PDA

View Full Version : [Stemmen] Mijn Gitaar stemmen



Rarrarr
29 januari 2009, 17:51
Hoi,

Ik heb een vraagje over het stemmen van mijn gitaar. Ik heb vandaag nieuwe snaren gekocht en een stem apparaatje van 20 euro, de verkoper heeft het uitgelegd en ik snapte het ook maar nu ik thuiskom ziet het er een stuk ingewikkelder uit...

Ik heb een Intelli IMT-900 Clip-On Chromatic Tuner. Het is dus de bedoeling dat je hem erop klikt bijvoorbeeld E aanslaat, maar waar aanslaan? welke.. hoe zeg je dat? Die metalen stripjes op de hals van de gitaar waar je je noten aanslaat, waar precies moet ik die aanslaan voor de E1? en waar voor de B2, G3, D4,A5 en de E6? En als ik bijvoorbeeld de E1 goed gestemd hebt dan wijst dat metertje naar de 440?

http://www.wanamakermusic.com/catalog/Intelli-IMT-900_Chromatic_Tuner.jpg

Ik heb nog totaal geen verstand van gitaar spelen, ik neem aan dat de snaren zo heten? Kan iemand mij helpen?

Nog een ding, ik heb nu zelf de snaren op mijn gitaar aangebracht, ik heb dat in de volgorde van E1 B2 G3 D4 A5 en E6 gedaan zo van rechts naar links. Dat is toch goed?

Alvast bedankt..

--=HANS=--
29 januari 2009, 18:12
OK, de eerste dikke snaar is de lage E. Die sla je gewoon los aan, dus zonder met je linkerhand de snaar ergens in te drukken. Die metalen stripjes heten frets. De tweede snaar los is de A, derde de D, de vierde de G, de vijfde de B en de laatste, dunne snaar is de hoge E. In de standaard stemming heb je dus de volgende volgorde: E,A,D,G,B,E

Dippides
29 januari 2009, 19:16
Ik ken dit type tuner niet, maar 440 Hz is toch de 5e positie op je hoge E snaar, is het niet? En zoals de meter dus aangeeft een A. Dus als de hoge E snaar daar open op is gestemd zit je toch 5 halve noten te hoog.

jplm
29 januari 2009, 19:38
Ik ken dit type tuner niet, maar 440 Hz is toch de 5e positie op je hoge E snaar, is het niet? En zoals de meter dus aangeeft een A. Dus als de hoge E snaar daar open op is gestemd zit je toch 5 halve noten te hoog.

Persoonlijk denk ik dat deze tuner de stemming relateert, dus, hij geeft aan dat je de A-snaar aanslaat, die op de foto goed gestemd staat bij een 440 Hz-stemming, oftewel concert-pitch. Met andere woorden, de tuner staat als basis in de 440 Hz-stemming.
Als het door jou beschreven geval (alle snaren 5 halve tonen te hoog) waar zou zijn zou hij waarschijnlijk nu al een paar snaren om z'n nek gehad hebben ......

Groet, Jan.

Rarrarr
30 januari 2009, 00:26
Klopt, de meter zegt alleen 440HZ, dan sla je een noot aan dan staat er op het schermpje welke noot je aangeslagen hebt (doet ie automatisch) en dan meet ie hoeveel hertz geloof ik dat nootje is. Dan moet ie precies in het midden komen waar 440HZ staat

Alleen snap ik nou niet hoe je dit kan doen, als je iets te zacht aanslaat dan geeft hij toch minder hertz aan? als je hem zacht aanslaat en hem dan vervolgens stemt.. dan de volgende keer dat je iets harder aanslaat krijg je niet de juist toon omdat je te zacht aansloeg tijdens het stemmen.

Fireplace
30 januari 2009, 02:22
Op zich slaat het aantal Hertzen op de trillingssnelheid en daarmee dus de toonhoogte. Volume (de "hardheid" van je aanslag) heeft daar niets mee te maken, het kan wel zo zijn dat de toonhoogte iets stijgt als je erg hard aanslaat. Als je alle snaren een beetje gelijkmatig aanslaat zou dat erg weinig verschil moeten maken. Voor de duidelijkheid: de toonhoogte wordt beinvloed door het draaien aan de stemknoppen, niet (of nauwelijks) door de kracht waarmee je de snaar aanslaat.

dadgad
30 januari 2009, 09:38
Hallo,

Die 440 die het ding aangeeft is je "referentie" toon, de
toon die een stemvork zou geven.
A=440Hz is de moderne concertstemming, maar in het
verleden werden orkestinstrumenten ook wel op andere
toonhoogtes (meestal lager) gestemd.

De toonhoogte van een snaar is heel minimaal afhankelijk
van hoe hard je aanslaat - als je gitaar (ongeveer) normaal
gestemd is en je niet idioot hard aanslaat mag dat geen
probleem zijn. Met verlaagde stemmingen is het wel
oppassen.....

Greetz,

Han.

FruscianteFan
30 januari 2009, 10:49
Ik kan ernaast zitten, maar aan je vragen te zien denk ik dat verschil in toonhoogte door veel te hard aanslaan voor jou nog niet echt een probleem is.

Dat stemapparaatje werkt heel eenvoudig: je slaat een snaar (maakt niet uit welke) los aan, dus inderdaad zonder de snaar met je linkerhand in te drukken (tenzij je linkshandig speelt). Het apparaatje geeft aan of je te hoog of te laag zit - als de 'wijzer' links van het midden wijst, stem je de snaar wat hoger, als de wijzer rechts van het midden zit, stem je de snaar eerst een beetje te laag, dan weer wat hoger.

Het kan voorkomen dat de snaar zo vals is dat het stemapparaat niet 'doorheeft' dat het je A-snaar is die je wilt stemmen, dan geeft-ie bijvoorbeeld aan dat de snaar te hoog gestemd staat voor een G#. Als je hem dan weer wat hoger zet, heeft-ie weer door dat het je A-snaar is.

Rarrarr
30 januari 2009, 17:50
Wat ik wou vragen is, hoe moet je hem gebruiken? Waar moet je beginnen? En hij kan mijn lage E niet horen, hetzelfde geld voor al mijn snaren exclusief de hoge E die kleine, die heb ik precies goed gestemd

Alberto
30 januari 2009, 18:01
Het antwoord op je vraag is al meermaals gegeven. Je begint met je hoge E die bij jou al gelukt is. De volgende snaar moet een B zijn. Krijg je een B op je scherm te zien maar staat de wijzer niet in het midden dan moet je bijdraaien.
Krijg je geen B te zien dan staat je snaar volledig fout gestemd en mag redelijk wat gaan draaien. Gewoon het alfabet volgen en vanaf G begin je terug vanaf A.
Sla je de tweede snaar aan en krijg je een G op je scherm dan moet je dus helemaal naar B gaan draaien.
Meer uitleg valt er echt niet te geven.
En van dik naar dun is dit het eindresultaat: E B G D A E

Muzieknono
30 januari 2009, 18:10
En luisteren, als je b hoger klinkt als je hoge e moet je terugdraaien.
Kijk anders hier eens daar wordt e.e.a. duidelijk uitgelegd.
http://www.popschoolmaastricht.nl/homepage_frameset.htm
Even onder koje gitaar kijken en vervolgens stemmen aanklikken.
Succes
Mvgr. Dirk Jan :B

jplm
30 januari 2009, 19:51
Hallo.

Hier nog even 'n paar tips, misschien heb je er wat aan. Ten eerste, ik weet niet of die tuner van jou zowel per microfoon werkt alsook met de trillingen die hij opvangt als hij op de spankop geklemd zit. Die van mij namelijk wel, en als ik de verkeerde optie selecteer (dus via de microfoon) dan gaat het wel eens mis. De resonatorgitaren pikt hij prima op via z'n microfoon (allicht), maar een gewone akoestische soms wat minder.
Ten tweede, waar die stem-apparaatjes ook nogal eens de mist mee ingaan is als je een snaar aanslaat (dus de snaar die je op dat moment wilt stemmen) en je doet dat een beetje hard, dan gaan de andere snaren iets meetrillen, en dat pikt die tuner dan weer op, waardoor hij niet weet welke snaar hij zou moeten tunen. Ik heb mezelf daarom aangeleerd om alle andere snaren behalve degene die ik op dat moment stem af te dempen zodat de tuner alleen de trilling van die ene snaar te verwerken krijgt.
Tot slot, over het algemeen heb ik bij de meeste gitaren wat problemen met het stemmen van de lage E via het stem-apparaat. Ik begin daarom met de A-snaar, dan de rest (D G B hoge-E), en de lage E doe ik dan op het gehoor, meestal gewoon door middel van een simpel nummer fingerpicking.

Groet, Jan.

r1100rs
31 januari 2009, 17:38
Hallo,

Die 440 die het ding aangeeft is je "referentie" toon, de
toon die een stemvork zou geven.
A=440Hz is de moderne concertstemming, maar in het
verleden werden orkestinstrumenten ook wel op andere
toonhoogtes (meestal lager) gestemd.
Han.

Inderdaad, vroeger stemden ze lager. Tegenwoordig speelt met in (harmonie)orkesten meestal al met A=442Hz. Zo speel ik wel eens met een (melodische) drumband mee op basgitaar (in dat geval de bas marimba partij) op 442. Deze melodische instrumenten (Xylofoon, marimba etc) zijn vaak al standaard op 442 afgestemd en deze kunnen niet meer gestemd worden natuurlijk. Het verschil is overigens goed hoorbaar tussen 440 en 442 hrz.

Rarrarr
1 februari 2009, 01:08
God ik kom er echt niet uit, waar mik ik zoal op? horen snaren strak te staan? los ? middelmatig? ik kan wel uren proberen te stemmen maar hij pikt het gewoon niet op!

Hij gaat op vibraties btw die stem apparaat. Maar bijvoorbeeld bij de hoge E, ik krijg een letter te zien, bijvoorbeeld de G, dus ik draaien krijg ik een A# geen idee wat die # betekent maar ik verder draaien krijg ik weer anderen, ik kwam bij B dus ik denk ik doe hem iets hoger dan kom ik bij de hoge E, lukt ook niet. Ik krijg allerlei letters behalve de hoge E.

Muzieknono
1 februari 2009, 08:13
Laat je even helpen bij de muziekzaak en laat het je meten goed uitleggen, want als je zo doorgaat vliegen straks de snaren om je oren.
Mvgr. Dirk Jan :B

snaarplukker
1 februari 2009, 11:52
God ik kom er echt niet uit, waar mik ik zoal op? horen snaren strak te staan? los ? middelmatig? ik kan wel uren proberen te stemmen maar hij pikt het gewoon niet op!

Hij gaat op vibraties btw die stem apparaat. Maar bijvoorbeeld bij de hoge E, ik krijg een letter te zien, bijvoorbeeld de G, dus ik draaien krijg ik een A# geen idee wat die # betekent maar ik verder draaien krijg ik weer anderen, ik kwam bij B dus ik denk ik doe hem iets hoger dan kom ik bij de hoge E, lukt ook niet. Ik krijg allerlei letters behalve de hoge E.

Dan draait je de tuner te snel op. Als je B ziet dan draait je langzaam verder tot C en D zijn geweest. Tussen de letters krijgt je ook nog tussennoten aangegeven met bijvoorbeeld een # of b aanduiding achter de letter.

Als je snaren zo strak staan dat je het nog zonder al te veel kracht een cm of 2 omhoog kan trekken zit je wel redelijk dicht bij de te tunen toon.

Cees

freddy
1 februari 2009, 12:23
Beste rarrarr ik heb precies dezelfde tuner en ik snap best dat je daar problemen mee kunt hebben.
Probeer het volgende, begin met je dunne E draai langzaam tot je op je tuner de letter D ziet draai langzaam verder dan zal je D# zien verschijnen draai nog verder aan dan komt E als je nu precies in het midden staat is je hoge E gestemd.
Dan komt de B snaar aan de beurt dat is je 2 de dikste snaar draai aan tot je A# ziet verschijnen draai voorzichtig verder tot je B ziet.
Dan de G snaar draai tot je F# ziet voorzichtig verder draaien daarna komt G.
De volgende is de D snaar draaien tot je C# ziet verder draaien daarna komt D.
Dan is het de beurt aan de A snaar draai tot je G# ziet verder draaien daarna komt A.
Als laatste in de rij komt de dikke E draai tot je D# ziet verder draaien hierna komt E wel wil ik opmerken dat de tuner soms moeite heeft om de dikke E op te pakken even de tuner iets verschuiven en zoeken tot hij hem wel oppakt en altijd met je duim de snaren aanslaan met hoeveel kracht je het moet doen moet je zelf proberen ondervinden,dus nooit met een plectrum aanslaan want dat werkt bij deze tuner niet zo goed,sucses!

snaarplukker
1 februari 2009, 13:00
Juist, zoals hierboven. Maar dan daarna weer vanaf de lage E naar hoge E opnieuw stemmen omdat door het aanspannen van de andere snaren de eerder gestemde snaren weer ontstemd zijn. Zeker 3 á 4x het stemmen herhalen.

Cees

Rarrarr
1 juli 2009, 09:57
Hoi, nogmaals bedankt voor de reacties. Ik ben nu al bijna een maand verder en ik weet allang hoe ik moet stemmen. De reacties vond ik veels te technisch... ik snapte er niks van.. Als jullie hadden gezegd van "Gewoon de toonhoogte op en neer draaien totdat je de juiste toonhoogte gevonden heb dan had het me allang gelukt... Maar toch bedankt

Bram+
1 juli 2009, 10:04
Vond je dat niet vanzelfsprekend dan?

Harald
1 juli 2009, 11:19
Eummmm. Eind januari - eind Juni 'bijna een maand verder' :eek: :soinnocent: ;)

Superstick
1 juli 2009, 11:44
En het lag dus 'aan ons' dat je het niet begreep? Volgens mij toch vrij redelijk uitgelegd, zelfs ik als leek begreep het! ;)