PDA

View Full Version : Epiphone Les Paul Elementen



devrught
2 februari 2009, 12:40
Hallo,

ik heb een Epi Les Paul standard. Speelt heerlijk en goeie sound. Toch mis ik iets. Ik heb afgelopen week een keer op een Vintage Les Paul model gespeeld. Dat ding had een super output.

Kan iemand mij adviseren over eventuele andere elementen voor mijn LP? Ik zoek een wat scherper jankgeluid met meer output... Heb geen idee waar ik moet zoeken..

Help me out!

Gitaristje 18
2 februari 2009, 13:06
Ik zou zeggen:
Seymour Duncan SH4 in de brug en SH1 in de nek:satisfie:.
Ik weet niet precies wat voor stijl je speelt, maar bij mijn gitaar met de SH4 in de brug met distortion, kan ik heel goed de toon bepalen van mijn gitaarspel. Je kan gemakkelijk en lekkere schelle toon maken bij een aanslag of gewoon een rustige ronde toon. Je kan echt je geluid moduleren. Hij reageert dus goed op hoe je een snaar aanslaat.
Is dat wat je bedoelde?:satisfie:

Rinze
2 februari 2009, 13:10
Kijk eens bij GFS (http://store.guitarfetish.com/) of Rockfield (http://www.rockfieldpickups.com/), heel aardige elementen voor een niet al te hoge prijs. Hoewel Seymour Duncan en Dimarzio met de lage dollar ook niet meer zo heel duur zijn geloof ik. In de Vintage zitten elementen die ontwikkeld zijn door Trevor Wilkinson. Google eens op die man, misschien dat er ook losse elementen van hem in de verkoop zijn.

ReinB
2 februari 2009, 13:45
Ik heb van Seymore Duncan in de nek een 59'er en in de brug een Jef Beck ik ben er erg content mee. Ik speel rock in de stijl van Guns n' Roses

Orpheo
2 februari 2009, 14:27
punt 1: de JB staat NIET voor jeff beck, maar voor jazz blues.

punt 2: de JB voor een fel, strak punchy geluid? ideaal.

punt 3: de sh1, de '59 in de hals? daarmee limiteer je jezelf zo erg. doe er lekker de jazz in. veel accurater, smoother, strakker geluid met high gain, en net zo soepel als een pafje met medium gain of crunch. Ik vind de '59 zo 'stoffig' klinken. beetje muffig, alsof je tonepot half dicht is.

Gothra
2 februari 2009, 15:04
punt 1: de JB staat NIET voor jeff beck, maar voor jazz blues.

punt 2: de JB voor een fel, strak punchy geluid? ideaal.

punt 3: de sh1, de '59 in de hals? daarmee limiteer je jezelf zo erg. doe er lekker de jazz in. veel accurater, smoother, strakker geluid met high gain, en net zo soepel als een pafje met medium gain of crunch. Ik vind de '59 zo 'stoffig' klinken. beetje muffig, alsof je tonepot half dicht is.

Idd, ik heb deze ook in de neck, klinkt met dist wel stoffig ja, als is ie clean wel heerlijk warm

Gitaristje 18
2 februari 2009, 15:18
Voor de TS. De JB is hetzelfde als de SH4 en de '59 is hetzelfde als de SH1;)

Ik heb zelf de SH2 nog nooit gebrobeerd, maar ik vind de SH1 wel goed eigenlijk:satisfie:

barno
2 februari 2009, 15:24
Hallo,

ik heb een Epi Les Paul standard. Speelt heerlijk en goeie sound. Toch mis ik iets. Ik heb afgelopen week een keer op een Vintage Les Paul model gespeeld. Dat ding had een super output.

Kan iemand mij adviseren over eventuele andere elementen voor mijn LP? Ik zoek een wat scherper jankgeluid met meer output... Heb geen idee waar ik moet zoeken..

Help me out!

bedenk wel dat hogere output niet gelijk is aan beter geluid, het is meestal zelfs andersom.

Orpheo
2 februari 2009, 15:37
Idd, ik heb deze ook in de neck, klinkt met dist wel stoffig ja, als is ie clean wel heerlijk warm

juist, dus daarom de jazz. die is clean zo supertransparant. hij heet niet voor niets 'jazz'.

SloeGin
2 februari 2009, 18:22
Ik vind die JB in de brug TE schel klinken eigelijk

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=119235

ik ben dan ook op zoek naar iets anders ...

Orpheo
2 februari 2009, 18:27
Ik vind die JB in de brug TE schel klinken eigelijk

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=119235

ik ben dan ook op zoek naar iets anders ...

ik heb je al antwoord gegeven voor een snelle oplossing. als je niet wilt luisteren, jou keus.

en anders: rio grande BBQ.

Renin
2 februari 2009, 20:35
juist, dus daarom de jazz. die is clean zo supertransparant. hij heet niet voor niets 'jazz'.

Ik ben het hier gewoon zo serieus mee eens dat ik het nog maar een keer laat zien :)

JP074
2 februari 2009, 20:59
Ik heb van Seymore Duncan in de nek een 59'er en in de brug een Jef Beck ik ben er erg content mee. Ik speel rock in de stijl van Guns n' Roses

Je F F !!!!!!

Pepe
3 februari 2009, 17:41
punt 1: de JB staat NIET voor jeff beck, maar voor jazz blues.
.

Serieus?
Ik maar al die jaren denken dat het Joan Baez was...

turboblues
3 februari 2009, 21:57
punt 1: de JB staat NIET voor jeff beck, maar voor jazz blues.

http://www.seymourduncan.com/forum/showthread.php?t=63229&highlight=jb
...I designed the JB for several reasons...1st it was to give more output in the bridge position for players using thinner gauge strings when bending...The original P.A.F. Humbucker was designed to be used with heavy 12-13 gauge high E strings and wound G. Basically the Duncan Custom was designed to be used with 10-11 gauge High E strings...I wanted to get more output and keep the tone smooth while bending and not too harsh...almost like a steel guitar pickup that has a higher DC resistance when used near the bridge...The JB keeps the sustain, harmonics and fat full output without sounding too harsh. It works especially well when using volume swells and keeps the sustain while hitting harmonics. The 2nd reason was to give Jeff the output and tone when using a Marshall head that can be pretty clean when plugged directly in. 3rd, I wanted to make something special to give Jeff a distinctive sound that he used on "Cause We've Ended As Lovers" on the "Blow by Blow" Album produced by George Martin that also got Jeff Beck a Grammy.

Best regards,

Seymour W. Duncan

Blend
3 februari 2009, 22:36
punt 1: de JB staat NIET voor jeff beck, maar voor jazz blues.

punt 2: de JB voor een fel, strak punchy geluid? ideaal.

punt 3: de sh1, de '59 in de hals? daarmee limiteer je jezelf zo erg. doe er lekker de jazz in. veel accurater, smoother, strakker geluid met high gain, en net zo soepel als een pafje met medium gain of crunch. Ik vind de '59 zo 'stoffig' klinken. beetje muffig, alsof je tonepot half dicht is.

M'n complimenten Orpheo. Ik verbaas me erover dat je tenminste echt verstand van zaken hebt, en dat je een advies kan geven die je kan onderbouwen.

Sorry, moest gewoon gezegd worden. :satisfie:

En om ontopic te blijven: is een P90 in de neck positie niet iets voor je? Kan je alle kanten mee uit.

GFS zijn goede elementen, vooral die PAF-imitaties, die vond ik zelf erg lekker klinken in een Richwood Les Paul, die ik geprobeerd heb (is die Richwood wel te vergelijken met een Epi, vraag ik me nu af?).

Maar goed, succes met je zoektocht! Een paar topics naar beneden is er nog een topic over het vervangen van de Epi LP elementen, misschien heb je daar ook wat aan.

ReinB
3 februari 2009, 23:19
http://www.seymourduncan.com/forum/showthread.php?t=63229&highlight=jb
...I designed the JB for several reasons...1st it was to give more output in the bridge position for players using thinner gauge strings when bending...The original P.A.F. Humbucker was designed to be used with heavy 12-13 gauge high E strings and wound G. Basically the Duncan Custom was designed to be used with 10-11 gauge High E strings...I wanted to get more output and keep the tone smooth while bending and not too harsh...almost like a steel guitar pickup that has a higher DC resistance when used near the bridge...The JB keeps the sustain, harmonics and fat full output without sounding too harsh. It works especially well when using volume swells and keeps the sustain while hitting harmonics. The 2nd reason was to give Jeff the output and tone when using a Marshall head that can be pretty clean when plugged directly in. 3rd, I wanted to make something special to give Jeff a distinctive sound that he used on "Cause We've Ended As Lovers" on the "Blow by Blow" Album produced by George Martin that also got Jeff Beck a Grammy.

Best regards,

Seymour W. Duncan

dankjewel voor deze opheldering!

ReinB
3 februari 2009, 23:20
Je F F !!!!!!

je hebt helemaal gelijk, sorry about that.... :listen:

ReinB
3 februari 2009, 23:52
Ik heb van Seymore Duncan in de nek een 59'er en in de brug een Jef Beck ik ben er erg content mee. Ik speel rock in de stijl van Guns n' Roses

seymour duncan ipv seymore duncan dus........

Orpheo
4 februari 2009, 00:14
http://www.seymourduncan.com/forum/showthread.php?t=63229&highlight=jb
...I designed the JB for several reasons...1st it was to give more output in the bridge position for players using thinner gauge strings when bending...The original P.A.F. Humbucker was designed to be used with heavy 12-13 gauge high E strings and wound G. Basically the Duncan Custom was designed to be used with 10-11 gauge High E strings...I wanted to get more output and keep the tone smooth while bending and not too harsh...almost like a steel guitar pickup that has a higher DC resistance when used near the bridge...The JB keeps the sustain, harmonics and fat full output without sounding too harsh. It works especially well when using volume swells and keeps the sustain while hitting harmonics. The 2nd reason was to give Jeff the output and tone when using a Marshall head that can be pretty clean when plugged directly in. 3rd, I wanted to make something special to give Jeff a distinctive sound that he used on "Cause We've Ended As Lovers" on the "Blow by Blow" Album produced by George Martin that also got Jeff Beck a Grammy.

Best regards,

Seymour W. Duncan

dat verhaal ken ik ook. maar toch, hij staat er niet voor, niet voor jeff beck, omdat jeff beck andere deals had oid, en omdat SD geen signature pup wilde maken. dat Jeff beck een vinger in de pap had, ontken ik geenszins.

dat stukje tekst geeft alleen de oorsprong weer, meer niet. niet waar jb voor staat. het is zo voor de hand liggend, jeff beck, maar het klopt niet.

Orpheo
4 februari 2009, 00:21
M'n complimenten Orpheo. Ik verbaas me erover dat je tenminste echt verstand van zaken hebt, en dat je een advies kan geven die je kan onderbouwen.

Sorry, moest gewoon gezegd worden. :satisfie:

En om ontopic te blijven: is een P90 in de neck positie niet iets voor je? Kan je alle kanten mee uit.

GFS zijn goede elementen, vooral die PAF-imitaties, die vond ik zelf erg lekker klinken in een Richwood Les Paul, die ik geprobeerd heb (is die Richwood wel te vergelijken met een Epi, vraag ik me nu af?).

Maar goed, succes met je zoektocht! Een paar topics naar beneden is er nog een topic over het vervangen van de Epi LP elementen, misschien heb je daar ook wat aan.

ghehe, komt er van he... k heb zoveel elementen al getest en herontworpen, dan pik je wel eens wat op :P

de p90 vind ik te gek, maar niet icm humbucker. of p90/p90 of p90/minihumbucker. niet zozeer vanwege mismatch in tone, maar omdat een humbucker uitnodigt tot t spelen met veel/meer gain, en een p90 in die positie voor solo's met gain gewoon voor mij, onbruikbaar is. dus liever 2x humbucker, waarbij de brugpup brult, gilt en squeelt, de halspup supertransparant is, wel warm, maar nooit dichtgesmeerd klinkt.

de JB/jazz set vind ik bij tijd en wijlen echt TE GEK, hangt ook van de gitaar af; in de nieuwe, halfholle les pauls bijvoorbeeld, vind ik 'm briljant. maar ik heb problemen met feedback dan, omdat ie niet goed gewaxpot uit de fabriek komt. nja, niet goed naar MIJN standaard... ik kan 't beter, laat ik het zo zeggen. de JB word (te) vaak in een verkeerde gitaar gezet, en daarom komt ie vaak heel 'harsh' over. vaak is iets als de air norton, air zone, superdistortion beter op z'n plaats, maar in n LP is de JB eigenlijk altijd wel goed. maar omdat ie zoveel gebruikt wordt, raad ik vaak liever iets anders aan, hoewel de jb zo gemaakt is, dat ie jou spel heel goed doorgeeft (met een bias voor het hoog en midhoog), en dat ie niet teveel zijn karakter neerzet op jou geluid en spel.

over gfs: goeie elementen voor weinig, missen natuurlijk de diepgang van een SD pickup, maar live hoor je d'r niks van. Ik ben fan van de crunchy paf en de fat paf. de VEH pups nog nooit getest, ook niet van plan ;)

Leuk probeerseltje voor d eprijs van SD elementen: dean elementen, en de kent Armstrong motherbucker. die laatste, das een van mijn favo's. heremejezus, wat een output, wat een TONE. echt, TONE tone. maar goed, die is ook niet meer standaard bij mij natuurlijk :chicken: (kapjes, 1 magneet anders).

Pepe
4 februari 2009, 01:17
dat verhaal ken ik ook. maar toch, hij staat er niet voor, niet voor jeff beck, omdat jeff beck andere deals had oid, en omdat SD geen signature pup wilde maken. dat Jeff beck een vinger in de pap had, ontken ik geenszins.

dat stukje tekst geeft alleen de oorsprong weer, meer niet. niet waar jb voor staat. het is zo voor de hand liggend, jeff beck, maar het klopt niet.

Yep, dit is het laatste deel van Duncans verhaal over de Beck tele/gib:

Several years later I wanted to make the same pickups with the winding specs I used on Jeff's "Tele-Gib". I called the neck pickup JM-neck for John Milner whose one of Jeff's favorite characters in the movie "American Graffiti" but later changed to Jazz Model-neck so a player could better indentify with it for it's clean smooth tone. The bridge pickup became the JB because you can play Jazz and Blues with it. Thanks...Seymour W. Duncan

Teleholic
4 februari 2009, 02:02
M'n complimenten Orpheo. Ik verbaas me erover dat je tenminste echt verstand van zaken hebt, en dat je een advies kan geven die je kan onderbouwen. Sorry, moest gewoon gezegd worden.

Ook mijn complimenten; de meesten van ons zijn hebben na alle jaren van experimenteren met elementen nog niet eerder van de JB/Jazz combo gehoord :seriousf:

Solidkick
4 februari 2009, 06:11
Hoe is de SD SH-12 (George Lynch Screamin Demon) in de brug tov de JB?
Lijkt me een erg tof elementje voor het blazen van strakke hardrock/metal riffs.
De dichtgesmeerde sound van hoge output pups vindt ik echt niks.

Orpheo
4 februari 2009, 12:32
Hoe is de SD SH-12 (George Lynch Screamin Demon) in de brug tov de JB?
Lijkt me een erg tof elementje voor het blazen van strakke hardrock/metal riffs.
De dichtgesmeerde sound van hoge output pups vindt ik echt niks.

de naam klopt eigenlijk niet met de sound. nja, tis n bruut element, maar zeker niet zo hot als de JB eienlijk. dichtgesmeerd? zo wil ik de JB zeker niet noemen :seriousf: alles behalve. de superdistortion, die is dichtgesmeerd.

maar goed, de screamin demon is een soort-van paf on steroids. een oversized hotrodded paf. , veel meer vintage in karakter dan de naam suggereert. maar zeker wel goed voor rock en metal, maar imho minder geschikt daarvoor, en imho veel minder veelzijdig, dan de JB.

Gitaristje 18
4 februari 2009, 12:35
En als je een pickup wilt hebben die strakker en ruiger en agressiever is dan de JB, dan moet je de SH6 eens proberen. Zit in mijn Washburn x-40. Heeeeerlijk strak, agressieve, rauwe palm mutes en een lekkere brul:listen:

Orpheo
4 februari 2009, 12:40
En als je een pickup wilt hebben die strakker en ruiger en agressiever is dan de JB, dan moet je de SH6 eens proberen. Zit in mijn Washburn x-40. Heeeeerlijk strak, agressieve, rauwe palm mutes en een lekkere brul:listen:
en niet te vergeten: een minder 'piercing' hoog!!!! de SH6 is te gek.

maar de altnernative 8 is mijn favoriet. veel output, maar absoluut niet dichtgesmeerd. zeg maar, van jb sound met tonepot vol open, naar SH6 met tonepot in 't midden, tot superdistortion met tonepot dicht. brult als n gek, squeelt superlekker, stuwt heel goed. nou ja, tis een van mijn superfavo's.

Solidkick
4 februari 2009, 13:10
Ok mannen, ik zal jullie suggesties eens checken.
De opmerking over dichtgesmeerde high output pups sloeg overigens niet op de JB maar was om aan te geven waar ik niet van houd.

turboblues
4 februari 2009, 16:05
Nog een laatste opmerking over de JB (Orpheo) :
JB stond toch wel degelijk voor Jeff Beck (in het begin); was speciaal voor hem gemaakt maar omdat hij er later geen gebruik meer van maakte werd het officieel voluit "Jazzy Blues".
Typisch Seymour; hij deed het later nog eens met de EVH pickup (Evenly Voiced Harmonics) maar iedereen weet wel dat hij Edward Van Halen in het achterhoofd had..
En over de "Screamin' Demon" : inderdaad een slechte naam voor die pickup. Is maar medium output en veel te veel treble..Mijn ESP George Lynch sign begon maar goed te klinken toen ik deze pickup verving door ,jawel ..een JB!

Orpheo
4 februari 2009, 16:07
Nog een laatste opmerking over de JB (Orpheo) :
JB stond toch wel degelijk voor Jeff Beck (in het begin); was speciaal voor hem gemaakt maar omdat hij er later geen gebruik meer van maakte werd het officieel voluit "Jazzy Blues".
Typisch Seymour; hij deed het later nog eens met de EVH pickup (Evenly Voiced Harmonics) maar iedereen weet wel dat hij Edward Van Halen in het achterhoofd had..
En over de "Screamin' Demon" : inderdaad een slechte naam voor die pickup. Is maar medium output en veel te veel treble..Mijn ESP George Lynch sign begon maar goed te klinken toen ik deze pickup verving door ,jawel ..een JB!

das waar, maar goed, al met al dus slordige naamgeving.

de lil screamin demon is weer veel lekkerder dan de grote versie, raar maar waar...

Solidkick
4 februari 2009, 17:26
Even wat samples van de SD site naast elkaar gezet in Audition ter vergelijk.
Voor een scherpe slagsound lijkt die SH-12 me prima geschikt.
In cominatie met een "donker" klinkende LP hoor ik dat wel werken.
De TS heeft het immers over "scherper jankgeluid met meer output"

De SH-6 von'k ook nog mooi open klinken.
De SH-8 Is me te gecompressed.
Compressie laat ik liever aan m'n amp over :seriousf:

devrught
16 februari 2009, 14:11
Hier ben ik weer

Heb eens met GFS gemaild en 'Jay' heeft de FAT PAF's geadviseerd. ik heb ze besteld en ze zijn afgelopen weekend binnengekomen. Goeie service en snel! Had ze binnen een week. Dus dat viel me 100% mee.

http://store.guitarfetish.com/alfatpafbohu3.html

Had ook een set knoppen besteld maar die passen achteraf gezien niet zo mooi bij de gitaar. Dus als iemand interesse heeft. Voor een tientje zijn ze van jou:
:
http://store.guitarfetish.com/vigsgeschtog.html

Ik laat de Pickups deze week inbouwen. Ik zal jullie laten weten wat het resultaat is. Kijk er erg naar uit!

THNX for the advice!