PDA

View Full Version : Harley Benton GA5 modificatie



larsje
2 februari 2009, 14:22
Hoi,

Ik ben met een modificatie bezig van een Harley Benton GA5 en doe de diverse mods die op Tube Town (http://www.tube-town.net/diy/tt-ga5/tt-ga5-01-en.html). Ik heb de mod I (extra toonregeling) al gedaan en mod III ook (nieuwe uitgangstrafo). Allebei werken ze prima.

Ik ben bezig met mod II (http://www.tube-town.net/diy/tt-ga5/tt-ga5-05-en.html). Dit is een mod waarbij er een extra buis geplaatst wordt. Nu ben ik geen techneut, maar kan op basis van basale kennis en het schema (http://www.tube-town.net/diy/tt-ga5/04-vj-schaltplan-mod-2.jpg) en een aantal foto's ver komen.

Nu heb ik een paar vragen waar ik niet uit kom. Heeft iemand met technische achtergrondkennis zin om er even naar te kijken?

Mijn vragen zijn:
- Er loopt een dikke zwarte draad onder de PCB door (Mod II foto's). Is dit de zgn. ground wire?
- Er lopen 2 blauwe draden onder het PCB. Ik heb het vermoeden dat deze de 'Heater voltage' regelen en gekoppeld zijn aan C12. Klopt dat?
- Als dat zo is, waar moet ik deze aan solderen? Ik zie er een op positie vijf van de buizenvoet uitkomen (is dit de plus komend van C12)? Waar gaat die andere heen en komt die van de - van C12?
- ik snap inmiddels waar ik alle weerstanden en caps aan moet solderen en waar ze vandaan komen (DPDT, etc.). Zijn er nog essentiele dingen die ik mis (met name rondom die heater voltage)?

Zou top zijn als iemand me kan en wil helpen met deze vragen.

Groeten,

Lars

T-jo
2 februari 2009, 15:23
Hoi,

Mijn vragen zijn:
- Er loopt een dikke zwarte draad onder de PCB door (Mod II foto's). Is dit de zgn. ground wire?
- Er lopen 2 blauwe draden onder het PCB. Ik heb het vermoeden dat deze de 'Heater voltage' regelen en gekoppeld zijn aan C12. Klopt dat?
- Als dat zo is, waar moet ik deze aan solderen? Ik zie er een op positie vijf van de buizenvoet uitkomen (is dit de plus komend van C12)? Waar gaat die andere heen en komt die van de - van C12?
- ik snap inmiddels waar ik alle weerstanden en caps aan moet solderen en waar ze vandaan komen (DPDT, etc.). Zijn er nog essentiele dingen die ik mis (met name rondom die heater voltage)?

Zou top zijn als iemand me kan en wil helpen met deze vragen.

Groeten,

Lars

Zover ik het kan zien

De zwarte draad moet iid. naar aarde
Heater draden aan pin 5 en 9 ( vanaf beide kanten c12,waarvan een aan aarde)

iWishmaster
2 februari 2009, 15:27
Ik ken de amp niet (van binnen), dus kan niet zeggen waar al die draden voor zijn, maar ik weet wel hoe het zit met de heaters denk ik.

Je buizen moeten verwarmt door de filamenten. In het type buis dat jij hebt, 12DW7 (*klik* (http://www.jj-electronic.sk/pdf/ECC%20832.pdf) voor datasheet), heeft (net als de meeste buizen die als preamp worden gebruikt in gitaarversterkers) 2 filamenten. Je kunt kiezen om deze 2 filamenten in serie aan te sluiten (spanning moet dan ongeveer 12,6V zijn), of parallel (spanning moet nogeveer 6,3V zijn). Pin 4, 5 en 9 van de buis zijn de aansluitingen voor de filamenten. Door de spanning bij de andere buizen te meten kun je erachter komen hoe dat bij de Blackheart ontworpen is.

Dan kun je ze daarna als volgt aansluiten:
Parallel: 4 en 5 aan elkaar solderen en de 2 draden die van C12 afkomen aan 4/5 en 9 solderen.
Serie: de 2 draden die van C12 afkomen aan 4 en 5 solderen: 9 niet aansluiten.
Plus en min maakt helemaal niks uit in geval, gewoon aansluiten zoals het het beste uitkomt.

larsje
2 februari 2009, 15:49
superbedankt voor de uitleg! en helder uitgelegd! Ik weet nu hoe ik ze moet solderen, echter mij is onduidelijk hoe ik de keuze bepaal tussen 12,6V en 6,3V.

Welke buis (de andere pre-amp buis of de eindbuis?) moet ik dan meten en hoe meet ik dat (ik heb hier een multimeter)....

en in beide gevallen maakt het dus niet uit, waar ik de plus en min aan verbindt?

grts lars

iWishmaster
2 februari 2009, 15:59
De preamp buis is 'de kleinste', een 12ax7. De poweramp buis is de grotere, een EL84.

Er is in jouw versterker door de fabrikant al gekozen voor 6,3V of 12,6V. Wanneer je met een multimeter de spanning (DC) tussen pinnetje 4 (of 5) en 9, meet en er staat ongeveer 6V is het parallel. Wanneer dit niet geval is, meet je tussen pinnetjes 4 en 5, daar staat dan (als het goed is) ongeveer 12V en is het serie. Dan weet je of je de nieuwe buis in serie of parallel aan moet sluiten.

Filamenten zijn in feite net gloeilampen: plus en min maakt dus helemaal niks uit. Ik zou even kijken bij de andere kleine buis hoe het daar zit en het gewoon hetzelfde doen bij deze: wel zo netjes.

Let wel op bij het meten! Zet de versterker (als dat kan) alleen op standbye (dat is de voorverwarmstand) en raak geen andere pinnetjes aan (niet zelf en niet met de meetpennen). Waarschijnlijk weet je dit al, maar ik waarschuw toch maar even: buizenversterkers werken met zeer hoge spanningen, die zelfs nog een tijdje 'blijven hangen' nadat je de stekker eruit hebt gehaald.

T-jo
2 februari 2009, 16:05
superbedankt voor de uitleg! en helder uitgelegd! Ik weet nu hoe ik ze moet solderen, echter mij is onduidelijk hoe ik de keuze bepaal tussen 12,6V en 6,3V.

Welke buis (de andere pre-amp buis of de eindbuis?) moet ik dan meten en hoe meet ik dat (ik heb hier een multimeter)....

en in beide gevallen maakt het dus niet uit, waar ik de plus en min aan verbindt?

grts lars
Op schema staat een 12ax7 buis , als het goed is komt er gewoon 6,3V van c12 , die kun je aansluiten op 5 (5 en 4 inderdaad aan elkaar solderen) en 9 hoe om maakt niet zoveel uit (is wisselspanning)
leuk projectje trouwens , wel alles goed isoleren wat in de lucht hangt

iWishmaster
2 februari 2009, 16:15
Op schema staat een 12ax7 buis , als het goed is komt er gewoon 6,3V van c12 , die kun je aansluiten op 5 (5 en 4 inderdaad aan elkaar solderen) en 9 hoe om maakt niet zoveel uit (is wisselspanning)
leuk projectje trouwens , wel alles goed isoleren wat in de lucht hangt

Het is geen wisselspanning, er zit een gelijkrichterbrug en een condensator, voor het aansluiten is dit echter niet relevant. De buis die er standaard in zit is een 12ax7, maar de nieuwe buis die met de mod toegevoegd wordt, is een 12dw7 (een enkele lowgain 12AU7 en een enkele highgain 12AX7 in 1 buis als ik me niet vergis).

Overigens werken de meeste versterkers met 6.3V en de filamenten in parallel, maar even meten en je weet het zeker.

larsje
2 februari 2009, 16:42
6,3 volt; parallel dus, ga verder met solderen. Nogmaals dank en ik laat weten of ie het doet.

Ja is zeker een leuk project. Je hebt voor rond de 200 euro een 8 watt top buizenversterker.

Harley kost 98 euro met speaker en 88 alleen voor de top. Alle 'slechte' onderdelen worden vervangen (mallory caps enzo), extra buisje, nieuwe speaker (jensen), toonregeling en je hebt een soort van 8 watt marshall plexi versterker....daarnaast staan er op allerlei forums nog allerlei aanpassingen die je ook kunt doorvoeren (het is dezelfde versterker als de epiphone junior).

grt. lars

T-jo
2 februari 2009, 16:55
Het is geen wisselspanning, er zit een gelijkrichterbrug en een condensator, voor het aansluiten is dit echter niet relevant. De buis die er standaard in zit is een 12ax7, maar de nieuwe buis die met de mod toegevoegd wordt, is een 12dw7 (een enkele lowgain 12AU7 en een enkele highgain 12AX7 in 1 buis als ik me niet vergis).

Overigens werken de meeste versterkers met 6.3V en de filamenten in parallel, maar even meten en je weet het zeker.

Oke, je hebt helemaal gelijk :)