PDA

View Full Version : Steelstring hals 55mm



Alberto
30 januari 2009, 13:19
Ik heb er nog niet echt specifiek op gelet en met de search vind ik niets.
Maar ik zou ooit nog wel een steelstring naast mijn klassieke gitaar willen maar die smalle halsjes liggen mij niet alsook die bolle toets.
Dus vraag ik mij af of die er zijn zonder zelf te laten bouwen (hals 55mm en vlakke toets) voor een budget van pakweg 600 euro.

--=HANS=--
30 januari 2009, 13:38
Dat gaat niet meevallen in het standaard aanbod. Er zijn wel wat verschillende breedtes te vinden bij de diverse merken maar ik geloof niet dat ik ooit een helemaal vlakke toets heb gezien.

Pais
30 januari 2009, 13:39
Zelf voor klassiek is die maat ongebruikelijk breed. Standaard is 52 mm

budje
30 januari 2009, 13:41
12 snarige met maar 6 snaren erop?

Harald
30 januari 2009, 14:01
bij Lakewood kun je dat soort details geloof ik makkelijk regelen, maar dat valt wel buiten je budget. Echt brede halzen... lastig. Lowden deed me met vrij kale ebben toets erg aan een klassieke gitaar denken. Maar weer buiten budget. Avalon misschien?

Alberto
30 januari 2009, 14:14
Op mijn Cuenca meet ik toch 55mm. Maar 52mm zou ook al prima zijn.
Maar dat dacht ik al dat het niet standaard zou zijn.
Als het mogelijk is met die breedte ben ik bereid toch nog vrede te nemen met een bolle toets. Misschien eens navragen in de winkel voor het merk Tanglewood. Heb ik al op gespeeld en zijn prima gitaren.

Jedeel
30 januari 2009, 14:47
Ik heb er nog niet echt specifiek op gelet en met de search vind ik niets.
Maar ik zou ooit nog wel een steelstring naast mijn klassieke gitaar willen maar die smalle halsjes liggen mij niet alsook die bolle toets.
Dus vraag ik mij af of die er zijn zonder zelf te laten bouwen (hals 55mm en vlakke toets) voor een budget van pakweg 600 euro.

Het is maar een klein/kort 'draadje;
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81741
Ik ben uiteindelijk ook op een Lakewood (48mm) uitgekomen.

Pais
30 januari 2009, 15:30
Op mijn Cuenca meet ik toch 55mm. Maar 52mm zou ook al prima zijn.


Dan ligt het misschien aan de plek waar je meet? De halsbreedte wordt gemeten bij de topkam.
Kijk voor de fun maar eens op de site van Casa Benelly
Daar staan bij de meeste gitaren de specificaties goed omschreven en vind je bij klassieke gitaren 9 van de 10 keer:
Scale: 650
Nutwidth: 52

Ik heb ooit op zoek geweest naar een flamenca met een halsbreedte van 50 mm maar die bleek onvindbaar. Alleen de elektroakoestische modellen hadden af en toe een iets smallere hals.

Welk model van Cuenca heb je?

chris c
30 januari 2009, 15:49
Volgens mij bestaan er geen standaard steelstring modellen met die halsbreedte. Het breedste lijkt 48 mm te zijn, en dan gaat het om bepaalde modellen in de hogere prijsklasse die niet makkelijk te vinden zijn.
Onder de 600 euro heeft een Seagull misschien wel de breedste hals, 46 mm denk ik. En de toets is ook vlakker dan gebruikelijk.
Tanglewoods hebben volgens mij een smallere hals.

Succes met je zoektocht en laat ons weten als je iets gevonden hebt !
:)

Alberto
30 januari 2009, 15:58
Ik heb model 30 van Cuenca en heb eens met de schuifmaat gemeten en inderdaad precies 52mm. De rolmeter is blijkbaar niet meer juist :confused:
Ik vind het wel jammer dat dat bij geen enkele fabrikant standaard in het aanbod zit. Ik wil een steelstring gewoon als aanvulling want nylon blijft mijn favoriet maar ik kan me niet inbeelden dat er zo weinig mensen zijn die liever op een brede hals spelen. 48mm is ook al bijna een halve centimeter smaller, nogal veel lijkt me maar ik ga het wel eens proberen.
Ken je trouwens iets van Cuenca gitaren Pais? Op internet vind je bitter weinig informatie. Ik speel er al 11 jaar op en vind hem nog altijd super.

Pais
30 januari 2009, 16:09
Ken je trouwens iets van Cuenca gitaren Pais? Op internet vind je bitter weinig informatie. Ik speel er al 11 jaar op en vind hem nog altijd super.

Nope.. Kom ze niet zo vaak tegen in Nederland, maar in Spanje zijn ze populairder. Ik heb wel eens horen zeggen dat ze in dezelfde werkplaats als Alhambra gitaren worden gemaakt. Al zou je dat niet verwachten, omdat Cuenca de naam van een stadje in centraal Spanje is en Alhambra wordt gemaakt in Valencia

chris c
30 januari 2009, 16:33
Hier een kleine Blueridge met een hals van 48 mm voor een nog redelijke prijs, hoewel al een heel eind boven je budget.
https://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/product_info.php?products_id=3909&osCsid=...

Alberto
30 januari 2009, 18:07
Bedankt voor de moeite Chris. Vrij vervelend dat die maten in inch staan aangegeven. Wat die prijs betreft 600 euro was maar een prijsklasse die ik nog redelijk vind maar is niet per se een grens. Er is ook geen haast bij, rustig eens rondkijken en informatie opdoen.
Maar met wat standaardmaten in mijn hoofd kan ik me toch al iets beter informeren :satisfie: