PDA

View Full Version : Probleem met palmmuting



Soulpower
14 maart 2003, 23:11
Hoi, als ik staand speel dan heb ik problemen met het toepassen van palmuting ofzo..Bijv. Het nummer Low van Foo Fighters, daar heb je dat snelle stuk, gemute met de hand, dat kan ik staand niet spelen. Of bij metal-slagjes enzo... triplets enzo.. dat gaat ook niet soepel.

Ik leg mijn hand stil op de snaren, ik beweeg zeg maar alleen met mijn vingers, mijn hand ligt er stil op, maar ik voel me er niet lekker bij, de beweging gaat moeizaam.

Ik speel al 2,5 jaar en het gaat wel goed enzo..alleen staand minder.

Ik heb mijn gitaar ongeveer onder mijn navel hangen, dat is het beste voor mij anders krijg ik last van mijn schouder en rug. Ik kan em niet anders hangen.

Heeft iemand goede tips om dit probleem misschien op te lossen?

groetjes

Fluffy
14 maart 2003, 23:22
voor het pulm muten van low gebruik ik up- en downstrokes op de e-snaar dan is het makkelijk te spelen

Negative K3 fan
15 maart 2003, 01:37
Veel oefenen, meer oefenen, dan krijg je er steeds meer handigheid in, want je leert het ook niet zo 1 2 3, helemaal staand, dan heeft je rechterhand niet zo'n mooie hoek als zittend. Je kunt ook proberen om wat meer vanuit je pols te spelen ipv je vingers.

Anders Destium
15 maart 2003, 23:11
Muten doe je vanuit de pols (hoe raar dit ook mag klinken als je het anders bent gewend). Als je alleen je vingers beweegt bij het aanslaan leer je nooit op een fatsoenlijke manier riffen en is het erg RSI-gevoelig (niet te onderschatten). Download eens een filmpje van bijv Yngwie Malmsteen en Jason Hetfield: twee volstrekt andere manieren van spelen, maar ze werken allebei...

funlovinme
16 maart 2003, 00:01
En je moet je gitaar ook niet á la Kirst Novoselic op je knieën hangen. Op heup-hoogte is ideaal.

Phizer
16 maart 2003, 13:17
Op 2003-03-15 23:11, schreef Anders Destium:
Muten doe je vanuit de pols (hoe raar dit ook mag klinken als je het anders bent gewend). Als je alleen je vingers beweegt bij het aanslaan leer je nooit op een fatsoenlijke manier riffen en is het erg RSI-gevoelig (niet te onderschatten). Download eens een filmpje van bijv Yngwie Malmsteen en Jason Hetfield: twee volstrekt andere manieren van spelen, maar ze werken allebei...


james hetfield toch?

Anders Destium
16 maart 2003, 15:17
Ja James is het :sad: , ik was niet echt aan het nadenken toen ik postte geloof ik...

Cruyff impersonificatie: Je weet toch over wie ik het heb!

Electrical Storm
18 maart 2003, 19:13
Cool ik heb het omgekeerd: Ik kan staand perfect palmmuten maar zittend bak ik er stukken minder van...

Negative K3 fan
18 maart 2003, 19:37
Op 2003-03-18 19:13, schreef Electrical Storm:
Cool ik heb het omgekeerd: Ik kan staand perfect palmmuten maar zittend bak ik er stukken minder van...


hoe hoog hangt je gitaar dan staand?

Phizer
19 maart 2003, 20:49
hmja lijkt me idd vaag hoe jij hem hebt hangen :smile:

A3
19 maart 2003, 21:07
Op 2003-03-18 19:13, schreef Electrical Storm:
Cool ik heb het omgekeerd: Ik kan staand perfect palmmuten maar zittend bak ik er stukken minder van...


Bij mij net hetzelfde!!!
Godzijdank worden hardcore/metalshows niet zittend gespeeld!!

Aan de topicstarter: oefenen, oefenen, oefenen, oefenen en nog eens: oefenen. Als je meer zittend dan rechtstaand speelt ligt de oorzaak misschien daar aan, maar met oefenen en blijven rammen, blijven rammen en blijven rammen moet het na een tijd (hiermee bedoel ik niet 2 dagen) wel beter gaan.

Neals
19 maart 2003, 23:46
zittend en staand heb ik geen moeite mee, maar ik heb eigenlijks al palm mutend gitaar leren spelen...

Een van de eerste liedjes die ik kon (naar maanden en maanden oefenen) was last december...
Later bedacht ik pas dat het misschien handiger zou wezen met wat simpelere punk liedjes te oefenen :smile: van schade en schande word men wijs...

anyway:

Gewoon vanuit je pols proberen te muten, en echt met je pols dempen. En rustig opbouwen als je het qua snelheid niet haalt.

Electrical Storm
21 maart 2003, 21:27
Op 2003-03-19 20:49, schreef Phizer:
hmja lijkt me idd vaag hoe jij hem hebt hangen :smile:


Normale hoogte; als ik rechterarm strek zit ik net achter mijn pols tegen de brug aan zeg maar...

Anders Destium
21 maart 2003, 21:45
Dat vind ik persoonlijk niet normaal, het is niet gezond als je je arm moet strekken om een beetje normaal te kunnen spelen. Mijn gitaar hangt redelijk hoog (met mijn pols op dezelfde hoogte of zelfs hoger dan de elleboog. De gemiddelde nu-metalfan zal dat niets vinden, dit zorgt er alleen wél voor dat je zonder moeite strak kan spelen, en daar gaat het in mijn ogen om...

Negative K3 fan
21 maart 2003, 22:02
Op 2003-03-21 21:27, schreef Electrical Storm:


Op 2003-03-19 20:49, schreef Phizer:
hmja lijkt me idd vaag hoe jij hem hebt hangen :smile:


Normale hoogte; als ik rechterarm strek zit ik net achter mijn pols tegen de brug aan zeg maar...


Als je je gitaar zo laag hebt hangen en staan beter kunt palm muten dan zittend dan heb je eens erieuze vergroeiing volgens mij.

nyc-kid
21 maart 2003, 23:01
Ik heb met palmmuten heel lang alleen maar up en down zeer snel kunnen spelen (ala Morbid Angel), maar een simpel gedempt punkdeuntje van praktisch hetzelfde tempo(alleen maar down) kan ik pas sinds een jaar...

Electrical Storm
22 maart 2003, 19:31
Tsss, kunnen jullie wel LEZEN?! Als ik mijn arm strek raak ik de brug ACHTER mijn pols. Dus als ik met mijn hand de snaren raak (dus wanneer ik gewoon aansla) heb ik mijn arm verre van gestrekt. Kijk anders maar ff op de foto op m'n cu2-site: Ik heb daar weliswaar mijn tremolo vast maar ik heb hem nog steeds zo hoog (/laag) hangen als daar...
En ok: Dat ik heb gezegd dat ik er zittend niets van bak als ik wil palm-muten is niet helemaal op de waarheid gebaseerd, maar ik kan mij staand gewoon beter uitten met muten, omdat er geen gigantische knik in m'n elleboog zit (zoals bij het zitten). Je kunt de beweging dan beter uit je pols laten komen.

Anders Destium
22 maart 2003, 21:47
Oh, het valt nog mee, maar ik heb hem een slag hoger hangen (moet je ook eens proberen). Veel mensen vinden dat niets, maar omdat je dan met je arm kan leunen speel je een stuk meer ontspannen.

Anders Destium
22 maart 2003, 21:47
Oh, het valt nog mee, maar ik heb hem een slag hoger hangen (moet je ook eens proberen). Veel mensen vinden dat niets, maar omdat je dan met je arm kan leunen speel je een stuk meer ontspannen.

Negative K3 fan
22 maart 2003, 22:11
Als hij té hoog hangt ziet het er niet uit :smile:

eigelijk ben ik ervoor dat electrische gitaren meer zittend bespeeld horen te worden.

Anders Destium
22 maart 2003, 23:29
Wat is té hoog? Ik speel absoluut niet onder mijn oksels, als je dat bedoelt :wink:

Ik speel voor mezelf en mij zou het niet boeien als mensen zouden vinden dat mijn gitaar te hoog hing!

Negative K3 fan
22 maart 2003, 23:30
ik speel ook voor mezelf en ik vind het ook bij mezelf niet staan als hij ten hoog hangt.

mohawk
24 maart 2003, 19:23
Wie weet er zo een site waar ze laten zien hoe je moet palm muten..

Want ik snap echt niet hoe je dat kunt doen vanuit je pols??

Negative K3 fan
24 maart 2003, 19:25
Je legt de zijkant van je hand op de snaren en je maakt een beweging vanuit je pols en eventueel je vingers. Het is belangrijk dat je je elleboog en schouder stilhoudt want anders is dat op den duur redelijk vermoeiend

mohawk
24 maart 2003, 19:43
Is dr een video van,ik kan dr nix van vinden

Negative K3 fan
24 maart 2003, 19:53
Download eens een video van metallica live en kijk hoe james het doet :smile:

kokteejl
24 maart 2003, 19:54
was dat niet die site van fenderplayersclub......? Daarin liet zo'n peeke met blond haar zien hoe je zo 'mute'...hebbek ik het toch van geleerd!

http://www.fenderplayersclub.com/woodshed/video_lessons/video_lessons.htm#hendrix

dan bij power chords gaan zien (het filmpje weliswaar) het is niet veel maar toch iets, (just tryin' to help)

mohawk
24 maart 2003, 20:38
Ik kan wel langzaam palm muten,maar als et iets sneller gaat dan krijg ik gelijk kramp na 3 sec ofzo,en iedereen zegt dan wel dan moet je oefenen enzo,en langzaam op bouwen,maar dat is et probleem dus steeds als ik sneller ga heb ik kramp en moet ik dr wel mee stoppen door de pijn.Of ik heb gewoon iets niet goed in me arm:)

Negative K3 fan
24 maart 2003, 21:05
gewoon veel oefenen, dat is het enige wat helpt.

mohawk
24 maart 2003, 21:11
Maar dat gaat nogal moeilijk als je de hele tijd pijn hebt

Shay
25 maart 2003, 00:11
Trek een overhemd aan met lange mouwen .. helpt echt .. alleen moeten velen dan metal hemden hebben denk ik :grin:

Negative K3 fan
25 maart 2003, 18:47
Op 2003-03-24 21:11, schreef mohawk:
Maar dat gaat nogal moeilijk als je de hele tijd pijn hebt


wie goed wioli zijn moet pijn lijden, gewoon doorheen bijten watje!

mohawk
25 maart 2003, 22:20
Hoelang deden jullie dr over dan,om goed en snel te kunnen palm muten??

Ik ben dr nu al bijna 2 jaar mee bezig....

Soulpower
26 maart 2003, 22:06
Hey, ik heb mijn gitaar nu ongeveer bij mijn heup hangen. Het gaat nu veel beter, maar ik snap niet hoe die gasten, die hun gitaar heel laag hebben hangen, zo goed kunnen spelen.

Bijv. James Hetfield, hij heeft em superlaag hangen en hij speelt supergoed.
Als ik mijn gitaar even hoog als mijn kruis heb hangen dan kan ik moeilijk op de 12e fret de dikke E-snaar indrukken, ik kom er niet eens bij zelfs. En ik kan dan ook geen akkoorden pakken etc.

Maarja ik hang mijn gitaar gewoon op de hoogte waar ik het beste bij presteer, en dat is nu heuphoogte. Ik had em eerst hoog hangen, net als Tom Morello, dat is opzich wel heel relaxed, alleen ik kreeg na een tijdje last van mij rug. Is geen pretje als je een Epiphone LP zo hebt hangen. : )

Bedankt voor de reacties trouwens, zijn coole reacties.

Groetjes

Negative K3 fan
26 maart 2003, 22:14
Op 2003-03-25 22:20, schreef mohawk:
Hoelang deden jullie dr over dan,om goed en snel te kunnen palm muten??

Ik ben dr nu al bijna 2 jaar mee bezig....


Hangt er vanaf hoe je snel dedfineert, maar volgens mij is dit net zo'n vraag als "wanneer ben je klaar met het leren van gitaarspelen". Nooit dus, het kan altijd sneller, beter, gecontroleerder etc.

Soulpower
26 maart 2003, 22:40
Hey, een tip, Speel paar nummers van het Kill 'em All album van Metallica,

Paar voorbeelden:

Metallica - Seek and Destroy
Metallica - Jump In the Fire
Metallica - The Four Horsemen
etc. met deze 3 nummers heb ik eigk gecontroleerd leren palm-muten. Nu nog staand gecontroleerd leren.