PDA

View Full Version : Wiring mod voor m'n strat



Mephistocles
1 februari 2009, 11:34
Hoi.

Kep vraagjes. Ik wil iets leuks gaan doen met t geluid van m'n strat (en m'n tele, maar daar doek pas wat mee als dat setje nocasters dr zijn). Toen zag ik bij Nocki zo'n brian may setup. Dat vond ik wel leuk klinken. Maar eerst wil ik alle opties nog 'n keertje doornemen, zodat ik wel precies weet wat en hoe.

- aan/uit... het element wel of niet gebruiken
- de fase... Dat is de + en - bij een van de twee elementen omdraaien
- serie/parallel... Na of naast elkaar

Zoals ik nu heb (zoals uit de fabriek) is dus parallel, en de middelste (of de buitenste twee, hoe je het ook bekijkt) is de fase van omgekeerd, en de elementen staan parallel geschakeld.

Dus kan iemand het volgende rijtje voor me afmaken?

Enkele pickup - origineel geluid, 100% volume
2 pickups, parallel, uit fase - minder "open", direstraitsachtig, 90% volume
2 pickups, parallel, in fase - ...
2 pickups, serie, uit fase - ...
2 pickups, serie, in fase - ...

Is het ook mogelijk om de originele 5 standenschakelaarschema te behouden, en te wisselen tussen die brianmayachtige schakeling en het origineel met één schakelaar?

Voor iedereen zich gaat afvragen waar ik dat ga laten, ik ga de tone en volumeknoppen eruit halen, ik koop ook een slagplaat zonder gaten. En die stomme tone knoppen doe ik weg. Hoe vaak gebruik je die nou? Daar zijn preamps toch voor?

Dus de schakelaartjes komen waar de toneknoppen zaten. Ik weet niet hoeveel het volume stijgt bij verschillende standen. Logisch gezien lijkt me serie en in fase, dat het volume verdubbeld, toch? Misschien moet ik dan nog voor elk element een (kleine) volumeknop installeren, zo dicht mogelijk naast elkaar...

Hoe dan ook, die volumeknop gaat naar achteren in het schema. Ik wil een knop, lekker soepel, voor het uitgaande volume, welke schakeling er ook in komt.

O ja, en voor als het volume in bepaalde standen te zacht wordt, is het niet leuk om daar voor een booster te installeren, in de gitaar zelf. Dan zet ik m'n vibratounit vast met een stukkie hout, veren d'r uit, hopla. Dan heb ik weer wat ruimte.

O ja, en ledjes! Leuk!

Mocht hier een slecht idee tussen zitten, zeg het maar (niet te subtiel, dat komt bij mij vaak niet goed over... waarom vraag ik dat eigenlijk? Jullie zijn bijna nooit subtiel :) ) en ff dat rijtje af maken. Oh, en soundsamples zijn ook welkom. En nieuwe ideeën ook.

fredjuh
1 februari 2009, 13:06
Bij je "rijtje" en het gedeelte waar je vertelt hoe hij nu is, uit de fabriek heb je t ook over fase, dit klopt niet helemaal. de middelste pickup heeft een omgedraaid magneetje zodat als je de middelste + brug/neck aanzet het een humbucker wordt. En dat doen de dire straits dus. Daar kun je ook geen schakelaartje voor maken, tenzij je onder de middelste pu een elektromagneet maakt:seriousf: Wil je dus het geluid hebben dat jij "uit fase" noemt, moet je gewoon 2 pu's tegelijk aan hebben staan.

Ik zou persoonlijk niet de tremolo vastzetten en de veren eruithalen voor wat extra ruimte, het past best bovenin.

Als je signaal 2 keer zo groot wordt, door dus 2 pickups in serie te schakelen, dan wordt het 3 dB harder, dat is een tikkie harder maar niet dubbel zo hard. En je krijgt ook een dik humbuckergeluid.

snaarplukker
1 februari 2009, 13:32
Misschien is dit (http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/wh3supiwikit.html) iets voor je.

Cees

Mephistocles
8 februari 2009, 10:25
Bij je "rijtje" en het gedeelte waar je vertelt hoe hij nu is, uit de fabriek heb je t ook over fase, dit klopt niet helemaal. de middelste pickup heeft een omgedraaid magneetje zodat als je de middelste + brug/neck aanzet het een humbucker wordt. Bedoel ik ja.
Daar kun je ook geen schakelaartje voor maken, Tuurlijk wel. Weetjewel? Rood draadje op rood draadje, zwart op zwart, schakelaar d'r tussen en je hebt rood op zwart en zwart op rood.
Ik zou persoonlijk niet de tremolo vastzetten en de veren eruithalen voor wat extra ruimte, het past best bovenin.Eerlijk... Wie gebruikt de tremolo van z'n strat? Je raakt m nog maar aan en hij staat ontstemt. Niks tegen te doen.

Als je signaal 2 keer zo groot wordt, door dus 2 pickups in serie te schakelen, dan wordt het 3 dB harder, dat is een tikkie harder maar niet dubbel zo hard. Ja das waar hier kan ik je gelijk in geven...

Mephistocles
8 februari 2009, 10:32
Misschien is dit (http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/wh3supiwikit.html) iets voor je.

Cees

Qua schakeling, dat komt in de buurt. Maar ik wil dat, maar dan zonder tone knoppen, één master knop, geen tremolo en misschien zelfs een boostertje, maar dat komt later dan maar. Maar als ik die prijs zo zie... Dan liever http://www1.conrad.nl

Dan moet ik alleen daar bestellen en een lege slagplaat kopen. Die kosten een euro of 17 geloof ik. En dan nog voor 3 euro op z'n meest aan onderdelen, en geen verzendkosten, want ik wacht gewoon tot ik of iemand anders in de buurt bij conrad besteld.

fredjuh
8 februari 2009, 12:12
Daar kun je ook geen schakelaartje voor maken.
Tuurlijk wel. Weetjewel? Rood draadje op rood draadje, zwart op zwart, schakelaar d'r tussen en je hebt rood op zwart en zwart op rood.
Ik bedoelde dus dat als je de magneetjes niet andersom hebt staan kun de met de pickups in fase geen hum bucken. Maar het zou nogal onnodig zijn daar een schakelaar voor te hebben. Tuurlijk kun je ze uit fase zetten (ik bedoel dus de echte uit fase:seriousf:) maar dan is t weer geen humbucker meer;) (tenzij de magneetjes dezelfde kant op staan)
Vat je t een beetje?
Omgedraaide magneetjes: in fase: humbucker, uit fase: geen humbucker
gewonde magneetjes: in fase: geen humbucker. uit fase: geen humbucker