PDA

View Full Version : Fender Blues Deluxe Bias probleem



dko
29 januari 2009, 16:54
Wie kan mij helpen ?
Ik heb een Fender Blues Deluxe uit 2004 gekocht , met de orginele Groove tube GT6L6B buizen.
Nou heb ik al diverse Fender versterkers gehad ,en heb daar een bias potmeter in laten zetten , zodat ik zelf met eidbuizen kan experimenteren . Eerst de versterker beluisterd met de Groove tubes ,klonk op zich niet slecht .Nu zit er een bias potmeter op de printplaat R82.
Ik had ook nog een nieuwe gematste set Svetlana 6l6 GC liggen,en heb deze erin gezet en WOW wat een verschil kan het toch maken met andere eindbuizen.Maar nu de bias afregelen .
Welnu hier komt het " probleem ",bij de schema's die erbij horen moet je de bias afregelen op 60 Ma. De bias potmeter helemaal terug moeten draaien ,want hij haalt het niet . Ik kan tot 66Ma komen. Klinkt overigens ook niet verkeerd ,maar ik wil hem natuurlijk verder kunnen verstellen . Dat zal ik waarschijnlijk een weerstand moeten wijzigen ,maar welke ?
Weet iemand dat mischien of heeft zoiets ook al eens gedaan.

Chris Winsemius
29 januari 2009, 17:14
R82? Ik zie die niet op mijn BD schema

In dat schema zou ik R87 wat kleiner maken of vervangen door 'n potje in serie met 'n weerstand. Bijvoorbeeld: 22k trimpot in serie met 'n 10k weerstand.

Als je het schema van jouw amp qua bias-circuit/mod kunt posten zal ik wel even kijken.

Ps Bias ze ajb. niet al te warm want dan loopt het laag op hogere volumes dicht, fabrieks-indicatie of IETSJE warmer werkt goed.

dko
29 januari 2009, 17:25
Chris,


Het is toch echt R82 , ik heb nog eens goed gekeken . Waarschijnlijk heb jij een schema van een blues deville ,die heeft volgens mij R87 . Maar goed ik zou niet weten hoeof ik dat schema kan posten .Zal hem dan moeten inscannen of zoiets .

Chris Winsemius
29 januari 2009, 17:31
BluesDELUXE rev. D ici...................

Je moet iig. proberen de spanning minder negatief te krijgen die naar het gezamelijke punt v/d biassplitters gaat.

Post anders 'n link van jouw schema als het op internet staat en beschrijf de wijgingen daar bij.

dko
29 januari 2009, 17:56
Chris,


Ik heb de scans naar je gemaild . Ik hoor het wel.

Chris Winsemius
29 januari 2009, 17:58
Chris,


Ik heb de scans naar je gemaild . Ik hoor het wel.

Ze moeten nog binnenkomen maar ik zal je per mail even 'n suggestie doen.

mVg/fijne avond!

cluseau
29 januari 2009, 18:47
In dat schema zou ik R87 wat kleiner maken .


Dan loopt zijn -46V nog verder terug wat resulteerd in een hogere ruststroom. En deze is al te hoog toch? 66mA is het minimum haalbare ipv de gewenste 60mA

gr
Frans

Chris Winsemius
29 januari 2009, 18:58
Dan loopt zijn -46V nog verder terug wat resulteerd in een hogere ruststroom. En deze is al te hoog toch? 66mA is het minimum haalbare ipv de gewenste 60mA

gr
Frans

+1!

Ik had het verkeerd gelezen....

dko
29 januari 2009, 19:24
Cluseau,


Dat klopt hij moet inderdaad naar beneden . Dus er zou ergens een hogere weerstand ergens tussen moeten . Mischien de oude verhogen ? Ik weet alleen niet waar hij zit.

Chris,

Ik heb de schema's nu volgens mij allemaal ingescand ,en naar je gemaild . Krijg ze hier volgens mij niet gepost .Pfff wel een klus met mijn oude scanner . Ik heb ondertussen maar weer even de Groove tubes erin gezet en afgeregeld op 60 Ma.Klinkt ook niet verkeerd ,maar de Svetlana' s klinken toch beter vind ik. Maar goed effe geduld , ik heb hem pas een middag .

cluseau
29 januari 2009, 20:20
Cluseau,


Dus er zou ergens een hogere weerstand ergens tussen moeten . Mischien de oude verhogen ?

dko,
Je redenering is niet helemaal juist. Volgens het schema (ik zit waarschijlijk naar dezelfde uitvoering te kijken als Chris) komt de -46V uit een enkelvoudig gelijkgerichte wisselspanning van 28V wikkeling. Daarachter zit een weerstand deler van ca 1:10. 3k3 in serie en daarachter 27k naar massa. Dit resulteerd in een spanningvermindering van zo'n 10% Het beste resultaat verkrijg je door de 3k3 door te verbinden en de 27k weg te laten maar ik vrees dat je het dan nog niet gaat halen. Anyway het is het proberen waard. Nu is jouw amp een andere uitvoering dus laat het even aan Chris over, hij heeft nu het correcte schema neem ik aan. Het schema wat ik hier heb is een blues deluxe rev D uit '93 dus jij hebt een latere versie.

Mocht het niet lukken ben ik altijd bereid mee te denken.
succes

Frans

Chris Winsemius
29 januari 2009, 20:29
verwijder R83 of verhoog die waarde behoorlijk (100k oid.)

dko
29 januari 2009, 22:31
Chris,


Als je naar het schema van de powersupply kijkt zie dat er twee uitvoeringen staat , eentje met weeerstand R 83 en eentje zonder . Bij mij zit er dus geen , R 83 is leeg .
Dat klopt ook als je het onderte schema bekijkt.

Chris Winsemius
29 januari 2009, 22:34
Ok, onderste schema dus.

Vergroot R77 tot minimaal 120k.

Het veranderen van R76 is door de geringe stroom minder effektief in de meeste gevallen.

dko
29 januari 2009, 23:15
Oke,

Chris , dus de 100 k veranderen door 120 K , moet meer bereik opleveren . Ik ga dat morgen uit proberen .
Je hoort dan van mij .

dko
30 januari 2009, 16:32
Chris,

Nan de R77 de weerstand veranderd naar 120 K, Bij de instelling is er niet veranderd,dus de potmeter reageert er niet op.


Weet iemand hoeof ik een pdt file erbij kan zetten als bijlage ?

nico verduin
30 januari 2009, 16:35
Anders zet je toch de link erbij?

cluseau
30 januari 2009, 16:42
Weet iemand hoeof ik een pdt file erbij kan zetten als bijlage ?

PDF file kun je alleen op een (eigen) web lokatie zetten en dan de link in je text plaatsen.
Je hebt toch een Inet provider, dan heb je toch ook webspace.
Of zit je soms wireless op het open netwerk van de buren :seriousf:

Als je hem naar mij mailt kan ik hem tijdelijk beschikbaar maken.

dko
30 januari 2009, 17:09
Cluseau hij is naar je prive gemaild.

Chris Winsemius
30 januari 2009, 17:17
Ik kreeg gisteren in 'n stapel files waarschijnlijk verschillende schema's binnen. Om te kunnen helpen heb ik echt de daadwerkelijk gebruikte bias-schakeling op schema nodig.

(irl is zo'n amp sneller gebiased dan online ;) )

cluseau
30 januari 2009, 17:18
Cluseau hij is naar je prive gemaild.


Gelijk even gekeken, imo kun je als enige remedie nog R76 doorverbinden.

Schema Blues Deluxe/Deville reissue Rev-A http://home.casema.nl/jajop/cluseau/bluesdeville.pdf.

vg
Frans

dko
30 januari 2009, 17:43
Frans,wat bedoel met doorverbinden , en hoe moet ik hem doorverbinden .Er zit nu 1.5 K tussen .

fredjuh
30 januari 2009, 17:43
kun je er geen bruggelijkrichter op zetten?

cluseau
30 januari 2009, 17:47
Frans,wat bedoel met doorverbinden , en hoe moet ik hem doorverbinden .Er zit nu 1.5 K tussen .
Klopt, ik zie nu dat dit schema voor twee types is. Dit gaat het hele verhaal veranderen. Jij hebt een deluxe he? hier in is enkelvoudige gelijkrichting toegepast ZONDER spanningsverdubbeling.
De deville heeft dat wel. Er zit dus een heel klein verschil in de bias schakeling en die moet je aanpassen. Het enige wat je moet doen is de cap en diode uit de deville toevoegen aan jouw schakeling.

Zoek de verschillen:

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/devillebias.jpg

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/deluxebias.jpg

Wat je moet toevoegen is C37 en D10, eitje toch?

Frans

nico verduin
30 januari 2009, 17:58
Je moet die 100K (R77) verkleinen naar 39K. Dan heb je een bereik van 31.5V tot bijna 52V. Stroom is nog geen mA dus geen extra belasting op de trafo.

cluseau
30 januari 2009, 18:03
Je moet die 100K (R77) verkleinen naar 39K. Dan heb je een bereik van 31.5V tot bijna 52V. Stroom is nog geen mA dus geen extra belasting op de trafo.

Nico, zijn bias spanning is te LAAG. 100K verkleinen maakt alleen het regelberijk grover maar zal geen verhoging van de negatieve biasspanning tot gevolg hebben. Ik geloof dat Chis ook al een keer in die richting dacht.

Gedachtenknik ?

Frans

nico verduin
30 januari 2009, 18:11
Nico, zijn bias spanning is te LAAG. 100K verkleinen maakt alleen het regelberijk grover maar zal geen verhoging van de negatieve biasspanning tot gevolg hebben. Ik geloof dat Chis ook al een keer in die richting dacht.

Gedachtenknik ?

Frans
Nee verkeerd begrepen:seriousf: De meeste mensen willen hun amp juist warmer afstellen. Hiel wil men hem kouder afstellen (of eigenlijk ijskoud). 30mA per buis... * 431V ongeveer 13W.
Verder zou het kunnen dat die amp nog op 220V staat ipv. 230V gejumpered?

dko
30 januari 2009, 18:13
Ik moet inderdaad wat met mijn ruststroom omlaag niet omhoog ,want ik wil dat mij bereik naar min 60 Ma kan gaan . Met de Groovre tube erin is geen probleem ,maar met mijn nieuwe Svetlana's wel.Counter clockwise kan ik maar tot 64 Ma komen ,en ik wil naar 60 Ma kunnen.

nico verduin
30 januari 2009, 18:21
Heb je hem al eens geprobeerd op zo'n 90mA . Gaat een wereld voor je open.....
Maak anders een foto van de jumpers van de trafo. Kunnen we de voedingsspanning oorzaak evt uitsluiten

dko
30 januari 2009, 20:20
Nico, ik weet ook dat er een andere wereld open gaat als je een beetje met de bias experimenteerd , en natuurlijk heb ik hem ook al hoger gezet tot inderdaad 90 Ma.
De versterker klinkt dan inderdaad geweldig ,maar ik weet ook dat mijn buizen dan snel op zijn . Ik zal hem uiteindelijk ook niet op 60 Ma zetten alhoewel Fender dat voorschrijft . Ik ga ook een beetje op mijn gehoor af . Ik wil , als het mogelijk is tot de fabrieksinstelling kunnen gaan , maar wil hiervoor geen "grote" verbouwingen doen , het is tenslotte met alle respekt een goedkope buizenbak . Ik wil er toch een paar gigs mee doen om te kijken hoe of hij live zijn mannetje staat , vandaar dat ik hem thuis wil optimaliseren .
Wat de voedingaansluiting betreft heb ik gekeken , en is aangesloten op 230 voeding.
De svetlana's staan nu op 65 Ma, en dat klinkt goed . Voor volgend week-end ook nog eens een set JJ uit proberen , kijken hoe of dat gaat klinken . Ik ga morgen nog een paar keer kijken met andere waarde's op R77 . Ik moet eerst even een paar resistors halen.
Dus word vervolgt .......

Ik wil in ieder geval bij deze Chris , Frans , Nico met het helpen meedenken .
Toch mooi he zo'n forum .

cluseau
30 januari 2009, 20:36
Ik ga morgen nog een paar keer kijken met andere waarde's op R77 . Ik moet eerst even een paar resistors halen.


Zonde van je tijd. Gaat niet werken.
Als je op de plaatjes kijkt zie je een soldeerbrug genaamd "W2"
Die zit er niet voor niets!
Daarmee kun je eenvoudig een hogere biasspaning realiseren.

Chris Winsemius
30 januari 2009, 20:39
Nico, ik weet ook dat er een andere wereld open gaat als je een beetje met de bias experimenteerd , en natuurlijk heb ik hem ook al hoger gezet tot inderdaad 90 Ma.
De versterker klinkt dan inderdaad geweldig ,maar ik weet ook dat mijn buizen dan snel op zijn . Ik zal hem uiteindelijk ook niet op 60 Ma zetten alhoewel Fender dat voorschrijft . Ik ga ook een beetje op mijn gehoor af . Ik wil , als het mogelijk is tot de fabrieksinstelling kunnen gaan , maar wil hiervoor geen "grote" verbouwingen doen , het is tenslotte met alle respekt een goedkope buizenbak . Ik wil er toch een paar gigs mee doen om te kijken hoe of hij live zijn mannetje staat , vandaar dat ik hem thuis wil optimaliseren .
Wat de voedingaansluiting betreft heb ik gekeken , en is aangesloten op 230 voeding.
De svetlana's staan nu op 65 Ma, en dat klinkt goed . Voor volgend week-end ook nog eens een set JJ uit proberen , kijken hoe of dat gaat klinken . Ik ga morgen nog een paar keer kijken met andere waarde's op R77 . Ik moet eerst even een paar resistors halen.
Dus word vervolgt .......

Ik wil in ieder geval bij deze Chris , Frans , Nico met het helpen meedenken .
Toch mooi he zo'n forum .

Ok!
Ff makkelijk/snel/en meer tijd om te spelen/etc.:
ik zou het gewoon zo laten met 65 of 66 mA. Die fabrieks-aanduiding van 60 mA is wat aan de lage kant, ietsje/wat hoger klinkt meestal beter.

Dus.... nu
ZITbank ipv. WERKbank!

Fijn weekend!

dko
30 januari 2009, 20:41
Ja, mischien heb je ook wel gelijk , war resistors betreft . Maar met andere eind en voorbuizen experimenteren vind ik een leuke tijdbesteding van het week-end . Een beetje bezig blijven Frans , ha ha.