PDA

View Full Version : Plectrumplaat/Pickguard



Git Aar
1 februari 2009, 16:51
Het doel van de pickguard is duidelijk.
Waarom heeft niet elke (akoestische) gitaar standaard een pickguard?

Muzieknono
1 februari 2009, 17:03
Omdat er ookmensen zijn die alleen met de vingers spelen???
Mvgr Dirk Jan :B

Alberto
1 februari 2009, 17:13
Er gaat niets boven 10 vingers!

B0UDEWIJN
1 februari 2009, 17:25
Volgens mij hebben de meeste nylonsnarig ze niet en de staalsnarig juist wel weer (niet altijd natuurlijk). Reden daarvoor is al genoemd ;)

GetnFunky
1 februari 2009, 17:42
+ dat veel staalsnarige gitaren ook een doorzichtige pickguard hebben xD

Pais
1 februari 2009, 18:29
Omdat er ookmensen zijn die alleen met de vingers spelen???
Mvgr Dirk Jan :B

En ik dacht dat jij flamenco aan het leren was ;) Zonder slagplaat?

dadgad
1 februari 2009, 19:06
Hallo,

Vingers hebben nagels ! Dus als je flamenco stijl wilt spelen
zul je toch iets moeten doen om het bovenblad te
beschermen. Daar is ook speciaal materiaal voor dat dunner
is dan wat normaal voor slagplaten gebruikt wordt.

Voor staalsnarige gitaren heb je eigenlijk alleen een
slagplaat nodig als je met plectrum speelt.

Het nadeel van en slagplaat is dat zo'n ding een deel van
je bovenblad stijver maakt, en dus invloed op het geluid
heeft. Dat merk je met name bij kleinere gitaren (OM size)
waar door het gebruik van een slagplaat een deel van de
hoge tonen verdwijnt. Veel gitaren die bedoeld zijn voor
fingerstyle spel worden dan ook geleverd zonder slagplaat.

Greetz,

Han.

Laser
1 februari 2009, 21:18
Zeker de flamenco gitaren zijn beschermd ( golpeador aan beide zijden van de snaren, dus niet alleen aan de onderzijde) om het hout te beschermen.

Op typische fingerstyle gitaren zit meestal geen slagplaat, ook al kan je die er wel op (laten) zetten, al dan niet transparant.
Fingerstyle zal immers minder vaak ook tik- en slagwerk op het hout meebrengen.

En als dat wél gebeurt heb je twee opties: of je doet niks en dan krijg je al gauw een Tommy-Emmanuel-gitaartype,
of je plaatst doorzichtige slagplaten op plaatsen waar je tikt, wrijft en trommelt ( Thomas Leeb).

Waarom ze niet standaard op elke gitaar staan? Hoe vrijer het bovenblad kan trillen, hoe beter de klankrespons op het "beroeren van de snaren". Elke belemmering daarvan heeft hoe dan ook een ietsepietsie effect op het vrij trillen van het hout, dus op de klankproductie.

Waar ze niet hoeven, daar doet men het beter niet.

Dacht ik zo.... op een zondagavond .... :cheerup:

Muzieknono
2 februari 2009, 06:42
En ik dacht dat jij flamenco aan het leren was ;) Zonder slagplaat?
Klopt, maar ik speel ook staalsnarig met plectrum, op mijn nylonsnaar overigens een slagplaatje gezet voor golpe.
Mvgr. Dirk Jan :B

budje
2 februari 2009, 06:45
En dan heb je natuurlijk, iets minder technisch verhaal, nog de mensen die een slagplaat lelijk vinden en die geen r*k geven om krassen :seriousf:

--=HANS=--
2 februari 2009, 08:38
Krassen OK, maar als je stevig doorwerkt dan vallen de gaten op een gegeven moment letterijk in je gitaar. Ik ben even kwijt welke gitarist/muzikant het was maar er is hier ooit een joetjoepfilmpje gepost met een oude knakker met een gitaar waar je dwars door de top z`n gitaar in kon kijken. :seriousf:

Git Aar
29 augustus 2009, 21:40
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/08/29/1251571311-530.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1885892.html)

Over Pickguards gesproken..

Van Bleuridge

Guitarron
31 augustus 2009, 10:26
Ik ben van plan een Taylor GA3 of een GA4 te kopen, nou zit er bij alle twee geen standaard pickguard op, ik zou wel graag zo'n mooie rood kleurige pickguard van taylor er op hebben, maar verschlechtert dat het geluid te 'erg' of valt dat allemaal nog wel mee?

Laser
31 augustus 2009, 10:54
Als het je om de looks te doen is (en dat lijkt zo omdat je de woorden "mooie rood kleurige pickguard" gebruikt), en het is belangrijk voor je, dan moet je dat doen.
Ik zou het - om eventuele invloed op de klank te vermijden - persoonlijk niet doen.
Zoals eerder vermeld: het hangt ook van je speelstijl af.

Guitarron
31 augustus 2009, 10:59
Ik ben er wel van plan om fingerstyle op te spelen, maar ik vind zo'n ding gewoon supermooi!

Laser
31 augustus 2009, 11:02
Waarom zou je niet zonder de slagplaat starten, en als je ziet dat er gebruikssporen ontstaan op het blad die je storen laat je er een slagplaat op plaatsen achteraf?
Ja, over smaken en kleuren .. valt niet te discussiëren hé. :)

Guitarron
31 augustus 2009, 11:02
ook misschien een goed idee ja, om dat gewoon te doen.

lindstrom
31 augustus 2009, 11:56
tjah, dan heb je een slagplaat om krassen tegen te gaan op het bovenblad, maar wat het nut dan wanneer je met die plaat dat stuk bovenblad wegstopt.

en die lijmlaag kan ook nooit goed zijn voor de laklaag.

Gewoon geen slagplaat monteren.

LaurentB
31 augustus 2009, 17:26
tjah, dan heb je een slagplaat om krassen tegen te gaan op het bovenblad, maar wat het nut dan wanneer je met die plaat dat stuk bovenblad wegstop

Precies! Zoals men ook lelijke tafellakens of kleedjes over mooie tafels heen legt omdat anders die mooie tafel lelijk wordt. Dus dan maar tegen een lelijk tafelkleed aankijken.