PDA

View Full Version : Wat is dit voor een gitaar ?



Hilltree
2 februari 2009, 09:54
oi,
Een vraagje van mijn kant.

Een hele tijd geleden heb ik voor erg weinig deze gitaar kunnen kopen.
In redelijk goede staat, en alles doet het nog goed.
Doorgaande hals.
Maar, ik weet er eigenlijk weinig van [type/merk/jaar enz]
Er staat nergens een merknaam of type op.
Zelfs geen serie nummer.
Het enige wat duidelijk is ,is op de stem mechanieken met het bekende s erop ;)

Dus de vraag..wie weet meer ?

http://www.groenewoudnet.nl/axe.jpg

wietse
2 februari 2009, 10:33
een arirang

http://www.wietsesguitars.nl/pagina51.html

scheelt me weer typen :D

Hilltree
2 februari 2009, 10:36
Dank !!! :D

Jailbird
2 februari 2009, 17:24
Wat een prachtige gitaar!
zijn deze nog te koop ?

zeiler
2 februari 2009, 17:29
jah, ziet er leuk uit!!!

doet me denken aan iemand die pas een dergerlijk model van Epiphone hier plaatste ;)!

topper!

Robdop
2 februari 2009, 17:33
leuk gitaartje, hij lijkt wel veel op de ibanez GAX hea;)
vind alleen de headstock niets:seriousf:

(>',')>
2 februari 2009, 17:36
Heeft inderdaad iets weg van een epiphone genesis

Bram+
2 februari 2009, 17:49
leuk gitaartje, hij lijkt wel veel op de ibanez GAX hea;)
vind alleen de headstock niets:seriousf:
Het (G)AX model is wel iets nieuwer dan deze gitaar. Zit inderdaad wel een broodplank van een headstock op.

Robdop
2 februari 2009, 17:57
haha ja i know, maar ik zag de overeenkomst.
ik vind btw die hals mooi vintage eruitzien(y)

Nobler
3 februari 2009, 11:58
De overeenkomst is dat de kans heel groot is dat de Arirang's net als de toenmalige Epiphoons uit de Matsumoku-fabriek in Japan komen. Het is in ieder geval die stijl, dus als het daar niet vandaan komt er op zijn minst op geinspireerd.

Grappig eigenlijk dat dat nog niet wordt onderkend, maar dit is echt een heel eigen gitaar stijl, duidelijk te onderscheiden van de Fender-achtigen en de Gibson-achtigen.

wietse
3 februari 2009, 12:44
De overeenkomst is dat de kans heel groot is dat de Arirang's net als de toenmalige Epiphoons uit de Matsumoku-fabriek in Japan komen.

NEEEEE!!!

sorry maar dat is dus niet waar (zoals al in vele vorige arirang topics is besproken), het kan van alles zijn maar geen matsumoku, ibanez etc, die hebben halzen die hanteerbaar zijn met kleine handen.
dit zijn boomstammen waar zelfs de dikste les paul hals nog bij in het niet valt.
koreaans is het meest waarschijnlijk, ook omdat arirang de naam is van een heel populair koreaans volkslied.
ik heb trouwens ook nog een andere arirang, dat is een kawai achtige plank zonder de woorden made in japan op de neckplate.
en je kan er donder op zeggen dat die uit korea weg komt.

en die stijl was eind 70er, begin 80er jaren erg populair dankzij alembic.

Hilltree
3 februari 2009, 16:01
Ik heb dus begrepen dat die begin jaren 80 gemaakt is ?
Sustain is wel lekker lang , en speelt ook goed.
Dikke hals vind ik wel meevallen, het is natuurlijk geen supersnelle dunne ;)
Mischien dat er in hals ook verschillende diktes zijn ?

wietse
3 februari 2009, 16:14
dat is ongeveer de tijd dat hippiesandwich gitaren populair waren.
er zijn 2 diktes hals, de 24 frets uitvoeringen hebben een dikkere hals dan de 22 frets modellen.
de hals is wel dik maar niet onplezierig dik vind ik, heeft verder wel een prettig profiel.
een buurman van me is helemaal verliefd op m'n blonde arirang, zalige bluesgitaar vindt hij het, maar shredden zal je alleen maar lukken met kolenschoppen als handen.

Bram+
3 februari 2009, 16:49
NEEEEE!!!

sorry maar dat is dus niet waar (zoals al in vele vorige arirang topics is besproken), het kan van alles zijn maar geen matsumoku, ibanez etc, die hebben halzen die hanteerbaar zijn met kleine handen.
dit zijn boomstammen waar zelfs de dikste les paul hals nog bij in het niet valt.
koreaans is het meest waarschijnlijk, ook omdat arirang de naam is van een heel populair koreaans volkslied.
ik heb trouwens ook nog een andere arirang, dat is een kawai achtige plank zonder de woorden made in japan op de neckplate.
en je kan er donder op zeggen dat die uit korea weg komt.

en die stijl was eind 70er, begin 80er jaren erg populair dankzij alembic.
Met Ibanez hebben ze denk ik ook weinig te maken. Ik kan me vergissen (vintage Ibanez is niet mijn 'specialiteit'), maar in de kopietijd van Ibanez hebben ze volgens mij geen neck-thru modellen geproduceerd en tegen de tijd dat ze dat wel deden (1977 Artist Custom 2700, 1978 Musician) verkochten ze die alleen nog maar onder eigen merknaam met eigen headstockvorm.

Die Arirangs lijken inderdaad wel op de 2700 (en die vorm komt dus ook terug bij de (G)AX-modellen):
http://www.break-even.org/ibzscans/1977art/art77-6.jpg