PDA

View Full Version : brom na plaatsen bigsby in Les Paul



davinci77
1 februari 2009, 14:07
Na het plaatsen van een bigsby op mijn les paul is er een duidelijke brom te horen.
Nu is het zo dat als ik een draadje leg vanaf de bigsby naar een aarde op de gitaar de brom weg is.
nou is een draadje buitenom snel gelegd, maar ik zou dat graag anders willen... :-)
Iemand hier ervaring mee?

aaronstonebeat
1 februari 2009, 14:37
Normaal gesproken zit dat draadje binnenin; als het goed is loopt er al een kanaaltje vanuit de control cavity naar waarschijnlijk de onderste stud van brug of tailpiece. Dat wil je echt wel aangesloten hebben.

niekb
1 februari 2009, 18:27
De aarde zat ws aan je stoptail. Die gebruik je nu niet meer dus heb je ook geen aarde mee. Wat ik wel eens gedaan heb is het volgende.

Probeer de rechter stud van je brug eruit te krijgen. Soms zitten ze erg vast. Ik heb dat gedaan door een oude stud erin te draaien en dan met een tang te trekken. Als ie niet al te vast zit kan dat. Als dat lukt een gaatje boren naar de pickup cavity en dan daar een draad doorheen naar je controlcavity. Als je elementen hebt met kapjes moet je wel zorgen dat het draad niet beschadigd door de kapjes.

Als je de stud er niet uit krijgt kan je er even mee naar een tech gaan.

davinci77
1 februari 2009, 20:01
duidelijk! ik ga vandeweek het een en ander dan maar eens uit elkaar schroeven...

bedankt!

davinci77
1 februari 2009, 20:07
nog even een praktisch vraagje... hoe heb je het gat geboord van de stud naar de pickupcavity?
Het lijkt me een tamelijk lastige hoek...

niekb
1 februari 2009, 23:00
Ja het is ook oppassen. Ik heb het met een dremel en een klein boortje gedaan. Vanaf de pickupruimte. Je kan wat stevig tape plakken bij het randje van het gat. Dan beschadig je m niet zo snel. Het draadje erdoor gefrut en met een ijzerdraadje iets omhoog getrokken.

Ga niet met een tang direct op de body wrikken om de studs eruit te krijgen! Dan beschadig je de hele boel.

Succes dr mee!