PDA

View Full Version : marshall valvestate 8080



Spanky
15 maart 2003, 09:34
ik ken zelf zo goed als niets van amps (van gitaren iets meer), speel al lang op zo'n 30 jaar oud kutversterkertje, maar wat heb je meer nodig om te oefenen :smile:

anyway, nu ben ik dus op zoek naar een degelijke tweedehands
weet er iemand waarom je tegenwoordig overal marshall valvestate's 8080 te zien krijgt?? (marktplaats, koopjeskrant,...)

Zit daar iets achter ? :smile:

btw, is het een aanrader of niet? (voor 200 euro) (en nee niet zagen over doorsparen aub)
grtz

skanky
15 maart 2003, 10:20
Hmmmm... het is een redelijke versterker voor thuis. Maar in een band-situatie gaat het wat lastiger, je komt niet door de mix.

En ik ben tevens niet zo'n fan van de potmeters, die kraken heel snel.

Spanky
15 maart 2003, 10:25
wat bedoel je met niet door de mix geraken
je moet weten, we zijn zowel wat bezig met een bandje opstarten, maar dat is gewoon wat samen jammen voor de fun, met een drummer die nog maar pas speelt, een beginnende gitarist,...
Optredens ofzo zit er voorlopig niet in :smile:

Als je andere tips hebt dan? (zonder potmeters)
ps: weet dat ik dus absoluut gEEN hoge eisen stel, met het materiaal waar ik nu op speel...

pimmetje
15 maart 2003, 11:00
200 euro is wel een redelijke prijs voor een 2eHands Valvestate 8080. Je ziet ze wel voor iets meer weggaan... allemaal natuurlijk afhankelijk van de staat waarin 't beestje verkeert.

't Moeilijk door de mix komen ('t verdrinken in 't geluid van de rest van de band) is natuurlijk ook afhankelijk wat de rest van de band voor spullen heeft. Tegen een beetje een buizenbak verlies je 't snel.

Overigens is het niet door de mix heenkomen meer dan eens de schuld van de mensen die spullen aansturen dan van de spullen zelf. Sommige mensen lijken alleen een switch uit/loeihard op hun versterker nodig te hebben :grin:.

Ik heb zelf jaren over een 8080 gespeeld in een band waarin de andere gitarist ook een 8080 had... geen problemen. Ook bij optredens niet. Ze gaan hard genoeg voor kleine tot middelgrote kroeg, dus je kan er eventueel mee optreden.

Het zijn van die versterkers waarover je beste lekker kan spelen. als je echter op een bepaald moment een 'echte' versterker hebt, snap je gewoon niet dat je 't met die valvestate hebt uitgehouden.

Ik weet eigenlijk niet of ik 'm aan of af moet raden :grin: ... Hij heeft 't zeg maar niet, maar is goed genoeg voor vele doeleinden.

wat is dat "30 jaar oude kutversterkertje" er eigenlijk voor een?

Spanky
15 maart 2003, 11:46
oude = roland cube 20

gaat nog verrassend hard om zo'n oud ding te zijn
maar om boven drum uit te komen (in een kamer) moet je hem al op zware overdrive zetten, en die vervormt gewoon veel te hard

maar zoals ik zei, heb er jarenlang plezier aan beleefd, zeker om te leren spelen (heb je niet meer nodig vind ik)

bedankt voor de tip
ik snap dat hij niet opkan tegen een 'echte' amp, maar ik heb het budget niet, en ik heb het ook nog niet nodig, eerst goed leren spelen is de boodschap :smile:
rest van de 'groep' (in spe) gebruikt ook maar beginnersmateriaal, dus dat is geen probleem
als het wat grootser wordt kijken we gewoon naar degelijk beter tweedehands materiaal uit, enz...

A3
15 maart 2003, 13:20
Ik sluit mij aan bij pimmetje

Ik ben één van de vele trotse eigenaars van een marshall valvestate 8080, en heb ook in een band gespeeld waar de andere gitarist ook een 8080 had, en dat viel wel mee, ze gaan hard genoeg om te repeteren en we hebben ermee zelfs in een jeugdhuis gespeeld zonder P.A. en er waren toch (tot onze grote verbazing) mensen die het goed vonden dus vermoed ik dat ze de gitaren ook wel gehoord hadden.

Waar je wel op moet letten, is dat de potmeters (de draaiknoppen) niet kraken, dat kan je best testen door er eens goed aan te draaien en vergeet niet van kanaal te veranderen voor je aan de potmeters van het andere kanaal prutst. Ze hebben ook een beetje de neiging om uit elkaar te rammelen, hiermee bedoel ik dat er soms slechte contacten tevoorschijn komen na een tijd, maar iemand met een beetje basiskennis van solderen enzo kan dat gemakkelijk repareren (ik dus niet)

Het zijn goede versterkers voor hun geld, dat kan niemand ontkennen, maar je wordt ze wel beu. ik speel nu al ongeveer 5 jaar op valvestates (eerst een 8040, daarna een 8080) maar deze zomer koop ik toch wel een 'echte' versterker denk ik.

Koop geen 8040, de sound van de 8080 is echt beter en betaal zeker niet meer dan 300 euro

Baker
15 maart 2003, 20:05
Waarbij we moeten opmerken dat een 8080 valvestate 1 van de betere valvestates is:

*Hij is namelijk 80watt. (waardoor ie ook op iets hoger volume best aardig klinkt. Niet te ver opendraaien want dan gaat het niet meer op)
*En last but not least...er zit een celestion speaker in! dat maakt een hoop goed! In latere valvestates zitten veel minder goeie speakers.

Neals
15 maart 2003, 22:18
in de oefenruimte hebben we een VS530, en dat is TROEP

Anders Destium
16 maart 2003, 01:48
Je moet bij een valvestate nooit vergeten dat een vet geluid ergens anders vandaan moet komen. Ik heb er zelf een voor thuis (30watt met reverb), en voor dat gebruik voldoet hij al 6 jaar (in combi met flinke Zoom). Ik zou er niet mee durven optreden, toen ik in een band zat huurde ik goed spul.

A3
16 maart 2003, 12:53
ja uit een valvestate komt niet echt een vet geluid, dat is waar. Ik heb m'n v-amp erop aangesloten en vind dat veel beter klinken dan de distortion van de valvestate zelf, maar het blijft niet echt goed genoeg vind ik, ik zie er echt naar uit dat ik van de zomer vakantiewerk ga doen om me dan een nieuwe versterker aan te schaffen

Fegisje
16 maart 2003, 16:18
Ik wil ook zo'n valvestate 8080 hebben! ik heb er op gespeeld bij een collega van me en het is echt een leuk ding! veel beter als mijn kutversterkertje wat ik nu heb :smile:

Inderdaad is het opvallend dat ze zo veel worden aangeboden!!

BLOK182
16 maart 2003, 16:19
Gisteren opgetreden met een vs200, wat een fuckding, bah.

nyc-kid
16 maart 2003, 22:33
Op 2003-03-16 01:48, schreef Anders Destium:
Je moet bij een valvestate nooit vergeten dat een vet geluid ergens anders vandaan moet komen. Ik heb er zelf een voor thuis (30watt met reverb), en voor dat gebruik voldoet hij al 6 jaar (in combi met flinke Zoom). Ik zou er niet mee durven optreden, toen ik in een band zat huurde ik goed spul.


Daar sluit ik me bij aan, ik heb tevens een 2x12" valvestate staan (weet niet welk nummer), maar met de welbekende gt-6 kan ik het geluid behoorlijk opschroeven. Zonder klinkt de distortion alsof er een kat aan het sterven is achter het speakergaas...

Dizzy Dré
17 maart 2003, 07:55
Hoi,

Ik heb een 8040 Marshall en ben er zeer over te spreken. Als je niet door de muur van geluid heenbreekt ligt het toch aan de afstelling van je versterker en niet zozeer het volume. Probeer af te stemmen met de rest van de band op welke frequenties je speelt d.m.v. een spectrum analyser op de line out. Als de ene gitarist op voornamelijk op 5khz zit gaat de ander op 8khz zitten zodat ze allebei te horen zijn en niet in elkaar verzuipen.
Het menselijk gehoor reageert het beste tussen deze 2 frequenties nl. Volume is dan bijna niet meer belangrijk.

Groet,

Dré