PDA

View Full Version : Funky pick-up bij testen van weerstand



knarf
30 januari 2009, 13:43
Nou heb ik weer een probleem met een nieuw setje strat pickups: deze keer gaat het om Fender '57/'62's.
Gisteren ontvangen en even uitgetest: de eerste 2 pups gaven onmiddellijk signaal maar de derde deed eerst niks, geen signaal of ander teken van leven. Na het bekijken en betasten van de windingen en soldeerwerk kwam er toch een weerstand uitlezing.
De spoel even laten liggen. 2 uur nadien nog 's checken: weer niks. Na nog wat bepampelen van de pup, terug signaal (5.82 ohm).
Deze morgen nog eens gechecked en deze keer had ik onmiddellijk signaal.

Er zit een 7 dagen terugstuurgarantie op het set maar ik vrees dat bij terugsturen de verkoper me zal vertellen dat er niks mis is.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn??

Ohja, het soldeersel van de leads lijkt in orde.

madman
30 januari 2009, 17:46
Gewoon terugsturen met een briefje d'rbij...

no 1 hops
30 januari 2009, 18:22
het kan zijn dat je toch iets met je eigen soldering fout hebt gedaan.
de problem pup lossolderen en dan rechtstreeks checken.
kijk vooral naar de soldering op de baseplaat waar het montage draad en de twee draden van de spoel vastzitten.
dat wil nog wel eens een probleem opleveren

aaronstonebeat
30 januari 2009, 19:34
Zo te lezen had je ze nog niet ingebouwd maar alleen maar doorgemeten?
Wat Madman zegt: terugsturen. Ik ben nog nooit een pickup tegengekomen die bij doormeten dit soort gedrag vertoonde en het na aansluiten toch gewoon deed.

knarf
30 januari 2009, 23:26
Inderdaad, nog niet gemonteerd, alleen rechtstreeks doorgemeten.
De soldering aan de baseplate lijkt me ok. Toen de pup geen signaal gaf deed hij dat noch aan de + en - kabeltjes, noch aan de soldeerpuntjes.
Het lijkt dus de spoel zelf te zijn. Alleen vind ik het een vreemd gedrag; ofwel werkt een spoel, ofwel niet (en heb je draadbreuk oid).

Deze namiddag en avond nog verscheidene keren doorgemeten en nu blijft hij het doen, ook bij wiebelen met de pup.:dontgeti:

Ik heb een mail gestuurd naar de verkoper en wacht op antwoord.

snaarplukker
31 januari 2009, 21:54
Er kan ook een storinkje in de kabeltjes van je multimetertje zitten. Houdt de 2 pennen tegen mekaar en rammel eens met de kabeltjes van de multimeter.

Cees

no 1 hops
1 februari 2009, 05:08
het kan natuurlijk zijn dat de isolatielaag om het koperdraad van de spoel daar waar die op de baseplate is gesoldeert niet goed weg is en zo een matig contact gemaakt heeft, maar dan zou dat nog zo moeten zijn.

wat snaarplukker zegt geldt natuurlijk ook voor de aansluitkabels van de pup, daar kan ook een draadbreuk in zitten