PDA

View Full Version : [Stemmen] Mijn Gitaar stemmen



Rarrarr
29 januari 2009, 17:51
Hoi,

Ik heb een vraagje over het stemmen van mijn gitaar. Ik heb vandaag nieuwe snaren gekocht en een stem apparaatje van 20 euro, de verkoper heeft het uitgelegd en ik snapte het ook maar nu ik thuiskom ziet het er een stuk ingewikkelder uit...

Ik heb een Intelli IMT-900 Clip-On Chromatic Tuner. Het is dus de bedoeling dat je hem erop klikt bijvoorbeeld E aanslaat, maar waar aanslaan? welke.. hoe zeg je dat? Die metalen stripjes op de hals van de gitaar waar je je noten aanslaat, waar precies moet ik die aanslaan voor de E1? en waar voor de B2, G3, D4,A5 en de E6? En als ik bijvoorbeeld de E1 goed gestemd hebt dan wijst dat metertje naar de 440?

http://www.wanamakermusic.com/catalog/Intelli-IMT-900_Chromatic_Tuner.jpg

Ik heb nog totaal geen verstand van gitaar spelen, ik neem aan dat de snaren zo heten? Kan iemand mij helpen?

Nog een ding, ik heb nu zelf de snaren op mijn gitaar aangebracht, ik heb dat in de volgorde van E1 B2 G3 D4 A5 en E6 gedaan zo van rechts naar links. Dat is toch goed?

Alvast bedankt..

--=HANS=--
29 januari 2009, 18:12
OK, de eerste dikke snaar is de lage E. Die sla je gewoon los aan, dus zonder met je linkerhand de snaar ergens in te drukken. Die metalen stripjes heten frets. De tweede snaar los is de A, derde de D, de vierde de G, de vijfde de B en de laatste, dunne snaar is de hoge E. In de standaard stemming heb je dus de volgende volgorde: E,A,D,G,B,E

Dippides
29 januari 2009, 19:16
Ik ken dit type tuner niet, maar 440 Hz is toch de 5e positie op je hoge E snaar, is het niet? En zoals de meter dus aangeeft een A. Dus als de hoge E snaar daar open op is gestemd zit je toch 5 halve noten te hoog.

jplm
29 januari 2009, 19:38
Ik ken dit type tuner niet, maar 440 Hz is toch de 5e positie op je hoge E snaar, is het niet? En zoals de meter dus aangeeft een A. Dus als de hoge E snaar daar open op is gestemd zit je toch 5 halve noten te hoog.