PDA

View Full Version : Printjes maken met een CNC-frees



MattellicA
1 februari 2009, 23:29
Na enkele PCB's geëtst te hebben, heb ik er al ferm genoeg van eigenlijk... Geknoei met etsmiddel en toestanden (en het feit dat we nogal progressief willen zijn:D). Oplossing: printjes maken met een CNC-freesbankje. Blijkbaar is het goed te doen om zoiets zelf te maken (mits de nodige investering). Nu de vraag: heeft er iemand hier ervaring mee? Voordelen? Nadelen?

Voordeel is iig dat ik er mijn behuizingen mee kan graveren :listen:

Alvast bedankt!

Nielsje
1 februari 2009, 23:58
Oplossing: printjes maken met een CNC-freesbankje. Blijkbaar is het goed te doen om zoiets zelf te maken (mits de nodige investering).

Euh, blieb? Enig idee wat een CNC freesbank kost? Je moet wel behoorlijk veel effecten bouwen op jaarbasis als dat uit kan. Dan kan je beter dat soort dingen gaan uitbesteden.
Ervaring met een CNC bank? Ja
Ervaring met printjes frezen: Nee

wat wil je weten?

Arvoitus
1 februari 2009, 23:59
Nadelen:
Waarschijnlijk heel duur, en je moet met de (CAD volgensmij) software om kunnen gaan.

MattellicA
2 februari 2009, 00:03
Euh, blieb? Enig idee wat een CNC freesbank kost? Je moet wel behoorlijk veel effecten bouwen op jaarbasis als dat uit kan. Dan kan je beter dat soort dingen gaan uitbesteden.
Ervaring met een CNC bank? Ja
Ervaring met printjes frezen: Nee

wat wil je weten?

Euhm... Blieb? :D

Ik weet wat een CNC-freesbank kost, Nielsje... Ik doelde op zelf zo'n machine maken.

Iets als dit dus: Klikkie... (http://www.instructables.com/id/How-to-Make-a-Three-Axis-CNC-Machine-Cheaply-and-/)

Edit: het gaat natuurlijk ook voor andere dingen gebruikt worden zoals plexi graveren, etc...

En daarbij komt dat ik er niets mee inzit om dit te bekostigen, ik moet nl. niet leven van de pedaalbouw. Ik bekijk het maar als levenservaring (+ kan mss wel van pas komen bij latere studies)

Nielsje
2 februari 2009, 00:10
Hm.. leuk project, heb ik geen ervaring mee.
Ben alleen bang dat zoiets nooit de gewenste resultaten zal geven. Het ding is gemaakt van hout, en hout werkt nogal snel. Ik denk dat zoiets nooit echt nauwkeurig zal zijn, en als je behuizingen wil graveren.. tja..

Maar ik zal zeker je topic volgen als je er eentje bouwt.

MattellicA
2 februari 2009, 00:15
Hm.. leuk project, heb ik geen ervaring mee.
Ben alleen bang dat zoiets nooit de gewenste resultaten zal geven. Het ding is gemaakt van hout, en hout werkt nogal snel. Ik denk dat zoiets nooit echt nauwkeurig zal zijn, en als je behuizingen wil graveren.. tja..

Maar ik zal zeker je topic volgen als je er eentje bouwt.

Daarom was ik dus al aan andere materialen aan het denken, iets van alu, rvs of plexi oid...

Op Instructables staat er ook een gemaakt van leidingen... Heb ff geen zin om de link te zoeken :P

nico verduin
2 februari 2009, 08:02
Er zijn er velen die dit gepoogd hebben. Doch er blijken weinig geslaagd te zijn. Er zijn zat fora's die zich met ditonderwerp bezighouden. Dat is het probleem niet. De grootste knelpunten zijn:
- Stabiliteit
- Snelheid
- Kosten

Stabiliteit:
Als je een stevige CNC wilt hebben moet je al richting Aluminium. Rvs is niet te bewerken. Staal is ook nog een optie. Echter voor beide heb je wel een zeer stevige constructie nodig. Dus dikke platen. Plexi glas, is leuk voor de show maar niet stabiel genoeg.

Snelheid:
- Ik ga nog wel eens naar van die Hobby CNC dagen. Daar zie je prachtige machines PCB's frezen. Maar voordat die PCB gefreesd is, ben je zo een uur of wat verder. En dan nog zonder instellingen.

Kosten:
- Alle creatieve oplossingen ten spijt, maar als je niet de mogelijkheid hebt om zelf de onderdelen te maken, wordt het een kostbare aangelegenheid. Er zijn verschillende mogelijkheden voor de assen (Railgeleiding en as geleiding)
- Verder heb je stappenmotoren nodig (voor kracht, ga je het niet redden met motoren van 25 euri per stuk). En je hebt er 3 (X, Y en Z) nodig. Stappenmotor uit een HP printertje gaat het niet redden (weet er alles van...)
- Voor de aansturing heb je stappenmotor drivers nodig (zelfbouw kan, maar voor 25 euri heb je aardige uit China). Kan je ze niet voor bouwen.
- Voor de gehele besturing kun je gebruik maken van de parallel poort, maar dan blijkt dat Windows een verstorende faktor wordt ivm timing. Alternatief is een speciale CNC controller via USB. Maar die kost wel iets van 250 euri.
- Voeding voor de motoren. Om die motoren te sturen heb je power nodig. gauw 50-100W per motor. Dat wordt een stevige voeding.

Op zich een uiterst boeiend onderwerp. En zo af en toe begin ik er weer eens aan. Maar dan voor een PCB printboormachine. Maar meer omdat ik niet scherp genoeg meer zie. En ooit.... ooit komt ie af.

Links in NL met onderdelen: www.stappenmotor.nl (http://www.stappenmotor.nl) en www.damencnc.com (http://www.damencnc.com)

iWishmaster
2 februari 2009, 12:50
Vreemd, ik vind PCB's etsen juist erg makkelijk.

Heb op mijn werk ge-experimenteerd met laser-graveren en CNC-frezen om test-printplaatsjes te maken, maar zelfs gewoon experimenteer print (met die gaatjes dus) was sneller en fijner als dat.

nico verduin
2 februari 2009, 17:31
Ik deel je mening. Ik doe het fotografisch. Ooit een UV bak gekocht voor 20 euri op marktplaats. Etsbak compleet via Eijlander. Nou dan is het gemakkelijk te doen. Ontwerp op een overhead sheet, 3 minuten belichten, ontwikkelen in gootsteen ontstopper (is veel goedkoper dan ontwikkelaar) en dan etsen in de bak binnen 10-15 minuten klaar....

Nou alleen die CNC printboor bouwen. Want dat is mijn knelpunt..... zie het niet zo scherp meer.....:seriousf:

aad
2 februari 2009, 17:45
Ik deel je mening. Ik doe het fotografisch. Ooit een UV bak gekocht voor 20 euri op marktplaats. Etsbak compleet via Eijlander. Nou dan is het gemakkelijk te doen. Ontwerp op een overhead sheet, 3 minuten belichten, ontwikkelen in gootsteen ontstopper (is veel goedkoper dan ontwikkelaar) en dan etsen in de bak binnen 10-15 minuten klaar....

Nou alleen die CNC printboor bouwen. Want dat is mijn knelpunt..... zie het niet zo scherp meer.....:seriousf:

Ik heb een vergrootglas op mijn boormachine gemaakt, dat helpt haha.
Ik heb nu mijn laserprinter weer werkend dus ik kan weer op overtrekpapier printen. Dat is goedkoper dan Inkjet.

nico verduin
2 februari 2009, 17:51
Ik heb een vergrootglas op mijn boormachine gemaakt, dat helpt haha.

Niet eens zo'n gek idee. Heb zelf nog 2 kruis-lasers liggen. Moet alleen nog effe een voedingkje voor bouwen.
Maar de CNC bouwen is wel leuk:satisfie:

hugo
3 februari 2009, 09:56
Ik heb meerdere CNC machine's gemaakt omdat ik het schuren met zelfbouw gitaren zo irritant vond, uiteindelijk geen gitaar meegemaakt maar de machine's werkte goed (de grootste wordt nu nog steeds gebruikt door een bedrijf wat kunststof onderdelen freest). Ik heb alleen nog een kleine versie, die in principe prima geschikt zou zijn voor PCB.

Ik denk dat stabiliteit niet zo probleem is, je gaat met een klein freesje, laten we zeggen 2 mm, in net de koperlaag wegfrezen. Ik heb mijn kleine versie (met een werkbereik van ongeveer een a4-tje) opgebouwd uit aluminium profiel, werkt makkelijk en is voor dit soort werkzaamheden stabiel genoeg, mits je het goede profiel kiest, kijk maar eens bij

boikon.nl of isel.de

Als geleiding kan je kogelgeleiding nemen, die zijn wel wat duurder maar ben je meteen klaar, check:

aatechniek.nl (geloof ik ze heette A&A techniek) vraag naar de geleidingen van abba of hiwin (abba is het goedkoopst)

Stappenmotoren hebben over het algemeen veel power als ze langzaam draaien, en weinig power op hoge snelheid, je moet dus keuze maken tussen snelheid en spoed van je draadspil (zou gewoon draadeind nemen, is goedkoop en werkt voor dit soort toepassingen prima).

Drivers voor de stappenmoteren zijn er zat te vinden, zelfs op conrad

Voeding kan je eenvoudig zelf klussen

Software is er tegenwoordig ook zat, gebruikte vroeger mach1 of 2

Succes

MattellicA
3 februari 2009, 19:47
Ik heb meerdere CNC machine's gemaakt omdat ik het schuren met zelfbouw gitaren zo irritant vond, uiteindelijk geen gitaar meegemaakt maar de machine's werkte goed (de grootste wordt nu nog steeds gebruikt door een bedrijf wat kunststof onderdelen freest). Ik heb alleen nog een kleine versie, die in principe prima geschikt zou zijn voor PCB.

Ik denk dat stabiliteit niet zo probleem is, je gaat met een klein freesje, laten we zeggen 2 mm, in net de koperlaag wegfrezen. Ik heb mijn kleine versie (met een werkbereik van ongeveer een a4-tje) opgebouwd uit aluminium profiel, werkt makkelijk en is voor dit soort werkzaamheden stabiel genoeg, mits je het goede profiel kiest, kijk maar eens bij

boikon.nl of isel.de

Als geleiding kan je kogelgeleiding nemen, die zijn wel wat duurder maar ben je meteen klaar, check:

aatechniek.nl (geloof ik ze heette A&A techniek) vraag naar de geleidingen van abba of hiwin (abba is het goedkoopst)

Stappenmotoren hebben over het algemeen veel power als ze langzaam draaien, en weinig power op hoge snelheid, je moet dus keuze maken tussen snelheid en spoed van je draadspil (zou gewoon draadeind nemen, is goedkoop en werkt voor dit soort toepassingen prima).

Drivers voor de stappenmoteren zijn er zat te vinden, zelfs op conrad

Voeding kan je eenvoudig zelf klussen

Software is er tegenwoordig ook zat, gebruikte vroeger mach1 of 2

Succes

Dankje Hugo! Zal het eens bekijken.

MattellicA
3 februari 2009, 20:38
Dit wordt het waarschijnlijk (http://www.instructables.com/id/How-to-Make-a-Three-Axis-CNC-Machine-Cheaply-and-/)

Wel nog een paar vraagjes:

Welk materiaal kan ik hiervoor het beste nemen? (MDF, Betonplex, Alu, Staal, RVS, Ertalon, ... )
Hoe zwaar zouden de steppers moeten zijn om goed PCB's te frezen, slagplaten, plexi graveren, ...

TimmU
3 februari 2009, 23:20
Het is jou ook in je bol geslagen hé.

MattellicA
3 februari 2009, 23:27
Het is jou ook in je bol geslagen hé.

Haha, ik ben onmogelijk, ik weet het! :seriousf:

Valoosj
3 februari 2009, 23:28
Zou je niet beter je tijd en geld in pedaaltjes steken en blijven etsen? Het is een smeerboel, maar als je een beetje voorzichtig werkt hangen je handen en kleren niet vol. En zoals ik hier lees is zo'n CNC ook niet in staat op 5 min een printje te maken.

MattellicA
3 februari 2009, 23:38
Zou je niet beter je tijd en geld in pedaaltjes steken en blijven etsen? Het is een smeerboel, maar als je een beetje voorzichtig werkt hangen je handen en kleren niet vol. En zoals ik hier lees is zo'n CNC ook niet in staat op 5 min een printje te maken.

Mijn handen en kleren hangen niet gauw vol hoor... Tis gewoon het feit van printen, strijken, weken, etsen, bijkleuren, constateren dat het toch net niet goed is, terug schuren, en opnieuw beginnen...

Probleem is dat ik tussendoor zo niet even tijd heb om tot bij J-sus te rijden (werkplaats) en even een PCB te etsen, om over het boren maar te zwijgen... Daar komt nog bij dat ik thuis geen kolomboor heb staan, die staat bij mijn grootouders (keuterboerke :p) Dus dan kan ik nog gaan rondcrossen ook...

Conclusie: 1 machine die alles automatisch doet, zonder knoeien (buiten de eerste tientallen PCB's) Het kost dan misschien wel iets, maar dat heb ik er voor over/haal ik er wel terug uit...

Mijn pa is stelmonteur dus die kent veel van zo'n machines, dus dat moet wel lukken.

Mitch
3 februari 2009, 23:38
Ik dacht dat BYOC stond voor Build Your Own Clone, maar het staat dus voor Build Your Own CNC-freesbank?
Weer wat geleerd!

MattellicA
3 februari 2009, 23:40
Tof om weer eens te zien dat progressieve mensen gepest worden :satisfie:
















:seriousf: geintje

nico verduin
4 februari 2009, 07:39
Mijn handen en kleren hangen niet gauw vol hoor... Tis gewoon het feit van printen, strijken, weken, etsen, bijkleuren, constateren dat het toch net niet goed is, terug schuren, en opnieuw beginnen...
.Zou ik toch eens fotografisch PCB's willen aanbevelen. UV bakje maken met paar UV tl lampen wattje of 15/stuk. Glazen plaat er boven en dan een deksel om het aan te drukken. Layout druk je af op Overhead sheet met een laser printer. 3 minuten (bij mij dan) belichten en ontwikkelen. Scherpte die ik haal voor een printspoor is 10 mils (= 0,25mm). Na etsen, boren (da's mijn uitdaging), opnieuw belichten zonder film ertussen en weer ontwikkelen. En dan in de groene lak.



Probleem is dat ik tussendoor zo niet even tijd heb om tot bij J-sus te rijden (werkplaats) en even een PCB te etsen, om over het boren maar te zwijgen... Daar komt nog bij dat ik thuis geen kolomboor heb staan, die staat bij mijn grootouders (keuterboerke :p) Dus dan kan ik nog gaan rondcrossen ook...
Daar kan ik niet tegenop:seriousf:



Conclusie: 1 machine die alles automatisch doet, zonder knoeien (buiten de eerste tientallen PCB's) Het kost dan misschien wel iets, maar dat heb ik er voor over/haal ik er wel terug uit...

Mijn pa is stelmonteur dus die kent veel van zo'n machines, dus dat moet wel lukken.Ben bang dat het nogal wat gaat kosten hoewel het een leuk project is. Of je het er uit haalt? Denk het niet (wat financieel betreft). Als je series wil maken kun je beter uitbesteden aan bijv. www.pcbcart.com (http://www.pcbcart.com)

Dirk_Hendrik
4 februari 2009, 08:01
Zou ik toch eens fotografisch PCB's willen aanbevelen. UV bakje maken met paar UV tl lampen wattje of 15/stuk. Glazen plaat er boven en dan een deksel om het aan te drukken. Layout druk je af op Overhead sheet met een laser printer. 3 minuten (bij mij dan) belichten en ontwikkelen. Scherpte die ik haal voor een printspoor is 10 mils (= 0,25mm).



+1.
Met een beetje marktplaatsen is de basisuitrusting echt goedkoop te vinden. Ik denk dat ik voor het geheel, lichtbak, etsbak en Dremel in standaard nog geen 100 euro kwijt ben geweest.



opnieuw belichten zonder film ertussen en weer ontwikkelen.
Hellup!? Waarvoor deze stap?

nico verduin
4 februari 2009, 09:05
Na het etsen heb je nog de fotolak op de printsporen zitten. Als je de print nogmaals een minuutje of 5 belicht na het etsen, en dan weer ontwikkelt, is de lak er mooi vanaf en hoef je niet te schuren. Je kan het nog mooier maken door alleen de pads te belichten, dan heb je gelijk een mooie afschermlaag op het koper behalve de soldeer eilandjes. Maar ik vind die groene lak mooier. Heeft wel iets:seriousf:

Dirk_Hendrik
4 februari 2009, 09:32
maar je hoeft toch niet te schuren? Een scheutje spiritus doet hetzelfde in 10 seconden!?

nico verduin
4 februari 2009, 09:52
Nooit geweten:seriousf: