PDA

View Full Version : Hoi ik ben Ange1a !



Ange1a
2 februari 2009, 10:18
Ik ben een beginner in de gitarenwereld.

Wilde al jarenlang gitaar spelen maar is er nooit van gekomen.
Met mijn verjaardag zou mijn zus snaren in haar gitaar zetten die ik vervolgens mocht lenen om te kijken of ik het wat vond.
Naar mijn grote anthousiasme heb ik haar gitaar toen kado gekregen.:dance:
(Haar handen zijn te klein waardoor ze er niets mee kon).

Het is een amuse.Sinsdien ben ik dagenlijks aan het oefenen met het bijgeleverde boek en gaat het al redenlijk.:noob::p

Moet nog veel leren maar daarom ben ik hier.Heb al heel wat vragen duss,
hoop hier de antwoorden te vinden bij jullie ervaren gitaarspelers. ;)

DUS voor ALLEMAAL, TOT SNEL !:cooler:

Muzieknono
2 februari 2009, 10:20
Welkom Angela, leuk dat je er zo'n plezier aan beleefd, voor vragen ben je hier op de goede plaats, ik heb er ook al veel geleerd.
Mvgr. Dirk Jan :B

wietse
2 februari 2009, 10:28
welkom angela, wel 1 advies gebruik geen gekleurde letters.
dit komt namelijk de leesbaarheid niet ten goede voor iedereen, iemand die wat kleurenblind is die kan moeite hebben om het te lezen.

Ange1a
2 februari 2009, 10:31
Dank je wel Wietse en Muzieknono !

wietse
2 februari 2009, 10:37
Dank je wel Wietse en Muzieknono !

je hoeft niet te schreeuwen!!

voor als je niet bekend bent met forums, caps lock aan en dikke letters wordt als schreeuwen beschouwd.

Ange1a
2 februari 2009, 11:30
Hmmmm,:confused:Weer wat geleerd :) !

Even iets anders....mijn zus heeft op die gitaar snaren gezet,
waarvan 3 stalen en 3 nylon.Nu lees ik op het i'net dat je op een
klassieke gitaar (wat dit moet zijn) nooit stalen snaren mag zetten
i.v.m. kromtrekken van de hals.

Zijn er nog meer staal-achtige snaren en kan ik me vergissen,:???:
heeft zij het vermoedelijk (als onervarene) fout gedaan,
of is dit hele verhaal onzin ?

Weet ff niet waar ik dit moet postten en kon geen eerdere discussie's
vinden dus vandaar hier ff deze vraag.Zou toch zonde zijn als mijn gitaar
stuk zou gaan door onervarendheid.

Wiellem
2 februari 2009, 12:03
Welkom :)

Weetje zeker dat het drie stalen snaren zijn misschien lijkt dit maar zo? Ik neem aan dat ze gewoon een compleet setje snaren gekocht heeft en niet twee setjes gecombineerd toch?

Ange1a
2 februari 2009, 12:40
Dank je wel,

Ik neem inderdaad ook aan dat ze een compleet setje snaren gekocht heeft.
Kan me niet anders voorstellen, ze heeft ze er ook voor het eerst opgezet maar helaas het doosje er niet bijgedaan.

Ze zien eruit als ijzerdraad dat heel strak in en om elkaar heen is gedraaid.
Heb geprobeerd om een plaatje van stalen snaren te vinden, maar helaas kon ik het niet vinden.De eerste 3 snaren zien eruit als visdraad en lijken me ind. nylon.

Maar nogmaals.Voor mijn verjaardag had ik nog nooit een gitaar aangeraakt,
dus ben zeer onervaren.Wilde alleen hier ff chekken dat het goed is gegaan
omdat ik hem niet gemollesteerd wil hebben door een onwetendheid.

Wiellem
2 februari 2009, 12:43
http://edge.dealsdirect.net/pictures/week149/classicbluemid2.jpg

Dit is nylon de wat meer wittere snaren bij de dikkere, deze zijn ook omwonden net als bij ijzeren snaren.

Dus zijn de dikkere snaren bronskleurig of meer witkleurig?

beruk
2 februari 2009, 12:49
De drie onderste snaren van een klassieke gitaar hebben een nylon kern en zijn met reepjes metaal omwonden:hier een filmpje over de verschillende soorten snaren:http://www.expertvillage.com/video/121154_guitar-anatomy-strings.htm
Alhier veel info over dit soort dingen véél leesplezier!

Ange1a
2 februari 2009, 12:54
Ze zijn meer wittig.Heb een hele geschikte foto ervan gemaakt,
weet alleen niet hoe ik hem hier neer kan plaatsen !

beruk
2 februari 2009, 13:04
Dan zullen het wel silver plated snaren zijn:http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/Strings/Strings/StringsViews/nylonwound.jpg
Hier het hele artikel:
http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/Strings/Strings/strings01.html

Ange1a
2 februari 2009, 16:25
De snaren lijken er sprekend op, alleen kan ik geen nylon of iets anders in het midden ontdekken.

In ig.Iedereeen bedankt voor het meedenken en de gestuurde linkjes !
Ik kan er volgens mij vanuit gaan dat het geen stalen snaren zijn omdat die er op foto heel anders uitzagen.

DUS, BEN OPGELUCHT !

Anyway, thanx en tot laterzz !

Ange1a
15 februari 2009, 17:54
Even een beginnersvraagje, kon er zosnel geen topic van vinden en wil er ook geen voor starten dus doe het maar ffkes hier.....

Als ik in een liedje bv van een d naar een c moet springen leg ikzelf altijd de snaar eerst stil omdat het anders niet klinkt.Nu heb ik net de g leren spelen en ontdek hetzelfe probleem bij de g.

Kan iemand mij vertelen of dat gebruikelijk is om eerst de snaar stil te leggen i.v.m. de klank die ik dus niet mooi vind van de d en c door elkaar bv ???

Thanx Ange1a.:noob:

ps: Iemand toevallig een idee waar ik een goed beginners-boek kan kopen voor een leuke prijs.Liefst tweedehands ???

Alberto
15 februari 2009, 19:11
In principe moet de noot doorklinken tot je de volgende noot speelt zodat het vloeiend in elkaar over loopt. Als je eerst de snaar afdempt en dan de volgende noot speelt klinkt het nogal kort en gebroken, staccato zoals ze dat noemen. Zo klinkt het bij jou neem ik aan? Niet afdempen maar je vinger laten staan totdat je de volgende noot speelt.

Ange1a
15 februari 2009, 19:18
Dus ik moet gewoon de d spelen en rechtdaaraan de c en die 2 horen dan door elkaar te klinken......zou het aan mij liggen dat het niet klinkt ?:dontgeti:
Vast wel, anyway thanx ;)

beruk
15 februari 2009, 21:01
Dat ligt niet aan jou. Ga je van bijvoorbeeld van d vierde snaar (open) naar c vijfde snaar (fret drie) klinkt dat niet lekker. d vijfde (fret vijf) snaar naar c vijfde snaar is dan een mooiere oplossing, heb je die dissonant niet.

Ange1a
19 februari 2009, 11:08
Dank je wel Beruk,

Ik was er al haast van overtuigd dat het ook anders moest kunnen.
Is er soms een schema hoe en waar je weke noten kan pakken ?
Zodat ik dit sort vragen niet telkens hier hoef te stellen ?

Ondertussen ben ik hard aan het oefenen/oefenen/oefenen tot ik er scheel van zie haha :cooler::noob:.Mijn boek uit 1986 heb ik weggedaan omdat er niet veel meer van klopte.Doe nu een online curus en maak veel oefen uren.

Dusse op naar de top ;):cooler::crazyhappy:

GROET ANGE1A !

beruk
19 februari 2009, 11:26
Goed bezig! Vingerzetting (dat is waar je volgens mij een probleem mee hebt) wordt wel eens aangegeven bij bladmuziek. Bij tabulatuur is dat wat eenvoudiger want daar wordt aangegeven welke volgorde je welke fret moet indrukken (probleem met tabulatuur is dat je daar weer geen goede tijdsindicatie hebt). Maar vingerzetting is ook een gedeelte zelf uitzoeken. Toonladders oefenen kan helpen in het makkelijker maken van het vinden van de juiste volgorde, het wordt er dan als het ware ingeslepen.

Pais
20 februari 2009, 09:34
Mijn boek uit 1986 heb ik weggedaan omdat er niet veel meer van klopte.Doe nu een online curus en maak veel oefen uren.


Boeken uit '86 kloppen gewoon hoor :dontgeti: De gitaar is sinds ~1900 amper veranderd en ook 20 jaar terug waren er héél goede gitaristen ! ;)

Tho
20 februari 2009, 23:51
Boeken uit '86 kloppen gewoon hoor :dontgeti: De gitaar is sinds ~1900 amper veranderd en ook 20 jaar terug waren er héél goede gitaristen ! ;)

wist je dan niet iedereen in 1986 vals speelde, dus ook de boeken vals schreef? :dontgeti:

VHsologitarist
21 februari 2009, 12:25
Hey Angela,

Het geval over dat het soms niet klinkt als de snaren doorklinken;
Als beginnende gitarist wil je natuurlijk eerst alle 'basis' akkoorden op de eerste positie leren spelen. Eerste positie houdt in dat er geen barrée (wijsvinger platgelegd) hoeft worden gespeeld maar dat alles gespeeld wordt bij het begin van de hals waar de halskop als 1e fret wordt gezien en je dus een akkoord speelt met 'open snaren' (dat niet elke snaar een vakje ingedrukt hoeft t worden). Waarom het niet klinkt bij jou heeft te maken met deze doorklinkende 'open snaren'. Wanneer je een Amajeur/mineur speelt (met grondtoon A) en daarna Dmajeur/mineur (met grondtoon D) speel je de D akkoord met de nog van het A akkoord klinkende A. Wanneer zoiets voorkomt in deze positie is het de kunst niet alle snaren stil te leggen maar wanneer je de D bijvoorbeeld speelt, je de A probeert te dempen. In een later stadium, wanneer je deze basis akkoorden op de eerste positie goed kunt pakken, kun je leren barrée akkoorden te pakken, die het mogelijk maakt dezelfde akkoorden en nog meer verder op de hals te pakken.
http://www.chordbook.com/guitarchords.php (hier staan de basis akkoorden uitgelegd).

Geval stalen gitaarsnaren:
De term 'stalen gitaarsnaren' is een volksterm. Hiermee wordt alleen gekeken vanuit de drie onderste snaren, die bij jou dus van nylon/carbon zijn. Wanneer zij van staal zijn (bijvoorbeeld western gitaren) moet je deze niet op een klassieke gitaar leggen, omdat de spanning dan hoger is en je hals niet alleen krom kan trekken maar ook blijvende schade aan de rest van de gitaar aan kan richten. Je hoeft je dus geen zorgen te maken, je hebt een goed setje op je gitaar zitten. De bovenste 3 (bas)snaren zijn altijd met nikkel/zilver omwonden.


Succes

rickert
22 februari 2009, 02:14
tettennnnnn1111

beruk
22 februari 2009, 11:33
ladderzattt!!!!:soinnocent:

rickert
22 februari 2009, 12:25
Zo dat was ik wel inderdaad:D

Ange1a
22 februari 2009, 13:02
Dank jullie wel voor alle hulp en op/aanmerkingen.
Ik blijf oefenen en streef ernaar alles snel te begrijpen :p

Ik zit erover te denken om een goed boek te kopen omdat via internet toch ook niet alles is.....wat denken jullie van deze als startersboek ???

http://www.speelgitaar.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=11&products_id=2018

BVD ANGELA !
:noob:

Pais
22 februari 2009, 16:09
Prima methode, maar wel een beetje taai.

Ik heb hem ooit kado gekregen maar nooit wat mee gedaan. Als je hem wilt kopen, moet je me even een PBtje sturen. Bij mij kost hij de helft ;)