PDA

View Full Version : probleem met Seymour Duncan pick up



SloeGin
1 februari 2009, 18:08
Ik speel op een Epiphone LP Custom.
De p'ups heb ik vervangen door een Seymour Duncan Hot Rodded Humbucker Set. (SH-2 Jazz model in de hals en SH-4 JB in de brug).

Qua versterker heb ik een Fender Vibro Champ XD en ik gebruik een gemodde Boss Metal Zone om wat meer b*llen te geven op de metal mode.

Het probleem is dat die JB veel te schel klinkt. Zowel bij clean als distortion.

Nu wou ik eens jullie raad hieromtrent.
1).Dat schelle, ligt dat aan de pickup zelf, men amp en/of gitaar zelf?
2).Als het de pickup zelf is door welke vervang ik die JB het best?

Tnx!

Orpheo
1 februari 2009, 18:17
he, de JB klinkt gewoon heel helder.

simpele 20 cent oplossing: koop een 700k weerstandje, soldeer deze op de pootjes van de pot waar de JB op vast zit.

Blacksteen
2 februari 2009, 09:57
ik heb nog nooit op seymour duncan Humbuckers gespeeld,
maar ik kan wel zeggen omdat ik in een van mijn gitaren de QP SSL4 heb
geplaatst: ze zijn een stuk harder en misschien daarom ook scheller...
ik heb een hoop pickups gehoord die levendiger klinken dan mijn QP SSL4's
maar als je een Humbucker in Single coil formaat wil moet Seymours hebben lol.

SloeGin
2 februari 2009, 19:08
he, de JB klinkt gewoon heel helder.

simpele 20 cent oplossing: koop een 700k weerstandje, soldeer deze op de pootjes van de pot waar de JB op vast zit.

En wat doet dit dan juist? Sorry, ik heb hier geen verstand van :)

Chris Winsemius
2 februari 2009, 19:25
En wat doet dit dan juist? Sorry, ik heb hier geen verstand van :)

dan lijkt het 'n beetje op 'n 250k potmeter

Verdere uitleg:
meestal worden bij Fender singe coil elementen 250k pots gebruikt en bij Gibson elementen 500k exemplaren. (dat getal is de weerstandswaarde, "k" staat voor 1000, dus 250.000 ohm of 500.000 ohm).
Maar (da's de tip van Orph) in sommige gevallen kan 'n andere waarde beter werken.

Hoe hoger die waarde hoe minder demping v/h signaal en hoe meer hoog.

700k weerstanden bestaan trouwens niet, voor amper 'n euro heb je 'n 680k of 820k weerstand. Ik zou gewoon die 680k proberen. Die moet je dan op de 2 buitenste aansluitingen v/d volume-regelaar van dat element solderen.

succes!

Orpheo
2 februari 2009, 23:04
dan lijkt het 'n beetje op 'n 250k potmeter

Verdere uitleg:
meestal worden bij Fender singe coil elementen 250k pots gebruikt en bij Gibson elementen 500k exemplaren. (dat getal is de weerstandswaarde, "k" staat voor 1000, dus 250.000 ohm of 500.000 ohm).
Maar (da's de tip van Orph) in sommige gevallen kan 'n andere waarde beter werken.

Hoe hoger die waarde hoe minder demping v/h signaal en hoe meer hoog.

700k weerstanden bestaan trouwens niet, voor amper 'n euro heb je 'n 680k of 820k weerstand. Ik zou gewoon die 680k proberen. Die moet je dan op de 2 buitenste aansluitingen v/d volume-regelaar van dat element solderen.

succes!

poeh poeh, 20 hele kilo ohms verschil... 680 is bij ons gewoon 700.

Chris Winsemius
3 februari 2009, 13:09
poeh poeh, 20 hele kilo ohms verschil... 680 is bij ons gewoon 700.

Om even voor de TS aan te geven dat die weerstand in die waarde niet te koop is, voor hem is het allemaal nieuwe materie....

weerstanden zijn meestal in de volgende waardes leverbaar (zogenaamde E-12 reeks en dan ook nog in 10 voud, kilo-ohms en mega-ohms):

10
12
15
18
22
27
33
39
47
56
68
82
100

EuroCinema
3 februari 2009, 13:54
Heb je trouwens al geprobeerd om hem een stukje lager af te stellen?

SloeGin
5 februari 2009, 19:30
Hoe hoger die waarde hoe minder demping v/h signaal en hoe meer hoog.



Misschien domme vraag maar dat schelle komt dat niet door dat 'hoog', gaat het dus niet erger worden met een hogere weerstandswaarde of sla ik hier nu compleet de bal mee mis ? :p

Orpheo
5 februari 2009, 21:10
Misschien domme vraag maar dat schelle komt dat niet door dat 'hoog', gaat het dus niet erger worden met een hogere weerstandswaarde of sla ik hier nu compleet de bal mee mis ? :p

het schelle komt door bepaalde frequenties, dus het 'hoog' zoals ze dat noemen. dat weerstandje verlaagt de weerstand van de pot, maakt het signaal dus eigenlijk laagohmiger (simpel gezegd), en dat filtert het hoog er dus meer af.

wil je dat ik het uitreken?

SloeGin
5 februari 2009, 21:23
het schelle komt door bepaalde frequenties, dus het 'hoog' zoals ze dat noemen. dat weerstandje verlaagt de weerstand van de pot, maakt het signaal dus eigenlijk laagohmiger (simpel gezegd), en dat filtert het hoog er dus meer af.

wil je dat ik het uitreken?

Oké ja nu snap ik het :D

tnx!

insp.clouseau
5 februari 2009, 22:46
...om effe iets anders erbij te halen.....


Wat is dan het effect van de welbekende condensators over de pots te hangen?
Heb er al veel over gelezen maar....

grtz

Orpheo
5 februari 2009, 22:52
...om effe iets anders erbij te halen.....


Wat is dan het effect van de welbekende condensators over de pots te hangen?
Heb er al veel over gelezen maar....

grtz

oh das een leuke vraag :) da ga je de condensator en pot als een hoogdoorlaatfilter en laagafsnijfilter gebruiken. hoe meer je de pot dichtdraait, hoe minder signaal je doorlaat, en hoe meer laag je wegdempt.

SloeGin
10 februari 2009, 20:20
Heb je trouwens al geprobeerd om hem een stukje lager af te stellen?

Ik heb hem ondertussen al een (heel) stuk lager gezet maar haalt niet veel uit. Met de tone knob wat spelen heb ik ook al gedaan.

Ik zal nu kijken of het met die weerstand helpt of mss een andere pickup ...

E-J
10 februari 2009, 20:24
Belangrijk: een Seymour Duncan SH4 'JB' is ontworpen om te werken met een 250k ohm potmeter. Vervang anders de volumepotmeter van je Epiphone door een 250k ohm potmeter... het zal wonderen doen :).

SloeGin
11 februari 2009, 18:29
Belangrijk: een Seymour Duncan SH4 'JB' is ontworpen om te werken met een 250k ohm potmeter. Vervang anders de volumepotmeter van je Epiphone door een 250k ohm potmeter... het zal wonderen doen :).

Bedankt voor je tip!
Hier heb ik echt geen benul van :D maar .. moet ik dan ineens ook de tone knob aanpassen of hoeft dit niet?

Welke potmeter zit er dan standaard in de Epiphone?

Gothra
11 februari 2009, 19:18
Ik had anders geen problemen toen ik deze pickup in mijn epi zette hoor!