PDA

View Full Version : Eko valet buizenversterker



piet elektron
29 januari 2009, 22:57
Aloha amigos

Ik heb onlangs dit buizenversterkertje gekregen. Ik zoek er een schema van want hij kraakt een beetje.

Het is een Eko Valet, en hij heeft twee philips miniwatt EL84 buizen, twee Ph Miniwatt ECC83 buizen en een Ph Miniwatt EZ80.

Er zitten twee ingangen op, een volume/aanuit knop, een toonregelaar, en een "vibrato" met twee regelaars, en een jackingang voor een "vib-ped"(?).

Ik heb er even over gespeelt, en hij klinkt fantastisch.

Ik heb een schema van een Eko Herald gevonden, dat schijnt zo'n beetje dezelfde te zijn. Weet iemand iets over deze versterkers?

http://i277.photobucket.com/albums/kk74/peitvanderwerf/eko%20valet/Afb007.jpg

cluseau
30 januari 2009, 14:21
Aloha amigos

Het is een Eko Valet,


Eko Valet is idd gelijk aan Eko Herald.

Heb je een vermoeden wat er kraakt?

piet elektron
30 januari 2009, 22:40
Ik heb hem niet uitgebreid getest, maar de volume/aanuit-knop kraakt in ieder geval. Verder is het houdertje van de zekering gebroken.

Ik vroeg me trouwens ook af of de "vib-ped" enkel is om de vibrato aan of uit te schakelen, of dat je hem met een pedaal kan regelen, zoals een volume- of wahwahpedaal?

cluseau
30 januari 2009, 23:53
de volume/aanuit-knop kraakt in ieder geval.
Daar heb je geen schema voor nodig toch, gewoon ff spaarzaam inspuiten met een contactreiniger.

Ander verhaal wordt het als je een lekke condensator in dat cirquit hebt. Dan zou er gelijkspanning op de potmeter kunnen staat wat chronisch kraken kan veroorzaken.
Helaas is daar nog geen spray voor.

piet elektron
30 januari 2009, 23:57
Daar heb je geen schema voor nodig toch, gewoon ff spaarzaam inspuiten met een contactreiniger.

Ander verhaal wordt het als je een lekke condensator in dat cirquit hebt. Dan zou er gelijkspanning op de potmeter kunnen staat wat chronisch kraken kan veroorzaken.
Helaas is daar nog geen spray voor.

Thanks, ik zal morgen eens kijken...Hoe vind je zo'n lekke condensator overigens? En kraakt hij dan ook alleen als je aan de knop draait of altijd?

nico verduin
31 januari 2009, 08:28
Meten op de potmeters op er gelijkspanning op staat. boven de 40-50mV dan is er DC in de toevoer. Dus terugwerken om de defecte cap te vinden.

nico verduin
31 januari 2009, 08:30
Ik vroeg me trouwens ook af of de "vib-ped" enkel is om de vibrato aan of uit te schakelen, of dat je hem met een pedaal kan regelen, zoals een volume- of wahwahpedaal?Kan wel, maar zorg wel dat alles afgeschermd is naar het pedaal toe. Er staat nogal een fikse spanning op.

piet elektron
4 februari 2009, 20:30
Rookmelding!!

Ik heb de potmeters met kontaktspray ingespoten en de versterker kraakt helemaal niet meer :) .

Ik heb ook de zekeringhouder vervangen want die was kapot, en een nieuw netsnoer aangesloten. Het oude snoer was niet geaard. Er hing een opgebonden losse aardedraad aan die aan het chassis gesoldeert was. Ik heb een drieaderig snoer gekocht en gemonteerd. De aardedraad wilde ik aan het chassis solderen waar de bestaande aardedraad zat. dat lukte niet en toen heb ik de nieuwe aarde samen met de bestaande aarde (die ik dus heb laten zitten) aan het chassis gemonteerd door hem onder een moer van de trafo te klemmen.

Toen ik de versterker aanzette deed hij het prima, maar na verloop van tijd ging de trafo ontzettend roken...:eek::(:???:

jens-guitarman91
4 februari 2009, 23:02
Rookmelding!!

Ik heb de potmeters met kontaktspray ingespoten en de versterker kraakt helemaal niet meer :) .

Ik heb ook de zekeringhouder vervangen want die was kapot, en een nieuw netsnoer aangesloten. Het oude snoer was niet geaard. Er hing een opgebonden losse aardedraad aan die aan het chassis gesoldeert was. Ik heb een drieaderig snoer gekocht en gemonteerd. De aardedraad wilde ik aan het chassis solderen waar de bestaande aardedraad zat. dat lukte niet en toen heb ik de nieuwe aarde samen met de bestaande aarde (die ik dus heb laten zitten) aan het chassis gemonteerd door hem onder een moer van de trafo te klemmen.

Toen ik de versterker aanzette deed hij het prima, maar na verloop van tijd ging de trafo ontzettend roken...:eek::(:???:

http://i277.photobucket.com/albums/kk74/peitvanderwerf/Afb007.jpg


heb je de voltage schakelaar niet perongeluk op 115V staan? ik heb een italiaanse fbt waarbij je de voltage schakelaar gewoon kan draaien dus neit zoals bij de meeste amps dat ie geblokt is!

piet elektron
4 februari 2009, 23:13
heb je de voltage schakelaar niet perongeluk op 115V staan? ik heb een italiaanse fbt waarbij je de voltage schakelaar gewoon kan draaien dus neit zoals bij de meeste amps dat ie geblokt is!

Zo'n schakelaar heb ik niet gezien. De oude zekeringhouder had wel meerdere contacten voor verschillende voltages. Na het plaatsen van de nieuwe 230v zekeringhouder heb ik de draden van de overige voltages bij elkaar getaped (er vanuit gaande dan er geen spanning op staat).
http://i277.photobucket.com/albums/kk74/peitvanderwerf/eko%20valet/Afb004.jpg

cluseau
4 februari 2009, 23:40
Zo'n schakelaar heb ik niet gezien. De oude zekeringhouder had wel meerdere contacten voor verschillende voltages. Na het plaatsen van de nieuwe 230v zekeringhouder heb ik de draden van de overige voltages bij elkaar getaped (er vanuit gaande dan er geen spanning op staat).

Sorry maar wat een zooitje. Daar gaan mijn handen van jeuken. Zou toch maar even de bedrading nalopen.

Als je trafo in het rook stadium verkeert is hij dan ook heet?

Maak je gelijkrichter even los sluit je netspanning weer aan. Raakt hij dan nog overspannen dan is er zeker iets mis met de primaire aansluitingen (verkeerde tap). Blijft hij nu wel goed dan heb je ergens sluiting, lekke elko of oude selenium gelijkrichter ligt voor de hand. Check ook even of je elko warm wordt, als dat zo is kun je hem maar zo snel mogelijk uitzetten. Wordt anders echt een zooitje hoor!

Nog even een aanvulling: Je kunt je trafo wel opblazen door zo te handelen als dat al niet gebeurd is. Door de hitte verbrand de lak van de wikkelingen waardoor er sluiting kan ontstaan. Je bent dan verder van huis. Beter is om Ohms te meten tussen de diverse aansluitingen. Zorg dan dat je netspanning wordt aangesloten op de hoogst mogelijke aansluiting.

nico verduin
5 februari 2009, 00:24
Sorry maar wat een zooitje. Daar gaan mijn handen van jeuken. Zou toch maar even de bedrading nalopen.

Ik heb ooit een oude versterker gekocht die ooit gebouwd was door het Geluids Technisch Buro uit Den Haag. Ergens begin 60-ties...eind 50-ties....dat was een zooitje:seriousf::seriousf:

cluseau
6 februari 2009, 08:14
Ik heb ooit een oude versterker gekocht die ooit gebouwd was door het Geluids Technisch Buro uit Den Haag. Ergens begin 60-ties...eind 50-ties....dat was een zooitje:seriousf::seriousf:

Wie koopt er dan ook een versterker in Den Haag http://home.casema.nl/jajop/cluseau/rofl2.gif

nico verduin
6 februari 2009, 09:40
Ach, die vesterkâh was te kaup op MP. Die gauzâh wilde r vanaf. En voâh die 50 uiri....:D
Deid ut eâhs nie. De elcaus ware ùitgeput, bùize ware beitje op, en een weâhstand was ùitgefik. Bleik nog een âHdiom 60 speikaâh in te zitte. Verder de kas was wel gaaf. Bekleid met nep kraukedille leâh, gâhdkluirige begangstof as speakâh doek. Treimaulau met een EL84 as drivâh voâh een fietslampie en een gigantiese LDR in een meitale bùisje.:seriousf::seriousf:

cluseau
6 februari 2009, 10:05
Zo te horen was het ook nog eens een "downtown" ervaring

Link hoor.....! dat dehaag http://home.casema.nl/jajop/cluseau/uzi.gif http://home.casema.nl/jajop/cluseau/3eyes.gif


Frans

nico verduin
6 februari 2009, 10:10
Ach jaren in Den Haag gewerkt bij Esso en ING investment. Dan wordt je vanzelf "opgevoed":soinnocent:

cluseau
6 februari 2009, 10:20
Oke, terug naar de versterker problematiek want ik ben bang dat we op de vingers getikt worden.

We zijn dit topic aan het kapen met dit niet onbelangrijke maar niet ter zake doende onderwerp. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/tomcat.gif

piet elektron
6 februari 2009, 22:20
...
Nog even een aanvulling: Je kunt je trafo wel opblazen door zo te handelen als dat al niet gebeurd is. Door de hitte verbrand de lak van de wikkelingen waardoor er sluiting kan ontstaan. Je bent dan verder van huis. Beter is om Ohms te meten tussen de diverse aansluitingen. Zorg dan dat je netspanning wordt aangesloten op de hoogst mogelijke aansluiting.

:sssh: Klopt. Bij het vervangen van de zekeringhouder was ik er van uit gegaan dat de andere leads niet onder stroom stonden, dus die had ik heel handig bij elkaar getaped :soinnocent: dusssss.....
Wie weet er een trafo voor een Eko Valet? :(


Oke, terug naar de versterker problematiek want ik ben bang dat we op de vingers getikt worden.

We zijn dit topic aan het kapen met dit niet onbelangrijke maar niet ter zake doende onderwerp. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/tomcat.gif

:stop: Nog niet: M'n Burguet is opnieuw geintoneerd bij Casa Benelly in Den Haag. Iemand die hem even een lift kan geven naar Amsterdam? Met het oog op het bovenstaande heb ik hem extra hard nodig... :noob:

cluseau
6 februari 2009, 23:46
:sssh: Klopt. Bij het vervangen van de zekeringhouder was ik er van uit gegaan dat de andere leads niet onder stroom stonden, dus die had ik heel handig bij elkaar getaped :soinnocent: dusssss.....
Wie weet er een trafo voor een Eko Valet? :(

Is niet zo'n probleem, dit is een vrij lichte trafo en stelt niet veel voor. Ik denk dat nico wel iets voor je heeft. Zit in Heemskerk, dicht bij Adam toch? Hij zal morgen wel reageren. Anders weet ik nog wel iets.

groet

Frans

piet elektron
7 februari 2009, 09:42
HEEL graag :ok: Hij is het waard...

chocorookie
7 februari 2009, 10:12
Tja......, grote check-up?

cluseau
7 februari 2009, 16:20
Wie weet er een trafo voor een Eko Valet? :(

Als ik het goed heb is er minimaal 250V/130mA en 6.3V/2.12A nodig.
Iets dergelijks heb ik al gezien voor rond de 50 euri.
Universeel met flinke overcapaciteit.
Geen gezonde amp zonder gezonde voedig.

Frans

nico verduin
7 februari 2009, 16:41
www.dickbest.nl (http://www.dickbest.nl)

cluseau
7 februari 2009, 17:10
www.dickbest.nl (http://www.dickbest.nl)

Die bedoel ik! http://home.casema.nl/jajop/cluseau/beer.gif

piet elektron
9 februari 2009, 23:30
Is niet zo'n probleem, dit is een vrij lichte trafo en stelt niet veel voor. Ik denk dat nico wel iets voor je heeft. Zit in Heemskerk, dicht bij Adam toch? Hij zal morgen wel reageren. Anders weet ik nog wel iets.

groet

Frans

Check je PM, ik ga je bellen.. :)

Ik heb deze thread van een vergelijkbare eko versterker (Eko Viscount) gevonden en kontakt opgenomen met die gast, en hij heeft me tekeningen gestuurt van de eko valet, en specs...:cheerup:

http://www.guitariste.com/forums/amplification,restoration-of-an-eko-viscount-reve,313977,10.html

Hieronder zijn reply over de trafo (wellicht komt dit van pas voor anderen met een soortgelijk probleem):

"...Anyway, let's go back to your question: type and characteristcs of the transformer. I'm attaching a schematic diagram of your amplifier I've found in internet. Looking at it I suppose that it might be quite similar to mine, except for the low voltage (6.3V) section that has no center tap, because a vacuum tube double diode is used to rectify the high voltage. This section cannot be directly connected to ground otherwise the voltage between the heater and the cathode of the EZ81 tube would be too high and damage would occur to the tube itself. I've checked also other schematics (Duke and Herald) that share tha same basic layout (you can find them in the attachments). If I were in your shoes I would buy a transformer with these specs:

- primary: only 220V-230V is usefull unless you are going to use the amp in the US
- secondary low voltage: 6.3V with at least 3.2A (3.5A would be better) because your amp has two EL84 (each heater needs 760mA), two ECC83 (each heater needs 300mA) and one EZ81 (the heater needs 1000mA)
- secondary high voltage: 250V+250V with a current of 200mA should be fine (you should get approximately 270-285V once all tubes are working, as written on one of those schematics).

Take a look on eBay for a similar transformer, it is not very critical but be aware that the high voltage secondary has to be center tap, it can be specified in many ways: "250V+250V" or "500V center tap" or "2x250V" or "250V center tap". If you are in doubt ask the seller. Best would be to have it rebuilt. I once had the power transformer of my first oscilloscope burned. I completely dismantled and counted the turns of each winding then I gave the specs to the guy that made a new one. It took me a couple of days but at the and the new one was identical to the original one! This way is more expensive...

Are you really sure that your transformer is really blown? Dismatle it as I've done with mine and check the wires and the resistance of the windings, I can check mine and tell you the results. Be aware that my amp has solid state rectifiers and higher output power."

(aanvullend: )
"From the pictures the transformer seems to be smaller than mine, so I suppose that the HV secondary has less current and voltage, this is confirmed by the drawings I sent you. In one of them there are the voltages, the HV after rectifier is 270V, taking into consideration that you have a vacuum tube rectifier which voltage drop across it is higher than that of a solid state one I think that a 250V+250V secondary is fine. Higher voltages are not so critical but I would not exceed 290V+290V because the HV would be too high for both the output stage (the EL84) and for the preamplifier.

One thing you should investigate is the cause of the transformer failure (if any): shorted elco and/or leakage in the rectifier? I would definitely change all the electrolytic capacitors and I would have all the tubes tested for shorts, leakage, and emission (this can be preformed with a basic tubetester). A transformer failure is not common, usually it is caused by other components or by bad insulation of its wires. Two transformers failures I experienced so far were caused by shrted rectifiers (solid state diodes) and only one by a short circuit inside the trasformer (it was of a radio of the '50s allways played in a humid kitchen), I own more than 30 vintage radios and had no troubles with their transformers, even with a 1928 RCA hidden in a fireplace (never used!) since WWII till 1980!!!

Anyway, if it is really gone, you can search for someone that builds transformers (near where you live) to have a new one or to have yours rewired. Just for reference (price & look) here is a link to an italian artisan that sells such transformers:"

http://www.elettronicanovarriam.it/dettagli.asp?sid=104797540420090210121502&idp=9&categoria=84

cluseau
11 februari 2009, 15:30
Ik heb deze thread van een vergelijkbare eko versterker (Eko Viscount) gevonden en kontakt opgenomen met die gast, en hij heeft me tekeningen gestuurt van de eko valet, en specs...

Piet, even voor de duidelijkheid. Vergis je niet in de term "vergelijkbaar". De verschillen tussen een "Viscount" en een "Valet" zijn namelijk vrij groot, met name wat de trafo specs betreft. Dit voor het geval dat je zo'n trafo zou gaan bestellen want die zal een stuk duurder uitvallen http://home.casema.nl/jajop/cluseau/euro.gif

piet elektron
11 februari 2009, 18:00
Piet, even voor de duidelijkheid. Vergis je niet in de term "vergelijkbaar". De verschillen tussen een "Viscount" en een "Valet" zijn namelijk vrij groot, met name wat de trafo specs betreft. Dit voor het geval dat je zo'n trafo zou gaan bestellen want die zal een stuk duurder uitvallen http://home.casema.nl/jajop/cluseau/euro.gif

Maak je geen zorgen, ik ga geen gekke dingen meer doen, en ik denk dat ik dat dan sowieso eerst even hier aan jou voorleg (of via PM). Ik krijg van die fransoos overigens wel de indruk dat hij mijn probleem goed onder controle heeft, want hij mailt me dat hij ondanks het feit dat hij geen nederlands kan, hij deze thread helemaal doorgenomen heeft :ok: en dat hij via jullie links deze trafo heeft gevonden (zie link hieronder), die volgens hem goed zou moeten zijn. Als jij mij nou ook nog via een PM je emailadres doorgeeft kan ik je de correspondentie met die gast doormailen, want hij is er lekker druk mee...(Als het je interesseert uiteraard :) )

http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=668

cluseau
12 februari 2009, 11:43
Stefano zegt er wel het volgende over:

Do change the first capacitor (47uF+47uF 500V) with a higher capacitance one as I've done in my amplifier, because mine has solid state rectifiers (and I've changed them with much higher ratings ones), yours has a vacuum tube (EZ81) that would be "fried" in a little while if you exceed the maximum allowable input capacitance of the smoothing filter (50uF). No problem for the others because there are resistors in series that limit the peak current.

@Piet
Hij heeft zijn elko vervangen omdat hij zijn oude gelijkrichter vervangen heeft door diode's. Deze hebben met hun zeer lage inwendige weerstand de eigenschap dat ze een relatief enorme stroom leveren aan de dan nog lege elko. Bovendien zijn diodes bij inschakelen direct operationeel met als gevolg dat de dan nog onbelaste spanning tegen het plafond zit. Pas als de eindbuizen warm zijn komt hier enige daling in. Een gelijkrichtbuis zoals jij hebt moet eerst opwarmen en vult de eerste elko heel geleidelijk. Als je diode's toepast met een oude elko weet zo'n bejaard ding niet wat hij meemaakt en is de kans aanwezig dat hij voortijdig komt te overlijden met een hoop rotzooi als gevolg. Jij hebt toch een EZ81 erin zitten?

Frans

piet elektron
12 februari 2009, 14:04
Ik krijg net dit bericht van hem:


"Hi Piet,
reading your thread (thanks to Google translator!) I noticed that wusterday while wrtiting you I missed a very important word, sorry for the mistake. Here is the correct version:


"Do NOT change the first capacitor (47uF+47uF 500V) with a higher capacitance one as I've done in my amplifier, because mine has solid state rectifiers (and I've changed them with much higher ratings ones), yours has a vacuum tube (EZ81) that would be "fried" in a little while if you exceed the maximum allowable input capacitance of the smoothing filter (50uF). No problem for the others because there are resistors in series that limit the peak current."

I've tried to understand what Cluseau wrote, but the translator made a real big mess.
My amp has solid state recitfiers from the origin, I replaced them with new ones with both current (3A vs 1.25A) and voltage (1300V vs 1250V) higher ratings than the original ones. The new capacitors I bought have twice the capacitance of the original ones and the same or higher voltage, so I will have no issues with them nor with the rectifiers. I've done this only because my amp has solid state rectifiers, this cannot be done with a vacuum tube rectifiers because of their maximum allowable smoothing capacitance that usually is 50uF, and it is for both the EZ81 and for the EZ80 (employed in your amp).
The capacitors I suggested you are rated 400V that is anyway fine if you use the 250V+250V connections, even with no load at all (all tubes cold or disconnected apart from the rectifier) because the rectified and filtered voltage after the recifier should be about 360V raising to about 380V if you use the 270V+270V connections. Those voltages will drop as soon as the load icreases, i.e. when all the other tubes are completely warmed up. Anyway, it is much safer to use capacitors rated for 500V, they are available at other on-line shops. If I were you I would definitely use 500V capacitors and, as you can imagine, I would change all of them.

A strange thing about the rectifying tube used in your amp: in both schematics I sent you there is an EZ81, yours has an EZ80. Although their ratings are similar, the EZ81 is a "stronger" one, with higher current and lower voltage drop. I would change the EZ80 with this one.

Let me know if you need help.

Ciao/Bye
Stefano"

Ik zal even checken welke buizen er in zitten...

@ Stefano: if you need anything translated, copy/paste the text in a mail to my emailadres, I'll translate it for you.

piet elektron
12 februari 2009, 14:11
@Piet
... Jij hebt toch een EZ81 erin zitten?

Frans

Zo te zien zit er een EZ80 buis in...

cluseau
12 februari 2009, 14:32
Zo te zien zit er een EZ80 buis in...

Beter vervangen door EZ81.

EZ80 = 90mA
EZ81 = 150mA

Dit ga je zeker horen, met een EZ81 zal hij een stuk krachtiger klinken.http://home.casema.nl/jajop/cluseau/wow.gif
Volgens de documentatie hoort er ook een 81 in !!!!!
Alleen de EL84's hebben al 50mA per stuk nodig dus met een EZ80 kom je duidelijk te kort.

Frans.

piet elektron
12 februari 2009, 15:00
Beter vervangen door EZ81.

EZ80 = 90mA
EZ81 = 150mA

Dit ga je zeker horen, met een EZ81 zal hij een stuk krachtiger klinken.http://home.casema.nl/jajop/cluseau/wow.gif
Volgens de documentatie hoort er ook een 81 in !!!!!
Alleen de EL84's hebben al 50mA per stuk nodig dus met een EZ80 kom je duidelijk te kort.

Frans.

Offtopic:

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/wow.gif http://home.casema.nl/jajop/cluseau/wow.gif En DAT moeten we hebben!! http://home.casema.nl/jajop/cluseau/beer.gif Kan nog leuk worden met m'n geupgrade dimarzio :blast: (zie topic):

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=119144&page=2

piet elektron
13 februari 2009, 09:32
@ Cluseau/Frans: Hij is besteld!!! http://www.mysmiley.net/imgs/smile/party/party0007.gifWanneer heb jij eventueel tijd om me te helpen om hem erin te plakken? Deze is het geworden:

http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=668

pimmetje
13 februari 2009, 10:48
Verdere afspraken over wanneer jullie gaan knutselen graag onderling per PM.
Hier alleen meer over de spulletjes zelf en hun effect a.u.b.
Vragen => PM.

piet elektron
24 februari 2009, 22:22
FYI:

Vrijdag heeft Cluseau de nieuwe trafo erin gezet, goed werk! Ik heb vrijdagavond gerepeteerd met de band, en heb de hele avond op de Eko gespeelt. Hij bleef het heel goed doen tot het einde van de avond, maar toen leek het of hij begond weg te vallen. Ik had er ook een Boss turbo-overdrive pedaaltje tussen wat ik al heel lang niet had gebruikt, misschien lag het daaraan? Misschien toch nog even hier en daar wat componenten doormeten/vervangen?

http://i277.photobucket.com/albums/kk74/peitvanderwerf/eko%20valet%2002/Afb017.jpg

cluseau
24 februari 2009, 22:41
FYI:

Hij bleef het heel goed doen tot het einde van de avond, maar toen leek het of hij begond weg te vallen.

Hai Piet, jammer dat ie na lange tijd toch begint in te kakken. Veel voorkomende klacht trouwens met name bij fenders. Kijk maar eens bij de diverse topics hierover. Schijnt dat de trafo's slecht tegen hitte kunnen. Ik denk dan met name aan je uitgangstrafo want die zag er nou niet bepaald fors uit. Je voedings trafo heeft zoveel overcapaciteit dat ik daar wel op vertrouw.

Maar......je hebt nu toch wel een EZ81 he? Anders moet je dat echt eerst proberen want een 80 is overbelast. Het is zeer goed mogelijk dat dit de oorzaak is.

Frans.