PDA

View Full Version : Kabels van control-room naar oefenruimte



Highway49
2 februari 2009, 10:38
Dag allemaal...weer een rare vraag van mij natuurlijk.

Voordat we de binnenste doos in onze oefenruimte gaan bouwen, wil ik graag weten of ik niks over het hoofd zie. Ik moet namelijk kabels gaan leggen voor het opnemen, tussen de oefenruimte en de controlekamer. Het leek mij handig om die alvast te leggen, voordat alles potdicht zit. Ik had zelf het volgende in m'n hoofd:

Multikabel/snake van 8 XLR (m'n audio interface heeft 8 mic ingangen dus meer zal ik er niet nodig hebben) En ik neem aan dat een DI (voor de bas) ook met XLR werkt naar de interface toe?

Dan dacht ik eraan om 2 Jack kabels te leggen met aan de oefenruimte-kant een female plug (zo'n jack-verlengkabel eigenlijk dus) om in ieder geval 2 koptelefoons in te kunnen pluggen vanuit daar.

Wat zie ik volgens jullie nog over het hoofd? Dit moet eigenlijk in 1x goed namelijk...

Han S
2 februari 2009, 10:57
Doe er maar gewoon veel meer, je kunt dan altijd later nog uitbreiden en reken ook op lijnen van de controlroom terug naar de opnameruimte voor monitoring.

Highway49
2 februari 2009, 11:00
Lijkt me inderdaad verstandig Han, maar ook meer XLR dan? Aangezien ik meer toch niet kan gebruiken...

En betreft monitoring, dat gebeurd toch binnen de control room zelf? Van mn interface naar m'n speakers...

Ik kan wel meer kabels leggen voor koptelefoons als je dat bedoelt...en mochten er kabels sneuvelen

Han S
2 februari 2009, 11:06
Je moet even kijken of je een reststukje kabel kan kopen en je kunt er beter 10 teveel hebben dan 1 tekort. Er moeten lijnen terug naar de opnameruimte voor de koptelefoonversterker en het is ook makkelijk als je met een gitaar in de CR kan inpluggen en in de opnameruimte dan in de wand een gitaarkabel kan inpluggen die naar de versterker gaat. Je kunt dan in de CR met een gitaar spelen en hoeft niet met versterkers te sjouwen. En als je dat met twee gitaristen tegelijk wilt kunnen doen heb je er dus twee nodig.

Het zou zonde zijn als je nog eens naar 16 inputs gaat en je er achter komt dat je te weinig lijntjes hebt. Vaak hebben de kabelaars restjes multikabel liggen van een paar meter. Ga gerust voor 24 of 32 paren, je kunt er nooit teveel hebben.

Solidkick
2 februari 2009, 11:51
Het hangt er natuurlijk helemaal van af hoe profi je de zaak wilt op zetten maar wij hebben het als volgt opgelost:
Tussen de opnameruimte en de regieruimte een gat gemaakt waarin precies een stuk afvoerpijp van PVC past. Hier de multimultikabels doorheen getrokken en daarna opgevuld met glaswol.
Wanneer er behoefte is aan meer lijntjes verwijder ik het glaswol, trek een nieuwe kabel en vul het gat daarna weer op.
Het "lekt" een klein beetje maar in onze opzet is dat verwaarloosbaar.