PDA

View Full Version : Verschil open-, closed back



hugo123
1 februari 2009, 22:52
Wat is het verschil in sound tussen een open en een closed back cab?

Levitation
1 februari 2009, 23:47
Closed back heeft een meer compressed sound, klinkt voller, maar "straalt" het geluid recht voor zich uit waar een open back meer bereik heeft en iets minder bas (al is dat niet veel).
Onstage zal een open back vaak interessanter zijn.

Veel hangt natuurlijk ook af van het merk van cab.

Mitch
2 februari 2009, 00:07
Hier gaan weer veel verschillende meningen tegenover elkaar staan :D

Wat mij betreft:
closed: meer druk, strakker in het laag, kan te gericht zijn en te weinig spreiding hebben.
Open: vriendelijker in het hoog, losser in het laag, drukt wat minder maar spreidt iets makkelijker.

Dit zijn wel heel algemene zaken die van mer factoren afhangen. De gebruikte speaker(s) natuurlijk, maar ok de afmetingen en contructie van een cab. Een closed back 1x12 Bogner Cube bijvoorbeeld kan een heel goeie spreiding hebben, terwijl een oud Valvestate open back combo zo beamy is als de neten en een beroerde spreiding heeft door de speaker en de goedkope cabconstructie. En als het al een probleem is kun je het altijd oplossen met een Beamblocker.
Dat open back de voorkeur heeft op het podium is niet bepaald een feit, het hangt gewoonv an de band enhet repertoire af of het werkt voor je.

van_clippesteyn
2 februari 2009, 12:37
ik geloof dat de correcte termen zijn : finite baffle (voor gesloten kast) en infinite baffle (voor open kast) maar ik ben zelf antiek dus misschien mijn terminologie óók.
Ben het met mitch wel eens... open heeft een betere spreiding als gesloten en de laatste weer meer laag.
De keuze is persoonlijk en afhankelijk van wat je met je geluid wil.
Ikzelf vindt beide optie's op verschillende vlakken toepasbaar. Een combinatie van beiden is ook lekker... ik speel met mijn open combo op een gesloten extra kastje,combineert erg leuk en het laag komt van dáár waar het vandaan moet komen,van beneden.

hugo123
2 februari 2009, 16:27
OK, ik zat namelijk te kijken naar een leuk 1x12 je, en dus wou ik het ff weten, ik heb nu een combo met idd een openback dus het zou idd wel leuk zijn als ik er een closedback bij zet..;)

hugo123
2 februari 2009, 16:33
Waar zijn die bogner cubes te kopen, ik kan ze nergens vinden.. Of worden ze niet meer gemaakt?

the sure thing
2 februari 2009, 16:40
Jij woont ver weg :). Ja hoor, Bogner cubjes worden nog steeds gemaakt.

Je zou in jouw geval Big One in Zwolle kunnen proberen.

Hier kan je de Bogner dealers bij jouw in de buurt vinden: http://www.haarguitars.nl/dealers/

hugo123
2 februari 2009, 17:01
Daar zijn ze niet te koop..

Nielsje
2 februari 2009, 17:26
ik geloof dat de correcte termen zijn : finite baffle (voor gesloten kast) en infinite baffle (voor open kast) maar ik ben zelf antiek dus misschien mijn terminologie óók.

Finite = eindig
Infinite = oneinding

Wat bedoel je daar eigenlijk mee? Ik begrijp die terminologie nog niet echt ben ik bang..

Verder zijn er zat zaken die Bogner verkopen, volgens mij importeert vd Haar Bogner, en alle dealers aangesloten bij hem moeten Bogner kunnen verkopen. Dus ook Big One. Of hebben ze specifiek gemaild dat ze het niet hebben?

hugo123
2 februari 2009, 17:41
Nee, op hun site staat geen bogner cube..

Nielsje
2 februari 2009, 17:44
Nee, op hun site staat geen bogner cube..

Ja, dan moet je ze even mailen. Er staat bijvoorbeeld ook alleen de one spot adapter op, maar de daisychain leveren ze heus wel. Gewoon mailen dus.

piezo
2 februari 2009, 17:58
ik geloof dat de correcte termen zijn : finite baffle (voor gesloten kast) en infinite baffle (voor open kast) maar ik ben zelf antiek dus misschien mijn terminologie óók.Of je terminologie antiek is, weet ik niet, maar in ieder geval is het andersom. Infinite baffle = oneindig klankbord = een klankbord dat zo groot is dat er geen akoestische kortsluiting kan optreden = gesloten kast.

Zoals Mitch misschien nog wel weet heb ik hier in verband met de discussie over de beamblockers eens uitgeweid over de akoestische verschillen tussen gesloten en open kasten en het nuttig effect van beamblockers daarop.

Belangrijker is echter, wat we nu eigenlijk bedóelen met "spreiding" en recht vooruit "stralen".

Een open kast straalt méér, niet minder, afhankelijk van waar je het over hebt:
Omdat lage tonen wèl om een kast heen kunnen buigen, gaan die bij een open kast dan verloren in de akoestische kortsluiting: de overduk van de ene kant van de kast vult de onderdruk aan de andere kant = wèg drukgolf = wèg laag geluid.
Vooral het hoog blijft dus over, maar dat kan niet om de kast heen buigen en gaat dus recht naar voren (en naar achteren). Ziedaar een straalwerking: recht van voren hard en scherp hoog, meer naar opzij steeds minder geluid. De "spreiding" van een open kast is gewoon de straal hoog die recht naar achteren gaat en daar dan terugkaatst van een muur (vast met kamfiltereffecten tot gevolg)

Een gesloten kast geeft geen hoge tonenstraal naar achteren, dat zou je dus ook kunnen omschrijven als "alleen naar voren stralen". Maar je zou juist ook kunnen zeggen dat een gesloten kast een betere spreiding geeft, omdat het laag niet verloren gaat en er dus geen "ontmenging" optreedt.

Begint u het al een beetje te begrijpen?

(Mijn bijdrage in het beamblockers onderwerp heb ik destijds verwijderd omdat de "ongelovigen" zich toch niet wilden laten overtuigen, dit overigens zonder daarbij moeite te willen doen zèlf de proef op de som te nemen.)

van_clippesteyn
3 februari 2009, 09:30
@ piezo

Ja, ik begin het te begrijpen. Bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting van acoustische gedragingen m.b.t. open en closed backs.Erg leerzaam.:)

hugo123
3 februari 2009, 15:42
En als ik een openback koop en ik een plan voor het "gat" zet, is hij dan al vergelijkbaar met een closedback?

the sure thing
3 februari 2009, 16:07
En als ik een openback koop en ik een plan voor het "gat" zet, is hij dan al vergelijkbaar met een closedback?Ja, als je met "plan" het woord "plank" bedoelt, is het antwoord JA.

hugo123
3 februari 2009, 16:36
;) ja dat bedoelde ik ja;)

Henri H
3 februari 2009, 16:37
Mijn ervaring met een Marshall 1936 2x12 cab, die eerst gesloten was d.m.v. een vezelplaat, is dat ik hem met een (semi)open achterkant meer/beter laag vind produceren.
Gesloten klonk hij erg dun (ook wel nasaal genoemd?) dus vandaar dat ik er 2 multiplex plaatjes in heb geschroefd waardoor er een rechthoekig gat is ontstaan.

Bij m'n 4x12 Marshall 1960AX heb ik de achterplaat erin gelaten.
Deze heeft genoeg en een goede basweergave.

Mitch
3 februari 2009, 17:19
Dun=weinig laag
nasaal=veel hoogmid

van_clippesteyn
4 februari 2009, 17:38
als in sommige gevallen een open back beter kan klinken, zou het dan niet handig zijn om met cab's te spelen die een makkelijk te verwijderen en terug te plaatsen achterzijde hebben? kan hij aangepast worden aan de situatie

Henri H
5 februari 2009, 08:10
Ja, volgens mij heeft Mitch z'n speakerkast een dergelijk systeem, tenminste dat had ik 's begrepen in het Speakerkasten topic.
Als je iets dergelijks maakt moet je er wel voor zorgen dat het te verwijderen stukje achterplaat flink stevig vastgezet kan worden om trillingen en bijgeluiden tegen te gaan.

Maar op zich lijkt me het niet verkeerd, iets met een piano scharnier en 2 vleugelmoertjes....

j3r03n
5 februari 2009, 17:29
En als ik een openback koop en ik een plank voor het "gat" zet, is hij dan al vergelijkbaar met een closedback?

Huh?! Mij is altijd verteld (wijsgemaakt?) dat je nooit een open back mag afdichten. Dit zou niet goed zijn voor de speakers. Tegen de muur zetten zou al niet goed zijn. Is dat dus niet waar?

Lexvandoef
5 februari 2009, 18:56
Oh daar gaan de speakers echt niet kapot van, het klinkt alleen anders.

piezo
5 februari 2009, 19:22
Huh?! Mij is altijd verteld (wijsgemaakt?) dat je nooit een open back mag afdichten. Dit zou niet goed zijn voor de speakers. Tegen de muur zetten zou al niet goed zijn. Is dat dus niet waar?Weer zo'n overduidelijk klok-en-klepelverhaal.

Je mag inderdaad de achterzijde van een combo niet helemaal of bijna helemaal afdichten ...........

............ tenzij er een watergekoelde versterker in zit ............

sjaak1990
5 februari 2009, 19:33
Ik heb vandaag mijn brunetti 2x12 cab met v30s geopend, verster brunetti xl revo. Hij is nu half open back. De bas is losser, voor clean op mijn kamer vind ik het mooier. Als ik niet high gain speel vind ik het voor alles mooier, betere spreiding zoals bekend. Bij metal wordt de bas een flink stuk losser, dus zie wel hou ik het houd. Ik verlies niet veel bas, klinkt nog steeds dik en vol. Ik zou niet open back willen spelen op het podium, teveel afhankelijk van de akoestiek van de ruimte.
Dus het is helemaal afhankelijk van het doel.