PDA

View Full Version : Zelfde snaardikte, zelfde mensuur, zelfde stemming, verschillende snaarspanning?



toon-
31 januari 2009, 21:06
Hej

Op mijn 2 gitaren zitten, zoals de titel al aangeeft, dezelfde snaren in dezelfde stemming en beide gitaren hebben een even lange mensuur. Toch zitten de snaren op 1 gitaar een stuk strakker dan op de andere, alsof er dikke snaren op zitten. Weet iemand waar dit aan ligt?

Alvast bedankt :)

budje
31 januari 2009, 21:09
oudere snaren? voelt vaak strakker aan

Spitfire
31 januari 2009, 21:12
Ik denk een combinatie van actie en fret-hoogte :satisfie:

toon-
31 januari 2009, 21:12
oudere snaren? voelt vaak strakker aan

Nee, dat is het niet. Ze staan er op beide gitaren nog niet lang op.

toon-
31 januari 2009, 21:16
Ik denk een combinatie van actie en fret-hoogte :satisfie:

Actie is op de gitaar waar de snaren strakker zitten iets lager dan op de andere. Wat is frethoogte juist? De hoogte van de toets om het zo te zeggen?

Spitfire
31 januari 2009, 21:31
Actie is op de gitaar waar de snaren strakker zitten iets lager dan op de andere. Wat is frethoogte juist? De hoogte van de toets om het zo te zeggen?
Nee, de hoogte van je frets tov je toets. En nu ik erover nadenk doet gewoon de hele vorm van je toets+frets er natuurlijk ook toe.
De snaren zitten niet strakker, alleen de feel is anders door een combinatie van actie en toets+frets.

barno
31 januari 2009, 21:46
verschil zit waarschijnlijk in hoe de snaren lopen na de kam en na de zadels. bv: grotere hoek headstock geeft strakkere feel aan de snaren.

groovieguitarguus
31 januari 2009, 22:07
de een MET en de ander ZONDER tremelo???

fred dons
1 februari 2009, 11:28
wat barno zegt, bij een stoptail; de hoek van de snaren tov de brug, bij een trem; hoe lang is de snaarafstand vanaf de zadel tot aan het baleind ?(lang tremblok/kort)
ook de kop heeft invloed (reverse headstock, hoek headstock) etc

Orpheo
1 februari 2009, 11:34
wat barno en fred zeggen. het heeft te maken met de neerwaartse druk op de topkam en brug. Het kan ook verkeren dat je bij een gitaar de tailstop superlaag hebt, lager gaat niet, en toch 011-052 nodig hebt om enigszins spanning te voelen.

snaarplukker
1 februari 2009, 11:42
De gitaar waar de snaren strakker zitten staat een octaaf hoger.;)

Cees

toon-
1 februari 2009, 12:22
Het gaat inderdaad om een gitaar met tremolo (Floyd Rose) en een zonder.
Wel rot, op de gitaar met tremolo zaten dunne snaren en op de gitaar met fixed bridge iets dikkere. Die gitaar speelt vlot en dus heb ik m'n andere gitaar net laten afstellen naar die iets dikkere snaren, terwijl het nu nog steeds niet is zoals ik het graag zou hebben. Ik ben namenlijk niet handig met Floyd Rose-achtige tremolos en dus laat ik ze afstellen in plaats van het zelf te doen.

groovieguitarguus
1 februari 2009, 20:49
Een gitaar MET tremelo geeft een andere snaarspanning bij opdrukken.
Door meer spanning op 1 snaar, gaat de tremelo naar beneden.
Je moet de snaar dus verder opdrukken om dezelfde verhoging te krijgen.

gr. Guus