PDA

View Full Version : Bronzen snaren?



Portel
1 februari 2009, 20:21
Heey,
Ik heb een akoestische Crafter D6/N gitaar, (geen Semi-akoestische)
En de snaren die erop zitten, zitten er inmiddels al een halfjaar op.

Nu vind ik mijn B-snaar niet mooi klinken en de anderen eigenlijk ook niet. Ook spelen ze best wel stroef.
Ik zit er dus aan te denken nieuwe snaren te kopen. Iemand heeft mij aangeraden bronzen snaren te kopen, maar die schijnen al snel 20 euro te kosten en als ik dat nou helemaal niet fijn vind spelen/klinken zou ik dat zonde vinden.

Mijn gitaar is een Dreadnought model,
De top is van Solid Sitka spruce
De back en sides zijn van Mahogany
Fretboard en bridge zijn van Indian Rosewood
Hier meer info: http://www.crafterguitars.com/gallery_acoustic/d_6n.php

Nou vroeg ik me af, wat voor snaren zou ik hierop zetten?
Ik wil graag een warme, volle klank. Wie kan mij helpen? :)

Roy,

beruk
1 februari 2009, 20:56
zowiezo nieuwe, zes maanden is wel eerug lang, dat stroeve komt dan ook van het roesten vd snaren.
Ik zeg: Martin acoustic SP phosphor bronze 0.12 voor €7,50 en je bent het mannetje. Kan je altijd nog voor dure elixirs of martin extra life gaan. snaren merk blijft een persoonlijke keuze, die matin is zo'n beetje een gulden middenweg m.i. Reden van de dure elixirs is een coating die spelen makkelijker maakt en levensduur (en dus ook klank) verlengt. Zelf heb ik de al eerder genoemde Martin snaren en een busje fast-fret (is een kwastje met een soort olie) veel goedkoper met het zelfde effect.

Portel
1 februari 2009, 21:56
zowiezo nieuwe, zes maanden is wel eerug lang, dat stroeve komt dan ook van het roesten vd snaren.
Ik zeg: Martin acoustic SP phosphor bronze 0.12 voor €7,50 en je bent het mannetje. Kan je altijd nog voor dure elixirs of martin extra life gaan. snaren merk blijft een persoonlijke keuze, die matin is zo'n beetje een gulden middenweg m.i. Reden van de dure elixirs is een coating die spelen makkelijker maakt en levensduur (en dus ook klank) verlengt. Zelf heb ik de al eerder genoemde Martin snaren en een busje fast-fret (is een kwastje met een soort olie) veel goedkoper met het zelfde effect.

Wij hebben in Volendam een heel klein muziekwinkeltje. Ik zal eens nagaan of die deze Martin Acoustic SP Phosphor Bronze 0.12 verkoopt.
En... wat betekend m.i. :$

Muzieknono
2 februari 2009, 06:46
Ik heb dezelfde gitaar gehad en zette hier altijd D'addario's op 12-53, i.p.v. de 11-52 die er standaard opzitten, dit geeft een wat voller geluid.
Mvgr. Dirk Jan :B

--=HANS=--
2 februari 2009, 08:32
Origineel gepost door Portel:En... wat betekend m.i. :$

Mijns inziens

En qua snaren, 6 maanden is idd erg lang en voor de rest gewoon gaan experimenteren met wat er te krijgen is. Het blijft een kwestie van smaak.

Portel
2 februari 2009, 16:39
Ok, ik ben dus vandaag ff naar de enige muziekwinkel in Volendam gegaan (je zou toch verwachten dat er 5 muziekwinkels zitten in zo'n muzikaal dorp :S) en heb wat rondgekeken en gevraagd.

De enige snaar-merken die ze hebben zijn elixer en d'addario.
De phrospor bronze van Elixer kosten €19,50,
De phrospor bronze van D'addario kosten €9,50.

Dat is een prijsverschil van ongeveer 110%
Wat is dat voor verschil qua geluid, speelgemak en kwaliteit?
Het vrouwtje dat ze verkoopt is namelijk de dochter van de eigenaar van de winkel (Harmen Veerman, gitarist/zanger van Left Side) en zij heeft er dus geen verstand van.

Muzieknono
2 februari 2009, 16:47
De elixer snaren zit een coating op waardoor ze langer meegaan wordt beweerd, qua bespeelbaarheid zit er voor mijn gevoel geen verschil in, de klank verschilt wel wat maar dat is persoonlijk, persoonlijk vind ik de meerprijs van elixers overdreven.
Mvgr. Dirk Jan :B

rainier
2 februari 2009, 21:12
heb zelf ook elixers, spelen wel een stuk fijner omdat ze gladder aan voelen, en ook glad blijven aan voelen, maakt bijv. een slide een stuk simpeler. qua klank zijn ze prima maar niet beter dan een setje d'arrio in mijn ogen.

enige reden waarom ik elixer snaren heb gekocht is omdat ik van d'arrio phosphor bronze groene vingertoppen kreeg wat er niet echt fris uitzag:P

Flipkoos
2 februari 2009, 21:29
Ik gebruik ook wel eens de Martin SP+, ook met een coating. Ik vind ze net iets fijner spelen en beter klinken dan de elixirs. En ze zijn iets goedkoper. Verder wissel ik nogal eens van merk, gewoon voor de afwisseling. Om eens te kijken hoe iets anders op je gitaar klinkt. De dikte van de snaren is het enige wat bij mij hetzelfde blijft.
(ik hou van verandering...ben ook 1 van de weinigen die het niet bij één merk zware shag houdt...maar steeds weer wat anders probeert)
Soms is het niks, soms is het mooi.
( Onderzoekt alles en behoudt het goede. 1 Tess. 5:21) :dance:

Portel
2 februari 2009, 22:13
heb zelf ook elixers, spelen wel een stuk fijner omdat ze gladder aan voelen, en ook glad blijven aan voelen, maakt bijv. een slide een stuk simpeler. qua klank zijn ze prima maar niet beter dan een setje d'arrio in mijn ogen.

enige reden waarom ik elixer snaren heb gekocht is omdat ik van d'arrio phosphor bronze groene vingertoppen kreeg wat er niet echt fris uitzag:P

Iemand heeft mij wijsgemaakt dat je bij de elixer bronzen snaren geen 'piepend' geluid krijgt bij het sliden. Is dat echt zo, en hoe zit dat met de D'addario?


Ik gebruik ook wel eens de Martin SP+, ook met een coating. Ik vind ze net iets fijner spelen en beter klinken dan de elixirs. En ze zijn iets goedkoper. Verder wissel ik nogal eens van merk, gewoon voor de afwisseling. Om eens te kijken hoe iets anders op je gitaar klinkt. De dikte van de snaren is het enige wat bij mij hetzelfde blijft.
(ik hou van verandering...ben ook 1 van de weinigen die het niet bij één merk zware shag houdt...maar steeds weer wat anders probeert)
Soms is het niks, soms is het mooi.
( Onderzoekt alles en behoudt het goede. 1 Tess. 5:21) :dance:

Wat bedoel je met '1 Tess. 5:21' ??

Flipkoos
2 februari 2009, 22:32
Wat bedoel je met '1 Tess. 5:21' ??

1 Tessalonicenzen 5 vers 21... Da's de bijbeltekst waat staat : "onderzoekt alles...." :)

Muzieknono
3 februari 2009, 06:39
[QUOTE=Portel;1942860]Iemand heeft mij wijsgemaakt dat je bij de elixer bronzen snaren geen 'piepend' geluid krijgt bij het sliden. Is dat echt zo, en hoe zit dat met de D'addario?

Bij D'addario nooit last van gehad en ze sliden als een gek.
Mvgr. Dirk Jan :B

rainier
3 februari 2009, 14:54
als je geen snaar aanslaat hoor je het wel als je slide, maar dit hebben alle snaren denk ik.

klein vraagje van mij, wat is het verschil in snaar diktes qua spelen. 0.12 heeft een warmere klank maar speelt zwaarder, is het zoiets?
ik gebruik zelf elixers 0.10 en vind de b en hoge e snaar een beetje hoog/licht van klank. zou een 0.11 of 0.12 dat verhelpen?

Muzieknono
3 februari 2009, 15:31
Proberen, ik denk van wel, zou niet meteen van .10 naar .12 gaan.
Mvgr. Dirk Jan :B