PDA

View Full Version : luchtvochtigheid in huis



gengar
30 januari 2009, 20:42
Een maand of twee geleden heb ik een nek gefret en nu staken de fret misschien wel .2 mm uit buiten de toets op verschillende punten. De toets is van ebben. Dat vond ik zo extreem dat ik heb besloten om een vochtregelaar aan te schaffen. Ik dacht dat de relatieve luchtvochtigheid in mijn huis ongeveer op zijn allerlaagste rond de 40 zou zijn in de winter, wat natuurlijk al wat laag is voor de instumenten. Wat bleek? De luchtvochtigheid was 26%!!
Goed, ik heb nu dus het apparaat aangezet (50%) en over een week of twee zal ik hem nog wat hoger zetten. Ik denk dat als ik nog lang had gewacht, dat op een gegeven moment al mijn gitaren zouden zijn gaan kraken...
Misschien dat dit voor meer forumleden toepasselijk is. Bovendien denk ik dat ik voortaan mijn hout ook maar hier ga bewaren, nu deze ruimte gereguleerd is.

stijnkenens
30 januari 2009, 22:05
Hey gengar.
Ik zit met het zelfde probleem.
In de zomer veel te vochtig, maar nu veel te droog.
Een ontvochtiger heb ik al, dacht eerst dat het wel genoeg ging zijn, maar nu bleek dat 's winters de vochtigheid hier daalt tot juist onder de 35%
Pot water op de stoof helpt een beetje, maar toch...
Er is 1 gitaar 'gesprongen', alle barsten zijn terug opengekomen (gelukkig een gitaar van mezelf, en geen klant) maar het was misschien een beetje mijn fout, achteraf bekeken.

Maar nu to the point, wat gebruik je als bevochtiger??

dit is mijn ontvochtiger (http://www.airpur.be/Gree_CFO-8E/p_lo)

Heel stil, en aan het water in het bakje te zien doet die het heel goed.

s

niekb
30 januari 2009, 23:04
Zo'n ontvochtiger zou voor mij ook wel een optie zijn. Ik heb mijn halzen in aanbouw nu niet in mijn werkplaats liggen omdat het daar te vochtig is. Zelfs nu. In de zomer valt het dan weer mee. Ik kan er geen touw aan vast knopen. Over een paar maanden moet ik eruit dus afwachten waar ik dan terecht kom. Ik wil in de toekomst ook nog eens een akoestiche bouwen maar dan wel op een plek met een stabiele vochtigheid.

Stijn kan je dat apparaat ook gebruiken om te bevochtigen? Lijkt wel 1 van de standen te zijn zo te zien.

Ook kan je een beste ruimte ontvochtigen zo te zien.

stijnkenens
31 januari 2009, 00:34
@ niekb,
jammer genoeg kan deze niet bevochtigen, anders had ik geen problemen gehad :).

maar het volume dat hij kan ontvochtigen is dan weer enorm. mijn atelier: BxLxH: 4x7x3,5: 98m³ en dat kan hij met gemak aan, waar ik de hygrometer ook zet: +/-50% (in de zomer toch).
misschien moet ik voor in de winter bij hetzelfde bedrijf ook een bevochtiger kopen: ze leveren aan huis in belgie, is wel een gemak zo.

s

barno
31 januari 2009, 01:02
ik heb hier een zestal zelfbouws staan en eentje daarvan heeft ook het probleem dat de fretjes zijn gaan "groeien". daar kan ik niet aan uit, waarom juist die ene, nogwel volledig gelakte hals. btw, heb van hetzelfde hout een andere gemaakt en die's wel okee. strange...

gengar
31 januari 2009, 10:16
Hoi, ik heb er bij de expert een gehaald, de air-o-swiss AOS E2251. Kost 140 euro (maar is zeeeker ook wel veel goedkoper te vinden, ik wil het echter niet horen :)), en is van het type koudverdamper. Ik heb begrepen dat je dat wilt, omdat je anders met de kalkproblemen te maken krijgt. Daarbij is het wattage ook lekker laag (20-45 watt). Geschikt voor kameroppervlak 85-215 liter. Je kunt op de boneco site geloof ik kijken.
Het grappige is dat ik het verschil echt merk. Hij heeft ook al de halve tank (inhoud is 5,7 liter) leeggeblazen, dus het werd tijd! Ze hadden verschillende typen, maar deze had dan de hygrostaat ingebouwd, terwijl een losse hygrostaat om een willekeurige bevochtiger te activeren los 100 euro kost, dus dan was dit voor mij wel een goede optie.
Ik had dit natuurlijk veel eerder moeten doen, want achteraf gezien heb ik mazzel dat de duurdere gitaren die ik heb het zo goed hebben gehouden in deze veeel te droge omstandigheden.

G.G.
1 februari 2009, 09:37
Niet de goedkoopste oplossing voor de luchtvochtigheid, en ook niet de meest nauwkeurige, maar ik vind het wel de leukste:

http://img186.imageshack.us/img186/9201/p1010839bc5.jpg (http://img186.imageshack.us/my.php?image=p1010839bc5.jpg)
http://img186.imageshack.us/img186/p1010839bc5.jpg/1/w1024.png (http://g.imageshack.us/img186/p1010839bc5.jpg/1/)

gengar
1 februari 2009, 11:18
true true...maar om nou een aquarium in mijn werkplaats te zetten?
Op het moment heeft het apparaat al 3 liter water in dit kamertje geblazen, de luchtvochtigheid is nu 44% en ik deze ruimte is echt super klein, ik bedoel 2 1/2 bij 4 . De deur naar de kamer laat ik open staan in de hoop dat er ook iets naar de kamer toegaat, maar ik verwacht dat dit niet veel is. Met andere woorden, het was echt kurk en kurk droog hier. En daar staan die gitaren dan week na week te lijden en te gillen om een glaasje water. Misschien moet ik ze eens verwennen met een nieuwe amp of zo, en nog een familielid of twee erbij......

niekb
1 februari 2009, 11:23
@ niekb,
jammer genoeg kan deze niet bevochtigen, anders had ik geen problemen gehad :).


Ow ik dacht dat bij de specs stond. Dat zou wel handig zijn geweest.

Ik vind G.G's oplossing ook erg charmant :)

Javaca
2 februari 2009, 21:22
Jullie zijn werkelijk in een luxepositie.

Bakjes water aan de radiator of een bevochtiger.

In de ruimte die ik als atelier wil gebruiken is de gemiddelde luchtvochtigheid 85%. Veel te hoog.

stijnkenens
2 februari 2009, 21:46
Hola, 85%, nu? met deze koude en droogte??
Waar is dat atelier? Boven een zwembad?
Dan wil ik niet weten hoe dat in de lente, of zomer gaat zijn.

Atelier controle is bij mij op het verlanglijstje van plaats 3 naar 1 is gestegen, boven aankoop hout en een grote werkbank. Maar anders kan ik evengoed de instrumenten kapot teruggeven na een herstelling, of het hout in de kachel gooien...

Ik wil wel weten hoe je dat gaat oplossen.

s

gengar
2 februari 2009, 21:55
zet je er toch gewoon een ontvochtiger in?

Javaca
2 februari 2009, 22:07
Mijn oplossing is in ieder geval verhuizen.
Dit huis is gewoon veel te vochtig.

Woon in een drassig stuk van Nederland, aan de voet van de Utrechtse heuvelrug. Kom oorspronkelijk uit het naburige dorp Langbroek (broek verwijst hier naar een drassig stuk land/moeras).

gengar
3 februari 2009, 09:55
ik heb gehoord dat het in Deurne heel goed wonen is voor gitaarbouwers... en er is nog plek!