PDA

View Full Version : Eerste mic



bubbles
1 februari 2009, 18:04
Hallo iedereen. :)

Na veel te hebben opgezocht is de tijd gekomen om me eens beter met recording te gaan bezighouden.
Momenteel heb ik een audio interface. (Emu tracker pre)
Nu ben ik op zoek naar een deftige mic en ik ben er enkele tegengekomen die de voorkeur genieten van verschillende mensen.

De prijzen komen van Thomann

- SHURE SM57LC --> €98,00
- BEYERDYNAMIC M201TG --> €155,00
- BEYERDYNAMIC M88TG --> €268,00
- SENNHEISER MD421U-2 --> €329,00

Ik weet het, verschillende prijzen.
Het is bedoeld om elektrische en akoestische gitaar op te nemen.
Mijn elektrische gitaar is een Epiphone LP en versterker een Vox AD100VT, de akoestische gitaar is een Richwood artist series ..., model kan ik even niet opkomen, was rond de 300 euro.

De SM57 blijkt voor velen uitstekend te zijn zeker voor die prijs maar volgens anderen zijn er veel betere mics te vinden in die prijsklasse.
De beyers blijken allebei goede allround mics te zijn en de md421 doet het ook goed op elektrische gitaar.
Dat heb ik ongeveer gelezen, klopt dit min of meer?

Ik sta ook open voor andere suggesties maar mijn budget is maximum 400 euro.
Ik zou het ook spijtig vinden om een mic van 400 euro te kopen en de kwaliteit enorm te zien dalen door mijn audio interface.

Ik heb dus volgende vragen.

- Welke mic verkiezen jullie?
- Kan ik voor deze mic beter een andere audio interface kopen?
- Zijn mijn gitaren en versterker zo'n mics wel waard?

Sorry voor de lange tekst maar beter te veel info dan te weinig, niet? :)

Alvast bedankt.

skabouter
1 februari 2009, 18:28
ey dude!

Interessant, en goed dat je gelijk over je set en budget verteld!

Ik vrees alleen dat mijn visie hierop je niet blijer gaat maken... Ik denk namelijk dat als je electrische gitaar wilt opnemen dat je spullen geen mic waard zijn........in elk geval niet 1 van 329 euro! Advies wat ik je meegeef: Koop een SM57 (ALTIJD handig, die mag gewoon niet ontbreken), en steek de rest van je geld (300 euro?) in 2 andere condensatormics, voor het opnemen van je akoestische gitaren. Deze zijn het ongetwijfeld wel waard om met mooie mics op te nemen.

Omdat je amp al een modeling ding is zou ik het onnuttig vinden om hem te micen, mss kan je die beter gewoon di-rect opnemen (hij heeft vast een line-out of rec-out oid, weet ik veel). Verder kan je dan alsnog de SM57 voor de speaker zetten, en misschien een mooie blend/mix van de 2 sounds maken.

Voor akoestische weet ik niet zoveel goeie tips, behalve een Rode NT5 setje, of 2 grootmembraammics....Ook de MXL V67g kan ik je van harte aanraden voor akoestics!

Ow en als je een paar tientjes kan missen of kan besparen, steek deze in een D.I. box, om je amp lekker clean binnen te krijgen met direct-recording.

Verder is het wachten op wat de rest erover te zeggen heeft.................

Marshallover
1 februari 2009, 18:33
Ow en als je een paar tientjes kan missen of kan besparen, steek deze in een D.I. box, om je amp lekker clean binnen te krijgen met direct-recording.



Hoe werkt een D.I. eigenlijk? Wat doet ie?

skabouter
1 februari 2009, 18:38
Eigenlijk weet ik het technische verhaal niet zo goed..... Maar waar het op neer komt, is dat je ongebalanceeerd signaal hebt (bijv gitaar) en gebalanceeerd (mic met 3 polige kabel). Een ongebalanceerd signaal kan te lage output hebben (bijv als je een gitaar direct op een mixer aansluit), of kan een ruis/brom gaan bevatten. Met een D.I. tussen gitaar/bas(amp) en mixer/interface krijg je altijd een schoon, clean gebalanceerd signaal binnen, op de juiste sterkte!

Ik hoop echt dat ik het goed zeg zo :D zo niet, correct me! Maar in elk geval kan de aanschaf van een D.I. zeker geen kwaad! Ook als je bijv een semi-akoestische gitaar in je mixer/interface wilt doen, doe hier een D.I. tussen!

bubbles
1 februari 2009, 19:52
De reden waarom ik de line out van mijn versterker niet wil gebruiken is omdat die blijkbaar niet zo goed is bij alle versterkers, of klopt dat niet?

Heynis
1 februari 2009, 20:01
Een DI zorgt er ook voor dat de uitgangsimpedantie van de (bas)gitaar/keyboard/synth naar een acceptabele uitgangsimpedantie voor een standaard microfoon preamp wordt gebracht (meestal zo'n 600 ohm).

Voor akoestische gitaar zou ik er zeker weten een tweede microfoon bij nemen. Een voor het klankgat en eentje min of meer voor het fretboard. Voor het fretboard zou ik een condensator microfoon nemen, en voor het klankgat of een grootmembraan of een dynamische.

Het hangt er trouwens vanaf voor wat voor productie het is of ik dat zou doen :P . Voor een singersongwriter of gitaarproductie heeft het zin, voor een hele band wat minder.

bubbles
1 februari 2009, 20:17
En van wanneer zou je dan moeten overstappen van een line out/DI naar een mic?
Mijn akoestische kan trouwens versterkt worden, maar dan klinkt het weer meer elektrisch.

Han S
1 februari 2009, 21:50
Een DI op de line uitgang van je gitaarversterker is handig als je wilt re-ampen, het geluid op zich heb je niks aan en ik zet de DI dan liever op de uitgang van de gitaar zelf en neem dit op naar een eigen track. Dat kan ik dan eventueel alsnog naar een andere versterker sturen.

Wat de microfoon betreft: dat is voornamelijk een kwestie van smaak en je zult altijd zien op forums dat mensen datgene aanraden wat ze zelf hebben. Maar er is veel meer.

Als je deze (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1941546&postcount=9)post van Harald leest dan zie je dat hij zijn beste electrische geluid tot nog toe bij mij heeft gehad. Daar ben ik uiteraard zeer blij mee want Harald heeft zijn geluid heel erg goed voor elkaar. Maar ik wil je met plezier vertellen hoe ik mijn aandeel daarin heb gehad en dat is in feite heel erg simpel. Ik heb gewoon twee oude grijze MD421 MK1's voor de twee 4*12 kasten gezet en voila.

Wat de vraag van de TS betreft: als je electrisch en akoestisch gitaar gaat opnemen en je gaat ook nog zingen met die microfoon, dan zeg ik meteen de M88 of de MD421, maar de 421 kan vrij heet klinken. Ga je niet zingen dan zal mogelijk de M201 de beste prijs/kwaliteit hebben en daar kun je ook nog goed op zingen, mits je een plopkap gebruikt.

Maar je kunt ook twee microfoons nemen, een dynamische voor electrisch en een kleine condensator voor akoestisch en dan doet een Samson CO2 van 50 euro het prima. Of je koopt een Studio Projects B1 en daar kun je ongeveer alles mee doen en die kost je 120 euro.

bubbles
2 februari 2009, 11:09
Het is alleen voor de gitaren, dus dan misschien beter de M201 pakken.
Maar zijn mijn gitaren en versterker dat wel waard?
Anders kan ik beter doorsparen voor een betere gitaar en dan pas aan opnemen beginnen.

Han S
2 februari 2009, 11:29
De M201 is een zeer veelzijdige microfoon, kan tegen enorme volumes en zal het op de meeste bronnen goed doen, ook op een akoestische gitaar. Maar hij is beter met harde geluiden dan met zachte, omdat een dynamische microfoon altijd meer ruis zal hebben dan een condensator van enige betekenis. De minste ruis zul je hebben met een groot menbraan condensator. Dus de 201 is een uitstekende keus voor wat hij kost, maar met een zacht akoestisch gitaartje kun je wat ruis hebben, wat dan ook meestal wel weer weg te poetsen is. Hij zal echter nooit zo hard ruisen als een Behringer ECM8000 condensator.

bubbles
2 februari 2009, 13:32
Tja, Behringer :confused:
Bedankt voor je antwoorden, daar ben ik veel mee,
maar ik zoek nog altijd een antwoord op de vraag of het de moeite is
om een mic te kopen of kan ik beter doorsparen.
Want na het antwoord van skabouter was ik wel teleurgesteld. :(

skabouter
2 februari 2009, 14:32
hoeft niet :) Als JIJ vind dat je mooie sound hebt, en dat zo eerlijk mogelijk wilt opnemen, kies dan voor mics!

Het is alleen mijn mening dat ik het er niet voor zou doen........Zo geweldig vind ik die amp nou weer niet, dat wel niet zeggen dat je hem niet goed kan opnemen.....

bubbles
2 februari 2009, 14:41
Ik weet ook dat het geen topmateriaal is, maar ik vind het nog wel best goed. (voor zover ik kan vergelijken)
De kans dat ik binnen enkele jaren overstap op Gibson en al dan niet Marshall zit er ook dik in,
dus als ik nu direct een deftige mic koop kan ik hem met betere spullen nog altijd gebruiken.

Het is bedoeld om akoestische en elektrische gitaar op te nemen maar misschien ook voor zang, daar ben ik nog niet echt uit.
Ik kan niet echt zingen. :confused:
Drums worden zowiezo met de computer gedaan.

Ik denk dat het ofwel de M88 ofwel de MD421 wordt.

Liquid_Metal
8 februari 2009, 11:11
Ik ben ook eventueel op zoek naar een nieuwe microfoon. Voor het opnemen van zowel zang als gitaar gebruik ik op dit moment de Sennheiser E835 en voor zang is dat prima. Voor gitaar niet helemaal, maar dat zou ook kunnen door mijn onkunde over het mic'en van gitaarcabs. Zo kwam ik er vandaag pas achter dat het geluid voornamelijk off-axis wordt verspreid (logisch!! :S), maar ik plaatste mijn mic recht in het midden van de speakerconus, en enorm dichtbij. M'n geluid had enorm veel laag in (de "chugga-chugga" klinkt erg lekker) maar het geluid was me een beetje te scherp. Zou dat komen doordat ik in het midden van de conus zit, of doordat ik een dynamische zangmicrofoon gebruik? Ik hoor érg veel lovends over de Shure SM57, dus wellicht is dat een optie.

Dirtypool
10 februari 2009, 14:35
http://www.youtube.com/watch?v=GcD9-yQjDfM
Cool vidje

Dirtypool
10 februari 2009, 14:39
http://www.youtube.com/watch?v=9lQ-a0VLb-c
deze ook trouwens

Liquid_Metal
10 februari 2009, 15:40
Die zijn inderdaad leuk. Dat is precies wat ik gisteren heb gedaan: experimenteren hoe ik m'n sound wil. Ik kwam erachter dat ik m in het midden van de cone wil (niet center) met een hoek van 45dg. Direct tegen de grille aan (veel bas prox :D)

HaroldA
10 februari 2009, 15:58
- SENNHEISER MD421U-2 --> €329,00

Ik heb een tijdje terug een oude Sennheiser MD-421N (nog met DIN-3 aansluiting) voor 120,- op MP gekocht, maar toen waren er ineens 5 tegelijkertijd te koop, dus dat drukt de prijs nogal.

Er staat er nu 1 op waar al 180,- op geboden is.