PDA

View Full Version : Mono of Stereo?



T!M
30 januari 2009, 18:55
Wat is het verschil in geluid als ik mijn cabinet mono of stereo schakel?
En wat raden jullie mij aan?
Ik speel voornamelijk metal, dat kan misschien helpen, of is het gewoon een perschoonlijke keuze qua voorkeur?

the sure thing
30 januari 2009, 18:56
Lees eerst deze eens door:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=119113

arcane
30 januari 2009, 19:00
Lees eerst deze eens door:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=119113

Hmm, mijn amp heeft ook wel 2x 8 ohm uitgangen, maar volgens mij maakt dat de amp nog niet stereo hoor.

Ik kan het uiteraard mis hebben.

T!M
30 januari 2009, 19:08
Nee ik heb een knop op mijn cabinet waarbij ik deze mono en stereo kan zetten, is deze dus samenhangend met de kabels?

nico verduin
30 januari 2009, 19:14
Snap je vraag niet helemaal. Maar voor stereo heb je 2 kabels nodig.. en voor mono 1.

T!M
30 januari 2009, 19:17
Achzo nu snap ik het, ja ben nog maar een beginner wat buizenamps betreft, ik schakelde van mono naar stereo met m'n ENGL met 1 kabel en hoorde geen verschil dus begon me vragen te stellen, toch bedankt:dance:

Nocki
30 januari 2009, 19:25
hihi.. klassieker!

Je cab kan mono aangesloten worden. 1 kabel naar alle 4 de speakers.
maar met de schakelaar kan je links en rechts ook delen. dan gaat 1 kabel naar links en 1 naar rechts. als je m dus stereo gebruikt met 1 kabel gebruik je maar 2 speakers.

Je hebt dus echt 2 kabels nodig om stereo e kunnen spelen.

als je amp 2 uitgangen heeft kan je wel je cab stereo gebruik maar dat heeft geen nut wan het geluid is hetzelfde als met maar 1 kabel op mono.

Succes!

r33n
30 januari 2009, 19:56
heb dat mono-stereo gedoe nooit gesnapt bij 4x12 of 2x12 cabs, zo zinloos

enige manier waarop je zoiets zou kunnen gebruiken is bij 2x 1x12 of 2x2x12 of 2x4x12 te gaan gebruiken en die te spreiden over het podium, slechts dan ga je een degelijk stereo geluid krijgen als je bepaalde effectjes panned en dan nog het geluk hebt dat niet alles verloren gaat in de bandmix

van_clippesteyn
3 februari 2009, 18:19
een mono buikkast met één amp of een buikkast stereo gesplitst naar twee 2*12" met twee amps, waarvan één met effecten maakt toch echt een wereld van verschil hoor. de mono versie met b.v. chorus klinkt als modder, waar de "stereo" variant toch breder klinkt. vind ik

HaroldA
3 februari 2009, 18:25
een mono buikkast met één amp of een buikkast stereo gesplitst naar twee 2*12" met twee amps, waarvan één met effecten maakt toch echt een wereld van verschil hoor. de mono versie met b.v. chorus klinkt als modder, waar de "stereo" variant toch breder klinkt. vind ik

Alleen maar als je er zelf voor staat. Een microfoon 'hoort' dat niet.

Ook wordt het live dubbel zo moeilijk. Mijn advies: als je het echt niet per se nodig hebt, blijf er dan zo veel mogelijk van weg!*

*Bij twijfel ook niet gebruiken.

van_clippesteyn
4 februari 2009, 10:45
Alleen maar als je er zelf voor staat. Een microfoon 'hoort' dat niet.

Ook wordt het live dubbel zo moeilijk. Mijn advies: als je het echt niet per se nodig hebt, blijf er dan zo veel mogelijk van weg!*

*Bij twijfel ook niet gebruiken.

Nee een microfoon "hoort"dat zeker niet. Je zou dáárvoor voor beide zijden een mic moeten zetten. (live de geluidsman óók nog zo gek krijgen dat hij dat doet, geloof me 9 van de 10 wil er niet aan) en dan nog moet je een knapperd zijn om het goed over te brengen in de mix

HaroldA
4 februari 2009, 11:02
... en dan nog moet je een knapperd zijn om het goed over te brengen in de mix

Zeker als je 2 gitaristen in de band hebt moet je niet stereo spelen.

vulvasonic
4 februari 2009, 13:57
Zeker als je 2 gitaristen in de band hebt moet je niet stereo spelen.

Plus dat maar een heel klein deel van het publiek op de ideale positie staat om het stereo-effect waar te kunnen nemen, op de wijze zoals dat bedoeld is.

:satisfie:

van_clippesteyn
4 februari 2009, 17:35
Zeker als je 2 gitaristen in de band hebt moet je niet stereo spelen.

hebben we, en ik zou niet eens stereo kunnen spelen al zou ik het willen, ik speel op één versterker. Hou van "back to the primitive" gitaar rechtstreeks naar buizenamp,geen toeters en bellen.
Maar in je alleentje stereo spelen blijft gaaf, voor de kick:cheerup: