PDA

View Full Version : Concrete vragen / Tips&Tricks



Baker
31 januari 2009, 15:51
Ik heb mezelf net een interface aangeschaft, en daar zit ik nu wat meer te testen. Ik heb Audition 3.0 en dat werkt goed. Maar, ik ben wel een complete n00b op opname gebied.

Maar, erg leuk hoor, zang, gitaar, dan met gitaar er overheen pingelen, tweede stem, nog een tweede stem, beetje vocal reverb op de zag, beetje full reverb op de gitaar....

Nou vroeg ik me af, wat zijn de standaard truuks om het allemaal een beetje vet te laten klinken? Ik heb de search al goed gebruikt, maar kon toch op veel vragen geen antwoord vinden.

-Hoe krijg ik het stereo effect?
Ik heb de ene tweede stem wat naar links gepand en de andere wat naar rechts. Dit geeft wel wat effect, maar kan ik nog meer doen?

-Tweede vraag sluit hierbij aan: Ik heb ooit eens een opname gemaakt in een "professionele" studio. Ik kan me herinneren dat tijdens de mix alle tracks gedupliceerd werden, en dan de ene naar links gepand en de andere naar rechts. Heb ik dat goed gezien? Is dat slim? En zo ja, wat zijn dan de percentages die ik moet hanteren?

-Ik heb wel eens het woord "compressie" horen vallen. Wat is dat? Kun je daar de track vetter mee laten klinken?

-Ik heb per track wat effecten toegevoegd. (reverb en EQ) Maar, de Master heeft ook een EQ en effects... Welke effecten kan ik op de master gebruiken om het mooier te laten klinken? En wat is het effect: stereo expander?


Ik weet het, veel vragen. Ik besef dat er veel komt kijken bij het opname proces, maar ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen met wat basics.

skabouter
31 januari 2009, 15:59
-Hoe krijg ik het stereo effect?
Ik heb de ene tweede stem wat naar links gepand en de andere wat naar rechts. Dit geeft wel wat effect, maar kan ik nog meer doen?
Als je van een stereo track 2x mono maakt, probeer 1 van de 2 eens iets te verschuiven ten opzichte van de ander. Niet teveel, dan krijg je fase verschillen, maar bij een hele subtiele verschuiving krijg je ineens een heel ander stereobeeld, kan erg mooi zijn!



-Tweede vraag sluit hierbij aan: Ik heb ooit eens een opname gemaakt in een "professionele" studio. Ik kan me herinneren dat tijdens de mix alle tracks gedupliceerd werden, en dan de ene naar links gepand en de andere naar rechts. Heb ik dat goed gezien? Is dat slim? En zo ja, wat zijn dan de percentages die ik moet hanteren?
Vraag me af of je dat goed gezien heb.......ik snap ook niet helemaal wat je bedoeld. Mss dat na de mixdown hij 2 mono tracks had, waarvan de 1 100% links en de ander 100% rechts kwam te staan? maarja, ik was er niet bij.....


-Ik heb wel eens het woord "compressie" horen vallen. Wat is dat? Kun je daar de track vetter mee laten klinken?Compressie is in eerste instantie een effect wat je dynamische bereik beperkt. Stel je hebt 4 klappen, oplopend harder wordend. Haal dit door een compressor en ze klinken allemaal nagenoeg even hard. Handig voor drums (de meeste drummers slaan niet consequent even hard) en basslines.
Behalve dit effect heeft compressie het voordeel dat je meer punch krijgt, omdat zachte lines harder komen te staan, je track krijgt meer "opvulling". Dit kan soms erg wenselijk zijn op een eindmix. experimenteer hier veel mee! en onthoud dat soms "less is more".



-Ik heb per track wat effecten toegevoegd. (reverb en EQ) Maar, de Master heeft ook een EQ en effects... Welke effecten kan ik op de master gebruiken om het mooier te laten klinken? En wat is het effect: stereo expander?
Je kan alles proberen naar eigen smaak, maar kijk erg uit met de hoeveelheden. Je wil niet dat je gehele track verzuipt in een reverb die alles beinvloed. nogmaals: less is more. probeer gewoon uit wat je leuk vind! Stereo expander verruimt je stereobeeld geloof ik. zo worden stereo effecten wat aangedikt (meer gepanned). Maar dit maakt soms ook meer kapot dan goed, experimenteer veel en luister naar je oren (haha)!