PDA

View Full Version : Soort Brian May sound



QueenSRVJW
1 februari 2009, 18:58
Ik ben al een tijdje op zoek naar m'n sound, ik zoek een beetje het soort geluid wat Brian May heeft, maar nou is het zo, ik heb weinig geld en ik wil eigenlijk wel eens weten van mensen of ze nou eens een keer een versterker tegen zijn gekomen met net zo'n mooie distortion en lead sound als Brian May, maar niet voor de prijs van een Vox AC 30, met van die Bulldog dingen erin (1200 euro o.i.d). Ik moet er wel bij zeggen dat ik absoluut niet op zoek ben naar een versterker die precies de Brian May sound heeft, maar iets wat er wel op lijkt met een beetje karakter in plaats van een standaard metal geluidje, als je begrijpt wat ik bedoel.

Brian May kocht vroeger namelijk een Vox Ac 30 voor 20 pond. Ok nu is dat niet te vergelijken tegenwoordig, maar ik vind dat sommige versterkers gewoon overpriced zijn, en ik vraag me gewoon af of er ook goedkope versterkers zijn die ook heel goed klinken.

Om goedkoop maar even te definiëren, rond de 500 euro ongeveer denk ik.

alvast bedankt aan de mensen die dit hebben gelezen:D

P.S:als de bazen van dit forum denken dat dit een kansloos forum wordt mag deze bij voorbaat verwijdert worden, zo niet, bedankt:)

Mitch
1 februari 2009, 19:09
Poeh, moeilijk hoor. Uit een amp alleen ga je dat niet halen, zeker niet in die prijsklasse. Wat je zoekt is de sound die ontstaat door een behoorlijk opengeschroefde nonmastervolume amp nog eens te boosten en daar dan ook nog eens een vrij specifiek klinkende gitaar in te proppen. Da's zó'n grote combinatie van factoren, dat kun je onmogelijk kant en klaar in een versterker in zo'n prijsklasse zoeken, tenzij je gaat zoeken in de modellingwereld a la Vox Valvetronix.

Jimwoud
1 februari 2009, 19:09
2de hands ac15 plus een booster(trebe booster dacht ik)

paulusdeBKB
1 februari 2009, 19:10
Hoi QueenSRVJW,

Waar staat die JW eigenlijk voor? Ennieweej; Laney heeft een lijn buizenversterkers met een Vox-achtig karakter. Ik heb er destijds bijna eentje gekocht, maar koos toch voor een Fender HotRod Deville, omdat ik juist op zoek was naar een Fender Clean geluid. Die Laney was echter voor het geld een heel goed ding! Ben even vergeten wat het typenummer was, maar het leek ongetwijfeld op AC-30. Andere forummers weten wellicht wel welk bakkie ik bedoel...

Mitch
1 februari 2009, 19:11
2de hands ac15 plus een booster(trebe booster dacht ik)

Dat lijkt me dus vrij kansloos. Door de speaker alleen al ga je niet eens in de buurt komen van de klankkleur die de topicstarter zoekt. Hij geeft wel aan niet specifiek die sound te zoeken, maar wil wel in de buurt komen. De enige overeenkomst tussen een tweedehands Vox AC15CC + booster met de May-sound is het logo op de versterker...

kokeleko
1 februari 2009, 19:13
Brian Meej speelde met een stuiver, maar sinds de euro kan dat niet meer, dus die sound krijg je niet meer helaas, het was immers een koopie.

paulusdeBKB
1 februari 2009, 19:16
Oja, als je al een versterker hebt, kun je er ook zo'n Brian May modellinggebakje voor hangen van Digitech:
http://www.digitech.com/products/Pedals/BrianMay/images/Maybackground.jpg

Let wel: dit is een effect! Het lijkt me stug dat je met dit apparaatje je uiteindelijke sound zult maken, maar met je specifieke vraag wilde ik dit ding toch maar even genoemd hebben. Klinkt overigens prima (voor een effect).

Nobler
1 februari 2009, 19:28
@QueenSRVJW:
Je gaf niet aan hoe hard het moet zijn, dus of je er mee met een band moet kunnen repeteren of optreden, maar enkele jaren geleden had VOX een klein transistorversterkertje waarin de 'deacy-amp' gekopieerd werd. Dat was het transistorampje dat John Deacon (de bassist van Queen? ik ben geen kenner) voor Brian gebouwd had en waar veel van de typische May sounds mee in de studio op de plaat gezet zijn. Het ampje was naar ik meen rond de 100 euro te koop (of waren dat de uitverkoopprijzen?), was ook met koptelefoon te gebruiken of als effect (treble-booster) door hem door te pluggen in een grotere amp. Ze moeten tweedehands nog wel te vinden zijn.

Nielsje
1 februari 2009, 19:32
Toevallig heb ik dat ding gehoord op de vox-meeting, volgens mij kan je daar maar beter bij wegblijven. Het ding klonk naar mijn mening echt nergens na, zou wel eens willen weten welke nummer May daarmee ingespeeld zou moeten hebben. Krasserig kreng..

QueenSRVJW
1 februari 2009, 19:33
Klopt, daar heb ik ook nog naar gekeken, maar er zitten voor mij wat nadelen aan. Hij is eigenlijk wat te zacht, sorry dat ik dat er nog niet had bij gezet, maar voor in een band moet het eigenlijk wel kunnen. En ik kon hem alleen maar vinden voor 250 euro, wat ik eigenlijk wel wat te veel vind. Verder klonk het wel goed natuurlijk.

QueenSRVJW
1 februari 2009, 19:49
Waar staat die JW eigenlijk voor? Ennieweej; Laney heeft een lijn buizenversterkers met een Vox-achtig karakter. Ik heb er destijds bijna eentje gekocht, maar koos toch voor een Fender HotRod Deville, omdat ik juist op zoek was naar een Fender Clean geluid. Die Laney was echter voor het geld een heel goed ding! Ben even vergeten wat het typenummer was, maar het leek ongetwijfeld op AC-30. Andere forummers weten wellicht wel welk bakkie ik bedoel...

JW staat voor Jan Willem:P
maar weet iemand al welke Laney dat kan zijn, want het lijkt me wel leuk om die dan eens te testen.

Nielsje
1 februari 2009, 19:50
JW staat voor Jan Willem:P
maar weet iemand al welke Laney dat kan zijn, want het lijkt me wel leuk om die dan eens te testen.

Google is your friend! 2 seconden werk... (http://www.google.nl/search?um=1&hl=nl&safe=off&q=laney%20vc30&ie=UTF-8&sa=N&tab=iw)

Pepe
1 februari 2009, 20:00
Je komt in de richting met een amp die wat Laney noemt de "dark sound" beoefent. Een brits gevoicede el84 dus, en dat combineren met een treble booster. En inderdaad, de Laney VC reeks is een relatief goedkope amp en als je daar een Eminence Red Fang in gooit kom je weer een stapje dichter bij.

Di Stefano
1 februari 2009, 20:08
Brian Meej speelde met een stuiver, maar sinds de euro kan dat niet meer, dus die sound krijg je niet meer helaas, het was immers een koopie.

In de UK is er geen euro.

QueenSRVJW
1 februari 2009, 20:20
En inderdaad, de Laney VC reeks is een relatief goedkope amp en als je daar een Eminence Red Fang in gooit kom je weer een stapje dichter bij.

Bedankt voor alle info tot dusver, maar is een Eminence Red Fang een speaker of iets dergelijks?

Mitch
1 februari 2009, 20:22
De poor man's Celestion Alnico Blue inderdaad.

fredjuh
1 februari 2009, 21:40
Die laney vind ik een nog best lekkere sound hebben. Op youtube staat er zo'n review en vooral t laatste stukje klinkt errug lekker

AART
1 februari 2009, 21:59
Is zo'n mesa EL 84 bak niks voor jou? Zo'n subway blues of rocket .44? Ik heb niet echt ervaring met ac30's ofzo, maar die mesatjes krijg je wel voor een euro of 400/500 en het zijn leuke bluesamps.

van_clippesteyn
1 februari 2009, 23:16
de Laney versterker genoemd in dit forum is niet de vc serie maar de lc serie, meer specifiek de laney lc30, doorontwikkeld op het ac30 platform en heeft een celestion seventy/80. (tweekanaals,accutronics reverb en loop)
Als je een beetje goed zoekt kom je ze tegen tussen 300/400 euro.

marter544
2 februari 2009, 00:58
de Laney versterker genoemd in dit forum is niet de vc serie maar de lc serie, meer specifiek de laney lc30, doorontwikkeld op het ac30 platform en heeft een celestion seventy/80. (tweekanaals,accutronics reverb en loop)
Als je een beetje goed zoekt kom je ze tegen tussen 300/400 euro.


Het is toch echt de VC serie leerde google mij..

cazmodean
2 februari 2009, 09:58
Die laney ben ik het mee eens. Zelf ook eens op gespeeld en komt aardig in de buurt. Zelf heb ik een koch kv50, die met de juiste instellingen ook wel aardig in de richting komt (of de kc50 combo). Als je ziet waar die dingen tegenwoordig voor weg gaan, dan zou dat binnen je budget kunnen passen, plus dat ze enorm veel extra opties hebben en je de versterker zou kunnen gebruiken voor andere doeleinden.

Mr.Bluesbreaker
2 februari 2009, 10:11
Heeft er nou nog niemand gevraagd naar welke gitaar deze Groninger gebruikt?
Even 2 uitersten; met een Chinese Squier strat en een krassende singlecoil als brugpickup wordt het sowieso al lastig, net als een EMG 81 in de brug van een mahoniegitaar.

van_clippesteyn
2 februari 2009, 12:04
De vc zou best eens op dezelfde type specificaties kunnen hebben, dat geloof ik graag.
Ik ben sinds een jaartje de gelukkige eigenaar van de lc30 (lc15 bestaat ook) en hij werdt altijd gepresenteerd als ac30 clone(el84). en dat geloof ik ook gezien de geluiden waartoe deze versterker toe in staat is.

Meer ontopic: Misschien zouden een mahoniehouten gitaar met Burns pickups een uitkomst bieden qua geluid en eventueel een wem copycat, dan kom je een heel eind in de buurt van een brian may sound over een ac30 type amp al kom je er nooit helemaal, dáár moet je brian may zélf voor zijn.:satisfie:

edit: i stand corrected, de vc is gewoon precies de zelfde amp als de lc...alleen in een nieuwer jasje.

lc 30:http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.guitarvillage.co.uk/admin/pages/upload/Amps/Laney/lc30.jpg&imgrefurl=http://www.guitarvillage.co.uk/product-detail.asp%3Fid%3D29%26catid%3D30%26manid%3D58%26q uantity%3D1%26product%3DLaney%2BLC30%2B112%252C%2B 30w%252C%2BNew&usg=__sLt4v57vnJJwXw8fbxqulTptQuI=&h=351&w=400&sz=36&hl=nl&start=2&um=1&tbnid=vIsjUoBBrAmykM:&tbnh=109&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dlaney%2Blc30%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa% 3DN

QueenSRVJW
2 februari 2009, 15:19
Ik heb zelf een Fender Classic Player 60, errug goede gitaar, dus qua gitaar zit ik wel goed:D
Ik kan uit de vorige posts dus wel opmaken dat de Laney VC 30 of LC 30 wel een goede versterker is, goed genoeg om maar eens te proberen...

Raffel
2 februari 2009, 16:36
Je moet denk ik ook wel even onderscheid maken tussen May's lead sounds en ritme sounds. Dat wordt vaak over een kam geschoren, maar May gebruikt in de studio (de sound die mensen willen nabootsen vaak) de Deacy amp en niet altijd AC30's plus Dallas Rangemaster voor leads. Live gebruikt hij deze voor zover ik weet wel of wordt de deacy uitversterkt voor 'sommige' leads. Ik vind May's algemende sound op zich niet zo interessant en karakteristiek. Naar mijn idee zijn dat echt de leads. Het feit dat je je het langs de snaar strijken van je plectrum in volle glorie hoort, je zo'n unieke attack in je sound krijgt en zo'n moddervette dikke heerlijke sustain.

QueenSRVJW
2 februari 2009, 17:16
Inderdaad, ben ik met je eens, de lead sound is ook vooral waar ik een beetje naar op zoek ben.

aaronstonebeat
3 februari 2009, 03:15
Ken je deze: http://www.brianmaycentral.net/brianguitar.html ? Mooi overzicht van welke spullen hij zelf allemaal gebruikt.

Yek1
3 februari 2009, 08:06
http://nl.youtube.com/watch?v=DlZCSsEVcV4&feature=related

van_clippesteyn
3 februari 2009, 09:15
het blijft complexe materie,die meneer in die clip kwam wel dichtbij met die red special,ac30 en treble booster. Maar toen hij wisselde naar strat was het weer weg. Volgens mij is het goedkoper (en sneller) om te proberen een eigen geluid te ontwikkelen. Veel succes in je zoektocht naar de brian may (achtige) tone

Raffel
3 februari 2009, 09:30
zoek op youtube eens op 'Deacy amp'. Ik denk dat dat precies is wat je zoekt. Je kunt ze namaken a.d.h.v. een schema of bij VOX die BM versie van de AC-30 aanschaffen!

QueenSRVJW
3 februari 2009, 13:35
Ik kan inderdaad wel even kijken naar zo'n schema van die Deacy, maar heeft iemand dat kunnen vinden, ik heb al een tijdje via google gezocht, misschien ligt het aan mij...

harrie-beton
3 februari 2009, 13:46
als je weinig geldt hebt en alleen thuis speelt is een podxt misschien iets voor jou. De simulatie van de Vox ac 30 die daarin zit vind ik 1 van de beste simulaties van de hele pod. Ik heb hem ook veel gebruikt voor U2 covers (Edge speelt ook regelmatig op Ac30)

QueenSRVJW
3 februari 2009, 13:55
Ik heb zelf een pocket pod gehad maar ik vond het toen niet echt heel goed klinken, ik ga toch voor een echte versterker.

Maar heeft iemand misschien al een schemaatje van de Deacy gevonden dan, ik kan het namelijk niet vinden...:???:of is dat schema niet verkrijgbaar op het internet? (lijkt me stug:P)

Raffel
3 februari 2009, 15:49
er zijn websites waarop dat hele ding uit elkaar wordt gehaald en ze de onderdelen ook bespreken. Of er een schema is weet ik niet direct, maar lijkt mij dat iemand wel zo gek is geweest dat in elkaar te draaien.

Ik vind de AC30 model op mijn Pod XT Pro niet zo denderend eigenlijk. Die in Guitar Rig 3 vind ik een stuk beter!

Dat is welicht ook een optie trouwens. Ik heb wel een leuke preset van de deacy sound daarin. Ik zit even zonder speakers anders zou ik wel even een sampletje kunnen uitdraaien. :(