PDA

View Full Version : Eminence Delta Pro 12A Speakers



kassie
30 januari 2009, 16:58
Hallo mensen,

Ik ben van plan om mijn vintage 30's van de hand te doen. Heb lang geprobeerd om een fatsoenlijke sound uit mijn jubilee te krijgen, maar het lukt gewoon niet.
De v30's zijn te gekke speakers maar gewoon niet werkbaar voor mijn sound. 1 speaker in mijn combo klinkt te gek. Maar in mijn 4x12 is het te schel en te treble achtig. Ook vind ik ze ietwat korrelig, en ik ben dus meer op zoek naar een vloeiende overdrive sound. Een beetje als een greenback.

Ik ben dus op zoek gegaan naar andere speakers. En kwam uit op EV 12L die Joe Bonamassa ook gebruikt. Deze worden wel/niet meer gemaakt (ik lees wisselende berichten), maar zijn ook aardig duur. Een goed alternatief hiervoor is Eminence Delta Pro 12A. Oorspronkelijk PA speakers, maar schijnen het ook erg goed te doen in een gitaarkast.

Op youtube staan weinig filmpjes waarin je deze kunt horen, en op de site van Eminence zie ik, behalve de 'gewone' gitaarspeakers, ook geen samples.
Op Harmony Central worden ze helemaal de hemel in geprezen, maar dat is met ieder product daar waar je naar zoekt.

De sound waar ik naar op zoek ben: vloeiend, veel bas en lage mid, gebruik voor 2x12 en/of 4x12. Vooral voor bluesy doeleinden. Maar kan ook de stevige kant op gaan zoals hard rock.

Heeft iemand hier op het forum ervaring met de Eminence Delta Pro 12A speakers?
http://www.eminence.com/proaudio_speaker_detail.asp?web_detail_link=DELTA% 20PRO-12A&speaker_size=12&SUB_CAT_ID=1

En de mensen bij Eminence hebben de Delta Pro bij verschillende cabinetten getest, en kregen zodoende verschillende frequencie responsen. Wie snapt om welke soort kast het gaat. Hoeveel liter inhoudt bijvoorbeeld. En hoe zullen de speakers in mijn marshall 1960B cab reageren? Ik hoef geen excacte antwoorden, maar meer hoe het mid en laag en hoog wordt beinvloed als ik bijvoorbeeld een nog diepere kast neem als de 1960AB of als ik de speakers in een 2x12 doe. gesloten/open etc.
http://www.eminence.com/pdf/cab-deltapro-8a.pdf

Volgens mij gebruikt bijna niemand deze speakers, dus het lijkt haast perfect voor mij, en andere 'zoekenden die het niet kunnen vinden'.

En als jullie vinden dat ik zeur dan mag dat ook gezegd :)

Bij voorbaat dank

kassie
23 februari 2009, 00:02
Heb inmiddels 3 speakers binnen, de vierde krijg ik nog maar er was sprake van transportschade. Die laat nog even op zich wachten. Binnenkort een uitgebreide review over de speakers, en dan in ieder geval een 'objectieve/subjectieve' vergelijking tussen de Eminence Delta Pro en de Celestion Vintage 30.


Ze zijn in ieder geval loodzwaar...

Is het wijselijk om alle schroefgaten te benutten? Hiervoor zou ik wat extra gaten moeten boren in mijn baffle, omdat mijn 4x12 Marshall slechts vier gaten heeft voor de v30's.

bert k
23 februari 2009, 00:15
Welnee, vier schroeven is genoeg.

kassie
26 februari 2009, 15:27
heb even de speakers een voor een gecheckt. Zonder de 'break-in' periode vind ik ze al zeer goed klinken. Wellicht smaakgebonden, maar in vergelijking met een v30 is het als een entrecote met een frikandel. Had m'n kast open back en toch lekker wat basproductie. En erg responsief. Ben benieuwd als ik de wiring voor elkaar heb, de kast dicht en de speakers ingebroken zijn.

Na nog enige te verichtten handelingen dus de review. Ook wacht ik nog steeds op 1 speaker. De review zal niet helemaal objectief zijn, omdat ik bij m'n marshall 4x12 tevens de bob molton modificaties heb toegepast (te vinden op youtube), en tevens ook een nieuwe backplate van fatsoenlijk multiplex. En daarnaast is smaak ook een factor, en het psychologische feit dat iemand zijn gekochte producten altijd overwaardeerd.

Nocki
11 juli 2012, 21:37
En hoe vindt je ze ondertussen? Ik heb er ook net 2 in mn 2x12 geschroefd en bent erg benieuwd...
Ben alleen een beetje benauwd of het wel gaat werken. De CAA 2x12 is gemaakt voor andere speakers en John Suhr gaf al aan dat EVM 12L's niet gaan werken... Dus dit zou ook niks moeten worden maar ik wilde zo graag wat veranderen in het top hoog...

kassie
3 augustus 2012, 18:40
En hoe vindt je ze ondertussen? Ik heb er ook net 2 in mn 2x12 geschroefd en bent erg benieuwd...
Ben alleen een beetje benauwd of het wel gaat werken. De CAA 2x12 is gemaakt voor andere speakers en John Suhr gaf al aan dat EVM 12L's niet gaan werken... Dus dit zou ook niks moeten worden maar ik wilde zo graag wat veranderen in het top hoog...

Ik vind ze te gek, kan me niet voorstellen ooit nog een andere speaker aan te schaffen, wellicht een echte EVM12L. Ze klinken imho wat muzikaler dan een v30 die ik vooral wat schel vind. Je zou er ook een Tiele cab voor kunnen bouwen/bestellen. De plannen staan wel op internet.