PDA

View Full Version : Rebote 2 Delay volume drop probleempje



Lexvandoef
30 januari 2009, 01:24
Ik heb sinds woensdag een Rebote 2 Delay in huis. Lekkere delay, maar hij heeft wel last van een volume-drop als hij aan staat, zowel voor de amp als in de loop (in een HOOK Captain 34, andere pedalen hebben hier geen last van).

Hij doet het ook als hij als enige pedaal voor de amp/in de loop staat. Wat kan hiervan de oorzaak zijn, en hoe los ik dit op?

Schema is hier te vinden:
http://www.tonepad.com/getFileInfo.asp?id=50

Ik ben wel redelijk technisch, maar ik kan geen schema's lezen/volgen helaas. Volgens Nielsje hierzo zou het kunnen liggen aan een te hoge ingangsweerstand, klopt dit en zoja, hoe verander ik dit dan?

Thnx!

nico verduin
30 januari 2009, 08:39
Ik weet niet of dit meer voorkomt? Zo nee, dan is er kennelijk iets niet goed. De ingangsimpedantie is al vrij hoog. Dus dat zou het niet mogen zijn. Wat je kan doen is een instelpotmetertje van bijv. 25K in serie zetten met de 12K bij IC2a. Dan kan je de Gain wat verhogen die je eruit stuurt. Nu is de gain ongeveer 2.5 (12k/4.7K). Met een extra 25K is de maximale gain 37K/4.7K is ongeveer 7.

Dirk_Hendrik
30 januari 2009, 09:00
De hoogte van die ingangsimpedantie valt toch wel mee?

Verder kun je idd de hoogte van het uitgangslevel bepalen door het verhogen van de 12k bij IC2a.

nico verduin
30 januari 2009, 09:17
De hoogte van die ingangsimpedantie valt toch wel mee?

Ik interpreteerde de "ingangsweerstand" van de signaalgever. Daar de impedantie redelijk hoog is, zou daar niet het probleem zitten.

guitaraddict
30 januari 2009, 10:57
Ik heb de Rebote 2.5 gebouwd met het Tonepad schema, heeft geen last van volume drop dus er moet iets fout zijn. Ergens een verkeerde weerstandswaarde ?

Lexvandoef
30 januari 2009, 12:07
Thnx all! Ik heb de delay trouwens niet gebouwd, maar zo gekocht.
Ik heb hem net ff open gehad, er zit op die plek inderdaad een 12K weerstand. Ik heb ook nog even rondgegoogled en op ander fora gezocht, maar ik lijkt de enige te zijn die hier last van heeft, dus er zit iets inderdaad niet goed.

Volgens de bouwer kloppen alle gemeten waardes van de weerstanden. Trouwens als ik die 12K zou verhogen, dan gaat het uitgangssignaal omhoog, blijft het dan wel clean of niet?

Zo'n instel-potmetertje, is dat gewoon een zo'n kleine interne trim-pot?
Zo eentje dus:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=27_29&products_id=104

nico verduin
30 januari 2009, 12:54
Ik zou zelf voor een meerslagen potmetertje gaan. Regelt effe gemakkelijker.
Verder blijft je clean goed omdat je het uitgangslevel (signaal sterkte) verhoogd wordt, en die is nu te laag.
Had je deze truuk aan de ingangs opamp gedaan, dan had het anders kunnen zijn. Overigens het zou ook nog kunnen zijn dat die TL072 niet lekker werkt of die andere chip waardoor het signaal verzwakt wordt.

Lexvandoef
30 januari 2009, 13:06
Meergeslagen potmetertje? Wat is dat?

nico verduin
30 januari 2009, 13:21
Bij een gewone potmeter ,kan je hem 1 x 300 graden draaien. en dat is je gehele bereik. Meer slagen potmeters moet je meestal 10x ronddraaien om door het gehele bereik te komen. Hierdoor kan je wat nauwkeuriger instellen.

Lexvandoef
30 januari 2009, 13:32
Ah oke, zo eentje dus:

http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=27_96&products_id=841

nico verduin
30 januari 2009, 14:30
yep.......

Lexvandoef
30 januari 2009, 16:06
Thnx!

De verkoper gaat mij trouwens een aantal weerstanden opsturen, ga eerst daar meer eens even mee spelen op die plek. :)

Lexvandoef
5 februari 2009, 16:24
Oke, de verkoper/bouwer heeft me een aantal weerstanden opgestuurd (waarvoor hulde!) en daar ga ik binnenkort maar eens mee experimenteren :).

Nu viel mij gisterenavond nog iets op aan de delay, niet alleen de repeats filter hij, maar ook het originele signaal. Ik merk best veel hoog-af, zowel in de loop als voor de preamp. En bovendien gaatie best snel oversturen alsie in de loop van mijn amp zit.

Iemand enig idee hierover? Een rondje googlen leverde mij ook niks op, lijkt wel alsof ik de enige ben met deze problemen, de bouwer/verkoper had ook nooit last hiervan.

Ik heb de delay trouwens over 3 verschillende amps geprobeerd, en bij alle gaf hij dezelfde kwaaltjes.

Thnx!

Edit: Nog even een vraagje over die 12K die de output zou bepalen, bepaaltie de algehele output of alleen van het 'droge' gitaarsignaal (niet de repeats dus)? Ik heb namelijk (na wat meer testen en experimenteren) dat de delay te weinig 'droge' gitaarsignaal uitspuugt, de repeats kunnen wel voldoende hard. Hierdoor klinkt de delay ook wat wolliger en zit hij zichzelf wat meer in de weg. Wat ik dus eigenlijk wil is het 'droge' signaal oppeppen :).

Nogmaals bedankt!

cluseau
5 februari 2009, 23:04
Nu viel mij gisterenavond nog iets op aan de delay, niet alleen de repeats filter hij, maar ook het originele signaal. Ik merk best veel hoog-af, zowel in de loop als voor de preamp.

Aan de 12K staat een Ctje parallel van 100Pf, probeer daar eens een 10Pf. Zal waarschijnlijk een stuk schelen in je hoog.


Edit: Nog even een vraagje over die 12K die de output zou bepalen, bepaaltie de algehele output
Yep


Ik heb namelijk (na wat meer testen en experimenteren) dat de delay te weinig 'droge' gitaarsignaal uitspuugt, de repeats kunnen wel voldoende hard. Hierdoor klinkt de delay ook wat wolliger en zit hij zichzelf wat meer in de weg. Wat ik dus eigenlijk wil is het 'droge' signaal oppeppen


Als je de 10K en 22K aan (p2 van IC2a) vervangt door 1 potmeter van 33K kun je de balans Dry / Wet mooi regelen.
Als je in de bestaande situatie het Wet signaal helemaal wegregeld is de combinatie 10K/ 1uF naar aarde een zware belasting voor het Dry signaal.
Je houd dan namelijk nog maar 1/3 van je Dry signaal over.

Lexvandoef
5 februari 2009, 23:54
Thnx!

De levelpot die er nu in zit bepaalt het volume van de repeats, dat is in principe toch al een dry/wet regelaar?
En hoe zou ik dan die 33K pot moeten plaatsen? Ik zie namelijk dat die 1oK en de 22K aan poot 2 van IC2a niet echt aan elkaar zitten.

Ik stuur je trouwens een pm ;).

Lexvandoef
13 februari 2009, 16:03
Jeej! Fixed!

Vandaag ben ik bij Cluseau geweest om mijn delay te laten fixen.

Hij heeft de verhouding wet/dry in veranderd zodat ik nu meer dry signaal heb. Ipv de 22K die er eerst zat zit er nu een 18K dacht ik :).

Anyway, nogmaals bedankt Cluseau!