PDA

View Full Version : mesa IIC+



fenderben
29 januari 2009, 16:08
Vraagjes over deze mesa: wat is een redelijke 2e hands prijs voor deze amp. in combo uitvoering. Is een EQ belangrijk of heb je die eigenlijk niet nodig? Lees goede recensies over deze mesa; iemand ervaring met dit type?
BVD, FB

AART
29 januari 2009, 16:14
Meest gezochte mark. Wordt een semi heilige status toegedicht. Ook de meest zeldzame. Zijn er maar 1500 van ongeveer.
EQ is een must als je rock of harder wil spelen.

Combo 60 w zonder eq: 1600 oid
Combo Simul zonder eq: 1800 oid
Combo Simul met EQ en reverb en EV: 2200-2500 euro.
Top Simul met EQ, reverb en hardhouten behuizing: 2500-3000 euro.

Ben je niet per se op zoek naar een IIC+? Haal een Mark III.

Orpheo
29 januari 2009, 16:32
Meest gezochte mark. Wordt een semi heilige status toegedicht. Ook de meest zeldzame. Zijn er maar 1500 van ongeveer.
EQ is een must als je rock of harder wil spelen.

Combo 60 w zonder eq: 1600 oid
Combo Simul zonder eq: 1800 oid
Combo Simul met EQ en reverb en EV: 2200-2500 euro.
Top Simul met EQ, reverb en hardhouten behuizing: 2500-3000 euro.

Ben je niet per se op zoek naar een IIC+? Haal een Mark III.
ik kan me herinneren dat je zei dat de mk3 niet dezelfde tone heeft als de mk2c+; niet dat superultramegavette, niet dat superbrute geluid dat de mk2c+ wel heeft....

Raffel
29 januari 2009, 16:47
Dat heeft geen enkele andere amp van mesa. Naar mijn idee komt de Mark IIC in de Quad dan nog het dichtste bij. Die dan weer ontzettend cheap over de toonbank gaat. Het is dus geen + dus zit er nog een behoorlijk verschil tussen. Maar de Mark IIC in de Quad heeft ook een romigere sound (en vooral voor leads!) met meer mids dan de Mark III.

Ik vraag me af of je nu voor een Mark IIc+ (als je ze uberhaupt in nederland op de markt tegen komt, want wie doet die nu weg?) niet evenveel betaalt als een Mark V waar de Mark IIC+ in schijnt te zitten. Ik vraag me alleen af in hoeverre die ook echt op de real-deal lijkt.

Oh ja, EQ is bij een Mark amp naar mijn mening altijd een must!

AART
29 januari 2009, 17:26
ik kan me herinneren dat je zei dat de mk3 niet dezelfde tone heeft als de mk2c+; niet dat superultramegavette, niet dat superbrute geluid dat de mk2c+ wel heeft....

Hmm, ik ben niet echt een IIC+ hype-aanhanger dus dat lijkt me sterk. De III heeft iets meer gain en wat meer compressie(verschilt ook weer per stripe). IMO even goede amps.

De Mark III red stripe schijnt het dichtst in de buurt te komen van de IIC+, maar dat weet ik echt niet. Ik heb al die verschillende stripes nooit gehoord.

De IIC is wel duidelijk anders imo, minder gain, iets opener en een iets andere gain structuur (minder verzadigd ofzo). De scheur van een IIC is wat gemener daardoor en strakker ook. Ik vind de IIC+ die belachelijke bedragen dus echt niet waard. Doe mij maar een studio pre voor 350 euro, kan je een even vette, zo niet vettere sound uithalen.

kirk19
29 januari 2009, 17:51
ik heb ooit een IIC+ gehad. Beestig goede amp maar de bedragen die er voor neergeteld worden zijn minder proper... Ze zijn het IMO waard maar als je goed met mesa's kan werken kan je een gelijkwaardige sound bekomen uit een mark IV en waarschijnlijk zelfs nog beter met de mark V aangezien men bij mesa zegt dat deze amp deels gebaseerd is op de IIC+

fenderben
29 januari 2009, 19:20
Meest gezochte mark. Wordt een semi heilige status toegedicht. Ook de meest zeldzame. Zijn er maar 1500 van ongeveer.
EQ is een must als je rock of harder wil spelen.

Combo 60 w zonder eq: 1600 oid
Combo Simul zonder eq: 1800 oid
Combo Simul met EQ en reverb en EV: 2200-2500 euro.
Top Simul met EQ, reverb en hardhouten behuizing: 2500-3000 euro.

Ben je niet per se op zoek naar een IIC+? Haal een Mark III.

Hoeft niet perse een IIC+ te zijn heb alleen een broertje dood aan amp's met te veel mogelijkheden. Mooie cleankanaal+goed gainkanaal is al ok. Reverb is ook wel een pre. Maar die 99 schakelaartjes van de mk IV hoef ik niet. Zoek eigenlijk een Mark IIC+ of III head (of een trem-o-verb head). Heeft iemenad er een te koop?

fenderben
29 januari 2009, 19:22
Hoeft niet perse een IIC+ te zijn heb alleen een broertje dood aan amp's met te veel mogelijkheden. Mooie cleankanaal+goed gainkanaal is al ok. Reverb is ook wel een pre. Maar die 99 schakelaartjes van de mk IV hoef ik niet. Zoek eigenlijk een Mark IIC+ of III head (of een trem-o-verb head). Heeft iemenad er een te koop?

en iemenad = iemand!! Is de EQ op een mesa echt zo belangrijk? Lees wel reports op www dat het ook een beetje een hype is?

AART
29 januari 2009, 19:31
De Eq heb je echt nodig omdat dat in feite de eq is zoals bij een 'normale' amp waar je bepaald hoeveel bass, middle en treble je in je sound wil. De draaiknoppen heb je namelijk nodig om de voicing in te stellen.

Zeker als je wat zwaardere muziek wil maken heb je dat nodig omdat de treble erg hoog moet voor veel gain en de bas laag om hem strak te houden, dat compenseer je dan vervolgens met de eq.

En als je een Mark met weinig knoppen zoekt en niet per se een IIC+ wil: neem een Mark III of IIC.

En de knoppen van een Mark IV zijn niet zo lastig ls het in eerste instantie lijkt, je moet alleen even proberen en kijken wat ze doen. Ik kan er prima mee overweg.

interessander
29 januari 2009, 19:35
Als ik op mijn mark III de EQ uit zet dan lijkt het als of ik mijn 12" speakers in een kartonnen doos heb zitten ipv een stevige kast.
Hij gaat ook nog eens harder dan normaal (wat al gauw belachelijk hard is) en verliest zeer veel definitie bij high gain sounds. Mesa zegt zelf dat een EQ luxe is, maar voor een strakke high gain sound is het wat mij betreft noodzaak.
Je moet het verschil eigenlijk eens zelf gehoord hebben om te weten hoeveel het werkelijk uitmaakt.

IIC+ heb ik helaas nooit zelf gehoord, ken ik enkel van status, had MichaelAE van het forum er niet een?

signsofzodiac
29 januari 2009, 19:40
Er staat er toevallig 1 zonder eq, met reverb op de duitse ebay:

http://cgi.ebay.de/MESA-BOOGIE-Mark-IIC_W0QQitemZ150323599989QQcmdZViewItemQQptZAmps?h ash=item150323599989&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A3%7C39%3A1%7C240%3A1318

AART
29 januari 2009, 19:44
IIC+ heb ik helaas nooit zelf gehoord, ken ik enkel van status, had MichaelAE van het forum er niet een?

Michael heeft een IIC en mijn oude Mark IV.

fenderben
29 januari 2009, 21:35
Er staat er toevallig 1 zonder eq, met reverb op de duitse ebay:

http://cgi.ebay.de/MESA-BOOGIE-Mark-IIC_W0QQitemZ150323599989QQcmdZViewItemQQptZAmps?h ash=item150323599989&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A3%7C39%3A1%7C240%3A1318

Deze heeft geen eq en ev speaker, dan ik de vraagprijs misschien aan de hoge kant? Zoek eigenlijk zoals gezegt een top met cab. Gebruik nu een Engl screamer combo voor de oefenruimte. Had een koch multitone met 4x12 cab maar vond daarvan de gainkanalen maar niks. Heb hem naast een Dual recto getest in een muziekzaak en vond de mesa 10x beter. Maar denk dat een mark beter bij mijn muziekstijl past (blues/classic rock) dan een recto. Een trem-o-verb zou dan wel weer beter voor die muziekstijl zijn?

iWishmaster
30 januari 2009, 08:43
Bij blues en classic rock denk ik niet bepaald aan een Mesa, laat staan of het een Mark of Rectifier moet zijn.

Probeer eens iets totaal anders, Koch, Marshall, Peavey, Vox om een paar namen te noemen. Mesa staat erom bekend dat ze ingewikkelde amps maken over het algemeen (zeker in vergelijking met bijv. Marshalls). Overigens is misschien de Mesa Stiletto toch wel wat.

AART
30 januari 2009, 11:13
Hij heeft al andere amps getest en vond de mesa lekker, dus hij baseert het op zijn gehoor en niet op vooroordelen, dat is prima lijkt me.

Bovendien kan rock en blues op een mesa prima, gebeurt best veel hoor.
2 van mijn 3 Mark IV's komen van Jazz/blues spelers.

iWishmaster
30 januari 2009, 11:29
Hij heeft al andere amps getest en vond de mesa lekker, dus hij baseert het op zijn gehoor en niet op vooroordelen, dat is prima lijkt me.

Bovendien kan rock en blues op een mesa prima, gebeurt best veel hoor.
2 van mijn 3 Mark IV's komen van Jazz/blues spelers.

Jazz kan ik me heel goed voorstellen op een Mark IV, blues dan weer niet, maar zo goed ken ik hem ook niet.

Reden dat ik dat zeg is omdat hij eigenlijk voornamelijk amps noemt, die normaal gesproken vaak voor zwaardere muziek stijlen (richting metal) gebruikt worden. Aan de TS: wat heb je allemaal al eens geprobeerd en wat vond je ervan? Wat voor een geluid zoek je?

signsofzodiac
30 januari 2009, 12:17
Ik vind de vraagprijs idd wat hoog. Heeft iemand trouwens enig idee of je de EQ kunt retro-fitten? Neem aan dat de plek op het chassis er gewoon is.

Als je aan de blues/rock-kant staat zou ik je sowieso een testbeurt met de Bogner Shiva aan willen raden. Ben zelf ook gecharmeerd van Boogies, wil je zeker nergens vanaf praten, maar vind de Shiva wat genoemde sound betreft bijna onovertroffen.

Raffel
30 januari 2009, 12:26
Mijn Mark IV komt ook van een pop/blues speler! ;)

AART
30 januari 2009, 21:21
Ik vind de vraagprijs idd wat hoog. Heeft iemand trouwens enig idee of je de EQ kunt retro-fitten? Neem aan dat de plek op het chassis er gewoon is.

Als je aan de blues/rock-kant staat zou ik je sowieso een testbeurt met de Bogner Shiva aan willen raden. Ben zelf ook gecharmeerd van Boogies, wil je zeker nergens vanaf praten, maar vind de Shiva wat genoemde sound betreft bijna onovertroffen.

De EQ is te retrofitten, kost je 300 dollar bij Boogie en de verzendkosten. Daarnaast hebben ze geen IIC+ faceplates meer met eq, dus dan krijg je een Mark III faceplate. Duur en de originaliteit gaat ook een beetje achteruit.

Ik zou een Mark III zoeken voor de dingen die jij wil, of inderdaad een tremoverb/rectoverb. De Shiva ken ik niet.

fenderben
31 januari 2009, 20:29
Jazz kan ik me heel goed voorstellen op een Mark IV, blues dan weer niet, maar zo goed ken ik hem ook niet.

Reden dat ik dat zeg is omdat hij eigenlijk voornamelijk amps noemt, die normaal gesproken vaak voor zwaardere muziek stijlen (richting metal) gebruikt worden. Aan de TS: wat heb je allemaal al eens geprobeerd en wat vond je ervan? Wat voor een geluid zoek je?

Heb een fender twin reverb gehad ('72) mooi clean maar lastig gain, marshall JTM60, koch multitone, mooi clean maar was niet tevreden met crunch kanaal (te korrelig) en al helemaal niet over gain kanaal (kwam totaal niet door de mix). Heb deze al eens vergeleken met een mesa dual recto en vond de laatste stukker beter in de gain maar misschien iets minder in het cleane. Vandaar dat ik aan de Mesa Mark serie dacht????

fenderben
1 februari 2009, 19:34
De EQ is te retrofitten, kost je 300 dollar bij Boogie en de verzendkosten. Daarnaast hebben ze geen IIC+ faceplates meer met eq, dus dan krijg je een Mark III faceplate. Duur en de originaliteit gaat ook een beetje achteruit.

Ik zou een Mark III zoeken voor de dingen die jij wil, of inderdaad een tremoverb/rectoverb. De Shiva ken ik niet.

Knoop door gehakt: mark 3 head (blue stripe) full option gekocht met 2 mesa thiele 1x12 celestion loaded cab's. Cab's heb ik al en de mark 3 hoop ik komende week te ontvangen. hou jullie op de hoogte..

AART
1 februari 2009, 22:28
mooi setje, hopelijk bevalt het! :)

interessander
1 februari 2009, 22:52
Je pakt het direct goed aan zo te zien! Ben benieuwd of de III je bevalt, maar ik denk het wel!

fenderben
7 februari 2009, 21:28
Vandaag de mesa mark III ontvangen. In perfecte staat, 3x footswitch (rythm 1 + 2/lead/eq en reverb switch) long head met reverb en simul class switch op de voorzijde. Ben al een paar uurtjes bezig geweest de sound in te stellen. Erg veelzijdige amp. Clean is niet zo sprankelend als bv twin reverb en de reverb doet bijna niets (staat op stand 10). crunch en lead kanaal zijn perfect. Moet er nog wel wat tijd in steken voor de fine-tuning...
Is de reverb alleen met de footswitch in te schakelen? Heb de mesa alleen nog geprobeert met de enkelen mesa thiele 1x12 cab. Met 2 thiele cabs zal het wel wat voller klinken (had maar 1 speakerkabel liggen). Het het aan te raden de eindbuizen (2x 6l6 en 2x el34) te vervangen (weet niet hoe oud ze zijn)? Greetings..FB

Ednolb
7 februari 2009, 22:49
Mss een beetje laat, maar betreffende die EQ in de Mesa. Het is inderdaad een feit dat het een wereld van verschil is met of zonder EQ, maar Mike Bendinelli van Mesa Boogie beweert zelf dat die EQ niet echt nodig is, hij raadt aan om er zelfs gewoon een BOSS GE-7 in de FX loop te zetten. Het zou hetzelfde resultaat geven.
Ik heb thuis een IIC+ combo staan zonder EQ en die versterker heeft serieus wat ballen. Ik heb echt geen nood aan die extra EQ en ik krijg er zonder problemen goeie metalsounds uit, op voorwaarde dat ik hem aan closed back cabinet hang.

Ik zie dat je echter al gevonden hebt wat je zoekt. De prijs voor die Duitse IIC+ is nochtans zeer correct.
De richtprijzen die AART gaf kloppen, maar er is ook nog verschil naargelang type behuizing (zwarte tolex, witte tolex, hardhouten behuizing zoals bubinga of imbuya).

fenderben
9 februari 2009, 12:11
Vandaag de mesa mark III ontvangen. In perfecte staat, 3x footswitch (rythm 1 + 2/lead/eq en reverb switch) long head met reverb en simul class switch op de voorzijde. Ben al een paar uurtjes bezig geweest de sound in te stellen. Erg veelzijdige amp. Clean is niet zo sprankelend als bv twin reverb en de reverb doet bijna niets (staat op stand 10). crunch en lead kanaal zijn perfect. Moet er nog wel wat tijd in steken voor de fine-tuning...
Is de reverb alleen met de footswitch in te schakelen? Heb de mesa alleen nog geprobeert met de enkelen mesa thiele 1x12 cab. Met 2 thiele cabs zal het wel wat voller klinken (had maar 1 speakerkabel liggen). Het het aan te raden de eindbuizen (2x 6l6 en 2x el34) te vervangen (weet niet hoe oud ze zijn)? Greetings..FB

Weekend bezig geweest de mark af te stellen. Heb nu volume 6/ treble 8,5 mid 4/ bas 2,3 /master pulled out/ lead 8. Reverb op 10; wel lekker geluid alleen niet erg luid? is dit normaal bij een mark 3?

Raffel
9 februari 2009, 13:14
Kun je de presence niet ook pullen? Volgens mij wordt de output dan ook hoger. (is bij mark IV tenminste)

Master + channel volume moet volgens mij hard genoeg gaan zelfs als presence niet gepulld kan worden!

fenderben
9 februari 2009, 18:05
Kun je de presence niet ook pullen? Volgens mij wordt de output dan ook hoger. (is bij mark IV tenminste)

Master + channel volume moet volgens mij hard genoeg gaan zelfs als presence niet gepulld kan worden!

Sorry, bedoelde de luidheid van de Reverb. De mark zelf gaat loeihard (zelfs op 1/2 power). Heb geen idee hoe oud de buizen zijn. Is het verstandig het hele setje te vevangen?

AART
9 februari 2009, 18:10
De reverb is nooit zo diep in de Marks. Misschien kan je hem vervangen door een andere bak of de driver tube vervangen om te kijken of dat wat uitmaakt.

HaroldA
9 februari 2009, 18:24
Weekend bezig geweest de mark af te stellen.

Tsjezus... Een heel weekend??? :???:

fenderben
9 februari 2009, 20:58
Tsjezus... Een heel weekend??? :???:

Is dit komisch bedoeld of sarcastisch of gewoon een domme opmerking? Op dat soort 'one liners' zit volgens mij niemand op te wachten toch...Maar ja je moet wat zeggen he..Nee niet het hele weekend maar de zaterdag en zondag middag dus. Zitten voor een optreden en wil enigzins een goede afstelling hebben, perfectie zal nog wel ff duren. Moet wel zeggen dat het een dijk van een amp. is en vind op dit moment vooral het crunch kanaal heel lekker klinken.

fenderben
9 februari 2009, 21:01
De reverb is nooit zo diep in de Marks. Misschien kan je hem vervangen door een andere bak of de driver tube vervangen om te kijken of dat wat uitmaakt.

Is dat V5, de tube die iets naar voren geplaatst is? Begin al wel een beetje te wennen aan de reverb; niet zo diep maar wel goed. Was een beetje gewend aan de twin en koch reverb.

AART
9 februari 2009, 21:42
Ik weet het niet, daar moet je even voor in de manual kijken.

fenderben
9 februari 2009, 22:10
Ik weet het niet, daar moet je even voor in de manual kijken.

OK. bedankt voor de tips. Ik denk dat ik een goede keuze heb gemaakt.