PDA

View Full Version : NAD: Orange rockerverb 100



LP_CL
2 februari 2009, 17:30
Super! Hij is eindelijk (na 4 weken) aangekomen. Hier volgen mijn eerste bevindingen:
- Clean kanaal: ongelooflijk. Woorden schieten tekort. Ik heb zelden een amp gehoord met een clean dat zo mooi is als dit. De twin reverb was imo toch nog een tikkeltje beter, maar deze amp hier laat vele fender tube amps achter zich op vlak van helderheid en warmte.
Dit kanaal heeft geen gain knop, dus kan je er geen crunch uithalen, tenzij je hem natuurlijk wat verder opendraait. Meteen geprobeerd, en ook meteen mijn riem wat strakker aangetrokken. Want mijn broek zakte vol overtuiging tot aan mijn enkels. Wat een tone, wat een punch, dit is gewoon pure rock en roll. Dit is DE tone. Alleen jammer dat hij zo hard gaat. Nu ja, ik heb deze amp niet gekocht voor het eerste kanaal open te draaien, maar voor een goed clean en een deftig rock kanaal.
- Dirty kanaal: 2de kanaal op deze amp. Erg goed, maar niet om van achterover te vallen. Wel aangenamer en bruikbaarder dan de peavey, maar dat mag ook wel voor die prijs. Klinkt erg donker, en gromt lekker. In tegenstelling tot de peavey lijkt deze amp nooit echt te smeken naar veel mids in de EQ. Het mag natuurlijk, en als je dit doet krijg je een ongelooflijk lekkere AC/DC sound.
Maar het hoeft totaal niet. Je kan ze zelfs behoorlijk gaan scoopen en toch prikt deze amp nog door de mix (heb met een ABY box op beide amps tegelijk gespeeld om dit uit te testen).
De EQ reageert wel wat raar als je geen interactieve EQ gewoon bent. Dit zorgt wel voor een zeer grote diversiteit aan verschillende 'tones'. Zo kan je er gemakkelijk een Led Zeppelin tone uithalen, maar ook AC/DC, Iron maiden, priest, metallica, testament, noem maar op.
Mijn finale oordeel over het dirty kanaal: erg goed, maar niet om van achterover te vallen. Zeer bruikbaar, verscheiden en degelijk qua klank, maar daar blijft het bij. Dit is een kanaal zonder veel tralala die gewoon erg goed doet wat je ervan vraagt.
- Reverb: niet goed. Sorry, maar dit is veel te gevoelig. Als ik hem op 1 zet is het al meer dan dat ik ooit zou gebruiken. Heeft iemand toevallig suggesties om dit op te lossen? Het is een buisgestuurde reverb (ECC81). Ook vind ik hem iets hal-achtig klinken. Het is een spring reverb, maar meer hall-ish dan pakweg de reverb op de fender twin reverb.
- FX-loop: zeer goed, zeer transparant. Ook buisgestuurd (ECC81).
- foto's:
http://i163.photobucket.com/albums/t318/mushroony/Orange1.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t318/mushroony/Orange2.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t318/mushroony/Orange3.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t318/mushroony/family_orange1.jpg

Lexvandoef
2 februari 2009, 17:36
Gefeliciteerd! leuk spul heb je zo staan!

Nielsje
2 februari 2009, 17:37
Top! gefeliciteerd! Mooi setje!

vinni
2 februari 2009, 17:55
Furry Nais!

Lijkt me ook nog wel wat zo'n RV.

Vinni

robzilla
2 februari 2009, 17:55
Mooi hoor, heb een tijdje geleden op een Orange Rockerverb 50 een gig gespeeld.. lekkere toon hoor! Toch maar een Bogner Shiva gekocht ;)

casper innosence
2 februari 2009, 19:36
Supervet! Die kast ook nieuw? Een V30 kast? Zeer fijne kast (zolang je m niet in je 1tje hoeft te tillen). :)

Veel plezier dr van!!

frankiiee
2 februari 2009, 19:48
wow mooi man, samen met die groene jackson is dat toch wel een set up om duimen en vingers bij af te likken :rockon:

the sure thing
2 februari 2009, 20:29
Heb je nou BBE gear in je 19" rackje zitten?

LP_CL
2 februari 2009, 20:31
Supervet! Die kast ook nieuw? Een V30 kast? Zeer fijne kast (zolang je m niet in je 1tje hoeft te tillen). :)

Veel plezier dr van!!
Die kast is idd ook nieuw, en dat hij zwaar is heb ik ondervonden. De kamer die je op de foto ziet is de zolder. Ik heb dat ding in men eentje tot op de bovenverdieping gekregen (aiai mijn rug), maar de trap naar de zolder was te smal om alleen te sleuren, dus heb ik maar beroep gedaan op de eerste beste vrijwilliger op msn om een handje toe te steken.


wow mooi man, samen met die groene jackson is dat toch wel een set up om duimen en vingers bij af te likken :rockon:

hehe, thx. Alle flashy kleurtjes bij elkaar: groen blauw oranje!

LP_CL
2 februari 2009, 21:40
Ja, lap.

Probleem 1 steekt zich de kop op.
Daarnet wilde ik nog wat spelen met mijn nieuw speelgoed. Ik zet hem mooi eerst een minuutje of 2 in standby.
Dan zet ik de versterker aan, en hoor een raar geluid: Een ruis dat niet constant is, alsof het in sluiers door de versterker komt. Het is net alsof je met een analoge radio naar posten zoekt. Na een tijdje (1 minuut, hooguit 2) verzwakt het geluid tot er niets meer dan ruis uitkomt.
Ik kijk naar mijn lampen: alles brand
Ik trek mijn gitaar uit de versterker: niets verandert
Ik controleer de speaker kabel: alles in orde.
Ik zet de versterker weer uit en switch van 230V naar 220V
Ik zet hem terug aan: zelfde resultaat.
Ik switch terug naar 230V en zet hem terug aan: plof, zekering nr 1 gesprongen.

Wat is er mis? Kapotte preamp buis?

The Lo Lands
3 februari 2009, 10:35
Ja, lap.

Probleem 1 steekt zich de kop op.
Daarnet wilde ik nog wat spelen met mijn nieuw speelgoed. Ik zet hem mooi eerst een minuutje of 2 in standby.
Dan zet ik de versterker aan, en hoor een raar geluid: Een ruis dat niet constant is, alsof het in sluiers door de versterker komt. Het is net alsof je met een analoge radio naar posten zoekt. Na een tijdje (1 minuut, hooguit 2) verzwakt het geluid tot er niets meer dan ruis uitkomt.
Ik kijk naar mijn lampen: alles brand
Ik trek mijn gitaar uit de versterker: niets verandert
Ik controleer de speaker kabel: alles in orde.
Ik zet de versterker weer uit en switch van 230V naar 220V
Ik zet hem terug aan: zelfde resultaat.
Ik switch terug naar 230V en zet hem terug aan: plof, zekering nr 1 gesprongen.

Wat is er mis? Kapotte preamp buis?

Klinkt mij bekend in de oren! Ik heb zelf de RV50H versie. De kraakjes/statisch achtigte noise heb ik zelf twee keer gehad (nieuw in het begin) en kan te maken hebben met dat er stof op de voetjes van de buizen zitten. Check even of je buizen er goed inzitten! Trek ze er anders even uit om ze er daarna meteen weer in te zetten. Bij mij is ook één keer de hoofdzekering gesprongen wat naar zeggen te maken kan hebben dat je te snel hebt doorgeschakeld van off naar standby en on positie. Dit leek mij toen onwaarschijnlijk maar na vervanging van de fuse is dit niet meer voorgekomen en de kraakjes heb ik ook niet meer gehad. Ik hoop dat dit bij jou versterker ook het geval is anders zou er een ander probleem kunnen zijn. Gelukkig heb je twee jaar fabrieksgarantie (schrale troost : ).

Verder op je eerdere vragen ben ikzelf verliefd op het overstuurde kanaal en vind ik het clean kanaal erg mooi maar soms wat lastig door de mix heen te laten prikken. De reverb is inderdaad erg gevoelig en geeft op lage settings al veel galm, verder vind ik de klank wel erg mooi. Een modificatie hierin is mij niet bekend. Kijk anders ook even op het Orange forum!

Gefeliciteerd met je nieuwe versterker en hopen dat je problemen snel opgelost zijn!!

bastiaanvanbeek
3 februari 2009, 10:45
het gaat natuurlijk om het geluid, maar wat zien die orange amps der toch mooi uit zeg, met name zon stack.

Levitation
3 februari 2009, 10:46
het gaat natuurlijk om het geluid, maar wat zien die orange amps der toch mooi uit zeg, met name zon stack.

Het geluid mag er ook wel wezen hoor ;)

En @ TS: Ik onderschat je kennis van gitaarversterkers niet, maar misschien heb je inderdaad te snel geschakeld van standby naar on?

Ik laat mijn Orange altijd 2 minuten opwarmen, zoals wordt aangeraden in de handleiding.

LP_CL
3 februari 2009, 12:16
Mja, ik ben soms wat ongeduldig in het omschakelen, maar meestal wacht ik toch wel een minuutje hoor.
Handleiding? Die heb ik er niet bij gekregen...
Ik vond het al behoorlijk raar. Nu ja, die dingen staan waarschijnlijk ook in PDF op het net. Even zoeken...

EDIT: yup, al gevonden

The Lo Lands
3 februari 2009, 12:31
Mja, ik ben soms wat ongeduldig in het omschakelen, maar meestal wacht ik toch wel een minuutje hoor.
Handleiding? Die heb ik er niet bij gekregen...
Ik vond het al behoorlijk raar. Nu ja, die dingen staan waarschijnlijk ook in PDF op het net. Even zoeken...

EDIT: yup, al gevonden Heb je nog steeds last van kraken/statische ruis als je de versterker aan zet? Dit duurde in mijn geval niet langer dan een halve minuut. De manual is verder niet heel erg gedetailleerd :dontgeti: