PDA

View Full Version : Death Metal, mijn eerste CD opame



Han S
2 februari 2009, 10:53
Kijk (http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewProfile&friendID=371470762) nou eens wat ik vond, mijn allereerste CD opname, opgenomen in een piepklein studio'tje in het schuurtje achter mijn piepkleine huisje in Berkhout ergens in 1989.

Opgenomen met een oude Fostex B16 waarvan spoor 1 en 16 zover waren ingesleten dat ze niet meer waren af te regelen en met een klein mengtafeltje, een stuk of wat goedkope microfoons en een geleende MD441.

Ik vind dat zo grappig dat ik het even met jullie moet delen. Mijn zoon is de drummer.

Highway49
2 februari 2009, 11:03
Wat vet....ik moet ook zuinig gaan doen met mn eerste takes straks, ik merk dat dat leuk is voor later

Bloodline
2 februari 2009, 11:17
Old school death metal :D!
Tof man!

Hey Han, ik vraag me af hé..

Wat vind jij nou de aller, aller, allerbeste metal mix?

Han S
2 februari 2009, 11:24
De allerbeste metal mix? dat is een extreem moeilijke vraag en daar moet ik lang over nadenken. Ik weet wel dat heel veel metal gewoon slecht is gemaakt en gemixed. Ik heb deze metal met echt heel minimale middelen opgenomen en als ik het zo terughoor is het nog helemaal niet zo verkeerd.

Ik heb de tapes nog en ik heb de oude machine ook nog en als ik zin heb ga ik daar eens mee aan de gang. Delirium had heel groot kunnen worden, maar zij namen een dame/vriendinnetje in de band en dat moet je nooit doen.

Ik heb ook nog opnamen liggen van Pestilence op 24 sporen, ga ik ook eens induiken. Maar die beste metalmix, moet ik echt diep over nadenken.
Mag aan metal verwante muziek ook? zoals Tool en Deftones?

skabouter
2 februari 2009, 12:21
Haha, toffe opname, Han, klinkt lang niet slecht idd! vooral de drums vind ik wel lekker klinken.....

sja, en goeie metalmixen.....natuuurlijk erg smaak afhankelijk, en ook gear afhankelijk. Maar ik vind bands als Meshugga, Ion dissonance erg strakke sound hebben! Sommige bands worden ook gewoon overgeproduceerd, en dat mag van mij soms wel wat minder...........

Roman
2 februari 2009, 12:31
Wat een grafherrie ;)

Haha Hans, ik had al verwacht dat je "Tool" zou roepen. (en terecht).

guhlenn
2 februari 2009, 12:48
Ik vind het erg lekker klinken Han. Echt je allereerste opname? Tering.

Han S
2 februari 2009, 12:53
Ik had al wat demo's opgenomen en een paar singletjes. Met Delirium maakt ik een demo cassette (Amputation) op een zaterdagmiddag en die ging de hele wereld over. Ze tekenden een platencontract bij Semaphore en ik moest het opnemen, het was dus mijn eerste echte album opname en als ik het zo terughoor en bedenk met welke middelen het werd gedaan blijf ik lachen. Dit is 20 jaar geleden.

F*R*E*A*K
2 februari 2009, 14:46
Wow, vet Han!
De drums klinken echt super!

JelmerOnGuitar
2 februari 2009, 14:49
Jeetje han, voor een eerste mix echt niet verkeerd..

Christ, die grunt!! Die is diep man, jezus..

JelmerOnGuitar
2 februari 2009, 14:50
Wat vind jij nou de aller, aller, allerbeste metal mix?

Textures - Silhouettes
Messugah - obZen
The Haunted - rEVOLVEr

En raad eens op wiens advies ik ál die albums gehad heb?:D

Han S
2 februari 2009, 15:20
Ik had tussen 1990 en 1996 ook een hele berg metalbands en dat ging verminderd door tot na 2000. Ze kwamen overal vandaan, uit Amerika, Italië, België, Hongarije en heel veel Nederlandse bands.

Ik begrijp niet waarom dat langzaam stopte en waarom er zoveel metalbands naar bepaalde studio's gaan, want ik hoor geen opwindende producties als ik zo arrogant mag zijn. En ik heb nog altijd die twee inch tapemachine en de grote analoge tafel en dat kan moddervet.

Niks mis met een goede vette en gore metalband.

Noctiis
2 februari 2009, 15:22
In dat geval, Han, mag ik je eens PM'en over (de prijs van) het opnemen van een metalband? :)

Liquid_Metal
2 februari 2009, 15:28
In dat geval, Han, mag ik je eens PM'en over (de prijs van) het opnemen van een metalband? :)

Haha daar was ik ook wel ns benieuwd naar. Het lijkt erop dat mijn band eindelijk weer een drummer heeft (na een maand of 4), dus dan willen we weer serieus aan de bak. Eerst flink optreden en dan het serieuzere werk. Een studio induiken gaat er zeker komen, dus ik ben ook benieuwd hoe goed ik moet zijn ingespeeld/voorkennis moet hebben/etc.

guhlenn
2 februari 2009, 15:36
Textures - Silhouettes


Die Jochem is ERG goed. Groot fan van zijn werk, ook live klinkt het als een tiet, euh tet. ;)

Geoffrey
2 februari 2009, 15:37
Wow.. dit is zeker niet slecht!!!!
Old-school metal doet het hem voor mij nog steeds!

Breng je dit toevallig niet uit?
Ik wil hier wel een dubbeltje van..

Han S
2 februari 2009, 15:47
Die CD is uitgebracht door Semaphore in 1990 en is nu min of meer een collectors item.

Wat de prijzen van studio's betreft: ik zeg altijd, als een studio de helft goedkoper is, maar er drie keer zo lang over doet, ben je 50% duurder uit.

En dan hebben we het nog niet over het geluid wat je krijgt. Als je informatie wilt over een bepaalde studio dan doe je dat via email.

Geoffrey
2 februari 2009, 15:50
Die CD is uitgebracht door Semaphore in 1990 en is nu min of meer een collectors item.


En er kan zo via jou niets verkregen worden..?

Thoom42
2 februari 2009, 16:37
Split Second Sound, van Jochem en Bouke heeft ook de plaat van See My Solution gemixt. Klinkt ook werelds! Die gasten zijn gewoon zo goed!

JelmerOnGuitar
2 februari 2009, 18:10
Split Second Sound, van Jochem en Bouke heeft ook de plaat van See My Solution gemixt. Klinkt ook werelds! Die gasten zijn gewoon zo goed!

Klopt idd, ze zijn van de zeer hoge plank!! Het album "Tide of the Fallen" van "Escadron" (met Bloodline!!) is ook door hen afgemixed, ultiem dikke trashmetal sound.. Die lui gaan het hard maken..

En dan hebben we het nog niet eens over de muziek die ze schrijven met Textures, das pas buitenaards vet.. Nu weet ik niet wie van de band de meeste shit schrijft, ik vind het geniaal..

Han S
2 februari 2009, 19:15
Split Second Sound, bedoel je dit (http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=100024896)?

skanky
2 februari 2009, 19:17
yep, dat zijn ze. Vind je het niks?

Han S
2 februari 2009, 19:19
Dat heb ik toch niet gezegd? Ik vind het wel goed, maar ik kan de computer wel horen. :D

skanky
2 februari 2009, 19:21
achja, maar daar zal je toch altijd over blijven zeuren......

Han S
2 februari 2009, 19:40
Ik heb altijd problemen met producties waar beat detective en sound replacer op zijn te horen. Het is op zich wel bruut, maar je krijgt een soort uniform geheel en ik ben bang dat je niet meer het eigene van een band terughoort. Je kunt namelijk met de computer iedereen strak laten klinken, maar ik vind het juist helemaal te gek als een band van zichzelf buitengewoon bruut en strak is. Ik kan onwijs bruut, snel en strak drummen en maak ook nog eens de meest bizarre fills en breaks, allemaal met de computer. Maar op een podium bak ik er dan weer niks van snappie?

skanky
2 februari 2009, 19:46
Dat zal bij sommige bands vast wel zo zijn, maar die drummer van textures is gewoon zo strak en goed en bruut.
Maar Han, jij bent nog van de oude stempel. Daar is niks mis mee hoor, helemaal niet. Maar dit is gewoon de manier van produceren tegenwoordig. Het is niet slechter of nepperij, maar het is gewoon een andere proces.
Ik vind het juist goed dat er meerdere manieren zijn. Op de computer is er idd veel meer mogelijk, en als er bands zijn die dat willen moeten ze dat doen. Bij sommige stijlen werkt dat gewoon heel goed. Bands die alles in een keer op willen nemen komen bij studio's zoals die van jou terecht.

Han S
2 februari 2009, 19:53
Ja, geen misverstanden hoor, die mannen zijn goed bezig. Ik zie dat ze een nieuwe studio bouwen, dat is moedig in deze tijd en ik gun ze veel geluk en voorspoed. Als je bij mij komt opnemen moet je echt kunnen spelen, met tape valt er weinig te tweaken, maar het klinkt dan wel weer anders.

Met een computer kun je wel heel erg veel, maar je moet uitkijken dat je niet te ver doorschiet.

JelmerOnGuitar
2 februari 2009, 20:11
Jah ik snap het ook, ik hoor "de computer" er ook wel in.. Maar is dit zeg maar het verschil tussen analoog en digitaal afmixen? (kheb weinig verstand van mixen maar hoor hier en daar wel termen vliegen) Een mooi voorbeeld van een metalband die meer richting Han's manier van mixen mixt vind ik The Spirit That Guides Us: http://www.myspace.com/thespiritthatguidesus

Han, wat vind je daar van?

Ik denk dat ik een moderne mix momenteel het vetst vind klinken (maroon 5 etc..), maar als ik luister naar "The Roots" en dat soort muziek, vind ik toch die "oudere, rauwere" sounds heel vet.. Het hangt gewoon van het hele sfeertje en totaalplaatje af hoe een album moet klinken..

Luke-wannabe
2 februari 2009, 20:19
Ik vind die drums vrij vreemd op elkaar afgestemd. Die snare klinkt echt bruut lomp en bot, en dan zit er zo'n cohones-loze kickdrum bij.
Zang is trouwens echt irritant. Ik hou wel van screams, maar dit is me te opgefokt..

Han S
2 februari 2009, 20:25
Ja, dat is wel meer mijn ding, maar dan moet het wel breder en dieper en ook transparanter. Ik wil een band laten klinken als de band en als een band heel krakkemikkig is, kun je met de computer heel veel opknappen. Dat is een andere aanpak en op zich heb ik daar geen problemen mee. Het is natuurlijk wel zo dat ze het op een podium dan niet kunnen waarmaken, maar dat is dan weer een ander probleem.

Ik ga idd voor sfeer en ik wil dat een band zijn maximale nivo haalt ion de studio. Daarvoor moeten ze op hun gemak zijn en zich goed voelen.

Maar de manier zoals het met Split Second gaat is ook zeer bruut, maar het is wel een totaal andere manier van werken en met jazz en blues zal dat niet het beoogde resultaat geven, dat hangt af van onbewuste, maar geplande ongelijkheden en dat kan de computer dan weer niet. En als ik Pierre van der Linden in de studio heb dan wil ik geen beat detective snappie?

Je moet alles in zijn waarde laten en een appel gaat nooit naar banaan smaken.

Luke-wannabe
2 februari 2009, 20:34
Heb jij Pierre wel eens opgenomen? Super drummer is dat!

skanky
2 februari 2009, 20:35
.

Maar de manier zoals het met Split Second gaat is ook zeer bruut, maar het is wel een totaal andere manier van werken en met jazz en blues zal dat niet het beoogde resultaat geven, dat hangt af van onbewuste, maar geplande ongelijkheden en dat kan de computer dan weer niet. En als ik Pierre van der Linden in de studio heb dan wil ik geen beat detective snappie?

Je moet alles in zijn waarde laten en een appel gaat nooit naar banaan smaken.

Dat is precies wat ik bedoelde, die mensen zullen ook nooit voor zo'n studio kiezen.
Ik zit volgende week in de studio van dEUS met een bevriend bandje. Ik neem daar wel op in Protools, maar daar zal ik ook niks strak gaan trekken. Ze wilen een hele natuurlijke sound met veel ruimte. Het liefst had ik het allemaal analoog gedaan, maar dat is helaas niet mogelijk. Maar het wordt wel opgenomen met Universal Audio en Tonelux preamps en 1176's, LA2A's en Distressors dus ik hoef gelukkig niet alles met plugins te doen.

JelmerOnGuitar
2 februari 2009, 21:43
Ik ga idd voor sfeer en ik wil dat een band zijn maximale nivo haalt ion de studio. Daarvoor moeten ze op hun gemak zijn en zich goed voelen.

Maar de manier zoals het met Split Second gaat is ook zeer bruut, maar het is wel een totaal andere manier van werken en met jazz en blues zal dat niet het beoogde resultaat geven, dat hangt af van onbewuste, maar geplande ongelijkheden en dat kan de computer dan weer niet. En als ik Pierre van der Linden in de studio heb dan wil ik geen beat detective snappie?

Je moet alles in zijn waarde laten en een appel gaat nooit naar banaan smaken.

Ik sluit me volledig bij je aan:D

gorgasm
2 februari 2009, 21:48
die dubbele bas is super:d
toffe opname han.

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewProfile&friendID=177431581
Wat denk je hiervan Han?
5 en 6 zijn wel van n andere cd

Han S
2 februari 2009, 23:08
die dubbele bas is super:d
toffe opname han.

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewProfile&friendID=177431581
Wat denk je hiervan Han?
5 en 6 zijn wel van n andere cd


Bruut!

Mijn opname was zoals ik in de opening zei mijn eerste CD opname, ergens in 1989 en ik had minimale middelen. Toch bedankt voor het compliment, als ik het nu moest doen ging het een stuk beter klinken.

Han S
2 februari 2009, 23:09
Heb jij Pierre wel eens opgenomen? Super drummer is dat!

Ik heb een keer met Pierre een paar dagen opgenomen, heel coole gast.

Han S
2 februari 2009, 23:14
Dat is precies wat ik bedoelde, die mensen zullen ook nooit voor zo'n studio kiezen.
Ik zit volgende week in de studio van dEUS met een bevriend bandje. Ik neem daar wel op in Protools, maar daar zal ik ook niks strak gaan trekken. Ze wilen een hele natuurlijke sound met veel ruimte. Het liefst had ik het allemaal analoog gedaan, maar dat is helaas niet mogelijk. Maar het wordt wel opgenomen met Universal Audio en Tonelux preamps en 1176's, LA2A's en Distressors dus ik hoef gelukkig niet alles met plugins te doen.

Je kunt het ook bij mij doen als je nog eens een klus hebt. En je raakt de kern, sommige acts zullen nooit voor een hi tech computer gebaseerde studio kiezen.

Zo word ik net gebeld om een sessie te doen met een Amerikaan, die miljoenen platen heeft verkocht en die wil per sé opnemen op de manier zoals dat 50 jaar geleden gewoon was. Op de manier waarop Take Five en Kind of Blue werd opgenomen en zo ga ik dat ook doen. Ik heb er zin an! Vrijdag Danny Lademacher.

Bloodline
3 februari 2009, 10:18
De allerbeste metal mix? dat is een extreem moeilijke vraag en daar moet ik lang over nadenken. Ik weet wel dat heel veel metal gewoon slecht is gemaakt en gemixed. Ik heb deze metal met echt heel minimale middelen opgenomen en als ik het zo terughoor is het nog helemaal niet zo verkeerd.

Ik heb de tapes nog en ik heb de oude machine ook nog en als ik zin heb ga ik daar eens mee aan de gang. Delirium had heel groot kunnen worden, maar zij namen een dame/vriendinnetje in de band en dat moet je nooit doen.

Ik heb ook nog opnamen liggen van Pestilence op 24 sporen, ga ik ook eens induiken. Maar die beste metalmix, moet ik echt diep over nadenken.
Mag aan metal verwante muziek ook? zoals Tool en Deftones?

HAN S!......zei je nou Pestilence ?!?!? Heb jij 24 sporen opnames van PESTILENCE !?!
Geniaal! Die band maakt dit jaar een comback van hier tot tokyo.
Van welke plaat heb je opnames Han ? Als Spheres zeg val ik flauw!

Tja Tool en Deftones grenzen aan de rock metal kant.
Maar als jij een metal mix slecht vindt, gaat het dan puur om de harde clipping loudness war volume of spelen er voor jou ook andere zaken ?

Het is uiteraard moeilijk om via een lage bitrate een mix te oordelen maar een beeld erbij krijgen kan wel.

Kijk Han, dit vindt ik lekker klinkende moderne metal producties:

http://www.myspace.com/textures (het nummer awake bijvoorbeeld)
Een hele unieke, originele, dikke, vette gitaar tone.
Een lekkere snare, ik hoor hier een goede balans van gitaren, zang, drums, synths, bass.
Favoriete mix aller tijden.

http://www.myspace.com/thehaunted
Moronic Colossus: Een redelijke "vintage" mix voor de metal wereld. Ze hebben in de studio ook een redelijk vintage achtige drumkit gebruikt. Ook een redelijk droge mix.

All against All: zit op nr 2 van mij favoriete mixes aller tijden. Snare klapt lekker, harde 5150 gitaar tone.

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewProfile&friendID=113568664
Hier ben ik redelijk nieuwsgierig naar wat je er van vindt.
Een mix als dit staat voor de "Zweedse death metal". Een redelijk "zeurige" gitaar tone, dit is een revolutionaire metal productie anno 1996.

http://www.myspace.com/opeth
Porcelain heart.

Ja Han het is een grote post, maar ik ben erg benieuwd wat jij er van vindt!

En ik ben benieuwd naar die Pestilence, wat je daar in je bezit hebt!

Bloodline
3 februari 2009, 10:28
Textures - Silhouettes
Messugah - obZen
The Haunted - rEVOLVEr

En raad eens op wiens advies ik ál die albums gehad heb?:D

Mendaah :D! obZen.....oei wat een mix!


Ik had tussen 1990 en 1996 ook een hele berg metalbands en dat ging verminderd door tot na 2000. Ze kwamen overal vandaan, uit Amerika, Italië, België, Hongarije en heel veel Nederlandse bands.

Ik begrijp niet waarom dat langzaam stopte en waarom er zoveel metalbands naar bepaalde studio's gaan, want ik hoor geen opwindende producties als ik zo arrogant mag zijn. En ik heb nog altijd die twee inch tapemachine en de grote analoge tafel en dat kan moddervet.

Niks mis met een goede vette en gore metalband.

De "jongere" metal generatie is nu in volle glorie. Zulke bands houden van helderheid, dikke gitaartone, vette kicks etc.

Voorbeeldje van zulke bands, je zult de muziek afschuwelijk vinden denk ik maar het gaat hierbij even puur op de productie.

http://www.myspace.com/suicidesilence
http://www.myspace.com/unearth
http://www.myspace.com/rrunited
http://profile.myspace.com/trivium



ps, over die nieuwe pestilence: http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewProfile&friendID=402821294 !
Staat ook een nummer van de nieuwe plaat op.

Han S
3 februari 2009, 12:37
Ik vind Textures wel het beste, wat ik wil is breedte en diepte en vooral detail in een mix. Maar het belangrijkste is dat ik de sound van de band hoor en niet het stempel van de computer.

Van Pestilence heb ik id de Spheres demo's opgenomen en ik vond ze veel beter op dreef dan wat ik op de CD hoor, klinkt ook een beetje dun op die CD. De studio was een keus van hun toenmalige manager en die koos voor een palingsound studio.

Bloodline
3 februari 2009, 13:12
Ik vind Textures wel het beste, wat ik wil is breedte en diepte en vooral detail in een mix. Maar het belangrijkste is dat ik de sound van de band hoor en niet het stempel van de computer.

Van Pestilence heb ik id de Spheres demo's opgenomen en ik vond ze veel beter op dreef dan wat ik op de CD hoor, klinkt ook een beetje dun op die CD. De studio was een keus van hun toenmalige manager en die koos voor een palingsound studio.

Zou je eventueel wat van die demo kunnen posten als je tijd hebt ?

Vraagje: Als je het eerst op tape opneemt, en vervolgens naar de pc brengt. Krijg je dan hetzelfde als je het direct met de pc zou opnemen of krijg je het daadwerkelijke tape geluid in een digitaal formaat ? Of anders gezegd: gaat het tape geluid verloren.

Dan ben ik nog benieuwd wat je van de mix vindt van mijn band Han. Jochem Jacobs (van textures en split second sound) heeft hem gemixed.

Ik ben er zelf niet 100% tevreden over eerlijk gezegd, de plaat/mix ademt niet echt krijg ik het gevoel.

Hier een myspace linkje: www.myspace.com/escadronmetal

Han S
3 februari 2009, 14:24
Zou je eventueel wat van die demo kunnen posten als je tijd hebt ?

Vraagje: Als je het eerst op tape opneemt, en vervolgens naar de pc brengt. Krijg je dan hetzelfde als je het direct met de pc zou opnemen of krijg je het daadwerkelijke tape geluid in een digitaal formaat ? Of anders gezegd: gaat het tape geluid verloren.

Dan ben ik nog benieuwd wat je van de mix vindt van mijn band Han. Jochem Jacobs (van textures en split second sound) heeft hem gemixed.

Ik ben er zelf niet 100% tevreden over eerlijk gezegd, de plaat/mix ademt niet echt krijg ik het gevoel.

Hier een myspace linkje: www.myspace.com/escadronmetal (http://www.myspace.com/escadronmetal)

Van een demo kan ik niets posten, dat zou de band niet zo gezellig vinden lijkt me.

Tape, dat is een hele discussie. We hebben het niet over een consumer bandrecordertje maar over professionele machines die toen ze nieuw waren tussen de honderd en tweehonderdduizend euro zouden hebben gekost nu. Een aandrukrol voor een 2 inch Studer machine kost 800 dollar en een koppenblok 20.000 als het even tegen zit. En daar zit een tape op die ook veel dikker is dan wat de consumenten gebruiken of gebruikten en bovendien loopt zo'n machine 38 en 76 cm/sec. Dan moet hij goed in orde zijn en perfect zijn afgeregeld en pas dan kun je het voordeel van een tapemachine ervaren. De kop isruim 5 cm breed, staat exact 90 graden en hij bestaat in feite uit 24 kleine electromagneetjes. De tape loopt langs een spleetje in die magneetjes van een paar micron.

Als je nou een stuk muziek opneemt op alle 24 sporen tegelijk, dan schrijft hij ahw die muziek weg als patroontjes in de oxidelaag van die tape. Dat zal niet meer verschuiven en elke keer als die tape weer langs die kop komt zullen die 24 signalen tov elkaar niet zijn verschoven, ze komen dus in het tijdsdomein exact op dezelfde manier tov elkaar langs die kop en er zullen geen minimale tijdsverschillen optreden, wat leidt tot een geluid waar geen faseprobleempjes in zitten. Een tape heeft altijd veel breedte en diepte in het geluid, plus de bandcompressie die je kunt sturen door harder of zachter op te nemen en die heel apart is.

Het is dus duur, een 2"tape kost 200 euro ex BTW en duurt op hi speed 16 minuten. Maar het geluid is anders dan digitaal, ik zeg niet per sé beter, want dat maak je zelf uit.

Als je dat digitaliseert zul je de bandcompressie nog wel hebben, maar in mijn beleving is de ruimte altijd voor een deel verdwenen en het typische analoge zijdezachte hoog wordt wat harder en ruwer.

Wat jouw mix betreft: is wel hard en bruut, maar ik ben het met je eens, het mist wat sfeer.

onze_jef
3 februari 2009, 16:08
Han, kan je die tracks op je Myspace eens als downloadable aanvinken, dan kan ik ze op wat anders dan men crappy PC speakers beluisteren...


Over goeie metalsound in het algemeen... als ik aan opnames denk met een eigen sound dan denk ik onmiddellijk aan Entombed of (oudere) Converge.

guhlenn
3 februari 2009, 17:59
Ik mis de opmerking over de computer een beetje. Ik hoor hem niet, al zal die vast een grote rol gespeeld hebben. Live is het net zo strak hoor, als je dat bedoelt, die gasten spelen waarschijnlijk ook live met click. Zo'n brute metal op die manier laten ademen vind ik persoonlijk een prestatie van formaat.

Han S
3 februari 2009, 19:25
Ik mis de opmerking over de computer een beetje. Ik hoor hem niet, al zal die vast een grote rol gespeeld hebben. Live is het net zo strak hoor, als je dat bedoelt, die gasten spelen waarschijnlijk ook live met click. Zo'n brute metal op die manier laten ademen vind ik persoonlijk een prestatie van formaat.

Het is wat moeilijk te horen en je moet er ook aan gewend zijn. Een strakke band is op een andere manier strak dan ProTools met beat detective. Strak is in dit verband net zoiets als groove, feel en swing, het voelt gewoon anders en het leeft meer.

Neem een klassieke pianist die een stuk van Chopin speelt. Soerjadi zal anders voelen dan Waayenberg of Horowitz, allemaal mensenwerk, andere tempi, andere aanpak en ander touche. Een computer kan tien keer zo snel als genoemde pianisten, maar zal nooit als een pianist klinken.

Metal kan onwijs strak gespeeld worden, maar je zult altijd de factor mens blijven horen als je goed oplet. Als het tot op de duizendste seconde is strakgetrokken door een computer is het leven weg.

Edit: Glenn, ik kom net op gearslutz in een discussie over de ICON en daar reageert Mixerman (Eric Serafin) :
Hey, don't bring ME into this fight, 'cause I'd be arguing over how big a boat the thing could anchor.

I believe you're responding to "mixerguy," who should most definitely not to be confused with me, thank you very much.

Enjoy,

Mixerman

Speeddemon
3 februari 2009, 21:34
Edit: Glenn, ik kom net op gearslutz in een discussie over de ICON en daar reageert Mixerman (Eric Serafin) :

Jij hebt lef z'n naam te onthullen! :seriousf:

(ik ben nog van de "ouwe" stempel, toen z'n diaries begonnen en iedereen koortsachtig op zoek was naar z'n ware identiteit).

Han, ik heb geen 2" Studer, maar wel een prachtig ogende Philips N4522; 2 track 1/4", en kan ook 38cm/s opnemen.
De rest doe ik vooralsnog met een Yamaha AW2400, totdat ik de ruimte heb voor een flinke analoge tafel (had een jaar geleden bijna een A&H GS3000 voor 2200 euro gekocht, de 32-kanaals versie met meterbrug...maar ja, geen ruimte... :confused: )

Han S
3 februari 2009, 21:57
Ik kom sinds 2001 op die forums en ik weet zelfs de voornaam van Fletcher. Alleen zijn moeder mag hem bij de voornaam noemen, zelfs zijn vrouw spreekt hem aan met Fletcher.

guhlenn
4 februari 2009, 08:05
Ik gebruik geen beat detective autotune en dat soort dingen, al plaats ik wle eens een fout getimede slag op de juiste plek, maar meer dan een paar keer doe ik dat echt niet, dan word ik sjagerijnig. JE moet iets gewoon kunnen spelen. MAar ik bedoel dus te zeggen dat ik het dus ook niet herken. De discussie over tape is inmiddels over he? Het klinkt beter maar is on-praktisch. Stiekum was iedereen het daar al altijd over eens, volgens mij...

De ICON heb ik veel kritiek op gehoord, maar ik zou hem wel willen hoor, alleen al voor de grote hoeveelheid ledjes ;).

Mr Orange
8 februari 2009, 22:35
vet !
ik heb die delirium cd nog liggen en draai nog af en toe wel
lekkere ranzige oude deathmetal met een saus celtic frost.

:rockon: