisteren een jazzmaster aangeschaft :) en ik moet zeggen dat ik me het nog niet beklaagd heb. Bij mij lopen de snaren ook niet aan, of toch zeker niet storend, de lage e snaar een heel klein beetje maar dat stoort dus echt niet.
De vorige eigenaar medeforum'er Mr. Fingers had bij deze gitaar een neckshim aangebracht ofzo, misschien is dat wel een oplossing voor het aanlopen bij de 12de fret.

Mvg,
Frankiiee

Jay75
2 februari 2009, 19:46
Ik heb ook een USA Jazzmaster ( ook voor surf en nederbeat inderdaad ).
De mensuur van de jaguar is wat kleiner inderdaad ( volgens mij te vergelijken met gibson scale ofzo? )

Japanse jazzmaster heb ik ook gehad maar dat vond ik niks, zag er wel uit als een jazzmaster maar klonk niet zo, deze wel! 62 AVRI

Moet inderdaad ook nodig afgesteld worden, maar qua sound vind ik t lekkerder dan de jaguar, die in mijn oren wat "ieler" is. Maar vind ze beiden te gek, heb uiteindelijk toch maar voor de jazzmaster gekozen vanwege de lekkere dikke sound van de elementen.

Succes, ik ben er heel blij mee!!

tom123
4 februari 2009, 17:31
Mensuur is toch dat de hals iets korter iets dan die van de jazzmaster?
of schuiner, nou weet ik het ook nietmeer.

Maar van een neckshim heb ik nog nooit gehoort.

tidalwave_sideburns
4 februari 2009, 19:09
Hoe vind je deze dan:

http://www.sxguitarspain.com/sxvjm62jaguar.htm

http://www.rondomusic.com/product1229.html

Dweezman
4 februari 2009, 20:14
Hier een Jaguar-adept: 3 Jags gehad,

1 Japanner: supergitaar, echt. Alleen de elementen moeten vervangen worden, ontsieren de gitaar.
Daarna een AVRI. Mooiste looks ever. Maar: slechte gitaar. Niet af te stellen en hele slechte neckfrezing. Toch gekocht want: verliefd. AVRI elementen zijn wel heel goed.
Nu: Vintage uit '65. Bij lange na niet meer origineel, andere pups (Vintage Vibe), maar overall heerlijke gitaar. Mijn no. 1.

aaronstonebeat
4 februari 2009, 20:26
Mijn soort gitaren is het niet; een vriend van me heeft een jaguar en ik speel er wel 'ns op. Dat bolle toetsje, die korte mensuur, niks voor mij. Wel coole modellen.
Maar ieder z'n meug, uiteraard. Wat ik wel vreemd vind, is dat 2 gitaren(notabene een japanse en een 'echte' fender) in zo korte tijd kennelijk hun afstelling verliezen. Dat moet toch goed te krijgen zijn.

Mr_Moustache
4 februari 2009, 20:39
Voor jazmasters is het toch "gewoon" om een mustang brug +buzzstop op te zetten?

Dweezman
4 februari 2009, 20:41
wordt veel gedaan, idd.
Snaardikte, (gebrek aan) techniek zijn ook factoren van belang.

Joey Handsome
4 februari 2009, 21:30
Ik heb op mijn Japanse Jaguar een setje Elixir Light Heavy 0.10-0.52 zitten. Vind ik toch wel het lekkerst. Dikke bassnaren, maar er valt ook nog een solotje uit te trekken. Mijn Jag ratelt ook wel een beetje na de twaalfde fret, maar dat hoort gewoon bij die gitaar denk ik. Als ik andere Jaguars hoor hebben die dat ook wel. Heb er nu een Mustang brug op zitten en een buzzstop. Die laatste zit er ook alweer zo lang op dat ik het verschil niet meer weet. Zat wel iets meer sustain in herinner ik me. Eigenlijk ook onzin, want wie koopt er nou een Jag voor de sustain. Ik heb hem voor de klank. Vind het echt helemaal te gek klinken. Heb wel de elementen vervangen voor Curtis Novak's. Klinkt een stuk beter dan de stock elementen.

edit: Oh ja, en ik heb een leeg pakje mascotte onder m'n brugelement zitten. Zit ie net wat dichter op de snaren, klinkt beter icm fuzz.

tom123
5 februari 2009, 22:32
Ik ben nou aan het kijken voor een u.s.a. Jaguar.

Maar welke gitaar heeft nou de normale mensuur?
Is de jazzmaster nou langer als normaal, of is de jaguar nou korter als normaal?

En zou dat hinderlijk zijn met spelen?
als je bv eerst op een tele of een strat zou spelen en daarna overgaan naar een jazzmaster of jaguar?

Joey Handsome
5 februari 2009, 22:35
Ik ben nou aan het kijken voor een u.s.a. Jaguar.

Maar welke gitaar heeft nou de normale mensuur?
Is de jazzmaster nou langer als normaal, of is de jaguar nou korter als normaal?

En zou dat hinderlijk zijn met spelen?
als je bv eerst op een tele of een strat zou spelen en daarna overgaan naar een jazzmaster of jaguar?

De Jaguar heeft een kortere mensuur dan de Jazzmaster.

Dat laatste is aan jou om te bepalen. Jazzmaster hals is met Strathals te vergelijken.

aaronstonebeat
5 februari 2009, 22:39
Klopt.
Jazzmaster, strat, tele: 25,5''
Jaguar: 24''
Gibson: 24,75''
Verschil tussen standaard fender en gibson scales is heel goed voelbaar; dat zal dus bij een jag nog 'losser' aanvoelen dan bij een gibson.

Jay75
6 februari 2009, 09:00
Koop gewoon een Jazzmaster AVRI62

Heb ik ook, keivette dikke sound en speelt gewoon prima.

Mr.Fingers
6 februari 2009, 09:49
Jaguar heeft inderdaad een kortere mensuurlengte, maar op zich valt dat zo hard nog niet op. Wat wel een "voordeel" is is dat de jaguar een 22-fret hals heeft, en de jazzmaster maar 21-frets. Verder is het gewoon een kwestie van aanvoelen. (Ik ben een fan van de looks van een jaguar, maar van de sound & feel van een jazzmaster)

Joey Handsome
6 februari 2009, 10:13
Valt dat zo hard nog niet op?
Dat vind ik absoluut niet. Als je een Jag is je handen hebt voel je dat direct. Om het eerlijk te zeggen heb ik precies hetzelfde als jij Fingers. Ik ben erg blij met mijn Jaguar, maar fijn dat het mijn main axe is vind ik het nou ook weer niet. Ik heb grote handen en de hals van de Jazzmaster ligt me veel lekkerder in de hand. De sound van de Jazzmaster is wat makkelijker toepasbaar.

FruscianteFan
6 februari 2009, 10:35
Ik ben erg blij met mijn Jaguar, maar fijn dat het mijn main axe is vind ik het nou ook weer niet.Ik vind dat juist heerlijk! Alleen vragen mijn bands ook regelmatig om een voller/dikker geluid, of een strakkere distortion. Maar het liefst zou ik eigenlijk alles op de Jag spelen.

Chris Winsemius
6 februari 2009, 13:23
Afgezien v/d andere elementen/etc. heeft de schaallengte imho 'n behoorlijke impact op het speelgevoel en de klank.

Vergelijk bijvoorbeeld eens 'n 25" PRS (met 22 frets en twee HBs) en 'n Gibson LP met 24,75" schaal, zelfs die kwart inch verschil voelt al anders aan.

Fenders met 'n 24" scale (MusicMaster II, Mustangs, Bronco's, etc.) klinken wat "minder groots", meer "plinky plonky" (niet negatief bedoeld, ook wat warmer/smoother) dan Fenders met 'n 25,5" schaal (Strat, tele, Jazzmaster, etc.) die weer wat strakker in het laag klinken en wat meer "twang" hebben.

Dit zijn echt meer dan globale verschillen naast de specifieke stukken hout, hardware en elementen.

Mitch
6 februari 2009, 16:54
De pest is dat je dat soort verschillen nooit zuiver kan meten. Ieder ander blok hout geeft een andere klank. Als je dus één en het zelfde blok hout eventjes zou kunnen omtoveren van 24"naar 25,5".... pas dan zou je kunnen zeggen of de mensuur nou ook echt wat scheelt in sound of alleen in bespeelbaarheid. De spanning op de snaren beïnvloedt het sowieso, maar je ziet dan wel weer dat bij een kortere mensuur bijna altijd dikkere snaren gebruikt worden. De brug op JM's en Jags doet natuurlijk ook veel voor het gleuid, net als een Bigsby een duidelijk stempel op de sound drukt.

aaronstonebeat
6 februari 2009, 17:29
Als je 'n capo in de 1ste positie van een standaard fender hals zet en dan de zaak stemt alsof dat de topkam was, zit je heel dicht in de buurt van een 24'' hals.

tom123
7 februari 2009, 11:26
Ik dacht altijd dat de lengte van de mensuur in de brug zat en niet in de hals.
Het lijkt mij dat ze de brug gewoon korter bij de hals zetten toch?

Ik had laatst nog een Gibson sg in mij handen en daar leek het wel alsof de brug er korter opstond.

Mr.Fingers
7 februari 2009, 11:39
Is ook zo... Wacht, het verschil tussen jag & jazz:

Met neckpockets op dezefde plaats:
http://offsetguitars.com/personal/jonas/jagjazzcomp2.gif

Met strapbuttons op dezelfde plaats
http://offsetguitars.com/personal/jonas/jagjazzcomp.gif


Je ziet dat de brug van de jaguar verder van het einde van de body staat. Ook is de hals een beetje korter. De totale lengte tussen jag & jazz (van kop tot staart) is bijna gelijk.

aaronstonebeat
7 februari 2009, 12:28
Ik dacht altijd dat de lengte van de mensuur in de brug zat en niet in de hals.
Het lijkt mij dat ze de brug gewoon korter bij de hals zetten toch?

Ik had laatst nog een Gibson sg in mij handen en daar leek het wel alsof de brug er korter opstond.

Als de brug dichter bij de hals staat, moeten de frets ook dichter bij elkaar zitten. Afstand brug - 12de fret = afstand 12de fret - topkam; of je hebt een gitaar die niet te stemmen is.

Als je goed naar de tekeningen hierboven kijkt, zie je dat dat, uiteraard, ook het geval is.

tom123
7 februari 2009, 12:50
Fijne tekening, nu weet ik precies wat ik wou weten.

Over 2 weken heb ik mijn jaguar, 'k heb er echt zin in :D
Ik hoop alleen dat ik niet al te vaak mis graai met ackoorden pakken ofzo.
Ik speel namelijk veel op tele,strat en hertiage.

Maar in ieder geval over 2 weken heb ik hem,
er was wel iets mis met de schakeling naar het hals element.
Dus dat laat ik meteen maken bij muzikaza en hij krijgt dan gelijk een afstel beurt ;)

Als het zover is dan post ik wel een foto op dit forum.

Dweezman
7 februari 2009, 13:36
welke Jag wordt het? Uitvoering, herkomst?

Joey Handsome
7 februari 2009, 15:52
Geweldig die tekening zeg.

tom123
7 februari 2009, 15:57
Het wordt een U.S.A. vintage reissue 1962 ;)

j3r03n
7 februari 2009, 16:47
Ik hoop alleen dat ik niet al te vaak mis graai met ackoorden pakken ofzo. Ik speel namelijk veel op tele,strat en hertiage.

Ik speel 50-50 op mn Jaguar en op mn Parker P-38 (25.5") en ik moet zeggen: Je mérkt t verschil wel, maar het gaat nooit fout. Mooi meegenomen ;)

tom123
12 februari 2009, 18:55
Zondag ga ik de gitaar ophalen.

Maar in de tussen tijd keek ik evengoed rond naar andere jaguar's.
En op www.musicstore.de vind je er wel wat.
Ik kwam de afkortingen (Sp. HH RW) tegen waarvan ik niet wist wat ze er mee bedoelde.

Hebben jullie enig iedee?

Mr.Fingers
12 februari 2009, 19:01
SP. HH = Special Edition, dubbele humbucker
RW = rosewood (de toets)

Joey Handsome
12 februari 2009, 20:46
Pfff... wat een haat liefde verhouding heb ik toch met m'n Jaguar. Vandaag nog op een aantal andere gitaren gespeeld bij Timmu. Kwam ik thuis, pakte ik m'n Jag en ja hoor, speelt het weer zo vertrouwd en lekker. Klank is ook zo lekker anders. Timbo had een lekkere strat hoor, al moest ik erg wennen aan de jumbo frets, andere planken waren ook wel redelijk. Toch, mijn Jag, zou hem voor geen goud weg willen doen.

tom123
16 februari 2009, 16:54
Hier is die dan de Jaguar A.S.U. Vintage 62 ! ! ! :D

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/02/16/1234799182-380.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1316489.html)

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/02/16/1234799182-381.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1316490.html)

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/02/16/1234799182-392.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1316491.html)

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/02/16/1234799182-393.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1316492.html)

Sweet he ;)
Alleen raar dat bij de jaguar's niet made in u.s.a. erop staat.
Maar het is er wel een hoor.

Outhis
16 februari 2009, 17:32
Wauw, wat een prachtige Jag!
Mooie kleur!! Gefeliciteerd!!

Mr.Fingers
16 februari 2009, 17:34
Bij de jazzmasters ook niet hoor (en de avri tele & strat & P-bass ook niet ;))

Damn, jij hebt nog een Fiesta-Red exemplaar gevonden, die kleur is al een paar jaar niet meer te krijgen! Gefeliciteerd! :crazyhappy:

humbucker
16 februari 2009, 17:38
damn :crazyhappy:


gewoonweg schitterend!:ok:

Joey Handsome
16 februari 2009, 22:37
Geil, erg geil.

FruscianteFan
16 februari 2009, 23:01
damn :crazyhappy:


gewoonweg schitterend!:ok:plustientekens

Nils47
16 februari 2009, 23:46
Ik wil dit topic verder niet hijacken ofzo, maar het valt me op dat de Fender Classic Players (MIM) niet genoemd worden.

Wat zijn jullie bevindingen? Ik zit namelijk een beetje in hetzelfde schuitje als de topicstarter...

Daan_B
17 februari 2009, 08:49
Wow, heel mooi, een jag in die kleur:cheerup:!

Mr.Fingers
17 februari 2009, 10:59
Wat zijn jullie bevindingen? Ik zit namelijk een beetje in hetzelfde schuitje als de topicstarter...

Ik vind ze goed, alleen die TOM-brug stoort me wat, en het feit dat de bedrading van de jaguar aangepast is (en dat de tremplate dichter bij de brug staat dan de "vintage" exemplaren. Klinken goed, zijn solide gebouwd, maar echt gitaren voor de rocker.

Nils47
17 februari 2009, 11:03
"maar echt gitaren voor de rocker"

Vanwege de pickups toch? Iets hotter, maar toch nog Jazzmaster feel?

Mr.Fingers
17 februari 2009, 11:38
Vanwege elementen, maar ook vanwege de brug, en de trem die dichter bij de body staat (dus iets meer sustain, en iets minder die "zangerige" klank)

Dweezman
17 februari 2009, 12:49
Ow ow ow, wat mooi! En gewoon op MP he? Goeie catch!

fijne koffer dr bij!

FruscianteFan
17 februari 2009, 15:41
Ik vind ze goed, alleen die TOM-brug stoort me wat, en het feit dat de bedrading van de jaguar aangepast is (en dat de tremplate dichter bij de brug staat dan de "vintage" exemplaren. Klinken goed, zijn solide gebouwd, maar echt gitaren voor de rocker.Ik zie niet dat ze de bedrading hebben aangepast bij de Jaguar - althans niet bij de gewone single-coil versie. Gewoon het ritme-circuit met volume en tone, en het lead-circuit met volume, tone, een "2-Position Tone Switch" en een aan/uit knopje per element.

Nils47
20 februari 2009, 16:35
Zijn er eigenlijk forumleden met een classic player jaguar / jazzmaster?

FruscianteFan
20 februari 2009, 17:47
Die zijn er wel, ja.

tom123
27 februari 2009, 19:32
Ik heb mijn Jaguar nou al een weekje en hij bevalt me goed :D
Met het mensuurverschil heb ik geen last, behalve als je probeert te spelen zonder te kijken en je hebt net een strat of tele in je handen gehad.

aaronstonebeat
27 februari 2009, 23:16
Spelen zonder te kijken lijkt in zwang te raken in ons gebiedje.
Ik ben daar helemaal voor !!!

Riches
2 maart 2009, 11:08
Over een paar uurtjes weet ik of ik ook eigenaar word van een Jaguar, kan niet wachten!

Joey Handsome
2 maart 2009, 12:17
Goed zo, Jaguars zijn cool. :supercool:

Mr.Fingers
2 maart 2009, 17:01
Hey, mot jij ni weg zijn?

Joey Handsome
2 maart 2009, 17:12
Oh, helemaal vergeten ja. Wacht, dan laat ik ook nog even een berichtje bij je achter.

Ontopic:

Ik zat net nog even te pingelen op mijn Jag, maar merk dat ik op de 14e fret van mijn D snaar een dode fret begin te krijgen. Andere fretten zijn allemaal op posities waar ik het meest kom ook wat ingedeukt. Ik neem aan dat er geveild moet worden? Kan ik dit zelf met het juiste gereedschap zonder mijn hals te verpesten?

Jij hebt je hals op je Jazzmaster toch ook geshimt niet Fingers? Zou dit eventueel bij mij handig zijn omdat na de 12e fret de noten wat minder vol beginnen te klinken en wat meer plonkyplonky?

Mr.Fingers
2 maart 2009, 17:15
met een fijne wetsteen (voor beitels te scherpen) kun je je frets opnieuw glad maken. en shimmen heeft alleen maar nut om de brug hoger te kunnen zetten (en dus meer snaarspanning te hebben, en dus neerwaartse druk, wat meer sustain geeft). Ploinkyploinky gaan uw noten altijd klinken, das het karakter van de jag/jazz, door de brugconstructie, en dat extra stuk snaar erachter.

Joey Handsome
10 maart 2009, 20:59
Hoe kom ik aan zo'n wetsteen? Ik wil niet het verkeerde kopen.

Daarnaast heeft mijn volume knop van het lead circuit de geest gegeven. Ik moet er een nieuwe in zetten, maar ik weet niet welke waarde de pot heeft. Iemand?

aaronstonebeat
10 maart 2009, 21:26
Vlakken van frets gaat ook heel goed met een waterpas (want recht, liefst zo lang als of langer dan de toets) met fijn schuurpapier ertegenaan geplakt.

FruscianteFan
10 maart 2009, 22:22
Hoe kom ik aan zo'n wetsteen? Ik wil niet het verkeerde kopen.

Daarnaast heeft mijn volume knop van het lead circuit de geest gegeven. Ik moet er een nieuwe in zetten, maar ik weet niet welke waarde de pot heeft. Iemand?lead is 1 mega Ohm, ritme is 50 k.

en hier heb ik dat vandaan:
http://www.fenderjaguar.net/setup.htm

Joey Handsome
10 maart 2009, 23:17
Oké relaxt, ga ik die even bestellen.

Waar ik wel bang voor ben met die frets is dat ik het verneuk. Hoe groot is de kans dat dat gebeurd? Heb echt geen ervaring hiermee.

Jay75
12 maart 2009, 23:38
Absoluut de Jazzmaster, vorige week nog een Jaguar bespeeld en toch mis ik dan laag in het geluid. Qua looks maakt het op zich niet veel uit natuurlijk.

Maar toch is die van mij nu te koop, want in mijn huidige bandgeluid speel ik toch vaker op mijn telecaster, zoek je dus een AVRI Jazzmaster, laat maar even weten via PM.

j3r03n
14 maart 2009, 23:21
Als je echt surfmuziek wil gaan spelen: ---> De Jaguar!

Voor het zwaardere werk zijn de singlecoiltjes n beetje te iel. Zeker met de Japanse (die ik heb) laten ze nog wel wat te wensen over. Ik heb het opgelost met een Seymour-Duncan JB Junior (mini humbucker) in de brugpositie, zodat ik nog kan surfen met de neckpickup, maar je kunt dan natuurlijk ook voor de Jazzmaster kiezen.

@ Tom123: Laat je weten wat het geworden is?

humbucker
15 maart 2009, 00:07
@ Tom123: Laat je weten wat het geworden is?

kijk eens 28 posts terug ;)

j3r03n
15 maart 2009, 00:15
kijk eens 28 posts terug ;)

Oeps! Ik ben me dr eentje. Ik had die post toentertijd wel gezien, maar blijkbaar wilde ik nu in een vlaag van verstandsverbijstering nog eens weten wat het geworden is. Ik schaam me diep, want ik vind t altijd ontzettend irritant als mensen dat doen:dontgeti:

@ Tom123: Je had toch al n (ontzettend gave) Mustang o.i.d.?

FruscianteFan
15 maart 2009, 01:04
Als je echt surfmuziek wil gaan spelen: ---> De Jaguar!

Voor het zwaardere werk zijn de singlecoiltjes n beetje te iel. Zeker met de Japanse (die ik heb) laten ze nog wel wat te wensen over. Ik heb het opgelost met een Seymour-Duncan JB Junior (mini humbucker) in de brugpositie, zodat ik nog kan surfen met de neckpickup, maar je kunt dan natuurlijk ook voor de Jazzmaster kiezen.

@ Tom123: Laat je weten wat het geworden is?
Te iel zou ik het niet willen noemen. Strakke metal zul je er niet uit krijgen, maar ik kan een behoorlijk lompe sound krijgen met m'n Japanse Jag met standaard elementen.

Maar goed. Ik dacht dat alleen pickups voor Jaguar erin zouden passen, maar blijkbaar mogen het ook andere single coils zijn. Of heb je de gitaar ervoor moeten aanpassen?

j3r03n
15 maart 2009, 12:00
Te iel zou ik het niet willen noemen. Strakke metal zul je er niet uit krijgen, maar ik kan een behoorlijk lompe sound krijgen met m'n Japanse Jag met standaard elementen.

Maar goed. Ik dacht dat alleen pickups voor Jaguar erin zouden passen, maar blijkbaar mogen het ook andere single coils zijn. Of heb je de gitaar ervoor moeten aanpassen?

Ik heb t niet zelf gedaan, maar er is geen hakken en zagen aan te pas gekomen. Het is een humbucker in singlecoil formaat (eigenlijk voor strats), dus het paste wel.

http://www.fenderjaguar.net/images/gallery/fran/1.jpg http://i4.photobucket.com/albums/y132/fretburner/AmStdStrat_Duncans_Upload.jpg

Iel is mss niet het goede woord, maar je merkt dat ie adem te kort komt bij veel gain. Ook gaat t allemaal dan wat rommelig/slordig klinken. Plus de enorme dosis feedback die je met die Japanse elementen krijgt meegeleverd :dontgeti:

tom123
23 april 2009, 23:04
Hey ik wist niet dat jij ook een jaguar hebt,
Die dingen zijn echt te gek he ;)

soms irriteer ik me er wel een beetje aan maar ik hou toch weer van ze :P
'k bedoel, na het spelen van een andere gitaar lijkt de jaguar hals zo dun en smal. mja na een tijdje went dat wel, maar omdat die hals zo dun en smal is lijken je standaad halzen weer zo dik :P

Mja gewoon niet bij nadenken en spelen.

geert1976
23 april 2009, 23:36
tja je graag een mix van een strat, jag, tele en jazzmaster wilt hebben is dit de oplossing

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/IMG_0209.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/IMG_0202.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/IMG_0206.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/IMG_0208.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/IMG_0196.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/IMG_0195.jpg

Een Aupperlee Mockingbird, made in Ridderkerk

mini hum bij de brug is te splitten

Mitch
24 april 2009, 18:54
Cool idee, maar ik vind het uiteindelijke resultaat niet zo tof eerlijk gezegd. Plaats en hoek van de switch vind ik erg onlogisch en door de verschillende elementen is hij ongetwijfeld veelzijdig, maar het ziet er niet uit...

geert1976
25 april 2009, 00:05
tja heb meerdere malen op deze gitaar gespeeld en deze speelt super, heerlijke lage actie en supergeluid en veel diversiteit, stand van de schakelaars vind ik heel ok.

Aupperlee heeft deze gitaar gebouwd en bedacht om een redelijk all round gitaar te maken, met veel diversiteit, goedkoop is dit beestje niet denk ik.

ach smaken verschillen voor wat betreft model plaatsing schakelaars etc., heb wel eens op voor mij persoonlijk spuuglelijke gitaren gespeelt die qua spelen fantastisch geluid en bespeelbaarheid hadden en dat vind ik voor mij zelf wel het belangrijkste

Joey Handsome
25 april 2009, 11:50
Vind hem ook niet mooi, maar wat is er zo verkeerd aan de hoek van de switch? Gaat toch prima zo?

Mitch
25 april 2009, 14:19
Hij staat nu (bekeken vnuit de speler) links naar beneden en rechts omhoog en ik heb dat toch altijd liever precies andersom. Het is ook niet het belangrijkste, ik vind het alegaartje aan pickups het minst geslaagd eigenlijk.

Mijn eigen Jag is weer terug op honk, met een nieuwe slagplaat. Pearloid in plaats van effen wit. De pickups moeten nog wel een keer vervangen worden, ik heb het nog een keer geprobeerd maar met name de stacked Seymour Duncan bij de brug is echt een waardeloos flutding. Komt nog wel. Hier een recente pic met zijn achterneef.

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/100_6970.jpg

j3r03n
25 april 2009, 14:22
Ik vind m geslaagd!

De schakelaar zou ik idd liever ergens anders hebben, maar die kleur en slagplaat maken het toch wel af. Mooi bijeenraapsel van Fenders. En een humbucker (splitbaar) is ook altijd handig. Er had alleen een tele-nekelement in moeten zitten ;)

FruscianteFan
25 april 2009, 14:40
Die schakelaar zit daar juist goed zo, denk ik. Lekker onder handbereik, maar wel onder een zodanige hoek dat je hem niet de hele tijd in een verkeerde positie zet. Maar da's ongeveer het enige wat me cool lijkt aan die gitaar.

Mitch, jouw gitaren blijven prachtig.

geert1976
25 april 2009, 17:57
een coole look intersseert mij niet zoveel, het gaat erom wat de gitaar presteerd en een samenraapsel van elementen vind ik ook een jammerlijke uitspraak.

de elementen geven hem juist een diversiteit van geluid dat vind ik het belangrijkste, ooit eens goed gekeken naar de frankenstein van Van halen? JUIST! het gaat om het geluid en niet om de "looks" van de elementen.

als iemand hamert om de "coolheid" van een gitaar vraag ik mij af.. kijk je er naar of speel je er ook op?

cool interesseert mij helemaal niets, het gaat erom dat die lekker speelt en een goed geluid heeft welke je zoekt.

Van Halen heeft zijn frankenstein ook in elkaar gezet voor geluid en bespeelbaarheid, niet voor de looks

aaronstonebeat
25 april 2009, 18:08
een coole look intersseert mij niet zoveel, het gaat erom wat de gitaar presteerd en een samenraapsel van elementen vind ik ook een jammerlijke uitspraak.

de elementen geven hem juist een diversiteit van geluid dat vind ik het belangrijkste, ooit eens goed gekeken naar de frankenstein van Van halen? JUIST! het gaat om het geluid en niet om de "looks" van de elementen.

als iemand hamert om de "coolheid" van een gitaar vraag ik mij af.. kijk je er naar of speel je er ook op?

cool interesseert mij helemaal niets, het gaat erom dat die lekker speelt en een goed geluid heeft welke je zoekt.

Van Halen heeft zijn frankenstein ook in elkaar gezet voor geluid en bespeelbaarheid, niet voor de looks

Daar zit wel iets in vind ik. En er zijn er meer. In de jaren '30 speelde Les Paul op deze zelf omgebouwde 'log':

http://mixonline.com/Online_Extras_Main_Page/log.gif

De afneembare zijkanten zaten er slechts voor het uiterlijk. Met de centrale massieve balk van zo'n 10x10 cm loste hij zijn problemen met feedback (teveel) en sustain (te weinig) op.

FruscianteFan
25 april 2009, 18:11
een coole look intersseert mij niet zoveel, het gaat erom wat de gitaar presteerd en een samenraapsel van elementen vind ik ook een jammerlijke uitspraak.

de elementen geven hem juist een diversiteit van geluid dat vind ik het belangrijkste, ooit eens goed gekeken naar de frankenstein van Van halen? JUIST! het gaat om het geluid en niet om de "looks" van de elementen.
Wat ontzettend grappig dat je de gitaar van EvH aanhaalt, want speelt hij niet regelmatig op gitaren met maar één element?

Ik ben het verder helemaal met je eens dat looks niet het belangrijkste zijn aan een gitaar, maar een Lace Sensor, gewone SC in het midden en een humbucker zouden niet de combi opleveren waar ik naar zoek.

Mijn Jaguar heeft ongeveer dezelfde looks (in mijn ogen uiteraard mooier) en die sluit qua elementkeuze in ieder geval veel beter aan bij wat ik zoek.

tom123
25 april 2009, 19:56
Ik heb net mijn line 6 flextone 3 verkocht.
De vent die hem wou wilde de versterker natuurlijk uitproberen,
dus ik pak mun Fender jaguar.

Hij zij, speelt fantasitsh maar hij is wel NEP ! ! !
Ik gelijk half in coma......

'k vroeg hoe die dat zag.
Hij zij aan het opgeplakte fender jaguar logo.
ik zij ja dat hebben ze allemaal toch,, toch?
En het serie nummer klopte ook zei ik.
De kerel zij dat er veel gasten zijn die serie nummer's en plakplatjes opkopen,
en dat ze dat dan op een japaner (of andere zooi) plakken en schoeven.

Dus nu begin ik zelf te twijfelen.

j3r03n
25 april 2009, 20:03
Als je goed in het licht kijkt, zie je bij mijn Jaguar ook de randjes van de decal, maar ik twijfel geen seconde aan de echtheid. Of heb je hem in je onzekerheid je gitaar verpatst voor een paar tientjes? ;)

olaftheholy
25 april 2009, 20:17
Ik heb net mijn line 6 flextone 3 verkocht.
De vent die hem wou wilde de versterker natuurlijk uitproberen,
dus ik pak mun Fender jaguar.

Hij zij, speelt fantasitsh maar hij is wel NEP ! ! !
Ik gelijk half in coma......

'k vroeg hoe die dat zag.
Hij zij aan het opgeplakte fender jaguar logo.
ik zij ja dat hebben ze allemaal toch,, toch?
En het serie nummer klopte ook zei ik.
De kerel zij dat er veel gasten zijn die serie nummer's en plakplatjes opkopen,
en dat ze dat dan op een japaner (of andere zooi) plakken en schoeven.

Dus nu begin ik zelf te twijfelen.

Gewoon even contact met mr.fingers opnemen, hoogstwaarschijnlijk kan hij je d.m.v. wat foto's wel uit de brand helpen... (of er verder in afhankelijk van de identiteit van je gitaar)

veel succes, dit wensen we niemand toe!

Mr.Fingers
25 april 2009, 20:21
stuur eens wat foto's. Die American Vintage's hebben wel een zichtbaar logo met zichtbare rand (was vroeger exact hetzelfde). Stuur een foto van de potmeters, de tremoloconstructie (de plaat waar "fender" op staat en van de schakelaars, en ik weet het je te zeggen (maar aan de foto's te zien die je gepost had heb je een vrij zeldzame Fiesta Red Jaguar (zijn maar 1 jaar gemaakt))

Mitch
25 april 2009, 23:54
....als iemand hamert om de "coolheid" van een gitaar vraag ik mij af.. kijk je er naar of speel je er ook op?
....

Pfff, sorry hoor, ik hamer helemaal nergens op, ik gaf mijn mening. Ik haal niemand onderuit, maak de gitaar niet belachelijk, haal de bouwer niet door het slijk.... maar voor het gemak komt er dan wel de insinuatie dat ik alleen maar kijk en niet speel. Lekker makkelijk.
Als looks er nou echt niet toe doen, waarom staan hier dan 6 foto's van dezelfde gitaar en niet één foto en vijf soundclips?

vulvasonic
26 april 2009, 00:32
Sterker nog, in MIJN overwegingen om tot aanschaf van een gitaar over te gaan, BEGINT mijn speurtocht bij het uiterlijk van het ding. Zo gek lijkt me dat ook niet. Veel mensen kopen hun kleren ook op basis van de 'looks', wetende dat ze ook iets hadden kunnen kiezen dat waarschijnlijk veel comfortabeler zit.
En ja, er zijn mensen die gaan voor comfort boven uiterlijk.

Wat maakt het allemaal uit?
Zijn we er mindere mensen door?















Sorry, ik verveel me een weinig... :soinnocent:

aaronstonebeat
26 april 2009, 01:02
Sterker nog, in MIJN overwegingen om tot aanschaf van een gitaar over te gaan, BEGINT mijn speurtocht bij het uiterlijk van het ding. Zo gek lijkt me dat ook niet. Veel mensen kopen hun kleren ook op basis van de 'looks', wetende dat ze ook iets hadden kunnen kiezen dat waarschijnlijk veel comfortabeler zit.
En ja, er zijn mensen die gaan voor comfort boven uiterlijk.

Wat maakt het allemaal uit?
Zijn we er mindere mensen door?















Sorry, ik verveel me een weinig... :soinnocent:

Ieder zal z'n eigen beweegredenen hebben wat dat betreft. Ik denk dat 'n gitaar vooral cool wordt door wie er ooit op gespeeld heeft, en wat. Ik merk dat ik zelf steeds meer gecharmeerd raak van vormgeving die zoveel mogelijk door functionaliteit is ingegeven.

vulvasonic
26 april 2009, 01:37
Smaak is dan ook aan verandering onderhevig en modegevoelig.
Zo heb ik in de loop der jaren een voorkeur ontwikkeld voor gitaren die ik ooit juist heel lelijk vond. :)

geert1976
26 april 2009, 13:23
Pfff, sorry hoor, ik hamer helemaal nergens op, ik gaf mijn mening. Ik haal niemand onderuit, maak de gitaar niet belachelijk, haal de bouwer niet door het slijk.... maar voor het gemak komt er dan wel de insinuatie dat ik alleen maar kijk en niet speel. Lekker makkelijk.
Als looks er nou echt niet toe doen, waarom staan hier dan 6 foto's van dezelfde gitaar en niet één foto en vijf soundclips?

de quote van coolheid was niet tegen jou persoonlijk gericht hoor :makeup:
maar het valt mij zo vaak op dat mensen een gitaar geweldig vinden vanwege zijn coole looks, mij gat het toch echt om de bespeelbaarheid en het geluid

tom123
26 april 2009, 13:35
stuur eens wat foto's. Die American Vintage's hebben wel een zichtbaar logo met zichtbare rand (was vroeger exact hetzelfde). Stuur een foto van de potmeters, de tremoloconstructie (de plaat waar "fender" op staat en van de schakelaars, en ik weet het je te zeggen (maar aan de foto's te zien die je gepost had heb je een vrij zeldzame Fiesta Red Jaguar (zijn maar 1 jaar gemaakt))

"k hoop dat je er wat mee kan.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/04/26/1240743881-710.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1527641.html)

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/04/26/1240743881-731.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1527642.html)

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/04/26/1240743881-732.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1527643.html)

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/04/26/1240743881-733.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1527644.html)

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/04/26/1240743881-734.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1527645.html)

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/04/26/1240743881-745.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1527646.html)

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/04/26/1240743881-746.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1527647.html)

j3r03n
3 mei 2009, 23:10
En Mr. Fingers, wat is nu het oordeel? Zeg alsjeblieft dat ie echt is:dontgeti:

Mr.Fingers
3 mei 2009, 23:18
Even gekopieerd uit m'n PB-box (had al persoonlijk aan tom geantwoord...)


Geen reden tot paniek, die jaguar van jouw is 100% een American Vintage ReIssue:

- gat van de tremolopook (in de plaat) is volledig rond, op de japanse is die ovaalvormig

- CTS-potmeters met de juiste kleur clothwire (stofdraad), orange drop-capacitors,

- messing-aardeplaten in de cavity's

- Fender-spring Mute (komt alleen voor op AVRI's)

- Fiesta-Red kleur (is 1 à 2 jaar gemaakt in de AVRI-reeks, Japanners hebben dit niet (of Candy Apple Red, of Dakota Red (welke metallic resp. donkerder is)).

Als je de hiel bekijkt zul je normaal gezien merken dat bij een japanner daar het serienummer onder de laklaag gedrukt staat, omdat al te verwijderd te krijgen is heel moeilijk. Dat van dat "stickerlogo" is normaal, dat heeft iedere AVRI, is het nu een strat, tele, jazzmaster, jaguar, bas,... omdat dit in de jaren '60 ook zo gedaan werd.



Als je de hiel hebt (het stukje hout dat niet afgerond is, vlakbij de neckplate). Bij een japanner staat daar het serienummer gedrukt, in het hout, onder de laklaag (quasi onverwijderbaar). Bij een Amerikaan staat het serienummer (zeer waarschijnlijk beginnend met een V) op de neckplate zelf, en staat er op het hout niets. Als je ooit eens besluit de hals eraf te schroeven, zul je merken dat bij een Japanse jaguar er in de neckpocket & op de achterzijde van de hals (tussen de schroeven) een code à la JG62 of J62, JG66 of J66 staat, bij een USA is dit NOOIT het geval.

Fender Japan:
http://img74.imageshack.us/img74/5231/dsc01278yv5.jpg

Fender USA:
http://elderly.com/images/fmic/30N/FAV62JG-3SB_heel.jpg


Ik ben er 100% zeker van dat je een Amerikaanse hebt hoor, en nog een vrij zeldzame ook!

FruscianteFan
3 mei 2009, 23:25
Japanners hebben toch ook een andere vorm van body dan Amerikanen?

rijsberman
4 mei 2009, 01:25
Japanners hebben toch ook een andere vorm van body dan Amerikanen?

Ja, het haar is ook vaak anders, maar dat is bij gitaren een stuk minder duidelijk.

FruscianteFan
4 mei 2009, 10:49
Ja, het haar is ook vaak anders, maar dat is bij gitaren een stuk minder duidelijk.
Dit vat ik niet helemaal. Er zijn twee mensen die moeilijk lopen te doen over of een gitaar een Jap of USA is, terwijl het verschil in feite in één oogopslag te zien moet zijn.

j3r03n
4 mei 2009, 18:09
Dit vat ik niet helemaal. Er zijn twee mensen die moeilijk lopen te doen over of een gitaar een Jap of USA is, terwijl het verschil in feite in één oogopslag te zien moet zijn.

Dat was blijkbaar niet het geval?

Maar bedankt Mr. Fingers, kan ik ook weer rustig slapen:hippie:

rijsberman
5 mei 2009, 01:02
Dit vat ik niet helemaal. Er zijn twee mensen die moeilijk lopen te doen over of een gitaar een Jap of USA is, terwijl het verschil in feite in één oogopslag te zien moet zijn.

Mijn overbuurman is Amerikaan. Die is heel anders qua bodyvorm dan de gemiddelde jap. Corpulenter, vooral. En hij heeft krullen. En dat gaat voor veel Amerikanen op.



Tssss. Sommige mensen moet je ook alles uitleggen. :soinnocent:

j3r03n
5 mei 2009, 10:21
Mijn overbuurman is Amerikaan. Die is heel anders qua bodyvorm dan de gemiddelde jap. Corpulenter, vooral. En hij heeft krullen. En dat gaat voor veel Amerikanen op.
Tssss. Sommige mensen moet je ook alles uitleggen. :soinnocent:

Oooh, nu snap ik pas wat je bedoelt met de vorm van de body. Even wat foto's voor Mr. Fingers:

USA:
http://cache.gizmodo.com/assets/resources/2007/08/fat_kid.jpg

MiJ:
http://phillips.blogs.com/goc/images/japanese.jpg

MiM:
http://scrapetv.com/News/News%20Pages/Sports/images/man-with-sombrero-and-burro.jpeg