PDA

View Full Version : Electromatics!



Merijnvdb
31 januari 2009, 15:02
Hey ik ben weer aan 't sparen voor een nieuwe gitaar
Ditmaal zal het een gretsch electromatic worden maar ik ben er nog niet helemaal uit

Ik twijfel tussen de oranje G5120 en de witte G5124
de g5124 was een limited edition dus ik weet eigenlijk niet of hij nog makkelijk te verkrijgen is
Maar als we er vanuitgaan dat ik ze allebei kan krijgen...
De oranje staat bekend als een hele goede gitaar , het enige wat iedereen vervangt zijn de pickups, ze vervangen de humbuckers door single-coils
Ik vind de oranje de mooiste van de twee
maar de g5124 heeft die single coils waarvan iedereen zegt dat ze beter klinken

Dus eigenlijk zit ik tussen deze twee omdat :
de G5120 goed klinkt en fantastisch mooi is
(wel geprobeerd , beviel heel goed)

de G5124 Fantastisch klinkt en heel mooi is
(ik baseer mij op niet veel , ik heb hem namelijk nog niet geprobeerd , alleen wat filmpjes en veel forumposts...)

De verschillen zullen wel niet heel groot zijn , maar toch vraag ik me af of ik voor de Iets minder mooie gitaar moet gaan omdat het verschil in klank daar echt wel groot genoeg voor is

Dus :
Weet er iemand of de g5124 nog verkrijgbaar is?
Weet er iemand of de humbuckers van de g5120 echt zo teleurstellend zijn
Weet er iemand of het verschil groot genoeg is om de g5124 te kopen :p


Alvast bedankt

Daan_B
31 januari 2009, 15:04
Misschien ehuuuu --> http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86824 ? :D

Merijnvdb
31 januari 2009, 15:11
heb ik al gelezen :) totaal andere post

Mr.Fingers
31 januari 2009, 15:17
De 5120 veranderen naar singlecoils gaat niet. Wat wel vaak gebeurd is de gretschbuckers die er nu inzitten veranderen voor TV-Jones elementen (die op de "echte" gretsch zitten). Qua bouw zijn beide gitaren gelijk, alleen de elementen & brug verschillen van elkaar. Ik heb beiden al bespeeld, en ik heb een voorkeur voor de 5124 met DynaSonics. De 5124 is in het wit een limited edition, ze komen ook nog in rood, blauw, goud & zilver (en dat zijn "gewone" modellen)

Je kunt geen appels met peren vergelijken. Die DynaSonics (singlecoils) klinken anders dan de Gretschbuckers. Zelf ben ik fan van die Dynasonics, en ze klinken wat mij betreft ook beter. Vergeet ook niet dat de brug van beide gitaren verschillend is. Bij de 5120 is het een gibsonesque Tune-O-Matic-brug, terwijl op de 5124 er een aluminium "bar" staat als brug.

Merijnvdb
31 januari 2009, 15:21
en is de 5124 nog verkrijgbaar?
Zoja , waar ?
Het best een winkel waar ze ze allebei hebben , dan kan ik ze nog eens naast elkaar vergelijken ;-)

Mr.Fingers
31 januari 2009, 15:30
Muziek & Visie Antwerpen heeft een 5126 int rood binnen (een 5124 is van een 5126 afgeleid), Beatshop in Antwerpen een 5120

Merijnvdb
31 januari 2009, 15:34
ja maar ik zoek specifiek de 5124 , ik hou niet van die andere 512x modellen :dontgeti:

toch bedankt :D

Mr.Fingers
31 januari 2009, 15:47
De 5124 IS een 5125/26/27/28/29, alleen in een wit jasje ;).

http://gretschguitars.com/images/new_electro_group.jpg
http://gretschguitars.com/gear/index.php?a=3&product=G5126


xx24 staat voor Witte top, witte zijkanten & achterblad.
xx25 staat voor Zwarte top, zwarte zijkanten & achterblad.
xx26 staat voor Silver Sparkle top, Walnut zijkanten & achterblad.
xx27 staat voor Lichtblauwe top, zwarte zijkanten & achterblad.
xx28 staat voor Gold Sparkle top, Walnut zijkanten & achterblad.
xx29 staat voor Rode top, zwarte zijkanten & achterblad.

Merijnvdb
31 januari 2009, 15:50
hehe ja dat weet ik wel , maar ik vroeg me gewoon af of ze de witte nog ergens in de buurt verkopen :)
op de site staat de x24 er namelijk niet bij ..

misverstandje :seriousf:

blindfaith85
1 februari 2009, 17:48
Hoi, ik heb een G5120 met standaard PU's en dan op een Fender blues deluxe vind het een top sound, wat wel belangrijk is dat je PU's wat omhoog schroeft anders is de output en tone wat zwak

Ezyduck
1 februari 2009, 19:18
Hee Merijn,

Ik kan je de 5124 e.v. aanraden. Ik vind dat de 5124 series (en verder) met de single coils (Dearmond 2000 of 2001) agressiever en helderder klinken dan de 5120s. Een lekkere bluessound clean of met wat overdrive. Met distortion klinkt het ook lekker mean, maar wel soms wat futloos, daar heb je echt een zwaargetergde buizenbak voor nodig. Ik heb zelf de 5126 en ben er zeer tevreden over. Deze hebben inderdaad een vaste brug wat ik zelf erg prettig werken vindt. Qua speelbaarheid vind ik ze top, qua stemvastheid minder, daar moet je misschien wat aan laten doen. Ik kan je Soundplaza (Amsterdam) aanraden, daar hebben ze veel Gretsches en veel verstand van Gretsches (Arnoud e.a.) en ik heb de 5124 daar nog een paar maanden geleden gezien.
http://www.sound-plaza.nl/

episua
1 februari 2009, 19:36
Hoi, ik heb een witte 5124, een hele goede gitaar. De stemmechanieken waren echter wel waardeloos, maar deze heb ik in het begin al door locking tuners vervangen. Ook de topkam was niet geweldig. Gek genoeg zijn deze beide dingen op de 5120 wel beter. Ik heb vorige week tv jones pickups erin gezet, dynatrons (filtertrons in een dynasonic formaat). De gitaar klinkt in mijn oren nu eigenlijk net zo goed als veel duurdere Gretsch gitaren. Maar de gewone 'stock deArmonds zijn ook meer dan prima! I.i.g. veel beter dan de gretschbuckers op de 5120.
Mocht je bv later singlecoils in een 5120 willen zetten dan kan dat ook zeker wel, ook tv jones heeft daar oplossingen voor.

http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/gretschtvjones.jpg

Merijnvdb
1 februari 2009, 20:15
Ok dus het zal gaan tussen de G5124 en de G5120
dat zoiezo...
Ik ben zelf niet zo'n gitaar-master dus als ik op een gitaar speel hoor ik niet snel : oh dit zijn geen goede pickups , of wow deze zijn echt goed,
dat komt waarschijnlijk omdat ik nog niet veel gitaren heb bespeeld (?)
Maar er zijn nu al heel veel mensen die zeggen dat de 5124 beter is dan de 5120
en als ik dit filmpje zie , maar dat is natuurlijk helemaal anders want het blijft een filmpje ,
http://news.musicstore.de/video-gretsch-g5120-electromatic-hollow-body-orange-g5124-electromatic-hollow-body-white-sondermodell
vind ik ook dat de g5124 wat scheller klinkt ,
ik denk dat dit wel net iets beter past bij wat ik speel (Stray Cats , Chuck ''scheller kan het niet" Berry , en johnny cash maar daar heb ik m'n acoustische voor)

Stel dat ik toch de g5120 wil , en er TV jones in wil zetten
1. Hoeveel zou dit kosten?
2. Kan ik dit zelf doen of is het moeilijk (ik ben wel niet handig)?
3. Is het het geld ook echt waard , of bestaat de kans dat ik geen verschil hoor?

door m'n Fender FM 65r zullen ze allebei wel goed klinken , dus daarop baseer ik m'n keuze ook niet

Merijnvdb
2 februari 2009, 17:56
De stemmechanieken waren echter wel waardeloos, maar deze heb ik in het begin al door locking tuners vervangen. Ook de topkam was niet geweldig. Gek genoeg zijn deze beide dingen op de 5120 wel beter.
Dan kan ik eigenlijk beter de 5120 kopen en er TV jones elementen inzetten , dit zou dan een echt topsound moeten geven , of niet ?
Op de Gretschpages.com zijn er wel enoooorm veel mensen die dat doen
Zijn er nog andere alternatieven voor de TV jones?
(+ zie ook mijn vragen op m'n vorige post aub :p)

episua
2 februari 2009, 18:14
Tja, dat ligt er een beetje aan. Als je graag een witte wil dan heb je maar één optie, en hoef je geen pickup upgrade te doen.
Anders heb je voor wat minder geld de mooie oranje die je imho wel snel een tv jones upgrade moet geven.
Gewoon op kleur uitzoeken dus!

Gretsch 5120
2 februari 2009, 20:10
Ik heb zo'n anderhalf jaar geleden een 5120 gekocht en gemod: nieuwe pickups (TV Jones Classics), Sperzels en een nieuwe (gouden) slagplaat.

bovenop de prijs van die Gretsch (700 euro) kwam dus 275 euro aan pickups (verzendkosten en douane), 50 euro voor die Sperzels (ook uit de US), 55 euro voor de slagplaat en 85 euro voor het installeren en pinnen van de brug...

maar is het me zonder meer waard geweest...die TV Jones klinken waanzinnig en het scheelt toch nog een berg in vergelijk met een "echte" Gretsch...

Jay75
2 februari 2009, 23:29
nouja, ik heb ooit een echte gretsch gekocht 2ehands, voor maar 1300 euro, dus als je goed zoekt, ik heb er toen mooi winst op gemaakt ;)

Pepe
3 februari 2009, 00:06
Ik persoonlijk zou niet gaan klooien met dure TV jones in die budgets, je zit al snel aan de 1000 euro, dan eerder Gretsch filtertrons of Dynasonics 2k op ebay scoren, houd het nog net leuk.
Niettemin, een japanse Anniversary gaat voor rond de 700, een half jaar geleden met de lage dollar kon je ze nieuw voor de prijs krijgen, ben je in 1 keer klaar.
Uiteindelijk wil je toch een echte Gretsch lijkt me?

Luke-wannabe
3 februari 2009, 00:21
Een Japanse Annie voor 700...? Waar..!!?!?!?!!

Pepe
3 februari 2009, 00:28
Gitaren kopen is net vissen, hoop geduld tot er iets bijt he.

Mijn bamboo annie heb ik uit de states gehaald met free shipping, de groene annies waren indertijd 700 of daaromtrend maar met shipping, de prijs is nou weer 1100 zie ik. Maar je kan je voorstellen wat de 2e hands prijs dan is.
Er staat een Tennesee rose voor onder de 1000.

Gretsch 5120
3 februari 2009, 12:33
OK...maar voor dat bedrag heeft je "echte" Gretsch geen TV Jones' pickups en Sperzels. Als je op Ebay een setje Filtertrons koopt ben je nog steeds een stuk goedkoper uit.

Waar ik me bij die Electromatics over verbaasde: toen ik 'm uit ging proberen verwachtte ik verschillen tussen de diverse aanwezige exemplaren. Dat viel heel erg mee: ze speelden allemaal even goed...

Ik heb op diverse oude Gretschen gespeeld en merkte echt onderling een enorm verschil

tidalwave_sideburns
3 februari 2009, 12:48
Voor goedkope TV Jones Pick Ups moet je even op candyappleredguitars.com

http://www.candyappleredguitars.com/index.php?manufacturers_id=16&osCsid=8bd4540048960bf42fc974cecebc8624&currency=EUR

Ongeveer 200 Euro voor een setje, ook afzonderlijk bestelbaar (TV Classic Bridge, powertron nek of weet ik veel). Ook Dynatron mount verkrijgbaar voor die 512x modellen.

Welke tuners passen er eigenlijk op z'n electromatic? De lage E stemmingsmechanisme van mijn G5125 begint een beetje van ellende in mekaar te zakken.

Pepe
3 februari 2009, 13:14
OK...maar voor dat bedrag heeft je "echte" Gretsch geen TV Jones' pickups en Sperzels. Als je op Ebay een setje Filtertrons koopt ben je nog steeds een stuk goedkoper uit.

Waar ik me bij die Electromatics over verbaasde: toen ik 'm uit ging proberen verwachtte ik verschillen tussen de diverse aanwezige exemplaren. Dat viel heel erg mee: ze speelden allemaal even goed...

Ik heb op diverse oude Gretschen gespeeld en merkte echt onderling een enorm verschil

Appels en peren natuurlijk, Gretsch gebruikt voor zijn gitaren verschillende materialen en constructies afhankelijk van model en zelfs binnen een model worden er verschillende constructies gebruikt waar de de Electro's meer 1 gitaar is met een ander kleurtje en hardware.
Bovendien, een gitaar verandert in feel en sound in 40 jaar tijd, het hele idee van de vintage meerwaarde min of meer.

Ik heb een nieuwe Gretsch 6120 direkt vergeleken met een humbucker electro en de electro viel me niet tegen. De 6120 klonk wel beter, meer diepte en detail, meer Gretsch signature. Dat mag ook wel, 2000 euro duurder. Ik denk dat een paar goeie pickups je een stapje dichter brengen maar not quite. Dat laatste stukje toneheaven, daar betaal je grote bedragen voor, niet alleen bij Gretsch. De een vindt het dat waard, de ander niet.

De Electro voelde wel goedkoper aan, minder solid. Voor mij misschien nog belangrijker dan dat laatste stukje sound improvement.

Dat gezegd hebbende, mijn TVjones Annie klonk weer behoorlijk anders dan 6120 due to the dunnere top, xbracing, pickups en ebben toets. Snappier en resonater. Uiteindelijk is het toch een kwestie van wat je uit zo'n gitaar verwacht te horen en dat is voor iedereen iets anders.

episua
3 februari 2009, 14:15
Voor goedkope TV Jones Pick Ups moet je even op candyappleredguitars.com

http://www.candyappleredguitars.com/index.php?manufacturers_id=16&osCsid=8bd4540048960bf42fc974cecebc8624&currency=EUR

Ongeveer 200 Euro voor een setje, ook afzonderlijk bestelbaar (TV Classic Bridge, powertron nek of weet ik veel). Ook Dynatron mount verkrijgbaar voor die 512x modellen.

Welke tuners passen er eigenlijk op z'n electromatic? De lage E stemmingsmechanisme van mijn G5125 begint een beetje van ellende in mekaar te zakken.

Je had al eens eerder aan mij de tip van candyapplered gegeven. Daar heb ik dus dankbaar gebruik van gemaakt. Ten tijde van de lage pond was ik 180 euro kwijt voor een setje tvjones incl verzendkosten!
Qua tuners kan je prima locking tuners erop zetten, je moet dan alleen voorzichtig het oude gat wat groter boren.

tidalwave_sideburns
3 februari 2009, 17:51
Je had al eens eerder aan mij de tip van candyapplered gegeven. Daar heb ik dus dankbaar gebruik van gemaakt. Ten tijde van de lage pond was ik 180 euro kwijt voor een setje tvjones incl verzendkosten!
Qua tuners kan je prima locking tuners erop zetten, je moet dan alleen voorzichtig het oude gat wat groter boren.

Kan wel ja, ik heb hem al een tijdje tussen mijn favorieten staan. Vergelijk voor de grap eens met de prijs van een TV Jones Classic bij Thomann, :D. Oh ja, en hoe klinkt dat nou, :D?

Zal er misschien binnenkort wel van komen, een pick up upgrade. Zit te denken TV Classics brug, magnatron nek, maar misschien zijn Gretsch Filtertrons wel geschikter. Weet nog niet. Prettig dillema.

Wat betreft tuners: Ik zag ergens een setje wilkinson tuners staan , http://www.jhs.co.uk/wilkinson.html#tuners ,WJ309CR Chrome, maar er staan geen maten bij, :(. Geen back up gitaar, dus zo maar even eentje eraf halen doe ik liever niet.

Zijn die maten bekend? Wie het weet mag het zeggen

Timotio
4 februari 2009, 19:48
Mocht je er wat aan hebben: Ik was vanmiddag even bij Wolvemusic in Ede, daar hadden ze ook die witte gretsch staan :).